Nyt se on virallista, työttömät pistetään yrityksiin tekemään ilmaistyötä
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/06/23/kavipa-taas…
Työelämäkokeilua aletaan järjestämään yrityksissä, jos et mene, saat karenssin.
Tämä kävi taas helposti ja huomaamatta juuri juhannuksen alla. Esitystä ovat vastustaneet sekä työnantajat että ay-liike, mutta vastustus on kaikunut kuuroille korville. Yhtään uutista eduskunnan päätöksestä en ole nähnyt. Medialla on varmaan ollut liian kiire kertoa Kike Elomaan tuplaloikkauksesta ja juhannustaioista.
Maan hallitus huomasi, että kunnat käyttävät kuntouttavaa työtoimintaa väärin ohjaamalla siihen myös täysin työkykyisiä. Tätä väärinkäytöstä ei kuitenkaan haluttu kieltää, vaan siitä tehtiin laillista.
Kunnat ohjaavat kokeilujakson aikana työelämäkokeiluun kaikki sellaiset työttömät, jotka kuuluisivat normaalisti kuntouttavan työtoiminnan piiriin. Työelämäkokeilu tarkoittaa sitä, että työttömät tekevät työtä myös yrityksissä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä kulukorvauksella. Säännöt ovat samat kuin kuntouttavassa työtoiminnassa sillä erolla, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Työelämäkokeilu järjestetään nimenomaan yrityksissä. Työttömällä on velvollisuus osallistua kokeiluun karenssin eli työttömyysetuuden menettämisen uhalla.
Toiveikkaat haluavat uskoa, että tämä on oikeasti mahdollisuus pysyvään työpaikkaan. Saattaa joissain tapauksissa ollakin, mutta mietitäänpä kuitenkin ensin. Työelämäkokeilija saa siis työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen. Monien mielestä tämä on heidän palkkansa, jonka eteen on tehtävä työtä.
Kahdeksan tunnin työpäivää tekemällä tuntipalkaksi tulee 5,60 euroa, josta maksetaan ennakonpidätystä työmarkkinatuen osalta 20 %. Kulukorvaus on veroton. Työterveyshuoltoa ei ole, eläkettä, lomaa ja lomarahoja ei kerry eikä etenemismahdollisuuksia ole. Jo nykyisin palkattomat työntekijät ovat alempaa kastia, jota samasta työstä palkkaa saavat ylenkatsovat.
Näillä työehdoilla työpaikasta tulee oppivaisimmille ja nöyrimmille helpostikin pysyvä. Niin tulee palkastakin. Koska meillä ei ole laissa säädettyä minimipalkkaa, niin siitä tulee uusi minimipalkka alakohtaisen, työehtosopimuksilla sovitun palkan tilalle. Tästä seuraa, että työehtosopimuksia ei noudateta eikä niitä tarvitse noudattaa. Palkkaa vaativat voidaan potkaista ulos, koska heidän tilalleen saadaan valtion juuri ja juuri hengissä pitämiä työelämäkokeilijoita.
Kommentit (230)
Jos mä joudun orjaksi, niin pingotan elmukelmua vessanpyttyjen päälle ja laitan pomon penkille pierutyynyn. Toistan vaikka joka päivä.
2000-luvun alussa oli ihan normaalia, että lukion jälkeen mentiin työharjoitteluun ja silloin ei saanut edes tuota 9 euron lisää työmarkkinatukeen. Käytännössä kaikki kaverit olivat, valtaosa kouluissa tms. paikoissa. Eikä kenellekkään tullut mieleen alkaa huutamaan orjatyöstä. Eihän kouluttamatonta ihmistä juuri kukaan palkkaisi ja kotona makoilu ei olisi kenellekkään tullut edes mieleen.
Sitten kun opiskelupaikka irtosi oli helppoa työkokemusta ja ikä omaavana lähteä etsimään opintojen oheen osa-aika- ja kesätyötä.
En todellakaan ymmärrä, miksi työkokeilua pidetään niin suurena riistona nuorten ja alaa etsivien ollessa kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa oli ihan normaalia, että lukion jälkeen mentiin työharjoitteluun ja silloin ei saanut edes tuota 9 euron lisää työmarkkinatukeen. Käytännössä kaikki kaverit olivat, valtaosa kouluissa tms. paikoissa. Eikä kenellekkään tullut mieleen alkaa huutamaan orjatyöstä. Eihän kouluttamatonta ihmistä juuri kukaan palkkaisi ja kotona makoilu ei olisi kenellekkään tullut edes mieleen.
Sitten kun opiskelupaikka irtosi oli helppoa työkokemusta ja ikä omaavana lähteä etsimään opintojen oheen osa-aika- ja kesätyötä.
En todellakaan ymmärrä, miksi työkokeilua pidetään niin suurena riistona nuorten ja alaa etsivien ollessa kyseessä.
