Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on virallista, työttömät pistetään yrityksiin tekemään ilmaistyötä

Vierailija
23.06.2017 |

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/06/23/kavipa-taas…

Työelämäkokeilua aletaan järjestämään yrityksissä, jos et mene, saat karenssin.

Tämä kävi taas helposti ja huomaamatta juuri juhannuksen alla. Esitystä ovat vastustaneet sekä työnantajat että ay-liike, mutta vastustus on kaikunut kuuroille korville. Yhtään uutista eduskunnan päätöksestä en ole nähnyt. Medialla on varmaan ollut liian kiire kertoa Kike Elomaan tuplaloikkauksesta ja juhannustaioista.

Maan hallitus huomasi, että kunnat käyttävät kuntouttavaa työtoimintaa väärin ohjaamalla siihen myös täysin työkykyisiä. Tätä väärinkäytöstä ei kuitenkaan haluttu kieltää, vaan siitä tehtiin laillista.

Kunnat ohjaavat kokeilujakson aikana työelämäkokeiluun kaikki sellaiset työttömät, jotka kuuluisivat normaalisti kuntouttavan työtoiminnan piiriin. Työelämäkokeilu tarkoittaa sitä, että työttömät tekevät työtä myös yrityksissä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä kulukorvauksella. Säännöt ovat samat kuin kuntouttavassa työtoiminnassa sillä erolla, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä. Työelämäkokeilu järjestetään nimenomaan yrityksissä. Työttömällä on velvollisuus osallistua kokeiluun karenssin eli työttömyysetuuden menettämisen uhalla.

Toiveikkaat haluavat uskoa, että tämä on oikeasti mahdollisuus pysyvään työpaikkaan. Saattaa joissain tapauksissa ollakin, mutta mietitäänpä kuitenkin ensin. Työelämäkokeilija saa siis työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen. Monien mielestä tämä on heidän palkkansa, jonka eteen on tehtävä työtä.

Kahdeksan tunnin työpäivää tekemällä tuntipalkaksi tulee 5,60 euroa, josta maksetaan ennakonpidätystä työmarkkinatuen osalta 20 %. Kulukorvaus on veroton. Työterveyshuoltoa ei ole, eläkettä, lomaa ja lomarahoja ei kerry eikä etenemismahdollisuuksia ole. Jo nykyisin palkattomat työntekijät ovat alempaa kastia, jota samasta työstä palkkaa saavat ylenkatsovat.

Näillä työehdoilla työpaikasta tulee oppivaisimmille ja nöyrimmille helpostikin pysyvä. Niin tulee palkastakin. Koska meillä ei ole laissa säädettyä minimipalkkaa, niin siitä tulee uusi minimipalkka alakohtaisen, työehtosopimuksilla sovitun palkan tilalle. Tästä seuraa, että työehtosopimuksia ei noudateta eikä niitä tarvitse noudattaa. Palkkaa vaativat voidaan potkaista ulos, koska heidän tilalleen saadaan valtion juuri ja juuri hengissä pitämiä työelämäkokeilijoita.

Kommentit (230)

Vierailija
181/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein! Miksi pitäisi ilmaiseksi saada rahaa? Valtio vois perustaa oman esim. siivous firman, minne menisi kaikki työttömät töihin.Siivoisivat vaikka tienvarsia. Ja talvella hiekottaisivat katuja. Syksyllä haravoivat jne jne

Näihin hommiin on jo olemassa työntekijöitä. Pitäsikö heidät sitten irtisanoa ja ottaa takaisin orjana töihin? Miksei samantien lakkauteta kaikki työpaikat ja ruvetaan teettämään kaikki työ orjilla työttömyyskorvauksella?

Vierailija
182/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma mistä ei puhuta on se että johtajat ovat ryssineet asiat sellaisiksi ettei täältä enää löydy töitä. he tässä karenssia ansaisisivat.

Asiaan on myötävaikuttanut myös omistajat jotka mieluummin myyvät firmansa ulkomaille (mikä on lähes aina lopun alku suomalaisille työntekijöille) ja muuttavat itsekkin palmun alle, kun jaksaisivat kasvattaa firmaansa. Se on toki heidän valintansa ja oikeutensa mutta ihan turha yrittäämoralisoida työtöntä jolle ei ole töitä ja joka kituuttaa pienellä työttömyyskorvauksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tulisi täysi sekoaminen ja turpiinsa saisi pomon kuvatus heti ekana päivänä sekä sairausloma alkaisi heti sen jälkeen määrättömäksi ajaksi kunnes eläkepaperit annetaan kouraan.

Jos sama toistuu niin tulee jo vankilareissu.

Tämä on ihan faktaa monella.

