"Lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ruokaa päivässä": onko tämä periaate vain Suomessa?
Asun maassa, jossa kaikki syövät koulussa ja päiväkodissa lounaaksi leipää ja muita kylmiä eväitä, viikonloppunakin on kotona leipälounas, myöhemmin sitten kunnon päivällinen. Onko tämä "kaksi lämmintä ruokaa" -ohje Suomen neuvoloista/ravintosuosituksista vai suomalaisten oma päähänpinttynyt perinne? Miten teillä syödään?
Kommentit (70)
Uskallan väittää, että aika harva lopulta syö valtakunnallisten suositusten mukaan.
Meillä syödään aina kaksi lämmintä ruokaa, ei olla mitään leivänmussuttajia.
Mitä tekemistä lämpötilalla yleensäkin on ruoan ravintoarvon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on lounas ja iltapäivällä syödään kotona. Viikonloppuisin saatetaan syödä vain yksi lämmin ateria. Vähän riippuu mitä tehdään, ollaanko vain kotona,herätäänkö myöhään tms
Juuri näin on menty jo 17 vuotta. Päivällinen ei ole meillä tsoin ollut iltapäivällä vaan esim. klo 19 arkena ja viikonloppuisin sitten soveltaen.
Minä asun myös maassa, jossa syödään kylmiä eväitä päivän aikana, ja lämmin ateria on yleensä vain kerran päivässä.
Samanlaiseen "2-3 lämmintä ateriaa päivässä"-vouhotukseen olen törmännyt Venäjällä ja muissa Itä-Euroopan maissa. Venäjällä syödään tyypillisesti lämmin ateria niin aamulla, lounaaksi kuin illalliseksikin, ja sitä pidetään erittäin tärkeänä.
Ainakin tämä ohje tuntuu olevan niin tiukassa, että esim. juuri ketjun aloittanut äiti, joka ei tehnyt viikolla toista lämmintä ruokaa lapsilleen, sai oikean joukkolynkkauksen. Jopa lastesuojelun uhalla tulisi lapselle tarjota kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Itse annan joskus päiväkodista tulleelle taaperolle lämpimän ruuan sijaan hedelmiä, marjoja ja maustamatonta jugurttia, koska päiväkodissa ei tarjota niin paljon tuoreita hedelmiä saati marjoja päivän aikana kuin minusta pitäisi. On varmasti terveellisempää syödä näitä, kuin annos makaronilaatikkoa. Illalla vielä puuron kanssa itsetehtyä marjasosetta. Viikonloppuisin laitamme kaksi lämmintä ruokaa lapselle, vaikka itse syömmekin vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään aina kaksi lämmintä ruokaa, ei olla mitään leivänmussuttajia.
Joo, kyllä lämpimät vehnämakaronit on ihan toista kuin huoneenlämpöinen vehnäleipä.
En ole koskaan syönyt kahta lämmintä ateriaa, usein en edes yhtä, mikä siitä lämpimästä tekee jotenkin paremman ruuan ihmiselle? Onko jotain tieteellistä näyttöä asiasta?
Näissä muissa maissa aamiainen on usein lämmin ja myöskin monipuolisempi ja tuhdimpi kuin perinteinen suomalainen vastaava.
No esimerkiksi Ranskassa on kaiken kaikkiaan vain neljä ateriaa päivässä. Kevyt aamupala, lounas, välipala, lämmin päivällinen. Englannissa ja Kiinassa syödään usein lämmin aamupala ja kylmä lounas. Kaikki yhtä oikeita malleja.
Suomessa lounas on päivän pääateria, mikä on vähän ongelmallista, kun lounas syödään yleensä päiväkodissa/koulussa ja siellä voi ruoka olla laadultaan luokatonta. Toki hienoa, että täällä on ilmainen lämmin ateria lapsille, mutta ei se saisi viedä vanhempien vastuuta ruoasta pois. Kouluruoka ja joku leipä illalla ei riitä.
Ja vielä loppukaneettina: ravintoarvo on se ydinasia, ei lämpötila.
Ainakin välimeren maissa ja monessa keski-Euroopan maassa, esim.Saksassa pidetään myös tärkeänä että syödään kaksi lämmitä ateriaa päivässä, lounas ja päivällinen. Päivällinen saattaa olla tosi myöhään suomalaiseen verrattuna.
Etelä-Saksassa missä asumme, koululaiset syö aamulla kotona aamupalan, kouluun otetaan eväät (leipää, hedelmää) ja ip-hoidossa on lounas klo 13 aikaan ja välipalaa tarjolla klo 15.
Päivällinen syödään kotona klo 18-19 aikoihin, ainakin meillä ja suurin osa tuntemistani perheistä myös toimii näin.
