Nyt se on virallista, työttömät pistetään yrityksiin tekemään ilmaistyötä
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/06/23/kavipa-taas…
Työelämäkokeilua aletaan järjestämään yrityksissä, jos et mene, saat karenssin.
Tämä kävi taas helposti ja huomaamatta juuri juhannuksen alla. Esitystä ovat vastustaneet sekä työnantajat että ay-liike, mutta vastustus on kaikunut kuuroille korville. Yhtään uutista eduskunnan päätöksestä en ole nähnyt. Medialla on varmaan ollut liian kiire kertoa Kike Elomaan tuplaloikkauksesta ja juhannustaioista.
Maan hallitus huomasi, että kunnat käyttävät kuntouttavaa työtoimintaa väärin ohjaamalla siihen myös täysin työkykyisiä. Tätä väärinkäytöstä ei kuitenkaan haluttu kieltää, vaan siitä tehtiin laillista.
Kunnat ohjaavat kokeilujakson aikana työelämäkokeiluun kaikki sellaiset työttömät, jotka kuuluisivat normaalisti kuntouttavan työtoiminnan piiriin. Työelämäkokeilu tarkoittaa sitä, että työttömät tekevät työtä myös yrityksissä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä kulukorvauksella. Säännöt ovat samat kuin kuntouttavassa työtoiminnassa sillä erolla, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Työelämäkokeilu järjestetään nimenomaan yrityksissä. Työttömällä on velvollisuus osallistua kokeiluun karenssin eli työttömyysetuuden menettämisen uhalla.
Toiveikkaat haluavat uskoa, että tämä on oikeasti mahdollisuus pysyvään työpaikkaan. Saattaa joissain tapauksissa ollakin, mutta mietitäänpä kuitenkin ensin. Työelämäkokeilija saa siis työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen. Monien mielestä tämä on heidän palkkansa, jonka eteen on tehtävä työtä.
Kahdeksan tunnin työpäivää tekemällä tuntipalkaksi tulee 5,60 euroa, josta maksetaan ennakonpidätystä työmarkkinatuen osalta 20 %. Kulukorvaus on veroton. Työterveyshuoltoa ei ole, eläkettä, lomaa ja lomarahoja ei kerry eikä etenemismahdollisuuksia ole. Jo nykyisin palkattomat työntekijät ovat alempaa kastia, jota samasta työstä palkkaa saavat ylenkatsovat.
Näillä työehdoilla työpaikasta tulee oppivaisimmille ja nöyrimmille helpostikin pysyvä. Niin tulee palkastakin. Koska meillä ei ole laissa säädettyä minimipalkkaa, niin siitä tulee uusi minimipalkka alakohtaisen, työehtosopimuksilla sovitun palkan tilalle. Tästä seuraa, että työehtosopimuksia ei noudateta eikä niitä tarvitse noudattaa. Palkkaa vaativat voidaan potkaista ulos, koska heidän tilalleen saadaan valtion juuri ja juuri hengissä pitämiä työelämäkokeilijoita.
Kommentit (230)
Tää saattaa olla viimeinen naula yhteiskuntarauhan arkkuun. Pian aika moni pimahtaa ja sit lentelee polttopullot. Minnehän eka?
Ennemmin hankin elantoni pimeiden väylien kautta kuin että olisin persaukisena Työorjatoimistolle.
Mä olin useamman vuoden töissä ja jäin työttömäksi, mulle kun pitäis maksaa palkkaa ja niille ilmaistyöntekijöille ei tarvitse. Oltuani kaksi kuukautta työttömänä työkkäri ehdotti mulle työkokeilua ja työkyvyn arviointia samalla. Eli olenko työttömänä työkykyinen ja voinko ottaa minulle mahdollisesti tarjottavaa työtä vastaan. Ei ole perusteltua kuulemma väittää että olen työkykyinen vaikka olenkin useamman vuoden ollut palkkatyössä määräaikais sopimuksilla. En mennyt, kun vi**uiluahan tuo on, sain tietysti karenssin, mutta toimeentulotukena sain käytännössä melkein saman rahan kun työttömyyskorvaus olisi ollut. Työllistyin myöhemmin itse, ilman työkkärin apua, kun enpä ole koskaan saanut työkkäristä paljon apua työllistymiseen. Oma aktiivisuus auttaa enemmän että joskus työpaikan itselleen löytää.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot tosiaan vääristää. OIin aikoinaan kurssilla päivän, kun sain tiedon työpaikasta, johon olin hakenut jo ennen kuin olin hakenut ko. kurssille. Silti olin käsittääkseni tilastoissa kurssin ansiosta työllistynyt, vaikka olin siellä tasan päivän eikä kurssilla ja työpaikalla ollut mitään tekemistä keskenään, alakin oli ihan eri.