Vierailija
184/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä mies! kuinkas romaanit töihiin? Joutuuko aikaasin nouseen ylös.

Vierailija
185/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni Vantaallahan koko pesulapalvelut pyörivät ainakin yhdessä vaiheessa näiden ilmaistyöntekijöiden varassa.

Irvokasta, että heitä kutsutaan "kokeilijoiksi" tai "kuntoutettaviksi", mutta jotenkin näiden nimikkeiden perusteella

täysin avuttomilta ihmisiltä onnistuu pitää pystyssä isoa laitosta ja sen toimintoja...

Alisteisessa asemassa olevien hyväksikäytöllä ei mielestäni Suomi nouse.

Kuinka hallitus voi hyväksyä tällaisen edes idea tasolla?

Huolestuttavaa.

Vierailija
186/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kun keskustelee, niin sanovat suoraan, että täältä saa ilmaista rahaa. Perhettä odotellessa jatkoelätiksi.

Vierailija
187/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin hätä on miehillä, mistä saada lisää tupakkaa. Ei todellakaan kääritä itse.

Vierailija
188/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä systeemi.

Jos nostaa työttömyyskorvausta, antaa myös työpanoksensa. Kotona oleilu vain passivoi. Ja ehkä se motivoisi hakemaan oikeita töitä.

Aivan! Enemmistö tietysti vastustaa. Voihan vaihtoehto olla että yksinkertaisesti sitten vaan lakkautetaan työttömyyskorvaukset. Pärjätköön kukin miten parhaaksi näkee jos työ ei kiinnosta mutta verorahojen ilmaisjakelulle piste.

Moni näkisi parhaaksi sellaiset keinot, joista esim. sinä et tykkäisikään enää yhtään kun omalle kohdalle sattuisi.

Vierailija
189/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maan hallitus huomasi, että kunnat käyttävät kuntouttavaa työtoimintaa väärin ohjaamalla siihen myös täysin työkykyisiä. Tätä väärinkäytöstä ei kuitenkaan haluttu kieltää, vaan siitä tehtiin laillista.

Työelämäkokeilu tarkoittaa sitä, että työttömät tekevät työtä myös yrityksissä pelkällä työmarkkinatuella ja yhdeksän euron päivittäisellä kulukorvauksella. Säännöt ovat samat kuin kuntouttavassa työtoiminnassa sillä erolla, että kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä.

Työelämäkokeilu järjestetään nimenomaan yrityksissä. Työttömällä on velvollisuus osallistua kokeiluun karenssin eli työttömyysetuuden menettämisen uhalla.

Työelämäkokeilija saa siis työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen.

Kahdeksan tunnin työpäivää tekemällä tuntipalkaksi tulee 5,60 euroa, josta maksetaan ennakonpidätystä työmarkkinatuen osalta 20 %. Kulukorvaus on veroton. Työterveyshuoltoa ei ole, eläkettä, lomaa ja lomarahoja ei kerry eikä etenemismahdollisuuksia ole.

Tästä seuraa, että työehtosopimuksia ei noudateta eikä niitä tarvitse noudattaa. Palkkaa vaativat voidaan potkaista ulos, koska heidän tilalleen saadaan valtion juuri ja juuri hengissä pitämiä työelämäkokeilijoita.

Kehitysmaiden lapsityövoimaa käyttävät riistäjätehtaatkin maksavat parempaa tuntipalkkaa lapsiparoille. 

Onko Suomi pudonnut puusta vai mitä helkkaria oikeasti täällä tapahtuu?

Vierailija
190/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tied miten ihmmiset tätä puolustaa. Ainoostaan jos ei ole työkykyinen, mutta onnkuntoutettavissa pitäisi joutua näihin. Muutenhan syntyy tilanne jossa suomeen saadaan olematon minimipalkka, jota ei maksa edes yritykset vaan valtio tukien muodossa. Nami nami kaikille tuleville YT:lle ja itseään korvaamattomaksi luuleville.

Ravintolan tarjoilijoiden palkka muodostuu pääasiassa tipeistä, tämäkin systeemi vaan suomeen hiphei!

Vierailija
191/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipilä vihaa ja halveksii työttömiä. Tyypillinen hyväosainen. Tai normaalia pahempi. Onhan noita 9 euron hommia tullu ihan vapaaehtoisesti kokeiltua. Räikeää hyväksikäyttöä, muuta ei jäänyt käteen.

Minä vihaan ja halveksin Sipilää ja koko hallitusta. Mitä hänelle voisi tehdä?

YLEISLAKKO PÄÄLLE HETI.