Kunpa se vain menisikin noin kuten kirjoitit mutta kun on kokemusta lähipiiristä että kymmeniä vuosia ammattilaisena toiminut ihminen pakotetaan oman alan ilmaistöihin/kurssille uhkaamalla lopettaa perustoimeentulo. Kymmenen vuotta ompelijana omaa yritystä pyörittänyt ammattilainen määrättiin alan peruskurssille opettelemaan ompelukoneen käyttöä (ei opettamaan) tai it-insinööri pakotettiin peruskurssille oppimaan tietokoneen käyttöä. Tai ammattimyyjä, 15v kokemuksella, määrätään tutustumaan kaupanalaan ilmaistyövoimana. Tällaisissakin tilanteissako pitää vain nöyrtyä ja ajatella että tuosta on hyötyä työttömälle jatkossa. Täyttää kettuilua viranomaisilta ja yrityksiltä, hehän sen osaavat tehdä ja siitä ilmiselvästi nauttivat. Koittakaa nyt vähitellen kanssaihmiset ymmärtää että työttömät ei tänä päivänä ole pelkästään koulujakäymättömiä teinejä vaan täysammattilaisia, oman alansa aikuisia osaajia, jotka on yt:ssä tai konkurssissa jääneet työttömiksi, omaksi epäonnekseen keski-iässä, tai eläkeiän kynnyksellä. Ei siis syntymästään saakka työttömiä kuten ällistyttävän moni kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi tarina. Hyväpalkkaisessa työssä ollut henkilö irtisanoutui, liiton rahoilla ja säästöillä pari vuotta halusi pitää taukoa työstä harrastusten tms takia. Oli aidosti yllättynyt, kun häntä ei palkattu reilun parin vuoden kuluttua työtä hakiessaan. Ihmetteli esim työkkärin häneen kohdistuvia, normaaleita käytäntöjä ja aktivointitoimia ja yleensä kohtelua työkkärissä, kun kohdeltiin niin kun muitakin. Kuulutti kovaan ääneen kaikille "en minä ole työtön, pitävät minua pitkäaikais työttömänä, törkeetä, mähän olin vaan kaksi vuotta poissa, ja mä oon ollut hyväpalkkaisessa ammatissa ja arvostetussa työssä ja mua kohdellaan kun työtöntä!! En minä ole työtön, minähän olen ammattilainen ja minulla on 20vuoden kokemus työstäni. Miten mua kehdataan kohdella kun TYÖTÖNTÄ. Enkä nyt saa työtä, olen muka pitkäaikaistyötön ja kohtelevat kun työtöntä. Törkeetä!! Ihan törkeetä."
Noh, monella työttömällä on paljon työkokemusta, ollut hyvä ammatti jne
Ja kaksi vuotta työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, olitpa kelan tai liiton rahoilla sen ajan.
Eli tuokin henkilö kuvitteli työttömät jotenkin erityisen syrjäytyneeksi tms erilaiseksi ryhmäksi, eikä työttömänä mieltänyt itseänsä työttömäksi vaikka oli itse irtisanoutunut työstään. Kuvitteli työtä löytyvän ihan vaan niin että "menee töihin".Eikös tämä "tosi tarinasi" ole paras mahdollinen puoltopuhe nykyisen kaltaisille kaavailluille aktivointitoimille? Sitäkö halusit sanoa vai etkö miettinyt asiaa ihan loppuun? Huvittavaa muutenkin lukea näitä viestiketjuja. Aina sama maailmanlopun meno, kun jonkinlaisia työllistämistoimia kaavaillaan ja sama koominen tyhjänpäiväinen uhoaminen ties mistä sabotoinneista, saikutuksista ym. En sinänsä ihmettele, että olette työttömiä, kun kaikista tämän maan tarjoamista mahdollisuuksista huolimatta tuo on paras mihin pystytte ja tulette pystymään. Tulevaisuus ei ihan hirveän valoisalta näytä teistä monelle. Miettikää nyt oikeasti, teille tarjottiin kaikki maailman mahdollisuudet menestyä elämässä ja lopputulos on täydellinen epäonnistuminen. Säälittävää.
