Paransin (osittain) mummoni halvaantuneen jalan! :O
Mummoni jalkaterä nilkasta alaspäin oli ollut kaksi vuotta kokonaan liikkumaton, viileän tuntuinen, turvonnut ja hieman sinertäväkin. Kokeilin lymfahierontaa ja hermoratojen aktivointia ja noin puolen tunnin hieromisen jälkeen vähitellen varpaat alkoivat liikkua paineltaessa refleksinomaisesti ja vähän ajan päästä nilkkakin.
Hetken päästä varpaat liikkuivat itsekseenkin ja aivan kuin hän olisi pystynyt aivan hieman hallitsemaan jalkateräänsä. Nyt aamulla äsken turvotus oli lähes poissa, jalan väri oli terveen vaaleanpunertava ja lämmin. Olen siis ihan "maallikko". Saan varmaan tähänkin skeptisiä kommentteja, mutta itse ainakin olen ihan hämmästynyt.
Kommentit (22)
Siis tarkennusta: oli ollut kaksi vuotta täysin liikkumaton, mutta se viileys, sinerrys ja voimakas turvotus oli kestänyt noin kuukauden. Mutta silti: jo se, että ne pysyivät poissa yön yli ja olivat jo parantuneet lisääkin yön yli, oli mulle iso juttu. Mutta tuo, että se halvaantuminen alkoi hellitttää, oli vieläkin ihmeellisempää. Täytyy googletella aiheesta; ois mukavaa tietää, miten se onnistui edes kropan puolesta.
"Hetken päästä varpaat liikkuivat itsekseenkin"...
Jessus!
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika!
Kerro millaista hierontaa teit?
Siis hieroin jalkapohjaa, painelin ja painelin samaan tapaan kuin lymfahieronnassa ja hieroin sitä aika kauan, sillä yritin saada sitä turvotusta ja sinerrystä pois. Se jalkaterä tai varpaat eivät olleet liikkunut milliäkään aiemmin. Sitten huomasin pientä refleksinomaista liikahdusta, niin painelin siitä samasta kohdasta jalkapohjaa lisää hermoradan kohtaa pitkin.
Kun varpaat alkoivat liikkua, niin jatkoin silloinkin, kunnes tauon aikana ne liikahtivat ilman paineluakin. Loistavaa oli selin, että tosiaan aamulla jalka näytti vieläkin terveemmältä kuin eilen sen painelun jälkeen. Täytyy tosiaan jatkaa tuollaista säännöllisesti ja katsoa, miten hyvin se auttaa vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Hetken päästä varpaat liikkuivat itsekseenkin"...
Jessus!
Siis varmaankin osin refleksinomaisesti, mutta silti. Tuli vähän Jeesus-fiilikset kieltämättä, vaikka en olekaan uskovainen. :) Mutta se jalka näytti tosi huolestuttavalta (sinerrys, viileys ja turvotus) sitä ennen. :/ Olin ihan että ei oo totta ja edelleenkin samat fiilikset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty.
Kiitos. Oikeasti ihanaa, jos jalka pysyisi edes verenkierroltaan parempana, mutta toki olisi hyvä päästä liikkumaan paremmin jne. (En nyt uskalla olla ihan ylioptimistinen). Mutta tuo oli mieletöntä edistystä kyllä.
Herätin kuolleen. Avasin kirkon oven ja astelin alttarilla olleen vainajan arkun luokse. Otin leveän haara-asennon ja asetin kummankin käteni suorana arkun ylle. Lausuin ukkosenjylinän kaltaisella äänellä Ne Mahtisanat jotka herättävät, ja tunsin kuinka Voima alkoi vapisuttaa käsiäni. Koko rakennus tuntui huojahtelevan kun Voima siirtyi käsistäni arkkuun. Kohta arkusta kuului vainajan ääni kun hän pyysi päästä ulos. Arkku avattiin, ja mitä elinvoimaisin ihminen nousi istumaan. Laitoin lierihatun päähäni ja nostin mustan poplarini kaulukset ylös. Paikallaolijoiden hämmästellessä kävelin rauhallisesti ulos ja katosin sumuun. Minähän olin vain tehnyt sen, mitä miehen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Herätin kuolleen. Avasin kirkon oven ja astelin alttarilla olleen vainajan arkun luokse. Otin leveän haara-asennon ja asetin kummankin käteni suorana arkun ylle. Lausuin ukkosenjylinän kaltaisella äänellä Ne Mahtisanat jotka herättävät, ja tunsin kuinka Voima alkoi vapisuttaa käsiäni. Koko rakennus tuntui huojahtelevan kun Voima siirtyi käsistäni arkkuun. Kohta arkusta kuului vainajan ääni kun hän pyysi päästä ulos. Arkku avattiin, ja mitä elinvoimaisin ihminen nousi istumaan. Laitoin lierihatun päähäni ja nostin mustan poplarini kaulukset ylös. Paikallaolijoiden hämmästellessä kävelin rauhallisesti ulos ja katosin sumuun. Minähän olin vain tehnyt sen, mitä miehen pitää.
