Pääsin opiskelemaan kokiksi, kaveri ei tykkää
Pääsin opiskelemaan kokiksi. Tai siis, ruokapalvelualan ammattilaiseksi. Olen itse ihan hemmetin innoissani, kyseessä siis yo-pohjaiset opinnot.
Kaveri heitti, että "ei sulla sitten enempää ole kunnianhimoa" No ei, olen todella iloinen, että pääsin tuonne. Mä haluan nimenomaan kehittyä ruuanlaitossa ja saada kosketuksen ajoituksiin yms. Mut kaverin mielestä olen idiootti, kun lähden opiskelemaan alaa, jota voi opetella kotonakin..
Kommentit (30)
Hieno ja rankka ala :) itsekin yli 10 vuotta sillä alalla viihdyin, kunnes sairaus paheni. Jatkuva ikävä siihen maailmaan.
Kiitoksia hirveästi kannustavista kommenteista! Haluan siis todellakin kokiksi. Se oli mulla ykkösvaihtoehtona yms. En koe että enempää tarvitsee perustella. Yksi kaveri on saman koulun käynyt. Mutta en tiedä, onko erilainen nyt yo-pohjaisena. Hän ei ollut lukiota käynyt. Että en sitten tiedä, vaikuttaako jotenkin.
Mutta pirun innoissani olen! :)
Ap
No eihän tuo koulutus nyt lukion jälkeen mikään tavallinen valinta ole. Kokkiopintoihin pääsee peruskoulupohjaltakin. Onnea valitsemallesi uralle joka tapauksessa!
Käyttäjä2351 kirjoitti:
Kiitoksia hirveästi kannustavista kommenteista! Haluan siis todellakin kokiksi. Se oli mulla ykkösvaihtoehtona yms. En koe että enempää tarvitsee perustella. Yksi kaveri on saman koulun käynyt. Mutta en tiedä, onko erilainen nyt yo-pohjaisena. Hän ei ollut lukiota käynyt. Että en sitten tiedä, vaikuttaako jotenkin.
Mutta pirun innoissani olen! :)
Ap
Ei vaikuta muuten kuin, että et käy ruotsia, enkkua jne.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo koulutus nyt lukion jälkeen mikään tavallinen valinta ole. Kokkiopintoihin pääsee peruskoulupohjaltakin. Onnea valitsemallesi uralle joka tapauksessa!
Miksei olisi? Monihan menee lukion jälkeen amikseen.
Olen alalla. Merkille olen laittanut, että ala on mennyt siihen, ettei osaamista ja motivaatiota arvosteta enää yhtään. Työtä pidetään ihan koiran hommana johon kelpaa kaikki jotka tulevat. Ihan sama onko mitään koulutusta, tuntuu, että tätä koulutustakin pidetään nykyään rumasti sanottuna heikkolahjaisten hommana joista ei muuhun ole. Tätä työtä tekee ihmisiä, joilla on vaikeuksia lukea ohjeita ja hahmottaa määriä, ei osata laskea, alkeellisempiakaa hygienia ja omavalvonta asioita ei tiedetä eikä pystytä sisäistämään (en yleistä, mutta näitä näkee paljon). Monilla on se harhaluulo, että työ on vain sitä, että tehdään ruokaa johon ei sisälly mitään muuta, moni kuvittelee, että koulussa opetellaan tekemään kaikki maailman ruuat ulkoa ja keksimään uusia ruokia. Todellisuus työstä ja vastuu siitä on ihan muuta.
Työtä tällä alalla on kuitenkin hyvin monenlaista työtä ja työpaikkoja mm.sairaalat, koulut, varuskunnat, ravintolat -henkilöstö/lounasravintoloista ns hienompiin illallisravintoloihin työt ovat hyvinkin erilaisia ja "suuntaus" tulee jossain vaiheessa vastaa mikä on se oma juttu. Onnea opiskeluihin ja toivottavasti saat hyvän työpaikan aikanaan.
Pliis, tee kaikkesi, että nykymeininki loppuisi. En kestä ravintoloita, joissa käytetään tukkupakkauksia: valmiit kermaperunat vakuumipussista uuniin, kymmenen kilon hillopäniköistä täytteet valmiille pakasteohukaisille, jne.
Olen alan opettaja ja toivotan tervetulleeksi opiskelemaan alaa.
Ikävää että valintaasi noin arvosteltiin. Kotikokkaus ja ammattityö ovat eri asioita.
Ensimmäiseksi kerron ettei kokki tee valintoja raaka-aineista, käytetäänkö puolivalmisteita vai jopa valmiita tuotteita. Liikeidean määrittää joku muu kuin kokki.
Yo-pohjaiset opinnot kestää kaksi vuotta, peruskoulupohjaiset kolme vuotta.
Riippuen koulun koosta voi yo-pohjaiset olla omana ryhmänään. Opiskelijat ovat aikuisia ja heillä on kykyä omaksua nopeammin asioita.
Alalle tulevalla pitää olla valmiudet tehdä vuorotyötä, opiskeluaikana opetusravintolassa tehdään lounasruoan lisäksi ilta- ja viikonlopputilauksia. Ala on raskas ja kiireinen. Kannattaa miettiä minkä tyyppisessä keittiössä haluaa tulevaisuudessa työskennellä ja valita valinnaset tutkinnonosat sen mukaan.
Ravintolamaailma ja suurkeittiö ovat ihan erityyppisiä työympäristöjä. Itse olen ravintolataustainen, kokki ja keittiömestari ja myöhemmin opiskellut ammatilliseksi opettajaksi.
Voit käydä tutustumassa eperusteisiin johon tässä linkki
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/1352660/ops/tiedot
Tärkeintä on motivaatio opintoihin ja se sinulla näyttää olevan kunnossa. Nyt on vähennetty kontaktiopetuksen määrää, joten jos haluat hyväksi kokiksi opiskele myös itsenäisesti omalla ajalla.
Valitse työssäoppimispaikat myös ajatuksella minkä tyyppiseen työhön tulevaisuudessa tähtäät.
Ammattiopistossa on monenlaisia opiskelijoita, osasta tietää että ovat väärällä alalla ja eivät tule tällä alalla menestymään. Tuossa aiemmin joku viittasikin siihen että alalle on tullut ihmisiä joilla ei ole pärjäämismahdollisuutta, on suuria oppimisen ongelmia ja hahmottamisvaikeuksia. Tämä on seurausta siitä kun koko ikäluokka koulutetaan. Osasta tulee olemaan vain aputöihin tai työskentelemään toisen ohjauksessa.
Onnea ja menestystä opintoihin. Jos haluat kysyä jotain vastaan mielelläni.
opettaja
Ei se ole kokin vika jos ravintolassa tarjotaa eineksiä. Siksi monet hakeutuvatkin ulkomaille töihin kun täällä S-etuloissa on vaan nää lämmityskeittiöt.