Kuuluisia matkakohteita, joihin olet pettynyt?
Itselläni Miami / Miami Beach oli sellainen, että mikä tässä on se juttu? Kanarian peruskohteissakin on paremmat rannat ja enemmän nähtävää. Ja se Miamin "keskusta" oli ihan ankea, ei juuri mitään nähtävää.
Kommentit (111)
Gaza ei ole häävi lomanviettopaikka. Yksi kerta riittää.
Kuuluisa voi olla vähän ylisana, mutta Korfu. Odotettiin kreikkalaisen ja italialaisen keittiön parhaita puolia, mutta ei ollut kyllä kumpiakaan. Kaupunkina kiva ja se, että monet turistit välimerenmaista ja myös lähi-idästä vähensi turistirysätunnelmaa. Mutta ruoka..., joo ehkä taas kerran vaikka Haniaan mieluummin.
Ahvenanmaa on niin vastenmielinen paikka, että en ole edes ikinä siellä käynyt, enkä mene!
Länsiranta on myös aika huono. Aseiden pauketta, ei nukkua edes öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Macchu picchu,Firenze,Taj Mahal. Yliarvostettuja haisevia kaatopaikkoja.Lisäksi ensiksi- ja viimeeksimainituilla vielä omat slummit
Täh? Macchu Picchulla ei ole slummia. Yksi maailman upeimmista pakoista ja olen käynyt monessa. Tuli ihan kyyneleet silmiin, kun istuin ihailemassa alhaalla aukeavaa historiallista näkymää. Turistimäärää on rajoitettu huomattavasti, onneksi.
Älä muuta sano. Kävin viimeksi viime vuonna ja oli paikka mennyt huonon suuntaan sitten viime käynnin:(
Niin paljon turisteja että. Ei polut kestä tuommoista ryysistä, saisi enemmänkin rajoittaa turistivirtoja.
On se vaan niin historiallinen paikka. On niin kiva haistella menneiden aikojen atmosfääriä, on ajan patinaa jokaiselle askeleelle.
Vierailija kirjoitti:
Matkainhohullu ei keksi parempaa tekemistä kuin lomapaikkojen haukkumisen joka viikonloppu? Jää mysteeriksi syy tällaiselle. En voi uskoa että on edes hiilijalanjälki, koska moneen paikkaan voi mennä ilman lentoja.
Sama minulla kuin 91 kertoo: kun tietää millaisissa viihtyy ja millaisiin aikoihin, ei tule pettymyksiä siihen kohteeseen. Tietty voi tulla vaikka huono sää, mutta jos ei sitäkään siedä, joutuu pettymään kotonakin.
Järjenkäyttö sallittu!
Tämä ketju on aloitettu pari vuotta sitten. Muistelen silloin katsoneeni pari jaksoa Matkaoppaat-sarjasta jossa kerrottiin Kultahietikosta tosi realistisesti. Ajattelin: onneksi en vielä, enkä ikinä.
On niin erilaisia tuo törkyturismipaikat kuin monet fiksut lomapaikat. Ja fiksulla en tarkoita että pitäisi matkustaa isolla rahalla, itsekin harrastanut lähinnä budjettimatkailua, koska tulot molemmilla ovat pienet.
Kohteen valinta on ihan ratkaiseva: jos kännäysmahdollisuus on 99% prioriteetti, ja itse haluaisi vaikka nähdä suurkaupunkien kohteita, istua pikkupaikkojen kahviloissa jossain rannikoilla, se on usein "ilmaista". Jos maa on leimautunut ihmiskaupalla ja muulla rikollisuudella SEKÄ känniturismilla, miksi mennä kärsimään?
Olen samaa mieltä Prahasta kuin moni muu. Törkeä hinta laskutettiin ravintolassa ja vielä kärtettiin palvelumaksu päälle, vaikka "palvelu" oli erittäin tylyä. Kaupunki ihan nätti kuitenkin, mutta ärsytti vain tämä turistien höynäyttäminen ihan joka paikassa, ei saa kaduillakaan kulkea rauhassa.
Krakovassa sama homma, ai että otti päähän kun yritti kävellä keskustassa ja katsella ympärilleen, niin koko ajan tuli joku tyrkyttämään jotain. Tämä ärsytti myös Roomassa, missään ei voinut kävellä rauhassa.
Lodzia en kyllä millään sanoisi edes turistikohteeksi, mutta ankea paikkahan se on :D Nalle Luppakorvaa pienenä katsoneena ilahduin kyllä patsaasta, mutta eihän siellä sen pääkadun ja yhden ostarin lisäksi ole mitään. Palvelu erittäin tympeää, porukassani oli muutama tummaihoinen niin meidät käännytettiin pois ravintoloista ja pari paikallista junttia tuli haistattelemaan keskellä katua ja käski painua ties minne.