Kai sitä ajatellaan että lämpimään ruokaan pohjaava ateria on täyttävämpi ja monipuolisempi kuin esim. voileivät. Ateriaan toki kuuluu lämpimän pääruoan lisäksi leipä, levite, ruokajuoma, salaatti tai kasvikset muuten, ehkä myös jälkiruoka. Tämä siis kasvuikäisellä lapsella ja nuorella, ehkä myös raskasta työtä tekevällä aikuisella. Me muut pärjätään paljon vähemmällä, vaikka niillä voikkareilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun myös maassa, jossa syödään kylmiä eväitä päivän aikana, ja lämmin ateria on yleensä vain kerran päivässä.
Samanlaiseen "2-3 lämmintä ateriaa päivässä"-vouhotukseen olen törmännyt Venäjällä ja muissa Itä-Euroopan maissa. Venäjällä syödään tyypillisesti lämmin ateria niin aamulla, lounaaksi kuin illalliseksikin, ja sitä pidetään erittäin tärkeänä.
Venäjä on ilmastoltaan lähellä Suomea, ja perinteisesti kasvukausi on ollut lyhyt ja ruoka yksipuolista. Tulisijassa on ollut tuli kymmenen kuukautta vuodessa, joten onpahan ainakin ollut helppoa tehdä lämmintä ruokaa.
Toista jossakin Etelä-Ranskassa, missä vihreää on syötävänä ympäri vuoden eikä kylmä kolota luita.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt kahta lämmintä ateriaa, usein en edes yhtä, mikä siitä lämpimästä tekee jotenkin paremman ruuan ihmiselle? Onko jotain tieteellistä näyttöä asiasta?
Se on juoni millä perunan kulutus ei laske. Syökää lounaaksi keitettyä perunaa, kaikki!
Lämmin ruoka on suomalaisilla ruokailutottumuksilla ehkä helpompi saada terveelliseksi lapsille. Jos ajattelee, että söisi kylmän lounaan, esim. kasviksia ja proteiinin, meillä ainakaan lapset eivät söisi määrällisesti riittävää annosta, vaikka ovatkin moniin tuttavaperheiden lapsiin verrattuna aika hyviä kasvisten syöjiä. Kasvavien lasten on lisäksi hyvä saada hiilareitakin, ja mielestäni täysjyvämakaroni on parempi kuin täysjyväleipä, koska jälkimmäisessä on yleensä melko paljon suolaa ja muita lisäaineita levite ja leikkeleet/juusto mukaan luettuna.
Eli ei sillä lämpötilalla varsinaisesti ole väliä, mutta vaihtoehdot jäävät helposti epäterveellisemmiksi.
Minä laitan lapsille kaksi lämmintä ruokaa, itse useimmiten syön vain kerran päivässä. Aamu- ja iltapalatkin jäävät usein koko perheeltä syömättä. Tietystikään ei nyt ihan hirveää ole jos joskus ruoaksi onkin vain leipää, (lämppäreitä, munakasta leivän päällä yms.) mutta noin yleensä sitä meillä syödään aika vähän.
Jonkun ruokaisan salaatin tms. lasken kyllä ns. lämpimäksi ateriaksi, että lämpötilalla ei sinällään ole väliä.
Itse olen aikoinaan kyllästynyt siihen eväsleipien jauhamiseen töissä niin että lopetin lopulta syömisen kokonaan ja siirryin tähän kerran päivässä ateriointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juoni millä perunan kulutus ei laske. Syökää lounaaksi keitettyä perunaa, kaikki!
Toki, tähän aikaa vuodessa ei järkevämpää lähiruokaa olekaan. Mulla kiehuu tässä juuri perunat, ja paistelen kaveriksi järvikalaa.
Suurin osa maailmasta täyttää vatsansa riisillä. Siihen verrattuna peruna on aika luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka on suomalaisilla ruokailutottumuksilla ehkä helpompi saada terveelliseksi lapsille. Jos ajattelee, että söisi kylmän lounaan, esim. kasviksia ja proteiinin, meillä ainakaan lapset eivät söisi määrällisesti riittävää annosta, vaikka ovatkin moniin tuttavaperheiden lapsiin verrattuna aika hyviä kasvisten syöjiä. Kasvavien lasten on lisäksi hyvä saada hiilareitakin, ja mielestäni täysjyvämakaroni on parempi kuin täysjyväleipä, koska jälkimmäisessä on yleensä melko paljon suolaa ja muita lisäaineita levite ja leikkeleet/juusto mukaan luettuna.
Eli ei sillä lämpötilalla varsinaisesti ole väliä, mutta vaihtoehdot jäävät helposti epäterveellisemmiksi.
Viimeiseen lauseeseen sanoisin, että mielikuvituksen puutetta.
Päiväkodissa on lounas ja iltapäivällä syödään kotona. Viikonloppuisin saatetaan syödä vain yksi lämmin ateria. Vähän riippuu mitä tehdään, ollaanko vain kotona,herätäänkö myöhään tms