Otetaanko lapset huostaan jos vanhempi hakee apua alkoholismiin?
Jos lapsen vanhempi juo ahdistukseensa joka ilta, mutta ei ole niitä yleisimpiä lieve ilmiöitä, kuten perheväkivalta, kännissä ajaminen tai vastaavia vaan muuten menisi hyvin paitsi vanhempi on oman lapsuutensa takia ahdistunut, kun hän ei ole kännissä tai töissä. Jos kommentoitte oman kokemuksen perusteella mainitkaa vuosi, koska nämä asiat muuttuu.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Haimme perheellemme apua vuonna 2015 ja 2016. Samantyyppinen tilanne, ei väkivaltaa eikä juopporähinöitä. Mies ei pysynyt kuitenkaan selvinpäin vaikka kuinka yritti. Nyt ymmärrän miksi, ei tietenkään pysynyt kun on alkoholisti.
Jos hoitoon hakeutuva henkilö on kirjoilla samassa osoitteessa perheen lasten kanssa, lastensuojeluilmoitus tehdään automaattisesti. Sitten odotellaan yhteydenottoa. Itse soitin heti paikalliseen lastensuojeluun ja kerroin perheemme tilanteen. Minua lastensuojeluilmoitus huoletti kovasti, kerroin ihan suoraan mitä pelkään ja sosiaalityöntekijä vakuutti ettei mitään sijoituksia tehdä kuin erittäin painavista syistä. Samassa puhelussa hän sanoi että tilanteemme kuulostaa rauhalliselta ja sain noin kuukauden päästä kirjeen, jossa ehdotettiin tapaamista kotonamme.
Sosiaalityöntekijä ja sosionomi kävivät keskustelemassa ja totesivat että lapset voivat hyvin, minulla näyttää olevan järki päässä ja tukiverkkoakin on. Sain jotain esitteitä ja toivottivat hyvää jatkoa.
Aina kun mieheni kirjautui uuteen paikkaan, olin itse yhteydessä näihin sosiaalityöntekijöihin ja he sitten ilmoittivat hoitopaikkaan, että "yhteys sosiaalityöntekijään on", mutta ei meillä koskaan mitään asiakkuutta aloitettu. Kuten sadat muutkin, haimme maksusitoumusta Minnesota-mallista hoitopaikkaan, ja ajattelin että mitä enemmän ihmiset siitä tietävät, sitä helpommin se maksusitoumus myönnetään. 1,5 vuotta siinä tosin meni. Onneksi mies lopulta pääsi kunnon hoitoon, nyt raittiutta vuosi takana.
Jos saan antaa neuvon, niin suosittelen aloittamaan suoraan tehokkaasta hoitopaikasta. Jos teillä on taloudellisesti mahdollista, parasta hoitoa saa minnesota-mallisessa hoidossa, esim. Rehapissa Naantalissa. Meillä ei ollut heti siihen varaa, joten mies meni aina katkolle selviämään ja sitten henkilökunnan valitsemiin paikkoihin kuntoutuksiin eri puolille Suomea. Osa paikoista oli ihan pelleilyä askartelutunteineen, mutta tulipahan ainakin tutustuttua yhteiskunnan tarjoamaan päihdehuoltoon. (Korostan sitä, että kaikki työntekijät tekivät kyllä parhaansa, mutta kaikissa paikoissa ei ihan tiedetty mitä ollaan tekemässä. Mm. ohje eräältä sairaanhoitajalta: lähet vaan aina lenkille ku sinuu alkaa janottaa! Kesken työpäivän?)
Jos miehesi menee suoraan yksityiseen hoitolaitokseen omalla rahalla, mitään ilmoituksia ei käsittääkseni edes tehdä. Toki jotkut tarvitsevat sen katkon että pääsevät ylipäätänsä jatkamaan kahdella jalalla. Voimia!
Joo kyllä minä hoidosta tiedän, mutta sossun teot asiasta kiinnostaa.
-ap
Lähes 100 % varma voi olla että ei oteta huostaan. Suomessa aika pitkään katellaan ennen kuin huostaan otetaan. Ls-asiakkuus kyllä voi tulla, mutta varmaan vaan teidän tueksi olisi. Mitään ls-ilmoitusta ei tarvitse säikähtää. Taitaa aika rutiinisti tulla hoitoon hakeutuessa. Sitten vaan sossut selvittää teidän perheen palveluiden tarpeen.