Vilna oli pieni pettymys, menimme kylläkin sesongin ulkopuolella, mutta siellä ei ollut oikein mitään tekemistä. Kävimme opastetulla kävelykierroksella muutaman muun kanssa, ja keskellä oleva oma valtionsa oli todella ihana. Ravintoloissa ei ymmärretty kasvissyöjäkäsitettä: listassa ei lukenut mitään lihasta, mutta kun annos tuli pöytään, päällä oli pekonia. Pyysin ilman lihaa, olen kasvissyöjä, jättäkää liha pois. Uusi annos tulee, päältä otettu pekoni pois mutta sisällä sitä on vieläkin. Huoh.
Sen sijaan esimerkiksi Lviv Ukrainassa oli aivan ihana. Todella karun ja ruman näköinen kaupunki, ja siinä sen viehätys :)
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä Prahasta kuin moni muu. Törkeä hinta laskutettiin ravintolassa ja vielä kärtettiin palvelumaksu päälle, vaikka "palvelu" oli erittäin tylyä. Kaupunki ihan nätti kuitenkin, mutta ärsytti vain tämä turistien höynäyttäminen ihan joka paikassa, ei saa kaduillakaan kulkea rauhassa.
Krakovassa sama homma, ai että otti päähän kun yritti kävellä keskustassa ja katsella ympärilleen, niin koko ajan tuli joku tyrkyttämään jotain. Tämä ärsytti myös Roomassa, missään ei voinut kävellä rauhassa.
Lodzia en kyllä millään sanoisi edes turistikohteeksi, mutta ankea paikkahan se on :D Nalle Luppakorvaa pienenä katsoneena ilahduin kyllä patsaasta, mutta eihän siellä sen pääkadun ja yhden ostarin lisäksi ole mitään. Palvelu erittäin tympeää, porukassani oli muutama tummaihoinen niin meidät käännytettiin pois ravintoloista ja pari paikallista junttia tuli haistattelemaan keskellä katua ja käski painua ties minne.
En ole ollut näissä muissa kommentin kohteissa, mutta minusta Lodz oli kaikkea muuta kuin ankea paikka. Pienihän se on, mutta muuten todella kaunis, ja puolalaiset ihmiset olivat tosi mukavia, myös kauppa-asioilla. Ihmisten käsitys ankeudesta taitaa vaihdella! Tai sitten sattui vain joku jolla oli huono päivä niissä ravintoloissa - teille.
Tähän mennessä en oikeastaan ole varsinaisesti pettynyt yhteenkään kohteeseen, jossa olen käynyt. Toisaalta en kyllä ole kovin monessa vielä käynytkään (olen 23).
Oikeastaan ainoa, joka vähän tympi, oli Kroatian Tučepi. Olin siellä viime heinäkuussa. Ruoka oli hyvää, merivesi oli ihanan kirkasta ja sää oli mitä mainioin. Mutta Tučepista huomasi, että se paikka on olemassa ainoastaan turisteja varten - pitkä katu oli täynnä pelkästään turistikrääsäkauppoja, ja jokaisessa kaupassa oli samaa krääsäpaskaa myynnissä. Lähinnä Fortnite-aiheisia vaatteita ja kämäisiä offbrand-leluja (esimerkiksi My Little Pony oli My Beautiful Horse, ja Star Wars oli Star Heroes tjsp.). Paikallisia ei näkynyt ollenkaan, ainoastaan ravintoloissa ja kaupoissa työntekijöinä. Muuten oli kadut täynnä pelkkiä turisteja.
Eräässä ravintolassa tarjoilija alkoi puhumaan meistä paskaa työkaverilleen kroatiaksi, vaikka oli pöytämme vieressä. Hänen harmikseen seurueessa mukana ollut ystäväni puhuu ja ymmärtää kroatiaa, ja ystäväni sanoikin hänelle pari valittua sanaa. Tarjoilija jäätyi täysin ja meni ihan punaiseksi. Sen jälkeen pöytäämme tarjoili aivan toinen tarjoilija :D
Muuten nautin kyllä lomastani. En antanut noiden asioiden häiritä, kyseessä oli kuitenkin ensimmäinen etelänmatkani yli 10 vuoteen.
Amsterdamista tykkäsin kyllä kovasti. Olin siellä kuukausi sitten, mutta valitettavasti vain kaksi yötä, eli en ehtinyt nähdä läheskään kaikkea mitä halusin. Tykkäsin kuitenkin niin paljon, että menen uudestaan nyt heinäkuussa. Tällä kertaa toki pidemmäksi aikaa.
Ja kumpikin kirjoittaa nimen väärin. Se on Machu Picchu. Tokkopa olette siellä edes käyneet.