Arvoitus AV-mammoille! Kuinka moni tietää oikean vastauksen?
Ajat autolla, joka menee 60km/h vauhtia. Kuinka monta tuntia sinulla kestää ajaa 60 kilometein pituinen matka?
Kommentit (102)
Mulla menee nyt pää ihan sekaisin autoista ja tunneista ja kaavioista. En pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo! Tuossahan se lukee kysynyksessä. Eli 60 tuntia menee :)
Etkö sä ole peruskoulua edes käynyt?
Eihän näin vaikeita peruskoulussa opeteta.
Voi mennä vaikka kuinka kauan. Jos pysähtyy välillä.
Toisaalta jos kysymys on tuo, niin matkan kesto voi vaihdella, jos otetaan huomioon ylämäet ja alamäet sekä matkaa tekevän ajoneuvon paino.
Rekan imussa menee helposti 59 tuntiin. Liukkaalla kelillä mittari on tapissa, mutta silti menee 70 tuntia. En ymmärrä, osaako joku selittää tämän mysteerin?
Tää kyllä riippuu ihan siitä, minkä noista autoista otan tallista.
Vierailija kirjoitti:
Rekan imussa menee helposti 59 tuntiin. Liukkaalla kelillä mittari on tapissa, mutta silti menee 70 tuntia. En ymmärrä, osaako joku selittää tämän mysteerin?
Nää on näitä hankalia juttuja joita kukaan ei edes oikeasti tiedä, ei edes ap.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä vaikka kuinka kauan. Jos pysähtyy välillä.
Toisaalta jos kysymys on tuo, niin matkan kesto voi vaihdella, jos otetaan huomioon ylämäet ja alamäet sekä matkaa tekevän ajoneuvon paino.
Se just, että kuinka paljon on ylämäkeä menomatkalla.
Riippuu auton kiihtyvyydestä, mittaritarkkuudesta tai siitä onko tuo 60 km/h keskinopeus koko matkalle riippumatta hidasteista ja kiihdyvyydestä sekä pysähtymisnopeudesta. Sekä tietty siitä, onko edessä hitaampia autoja. Sekä tietysti mikä yksikkö on kilomete tai kilometei. Sekä siitä, että missä auto tuota vauhtia menee ja mitä vauhtia se menee silloin, kun minä ajan.
Kotoani naapurkaupunkiin tuo sama matka menee 45 minuutissa, mutta nopeus vaihtelee, välillä on satanen ja välillä pitää ajaa neljääkymppiä loppupäässä ja alkupäässä.
Autoistakaan mitään tiietä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOi luoja. Jos vauhti on 60km TUNNISSA niin silloin auto liikkuu varmaan TUNNISSA 60km. Eli suomeksi YKSI TUNTI.
Ettekö te vielä tajunnu vai miksi ala peukkuja? Selitänkö kaavion kanssa?
Mitä? Luuletko että ymmärämme jostain kaavoista mitään?
Niin no selitetään näin.
Vauhti on vakio. Ajan autolla jonka vauhti on 60km/h. Olen siis jo kiihdyttänyt kyseiseen vauhtiin eikä näin ollen mahdollisia liikkeellelähtöjä tarvitse laskea. Auto liikkuu siis joka tunti 60km. Joten kun vauhti pysyy vakiona etenen jokainen tunti 60km.
Saako ajaa laina-autolla? Kaverin huippuviritetyllä Ladalla matka menee ihan heittämällä (ellei se paska hajoa matkalla).
Vastaan: Jouluun mennessä (jaa että minkä vuoden, noh, se voidaan arpoa).
Veikkaan jotai 1,5 tuntia tolla vauhdilla, ei kuitenkaa oo mikää hirveen nopee vauhti. Jos ajais 80 ni saattas selvitä tunnissa.
Vaikuttiko tähän jotenkin tuo kuunvetovoima suhteessa auringon sisäiseen massaan?
Miten sä näin hankalan keksit?
Riippuu, paljon tiellä on nopeusrajoitus? Jos se on 40km/h ja poliisi pysäyttää kun nopeuteni on 60 km/h, niin aikaa setvimiseen menee konstaapelista riippuen ainakin vartti ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VOi luoja. Jos vauhti on 60km TUNNISSA niin silloin auto liikkuu varmaan TUNNISSA 60km. Eli suomeksi YKSI TUNTI.
Niin no selitetään näin.
Vauhti on vakio. Ajan autolla jonka vauhti on 60km/h. Olen siis jo kiihdyttänyt kyseiseen vauhtiin eikä näin ollen mahdollisia liikkeellelähtöjä tarvitse laskea. Auto liikkuu siis joka tunti 60km. Joten kun vauhti pysyy vakiona etenen jokainen tunti 60km.
Miten joku voi ajaa tasan kuuttakymppiä koko ajan, en usko sun juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no selitetään näin.
Tähän vielä lisään jos itse laskussa ei ole huomioitu mahdollisia mäkiä, pysähdyksiä ym niin niitä ei itse laskuun voi lisätä joten näin ollen vauhdin ei katsota muuttuvan kyseisistä seikoista.
Pitkälti riippuu, kuka mua kuskaa.
Jos maksiminopeus on 60 km/h, niin kyseessä on huonosti viritetty mopoauto.
niin kato hei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää lähteekö se auto edes talvella käyntiin.
Jätä nämä vaikemmat asiat miehille. Eivät rasita päätäsi.
Sinkkumies
Etkö sä ole peruskoulua edes käynyt?