Ystäväni on ollut nyt vuoden raittiina. Meni yksityiselle terapeutille ja on käynyt siellä koko vuoden. Alkuvaiheessa oli lääkitys, se uudempi joka ns. hillitsee halua ottaa alkoholia, ei antabus -tyyppinen. Käsittääkseni tosi kallis. Mutta heillä on rahaa. Mies ei totisesti mikään syrjäytynyt, vaan johtotehtävissä. Taustalla todella vaativat vanhemmat, koulussa piti olla huippu, pakko lähteä vaihto-oppilaaksi, vanhemmat omistsutuneita uralle ja työlle ja niiden tärkeys taottiin kalloon jo alakouluiässä. Mikään ei koskaan riittänyt. Kaveri nauraa kasvaneena Saarioisten maksalaatikolla ja lihaperunasoselaatikolla joita itse lämmitti kun vanhemmat oli aina töissä. Jos sai nuorena töissä nimityksen, niin onnitteluni sijaan äiti saattoi sanoa, että tuolle tasolle ei sitten kannata jämähtää. Molemmat vanhemmat täysin abdolutisteja.
Tietenkään mitään lastensuojelun toimenpiteitä ei tullut, kun meni yksityistä reittiä. Eikä sille olis ollut edes tarvetta, lapset huolehdittu viimeisen päälle, äiti kuvioissa myös. Mutta alkoholi alkoi vanhemmiten saada yhä isompaa roolia ja veikkaan, että taustalla on ollut huoli työn menetyksestä tai peräti varoitus, koska homma päättyi kuin seinään. Kyllä yksityinen tekee ilmoituksen myös jos on huoli, muttei automaattisesti, kuten julkisella.
Vuosi 2016
Kannattaa kuitenkin miettiä, että tarvitsisitko kuitenkin sitä sosiaalitoimen tarjoamaa apua. Lastensuojelun asiakkuus voisi olla tapauksessanne ihan hyväkin asia. "Joo joo kyllä mä tiiän" kuulostaa vähän siltä että antakaa mun ryypätä rauhassa, oon vähä antabuksella kunhan ei tehdä lasua. Sijaisperhe on paras ratkaisu jos et pysty olemaan kokonaan juomatta, mitään lääkeapua joka juomisen sallisi ei ole olemassakaan.
Taidan hankkia apua epäröimättä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin miettiä, että tarvitsisitko kuitenkin sitä sosiaalitoimen tarjoamaa apua. Lastensuojelun asiakkuus voisi olla tapauksessanne ihan hyväkin asia. "Joo joo kyllä mä tiiän" kuulostaa vähän siltä että antakaa mun ryypätä rauhassa, oon vähä antabuksella kunhan ei tehdä lasua. Sijaisperhe on paras ratkaisu jos et pysty olemaan kokonaan juomatta, mitään lääkeapua joka juomisen sallisi ei ole olemassakaan.
Mitä apua sosiaalitoimesta saa? Miksi tähän sotkuun pitää lisätä sijaisperhe?
-ap
Periaatteessa laki sanoo, että annettaessa aikuiselle päihde- tai mielenterveyspalveluja, on hänen huollossaan olevien alaikäisten lasten tilanne tarkistettava. Nykyään vielä laki aiempaa tiukemmin määrittelee lastensuojeluilmoituksen velvoitteet koskien henkilöitä, jotka työssään tai virkatehtävissään kohtaavat lapsiperheitä , siis velvoitteen eikä vain oikeuden!
Nämä tilanteet erittäin harvoin ovat huostaanottoja, vaan lastensuojeluilmoitus on pyyntö tukitoimien tarpeen arviolle. Myös kaikki avohuollon tukitoimet tulee ennen huostaanottoa.
Jos lapsilla on kunnossa oleva toinen vanhempi, ei huostaanottoja tehdä, jos lapset ovat kotona turvassa!
käyttää ennen huostasmottoa.
Ei oteta. Sossut tykkää alkkisperheistä. Niistä saa ikuisia asiakkaita, eikä lähde työt alta.
Vierailija kirjoitti:
Missä lasten äiti?
Hän tuolla alakerrassa.
-ap
Kyllä ainakin mun lapset otettiin heti. Nyt sooseista selvittyäni älyän kyllä itekin miksi.
Minulla antabus menossa ja ei ole otettu mihinkään viranomaisiin yhteyttä. Ei tullut tuo mieleenikään. Tsemppiä <3
Mikä vuosi oli?
-ap