Sama homma. Ehdin lupautua tuollaiselle kurssille ja työllistyin itse hakemalla töitä. Tilastoissa kurssi on auttanut työllistämään minut. Ehdoteltiin vielä, että enkö menisi kurssille kun jo sopparikin tehty ja menisin myöhemmin palkkatyöhön. Että harjoittelisin eka ja kokeilisin miltä tuntuu herätä amulla. No kyllä on niin vaikea löytää nykyisin töitä, että en taatusti tuollaisen kurssin takia jätä menemättä töihin!!
Multa myös kysyttiin kuinka aion aamuisin herätä ja ehtiä töihin. Sanoin laittavani kellon soimaan. Otti virkailija sen kettuiluna!! Ei oo niin helppoo kuulemma. Vaikka niin olen aina toiminut, herätyskellon laittanut soimaan, en tiedä miten virkailija sitten herää?
Yrittäjät kiiittää kun kassasta häviää rahaa,asiakkaat saa ruoka myrkytyksiä,vanhusten omaisuutta katoaa jne jne.Millä helvetin järjellä yrityksiin(kään) voidaan kuvitella noin vaan päästettävän ketä tahansa pakotettuna ilman minkäänlaista taustojen tutkimista tai valvontaa?
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät kiiittää kun kassasta häviää rahaa,asiakkaat saa ruoka myrkytyksiä,vanhusten omaisuutta katoaa jne jne.Millä helvetin järjellä yrityksiin(kään) voidaan kuvitella noin vaan päästettävän ketä tahansa pakotettuna ilman minkäänlaista taustojen tutkimista tai valvontaa?
Kyllähän sen työn tekisi kunnolla jos siitä maksettaisiin, ilmaiseksi ei niinkään.
Et kai sä vihjannut että työttömillä kaikilla on "taustoja" ja vaativat valvomista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sulla olis kokemusta esim kokin työstä 10 vuotta, osaat keittiötyöt ja tukkutilaukset ja työhönperehdyttämisen jne, mutta olet kaksi vuotta työttömänä, (olet siis pitkäaikaistyötön), sinut määrätään työkokeiluun. Siellä sitten (mahdollisesti paljon nuoremmat ja kokemattomammat) palkkaa saavat työntekijät vääntää sulle rautalangasta kuinka teet salaatin. Ihmettelevät aktiivisuuttasi kun ihan käskemättä huuhtelet tomaatit. Kyselevät että jaksatko tehdä itse koko salaatin vai tarvitsetko apua. Montako kurkkua pilkot vihersalaattiin, vaikka olisit tehnyt samat salaatit siellä jo kaksi viikkoa. Kysyvät, haluaisitko/uskaltaisitko opetella tekemään vaikka kiisseliä tai jotain helppoa lämmintä ruokaa jossain myöhemmässä vaiheessa jos kaikki menee hyvin. Jaksatko herätä aamulla hyvin, onko neljän tunnin työpäivä liian pitkä ja rankka. Haluatko lisää neuvoja sen salaatin tekemiseen, esim näytän kuinka pilkotaan? Ymmärsitkö nyt, kysy jos et ymmärtänyt... Jos väitän tehneeni kyseistä työtä aiemmin, saan lähinnä hymistelyä, niin varmaan, sä oot työtön, missä sä muka töitä oisit tehnyt, töissähän sä olisit jos sulla olis työkokemusta niin paljon kun väität, älä viiti oikeesti...
Miten tämä minua aktivoi? Lannistaa enemmänkin.
