Miksi hyvin toimeentulevat eivät ole lihavia?
Joku juuri totesi, ettei koskaan näe lihavia hyvin toimeentulevilla alueilla.
Kommentit (202)
Sairaaloissa tämä ero näkyy todella selvästi. Hoitajissa on runsaasti ylipainoisia kun taas lääkärit ovat yleensä hoikkia ja myös päätään pitempiä kuin keskivertohoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudella ei ole mitään yhteyttä tulotasoon. Kaikissa yhteiskuntaluokissa on lihavia, laihoja ja siltä väliltä. Joku tolkku nyt näihin yksinkertaisiin päätelmiin. Jos olette nähneet lihavia ns alemmissa toimeentuloluokissa ja ns rikkaissa vain hoikkia, niin suppeasti olette sitten ihmisiä nähneet.
Todellakin on yhteys. Kannattaa tutkia asiaa, ennen kuin mutupäättelet omia höpöfaktoja.
Lähinnä se yhteys terveydellä ja sosioekomisella asemalla, mutta terveyshän nimemomaan heikko vähäosaisimmilla elämäntapasairauksie vuoksi (joita lihavuus ja huono ravinto aiheuttaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudella ei ole mitään yhteyttä tulotasoon. Kaikissa yhteiskuntaluokissa on lihavia, laihoja ja siltä väliltä. Joku tolkku nyt näihin yksinkertaisiin päätelmiin. Jos olette nähneet lihavia ns alemmissa toimeentuloluokissa ja ns rikkaissa vain hoikkia, niin suppeasti olette sitten ihmisiä nähneet.
On toki yhteys, joka on vielä vahvistumassa.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/148286
Tutkimuksia löydät esim THL:n sivulta.
Tämä!
Ennen kuin luin tätä ketjua oletin, että kaikki tämän tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietyissä piireissä juostaan vaikka tosiaan aamuviideltä, että pysytään hoikkina ja edustavina. Se saattaakin sitten olla ainoa pätevyys keskitason johtajaksi.
Minä juoksen aamuviideltä, koska herään aikaisin, enkä aina tiedä, milloin pääsen töistä. Nautin juoksemisesta ja aamun hetki on todella kaunis. Täytyypä pyrkiä keskitason johtajaksi. Kiitos, että kerroit minun jo pätevöityneen hommaan.
Sinä juokset, jotta saisit muilta ihmisiltä hyväksyntää ja huomiota. Jotta (komeat) miehet katsoisivat peppuasi. Jotta muut naiset näkisivät sinut 2010-luvun matkailu-lenkkeily-laatuviinit-kantakaupunkimenestyjänä.
Korkea koulutustaso korreloi terveellisten elämäntapojen kanssa. Tämän päivän yritysjohtajatkin pitävät itsestään huolta, kun ennen ison kihon strereotyyppi oli isomahainen punakka äijä sikari suussa ja viskilasi kädessä. Paljon työttömänä ollutta ja matalapalkka-alalla työskennellyttä ystävääni kun mietin, niin ainakaan heidän perheen ruokailuissa ei ole mitään rytmiä tai säännönmukaisuutta, ja mäkkärissä käydään todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ruumiinrakenteeltaan pitkät ja hoikat ovat myös älykkäämpiä (tilastollisesti, ei yksilötasolla). Tosin älykkäät ihmiset pysyvät hoikkina pienilläkin tuloilla, joten älykkyys lienee se olennainen tekijä.
Mihin perustat tuon että älykkäät ihmiset "pysyvät hoikkina"? Köyhyys nyt varmasti altistaa mielenterveysongelmille ja elämänhallinnan ongelmille, tuskin älykkäät ovat enempää suojassa esim. traumatisoivilta tapahtumilta. Resilienssi voi olla lihavallakin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ruumiinrakenteeltaan pitkät ja hoikat ovat myös älykkäämpiä (tilastollisesti, ei yksilötasolla). Tosin älykkäät ihmiset pysyvät hoikkina pienilläkin tuloilla, joten älykkyys lienee se olennainen tekijä.
Mihin perustat tuon että älykkäät ihmiset "pysyvät hoikkina"? Köyhyys nyt varmasti altistaa mielenterveysongelmille ja elämänhallinnan ongelmille, tuskin älykkäät ovat enempää suojassa esim. traumatisoivilta tapahtumilta. Resilienssi voi olla lihavallakin hyvä.
Ihan uskottava hypoteesi.
"- Ei ole varaa eikä tietämystä syödä terveellisesti.", mainittiin aiemmin olleessa Karjalaisen linkissä.
Älykkäät omaksuvat tietoa helpommin, osaavat soveltaa sitä paremmin ja ovat todennäköisesti kiinnostuneempia monenlaisesta tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit on se ratkaiseva tekijä. On itselläsikin varmasti kokemusta hoikista ihmisistä, jotka syövät paljon lihomatta ja käyvät henkisestikin kovemmilla kierroksilla kuin monet vähän 'hitaalla aineenvaihdunnalla' varustetut kanssaihmisensä.