Arvasin, että saisin tällaisia kommentteja. Mutta siis kiinnostaisi tietää ihan lääketieteellisesti, mitä tapahtui. En usko mihinkään mainitsemaasi hömppään ja ehkä tuossa oli joku hermoratajumi ja lun varpaat alkoivat edes hiemankin liikkua, niin se verenkierto parani dramaattisesti, joten jalkaterä lämpeni, väri normalisoitui ja turvotuskin alkoi laskea. Mutta täytyy kertoa tästä muille sukulaisille ja jutella niiden kanssa. Mummoni on käynyt fysioterapeuteilla useasti, mutta kukaan ei ollut kyllä koskaan testannut lymfahieronnan ja hermoratoja aktivoivan hieronnan yhdistelmää tai mitään muutakaan hierontaa ilmeisesti.
Ap muista kuitenkin ettet mene tänä Juhannuksena kokeilemaan veden päällä kävelemistä. Monta ihmistä on hukkunut jo tänäkin Jussina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty.
Kiitos. Oikeasti ihanaa, jos jalka pysyisi edes verenkierroltaan parempana, mutta toki olisi hyvä päästä liikkumaan paremmin jne. (En nyt uskalla olla ihan ylioptimistinen). Mutta tuo oli mieletöntä edistystä kyllä.
Hyvin tehty tosiaan. Jalkoja voi pitää vähän koholla levätessä, se on auttanut omaa mummoa kotihoidon neuvosta. Olet tehnyt varmaankin kaiken just oikein kun olet seuraillut hermoratoja. Nyt voit selvitellä lisää niistä. Ja hyvä että sait nesteen kiertämään. Se on kuulemma tärkeää, muuten kehittyy myöhemmässä vaiheessa säärihaava.
Vierailija kirjoitti:
Ap muista kuitenkin ettet mene tänä Juhannuksena kokeilemaan veden päällä kävelemistä. Monta ihmistä on hukkunut jo tänäkin Jussina.
En mene. :) Mutta kyllä tuollaisesta tulee hyvät fiilikset, kun pystyy auttamaan toista. Pitäis varmaan vaihtaa IT-alalta sote-alalle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty.
Hyvin tehty tosiaan. Jalkoja voi pitää vähän koholla levätessä, se on auttanut omaa mummoa kotihoidon neuvosta. Olet tehnyt varmaankin kaiken just oikein kun olet seuraillut hermoratoja. Nyt voit selvitellä lisää niistä. Ja hyvä että sait nesteen kiertämään. Se on kuulemma tärkeää, muuten kehittyy myöhemmässä vaiheessa säärihaava.
Se on totta. Se jalka oli tosiaan huolestuttavan violetinsinertävä ja turvonnut sekä viileähkön tuntuinen. Hieman säikähdin, kun se oli niin viileä ja sinertävä. Neuvoinkin, että kannattaa samaan tapaan hieroa sitä päivittäin aina, kun joku vain pääsee auttamaan. Ja mainitsin siitäkin, että jalkaa kannattaa pitää välillä koholla, että neste ei kerry jalkaan. Mut kuten sanottu, oon ihan maallikko muuten.
Mistä tietää missä hermoradat menevät?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää missä hermoradat menevät?
Anatomian oppikirjoista. Olen joskus käynyt neurologilla ja he testaavat tiettyjä vasteita myös jalkapohjien kautta. Kokeilin niitä samoja juttuja + kaikkea aiheesta tietämääni.
T. Ap (IT-alalla, pitäisköhän sittenkin miettiä alanvaihdosta ja hakea hoitsukouluun tai lääkikseen jopa, kun oon ollut matemaattisissa aineissa aina vahva...oon sitä miettinyt tässä muutama vuosi sitten aiemminkin) :)
Ehkä enemmän saisit toteuttaa lahjojasi hierojana tai jumpparipuolella kuin lääkärinä tai hoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä enemmän saisit toteuttaa lahjojasi hierojana tai jumpparipuolella kuin lääkärinä tai hoitajana.
Voihan tuo olla noinkin. Mutta siis koulussa oli pitkä matematiikka 10 ja fysiikka & kemiakin kiitettäviä sekä kävin ns. eliittilukion ja olin hyvä aina lukuaineissa. Oon myös kiinnostunut lääketieteestä/hoitotieteestä, mutta ajauduin IT-alalle hieman vahingossa. Mutta täytyy tutkia niitä fysioterapeutinkin opintoja & työtilannetta. Omalla alallani niitä YT-neuvotteluja on jatkuvasti ja olen 30+, joten alan olla pian itse "vanhus" omalle alalleni.
Toivottavasti mummeli ei pian saa keuhkoveritulppaa tms. Kuulostaa siltä, että nilkassa on ollut jokin tukos verisuonistossa jos se on ollut viileä ja sinertävä ja hieronta sai sen liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mummeli ei pian saa keuhkoveritulppaa tms. Kuulostaa siltä, että nilkassa on ollut jokin tukos verisuonistossa jos se on ollut viileä ja sinertävä ja hieronta sai sen liikkeelle.
Häneltä oli kuvattu jalat tarkkaan vähän aikaa sitten ja niissä ei ollut lainkaan tulppia. Muuten en olisi uskaltanut hieroakaan. Se verenkierto näytti kohenevan siksi, kun hän sai liikulteltua jalkaansa pitkän tauon jälkeen.
Hyvänen aika!
Kerro millaista hierontaa teit?