Tämä ei ole mielikuvitusta tai fiktiivinen tarina. Tapahtui oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tarina. Hyväpalkkaisessa työssä ollut henkilö irtisanoutui, liiton rahoilla ja säästöillä pari vuotta halusi pitää taukoa työstä harrastusten tms takia. Oli aidosti yllättynyt, kun häntä ei palkattu reilun parin vuoden kuluttua työtä hakiessaan. Ihmetteli esim työkkärin häneen kohdistuvia, normaaleita käytäntöjä ja aktivointitoimia ja yleensä kohtelua työkkärissä, kun kohdeltiin niin kun muitakin. Kuulutti kovaan ääneen kaikille "en minä ole työtön, pitävät minua pitkäaikais työttömänä, törkeetä, mähän olin vaan kaksi vuotta poissa, ja mä oon ollut hyväpalkkaisessa ammatissa ja arvostetussa työssä ja mua kohdellaan kun työtöntä!! En minä ole työtön, minähän olen ammattilainen ja minulla on 20vuoden kokemus työstäni. Miten mua kehdataan kohdella kun TYÖTÖNTÄ. Enkä nyt saa työtä, olen muka pitkäaikaistyötön ja kohtelevat kun työtöntä. Törkeetä!! Ihan törkeetä."
Noh, monella työttömällä on paljon työkokemusta, ollut hyvä ammatti jne
Ja kaksi vuotta työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, olitpa kelan tai liiton rahoilla sen ajan.
Eli tuokin henkilö kuvitteli työttömät jotenkin erityisen syrjäytyneeksi tms erilaiseksi ryhmäksi, eikä työttömänä mieltänyt itseänsä työttömäksi vaikka oli itse irtisanoutunut työstään. Kuvitteli työtä löytyvän ihan vaan niin että "menee töihin".[/quote
Henkilö otti oikein lehteen yhteyttä ja siitä tehtiin juttu, henkilö siis irtisanoutunut työstään ja ollut muutaman vuoden työttömänä ja meuhkaa kuinka törkeästi häntä kohdellaan. Eihän hän ole työtön, vaikkei ole töissä yli kahteen vuoteen ollutkaan. Törkeää edes verrata häntä työttömään. Hän on ollut töissä 20 vuotta, ei hän työtön ole.( No onhan jos ei ole töissä sillä hetkellä)
No, mitä hän kuvitteli työttömien olevan? Kaikki puliukkoja? Kyllä siellä työkkärin listoilla koulutettuja ja pitkän työkokemuksen omaavia henkilöitä on, eikä suurin osa ole syrjäytynyttä työtävieroksuvaa sakkia joka ei ole ikinä ollut töissä. Ne yt:t kun tekee monesta ihan ahkerasta ja työssäkäyvästä työttömän. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tarina. Hyväpalkkaisessa työssä ollut henkilö irtisanoutui, liiton rahoilla ja säästöillä pari vuotta halusi pitää taukoa työstä harrastusten tms takia. Oli aidosti yllättynyt, kun häntä ei palkattu reilun parin vuoden kuluttua työtä hakiessaan. Ihmetteli esim työkkärin häneen kohdistuvia, normaaleita käytäntöjä ja aktivointitoimia ja yleensä kohtelua työkkärissä, kun kohdeltiin niin kun muitakin. Kuulutti kovaan ääneen kaikille "en minä ole työtön, pitävät minua pitkäaikais työttömänä, törkeetä, mähän olin vaan kaksi vuotta poissa, ja mä oon ollut hyväpalkkaisessa ammatissa ja arvostetussa työssä ja mua kohdellaan kun työtöntä!! En minä ole työtön, minähän olen ammattilainen ja minulla on 20vuoden kokemus työstäni. Miten mua kehdataan kohdella kun TYÖTÖNTÄ. Enkä nyt saa työtä, olen muka pitkäaikaistyötön ja kohtelevat kun työtöntä. Törkeetä!! Ihan törkeetä."
Noh, monella työttömällä on paljon työkokemusta, ollut hyvä ammatti jne
Ja kaksi vuotta työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, olitpa kelan tai liiton rahoilla sen ajan.
Eli tuokin henkilö kuvitteli työttömät jotenkin erityisen syrjäytyneeksi tms erilaiseksi ryhmäksi, eikä työttömänä mieltänyt itseänsä työttömäksi vaikka oli itse irtisanoutunut työstään. Kuvitteli työtä löytyvän ihan vaan niin että "menee töihin".