Minulla on tästä evoluutioon liittyvä teoria. Eli nämä nopeat ja hoikat ovat aikojen saatossa elättäneet itsensä ja perheensä keksimällä ja tekemällä paljon ja nämä hitaat ovat keskittyneet säilömään energiaa tehokkaasti. Siinä kehittyy vähän erilaiset ominaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Rahattomuus aiheuttaa stressiä ja masennusta. Omalla kohdallani molemmat aiheuttaa ahmimista. :(
Olen kyllä ollut hyvin toimeentulevakin ja silloin olin tosiaan hoikka ja muutenkin tasapainoisempi.
Ehkä vielä jonakin päivänä jälleen.
Tämä.
Kun ajattelen omaa tuttavapiiriäni, ei siihen kuulu yhtäkään ylipainoista älykästä ihmistä. Ne pullukat monesti puhuvatkin jotenkin hitaasti ja liikkuvat vielä hitaammin.
Ja eron huomaan itsestänikin. Olen painanut 45-vuotiaaksi asti n 60 kg, mutta sitten lihoin muutaman kilon vaikka en ole tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen. Jo parin kilon painonlisäys tekee todella laiskan ja löysän olon.
En usko että elämänhallinta on suurin syy, vaan syy on se että rahalla saa niin paljon muuta nautintoa ettei sitä tarvi hakea ruuasta/tupakasta/viinasta. Jos minulla olisi varaa matkustella, ostaa kalliita autoja, kalliita harrastusvälineitä jne muuten varaa olla aina menossa niin kyllä ruoka ja tupakka unohtuisi siinä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on varaa harrastaa. Heillä on myös todennäköisesti enemmän vapaa-aikaa, joten on myös mahdollista harrastaa enemmän. Hyvä toimeentulo ja korkea sosiaalinen status tapaavat korreloida keskenään, josta voisi päätellä, että heillä on matalapalkkaisia paremmat sosiaalisten kontaktien kautta muodostuvat tiedonlähteet mitä tulee liikkumiseen ja ravitsemukseen. Myöskään sosiaalisten ympyröiden arvoituksia ei voi sulkea pois: jos liikkumista ja reippailua pidetään lähes edellytyksenä perusarvostukselle, sosiaalinen paine aktiiviseen elämäntyyliin on kova.
Olen huomannut, että matalapalkkaisilla pullansyönti ja tupakointi on kovapalkkaisia suuremmassa osassa ihan normaalissa arjen sosiaalisissa tilanteissa. Matalapalkkaiset harvoin keskustelevat urheilusuorituksistaan tai siihen liittyvistä tavoitteista – aivan kuin eivät edes tietäisi, että liikkua voisi ja pullaa ei ole pakko ottaa, vaikka joka päivä tarjottaisiin.
Hyvä toimeentulo ja korkea sosiaalinen status yleensäkin kyllä korreloivat siihen että niitä töitäkin tehdään enemmän. Lääkäreillä on hyvä toimeentulo ja korkea sosiaalinen status, mutta todella pitkät ja raskaat työpäivät, vuorotyötäkin vielä lisäksi. Päivystystä ja muuta.
Joku isomman firman TJ voi tehdä 12 tuntista päivää 7 päivää viikossa. Asianajajat tekevät myös paljon töitä. Ei taida kovin montaa duunia olla missä saisi hyvän toimeentulon, korkean statuksen mutta vain 40 tuntisen viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit on se ratkaiseva tekijä. On itselläsikin varmasti kokemusta hoikista ihmisistä, jotka syövät paljon lihomatta ja käyvät henkisestikin kovemmilla kierroksilla kuin monet vähän 'hitaalla aineenvaihdunnalla' varustetut kanssaihmisensä.
Minulla on tästä evoluutioon liittyvä teoria. Eli nämä nopeat ja hoikat ovat aikojen saatossa elättäneet itsensä ja perheensä keksimällä ja tekemällä paljon ja nämä hitaat ovat keskittyneet säilömään energiaa tehokkaasti. Siinä kehittyy vähän erilaiset ominaisuudet.
Geeneillä ei ole mitään tekemistä ylensyömisen kanssa. Lihavat vain keksivät selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tietyissä piireissä juostaan vaikka tosiaan aamuviideltä, että pysytään hoikkina ja edustavina. Se saattaakin sitten olla ainoa pätevyys keskitason johtajaksi.
Minä juoksen aamuviideltä, koska herään aikaisin, enkä aina tiedä, milloin pääsen töistä. Nautin juoksemisesta ja aamun hetki on todella kaunis. Täytyypä pyrkiä keskitason johtajaksi. Kiitos, että kerroit minun jo pätevöityneen hommaan.
Sinä juokset, jotta saisit muilta ihmisiltä hyväksyntää ja huomiota. Jotta (komeat) miehet katsoisivat peppuasi. Jotta muut naiset näkisivät sinut 2010-luvun matkailu-lenkkeily-laatuviinit-kantakaupunkimenestyjänä.