Jotenkin tuntuu, ettet oikein ymmärtänyt lukemaasi. Tuollaisia esimerkin kaltaisia työttömiä on paljon. Kirjoittaja ei kirjoittanut itsestään. Miten sinä olet töissä, kun en ymmärtänyt, miten haukut kirjoiottajaa, vaikka hän kirjoitti vain esimerkin tuosta, kuinka joku vapaaehtoisesti työttömäksi joutunut pitää itseään muita työttömänä parempana. Ihmettelen, että miten sinä voit olla töissä, kun jotenkin et tainnut tajuta koko juttua. Työttömänä on monelaista sakkia ja näitä, jotka kuvittelevat, että menevät ansiosidonnaisen jälkeen töihin, on paljon. He luulevat olevansa muita työttömiä parempia, vaikka parempia työttömiä löytyy palkattavaksi yllin kyllin. Niitä, jotka joutuvat työttömäksi esim. konkurssin vuoksi ja hakevat töitä ahkerasti, sekä sitten lopulta tuurin osuessa kohdalle työllistyvät. Kuten minulle kävi. Kursseilla tuli vastaan näitä, jotka olivat mielestään muiden työttömien yläpuolella, vaikka itse en nähnyt heissä mitään ihmeellistä osaajaa tai tehopakkausta. Tavallisia keskinkertaisuuksia, jotka luulevat itsestään liikoja, kuten sinäkin taidat tehdä, kun et edes ymmärrä kunnolla, mitä luet. Minä olen töissä, sanotaan se vielä kerran, jos oli tuosta aiemmasta liian vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka se täällä laski, että tuntipalkaksi tulisi jotain 6 Euroa? Miksei sitten työnantaja palkkaa tuolla 6 Eurolla töihin? Sekin olisi parempi kuin tämä pelleily, jossa valtio maksaa tuon olemattoman palkan.
Työstä on saatava palkka. Piste. Palkka tarkoittaa korvausta, jonka työnantaja maksaa. Jotenkin etäisesti voisin hyväksyä, että työttömien pitäisi tehdä jotain työtä JULKISEN sektorin hyväksi. Mutta yksityisten firmojen?
Muttaku se tulee yrittäjälle halvemmaksi. Ja Sipilä ymmärtää että valtion tuella ja hyvien veljien avulla yrittäminen on helpompaa. Onhan se saanut itsekin 30 miljoonaa valtion tukia firmoilleen. Ja maaseudulla hyville miehille aina riittää sopimuksia ja hommia kun istuskellaan samassa saunassa kepupoliitikkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhminä, asteikolla 1-10, hallitus pitää työttömiä työnhakijoita?
Veikkaan että nollan tienoilla tuolla asteikolla. Ministerit näköjään luulee että orjatöillä työttömyys laskee. Taitaa käydä ennemmin niin että palkkaa saavia vähennetään ja otetaan ilmaisia tilalle.
Ihan lukuja tuijottaen työttömien määrä voi vähän laskea ja sitähän tässä kai ajetaan takaa. Mutta jos työstä ei makseta palkkaa, millä elättää itsensä, niin jostain täytyy joka tapauksessa taikoa toimeentulo näille ilmaistyöläisille ja heidän perheilleen. Hölmöläisten hommaa!
No mutta näinhän sitä lähtee kansakunta nousuun. Orjatyöllä!
Minä haluan nähdä kun ministerien avustajat ja ministerit itse osallistuvat näihin talkoisiin ja tekevät itse vaikkapa nyt puolen vuoden ajan töitä 9 €/pvä. En saata käsittää miten tällainen on mahdollista 2010-luvulla.
Miten se voi olla mystiikkaa, että eihän kukaan palkkaa enää ketään, kun jostakin tulee tyyppi ja tekee homman ilmaiseksi. Jo vuosia on ollut muutenkin vallalla sellainen trendi, ettei työn laadulla juurikaan ole väliä, kunhan siitä voidaan vain laskuttaa. Ei ole odotettavissa että nämä pakkotyöllistetyt kovasti motivoituvat tekemään paikan päällä yhtään mitään kun ei ole kukaan motivoitumassa palkkaamaan heitä oikeasti, jolloin saisivat myös palkkatyöläiselle lain mukaan kuuluvat edut kuten vaikkapa työterveyshuollon.
Itse puhun kokemuksesta. Olin aikanani "työelämävalmentautumisessa" 9 €/pvä samassa paikassa yhtäjaksoisesti kaikenkaikkiaan lähes vuoden. Täysin laitonta, mutta niin vain se silti onnistui.
Jo nyt yritykset käytännössä polkevat työntekijöidensä oikeuksia; vuokrafirmojen kautta otetaan näitä "alempaan kastiin" kuuluvia työntekijöitä, joiden sopimuksia ketjutetaan niin, että lomia ei käytännössä ole, kunhan olet pari päivää välissä työttömänä. Työterveyshuolto kun järjestetään vuokrafirman kautta, ei pahimmassa tapauksessa järjestetä edes töihintulotarkastuksia vaikka muuten se työnantajafirman käytäntö olisikin. Nytkö tätä pelleilyä halutaan siis vielä helpottaa, kun ei tarvita edes sitä vuokrafirmaa siinä välissä.
Tämä kaikki hölmöily vahvistaa päätöstäni jäädä kokonaan ulkopuolelle työmarkkinoilta.
Ryhdyn vapaaksi taiteilijaksi ja elän loppuikäni tukien varassa jos ei taiteella elä.
Se on ihan ok hallitukselle, orjia ei lasketa työttömiksi joten nyt vielä töissä olevat joutuvat työttömäksi ja sitten orjaksi joten se on ihan plusmiinus tilanne.