Eikös tämä "tosi tarinasi" ole paras mahdollinen puoltopuhe nykyisen kaltaisille kaavailluille aktivointitoimille? Sitäkö halusit sanoa vai etkö miettinyt asiaa ihan loppuun? Huvittavaa muutenkin lukea näitä viestiketjuja. Aina sama maailmanlopun meno, kun jonkinlaisia työllistämistoimia kaavaillaan ja sama koominen tyhjänpäiväinen uhoaminen ties mistä sabotoinneista, saikutuksista ym. En sinänsä ihmettele, että olette työttömiä, kun kaikista tämän maan tarjoamista mahdollisuuksista huolimatta tuo on paras mihin pystytte ja tulette pystymään. Tulevaisuus ei ihan hirveän valoisalta näytä teistä monelle. Miettikää nyt oikeasti, teille tarjottiin kaikki maailman mahdollisuudet menestyä elämässä ja lopputulos on täydellinen epäonnistuminen. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
"Aktivointi"toimenpiteet ovat täysin turhaa ja hyvin hyvin ahdistavaa hölynpölyä.
Aikaa ja resursseja ja rahaa turhaan vieviä, joiden ainoa tarkoius on osoittaa että hallituksella on tekemisen meininki kun työttömistä otetaan "koppi".
Elleivät tiedä mitä tehdä, olisi parasta olla tekemättä mitään (lakialoitteita tai päätöksiä).
No niin, siinä se tuli nyt sanottua mitä kaikki työtä hakevat sekä työpaikkansa puolesta pelkäävät ajattelevat.
Mitä tapahtui muuten sille nuorisotakuulle?
Ei vaan kyllä aktivointitoimenpiteiden tarkoituksena on myös saada tilastot näyttämään paremmilta. Työttömien määrä tilastoissa laskee, kun osa saadaan aktivoitua turhille kursseille tai orjatöihin ja osa lopettaa työnhaun siihen liittyvän nöyryytyksen takia. Sitten päästään kehuskelemaan juhlapuheissa ja vaalityössä hienoilla saavutuksilla, vaikkei koko maahan olisi tullut yhtä ainoaa uutta työpaikkaa.
Kuka se täällä laski, että tuntipalkaksi tulisi jotain 6 Euroa? Miksei sitten työnantaja palkkaa tuolla 6 Eurolla töihin? Sekin olisi parempi kuin tämä pelleily, jossa valtio maksaa tuon olemattoman palkan.
Työstä on saatava palkka. Piste. Palkka tarkoittaa korvausta, jonka työnantaja maksaa. Jotenkin etäisesti voisin hyväksyä, että työttömien pitäisi tehdä jotain työtä JULKISEN sektorin hyväksi. Mutta yksityisten firmojen?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua tunnustaa sitä tosiasiaa, että automatisaatio syö työpaikkoja jatkossa yhä laajemmin. Uutta työtä ei välttämättä synny samaan tahtiin kuin työpaikkoja katoaa. Lisäksi elintasoerot rajallisella maapallolla tasoittuvat. Länsimaissa kannattaa varautua elintason laskuun. Yhä useampi tulee jatkossa putoamaan näihin 9 euron huuhaa-hommiin samalla kun kourallinen ihmisiä vaurastuu entisestään. Homma leviää viimeistään siinä vaiheessa, kun ihmistyölle ei ole enää tarvetta eikä ihmisillä ole varaa ostaa mitään tuotteita. Jossain vaiheessa ihmiset eivät enää suostu pelaamaan eliitin säännöillä ja saatetaan nähdä jonkinlaisia irtautumisia. Päättäjät eivät ole koskaan tajunneet tavallisen ihmisen elämästä yhtään mitään ja päätökset ovat sen mukaisia. Ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin laiskoissa työttömissä tai työhaluttomissa juopoissa. Nyt taas mentiin sillä helpoimmalla ja aivottomimmalla idealla eteenpäin. Kokonaisuuden kannalta tälläkään päätöksellä ei ole mitään vaikutusta. Yhtä paskassa tilanteessa ollaan silti. Ainoa mitä saavutettiin on lisää katkeroituneita ihmisiä.
Maaseudulla on jo ajat sitten hoidettu keskinäinen kaupankäynti vaihtotyöllä. Tätähän kovasti yritetään verottaa mutta milläs verottavat kun raha ei liiku eikä työnvaihtajat narauta toisiaan verottajalle (miksi narauttaisi). Se on ihan mahtavaa kun voi mennä naapurin pellolle pariksi tunniksi kitkemään rikkaruohoja ja vastineeksi saa kasan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tied miten ihmmiset tätä puolustaa. Ainoostaan jos ei ole työkykyinen, mutta onnkuntoutettavissa pitäisi joutua näihin. Muutenhan syntyy tilanne jossa suomeen saadaan olematon minimipalkka, jota ei maksa edes yritykset vaan valtio tukien muodossa. Nami nami kaikille tuleville YT:lle ja itseään korvaamattomaksi luuleville.