Ei kiinnosta yhtään, mitä muut minusta ajattelevat ja asun maalla. Voiko oikeasti joku ajatella näin vai onko provo? Oletko koskaan kokeillut, miten ihanalta tuntuu, kun aamuseitsemältä on takana 15 reipasta kilometriä kauniissa metsämaisemassa? Sitten suihkuun ja kahville parvekkeelle. Huippuolo.
En ole rikas, mitä uskon tässä hyvin toimeen tulevan tarkoittavan, mutta tulen silti hyvin toimeen, koska hallitsen raha-asiani erittäin hyvin. En elä ylivarjojeni, käytä kaikkia rahojani täysin turhiin asioihin, kuten tilpehööriin, tupakkaan, huumeisiin tai alkoholiin. Syön erittäin terveellisesti pääosin elämässäni, enkä syö enempää kuin on nälkä, mutta tietysti välillä tulee ahdettua itseeni roskaruokaa, koska joskus vain täytyy antaa itselleen lupa. Joka kuukausi pienestä palkastani jää säästöön rahaa. Säästän koiraani varten, koska sillä on tapana sairastua jollain lailla äkkiä ja suurin yllättävä lääkärikulu, mikä on tullut puskista on yltänyt 1200:een euroon. Silloin olin onnellinen suuresta säästöstäni. Yhdyn myös tähän väitteeseen, että tulotaso ei suoraan heijasta lihavuuteen, vaan pikemminkin itsehillintä ja elämänhallinta heijastaa siihen.
Olen siivooja, vaikkakin tässä on tarkoitus lähteä parempipalkkaisiin hommiin heti, kun sellainen tulee.
M23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kommentoimasi, vaan toinen joka harrastaa liikuntaa aamuvarhaisella. Oikeastiko et näe liikunnalle mitään terveydellistä syytä??? Minä harrastan liikuntaa koska on pakko jotta pysyy edes suunnilleen terveenä ja toimintakykyisenä, ja koska mulla on 1.5h tyomatka suuntaansa, enkä enää päivän lopulla jaksa millään raahautua liikkumaan 11 tunnin (matkoineen) tyopäivän jälkeen.
Mielestäni tässä on just se laiskan ja koyhän, sekä ahkeran ja hyvätuloisen ero - sen laiskan koyhän mielessä ei käy että voisi itse tehdä jotain itsensä (esim. sen terveyden) eteen, etenkään jos se vaatii vähän hankaluutta. Ahkerat taas loytävät keinon, niin uran kuin itsestään huolehtimisen suhteenkin. Kun huomasin ettei energia mitenkään riitä liikunnalle päivän päätteeksi, muutin vuorokausirytmiäni niin että herään viiden jälkeen - sen sijaan että olisin vaan voivotellut että voi voi kun ei liikkumaankaan jaksa, on se niin kurjaa mutta minkäs teet. Sama näkyy myos uravalinnoissa; viitsiiko nähdä vaivaa opiskelun eteen, muuttaa toiden perässä, sietää pitkää tyomatkaa, jne jne. Valinnat kasautuvat, ja se laiska ostaa helppoa lihottavaa moskaa, ei harrasta liikuntaa, eikä etene urallaan.
Pakollinen disclaimer: ei, tämä ei koske niitä sairaita tai vammaisia tai muita poikkeustapauksia, vaan keskimääräistä ihmistä väestotasolla.
Rikkaat eivät liiku. Siitä oli juuri tutkimus. On siis epätodennäistä törmätä rikkaisiin. Mitä tulotasoon liittyy, niin lihavuus lisääntyy hyvinvoinnin lisääntyessä. Eli mitä lihavampi kansa, sitä suurempi BKT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneillä ei ole mitään tekemistä ylensyömisen kanssa. Lihavat vain keksivät selityksiä.
MIten sen selität, että moni todella laihakin ylensyö jatkuvasti lihomatta? Kyllä se ihan meidän kunkin elimistöstä on kiinni mikä sen tappaa. Jos ihminen lihoo syödessään liikaa, hän kuolee lihavuudesta aiheutuviin tauteihin. Jos taas on läpipasko, kuolee haimasyöpään, munuaisvaivoihin ja muihin sisäelinvaivoihin, jotka välillisesti aiheutuvat korkeasta sokerirasituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on yhteys. Kannattaa tutkia asiaa, ennen kuin mutupäättelet omia höpöfaktoja.
Lähinnä se yhteys terveydellä ja sosioekomisella asemalla, mutta terveyshän nimemomaan heikko vähäosaisimmilla elämäntapasairauksie vuoksi (joita lihavuus ja huono ravinto aiheuttaa).
En ole mutupäätellyt mitään höpöfaktoja. Onko tyylisi yleisestikin näin töykeä? Pyrin nostamaan sen esiin, että kaikissa on lihavia ja laihoja eikä kannattaisi lähteä ihmisiä lajittelemaan suorasukaisesti ruumiinrakenteen perusteella. Jotenkin tuntuu pahalta tämä luokittelu ja oikominen. Tutkimukset on tutkimuksia, mutta voidaan myös toisella tutkimuksella kumota. Yleistys on aina vaarallista