Sisko haki töitä joka paikasta. Työkkäristä antoivat tuolloin jopa apua cv:n ja hakemuksen kirjoittamiseen. Töitä ei vain tippunut. Lopulta keksivät että siskolla on oltava päässä vikaa kun ei töitä saa ja tyrkkäsivät kuntouttavaan työtoimintaan. 8h päivässä pesulahommia, eikä oikeita töitä ehtinyt hakemaan. Teki pesulahommia joitakin kuukausia ja lopulta kilahti työnjohtajan kyykyttämiseen ja selkää puukottavaan työilmapiiriin, että saivat siskon sekoamispisteeseen. Lähti onneksi opiskelemaan kolmatta ammattitutkintoa, ettei pää hajonnut kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka sulla olis kokemusta esim kokin työstä 10 vuotta, osaat keittiötyöt ja tukkutilaukset ja työhönperehdyttämisen jne, mutta olet kaksi vuotta työttömänä, (olet siis pitkäaikaistyötön), sinut määrätään työkokeiluun. Siellä sitten (mahdollisesti paljon nuoremmat ja kokemattomammat) palkkaa saavat työntekijät vääntää sulle rautalangasta kuinka teet salaatin. Ihmettelevät aktiivisuuttasi kun ihan käskemättä huuhtelet tomaatit. Kyselevät että jaksatko tehdä itse koko salaatin vai tarvitsetko apua. Montako kurkkua pilkot vihersalaattiin, vaikka olisit tehnyt samat salaatit siellä jo kaksi viikkoa. Kysyvät, haluaisitko/uskaltaisitko opetella tekemään vaikka kiisseliä tai jotain helppoa lämmintä ruokaa jossain myöhemmässä vaiheessa jos kaikki menee hyvin. Jaksatko herätä aamulla hyvin, onko neljän tunnin työpäivä liian pitkä ja rankka. Haluatko lisää neuvoja sen salaatin tekemiseen, esim näytän kuinka pilkotaan? Ymmärsitkö nyt, kysy jos et ymmärtänyt... Jos väitän tehneeni kyseistä työtä aiemmin, saan lähinnä hymistelyä, niin varmaan, sä oot työtön, missä sä muka töitä oisit tehnyt, töissähän sä olisit jos sulla olis työkokemusta niin paljon kun väität, älä viiti oikeesti...
Miten tämä minua aktivoi? Lannistaa enemmänkin.Tämä ei ole mielikuvitusta tai fiktiivinen tarina. Tapahtui oikeasti.
Sun tarina masensi enemmän kuin mikään. Ja tajusin saaneeni samaa kohtelua vuokrafirman kautta töitä saaneena. Lässytettiin myyjän työstä kuin vähä-älyiselle. Ihmeteltiin kun osasin kääntää viivakoodin kassalukijaan päin ihan itsenäisesti. Sanoin että olen ollut kahdeksan vuotta vakkarina näissä hommissa, sain myötätuntoista hymyilyä. 10 min. opastaja jaksoi seistä selän takana, kun tiesin ulkomuistista pikakoodit muovi- ja paperipusseille opastaja hävisi selän takaa vähin äänin.
Odotan innolla, kun pääsen tekemään myyräntyötä (tuholainen) yritykseen :D
Tästä ketjusta on poistettu yli 40 viestiä? Mitä niissä on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta on poistettu yli 40 viestiä? Mitä niissä on ollut?
Kapinointia tätä mielipuolisuutta vastaa, poistoa vaativat ilmeisesti orjia haluavia yrittäjiä tai työntekijöitä joita pännii vimmatusti olla töissä ja odottavat kieli pitkällä päähän potkittavia.
Kuinka tyhminä, asteikolla 1-10, hallitus pitää työttömiä työnhakijoita?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhminä, asteikolla 1-10, hallitus pitää työttömiä työnhakijoita?
Veikkaan että nollan tienoilla tuolla asteikolla. Ministerit näköjään luulee että orjatöillä työttömyys laskee. Taitaa käydä ennemmin niin että palkkaa saavia vähennetään ja otetaan ilmaisia tilalle.
Miten tämä minua aktivoi? Lannistaa enemmänkin.