Lakko on hyvä idea! (kunhan sen tekee joku muu kuin minä)

Vierailija
192/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömille löytyisi aika hyvin yhdistyksistä heidän osaamistaan vastaavaa työtä sillä tavalla, että tuntikorvaus jäisi kohtuulliseksi. Ei aina tarvitse ehdottaa siivoamista ja vanhusten hoitoa. Työttömänä on tuhansia koulutettuja, ammattitaitoisia ihmisiä. Yhdistyksissä tehdään vapaaehtoisena vaikka mitä. Esimerkiksi eläinsuojelussa on pohjaton työsarka. Introverteimmille löytyisi kirjanpitoa, tavaranhankintaa, käsitöitä ja leivonnaisia myyjäisiin ja mitä nyt sitten yhdistyksen toimintaan kuuluu. Joku voisi ehkä ottaa yhden koululaisen iltapäivähoitoon, joku toinen voisi vaikka pitää blogia jne. Kaikenlaista löytyisi, eikä yrityksiä tarvittaisi ollenkaan. Oikeasti kaikille työttömille löytyisi töitä 15 tuntia viikossa, jos sen työnsä saisi määritellä itse sopivasta hyväntekeväisyys- tai yhdistyskohteesta. Tuo 15 tuntia olisikin riittävä, loppuaika työnhakuun.

Eikä kaikki työ muuten sosiaalista ihmisiä. Itse olen vakituisessa työssä ja ihmiskontaktit ovat tosivähäisiä. Rytmiin ei ole merkitystä, koska olen aamuihminen joka tapauksessa. Sitä paitsi, tehdäänkään monia töitäkin epäsäännöllisin työajoin. Minulla on yksi tuttu ja yksi sukulainen, toinen hotellissa ja toinen hoitoalalla ja nämä tekevät pääasiassa pelkkää yövuoroa. 

Vierailija
193/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä systeemi.

Jos nostaa työttömyyskorvausta, antaa myös työpanoksensa. Kotona oleilu vain passivoi. Ja ehkä se motivoisi hakemaan oikeita töitä.

Aivan! Enemmistö tietysti vastustaa. Voihan vaihtoehto olla että yksinkertaisesti sitten vaan lakkautetaan työttömyyskorvaukset. Pärjätköön kukin miten parhaaksi näkee jos työ ei kiinnosta mutta verorahojen ilmaisjakelulle piste.

Mutta kun kyse ei ole siitä, etteikö työ kiinnostaisi. Ihmiset vaan haluvat työpanostaan vastaan palkkaa, jolla elää. Miksi joudenkin on niin vaikeaa tajuta se? Tämä systeemi saa aikaan sen, että työtä, josta maksettaan palkkaa, on entistä vähemmän tarjolla.

Jep. Mulle käy se, että työttömyyskorvaus lakkautetaan kokonaan KUNHAN on mahdollista että työtä hakemalla työllistyn heti samalla viikolla. (On monta, monta hakemusta lähetetty, ihan omasta halusta, ei aktivointitoimien "kannustamana")

Vierailija
194/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tarina. Hyväpalkkaisessa työssä ollut henkilö irtisanoutui, liiton rahoilla ja säästöillä pari vuotta halusi pitää taukoa työstä harrastusten tms takia. Oli aidosti yllättynyt, kun häntä ei palkattu reilun parin vuoden kuluttua työtä hakiessaan. Ihmetteli esim työkkärin häneen kohdistuvia, normaaleita käytäntöjä ja aktivointitoimia ja yleensä kohtelua työkkärissä, kun kohdeltiin niin kun muitakin. Kuulutti kovaan ääneen kaikille "en minä ole työtön, pitävät minua pitkäaikais työttömänä, törkeetä, mähän olin vaan kaksi vuotta poissa, ja mä oon ollut hyväpalkkaisessa ammatissa ja arvostetussa työssä ja mua kohdellaan kun työtöntä!! En minä ole työtön, minähän olen ammattilainen ja minulla on 20vuoden kokemus työstäni. Miten mua kehdataan kohdella kun TYÖTÖNTÄ. Enkä nyt saa työtä, olen muka pitkäaikaistyötön ja kohtelevat kun työtöntä. Törkeetä!! Ihan törkeetä."

Noh, monella työttömällä on paljon työkokemusta, ollut hyvä ammatti jne

Ja kaksi vuotta työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön, olitpa kelan tai liiton rahoilla sen ajan.

Eli tuokin henkilö kuvitteli työttömät jotenkin erityisen syrjäytyneeksi tms erilaiseksi ryhmäksi, eikä työttömänä mieltänyt itseänsä työttömäksi vaikka oli itse irtisanoutunut työstään. Kuvitteli työtä löytyvän ihan vaan niin että "menee töihin".

Vierailija
195/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen.

Henkilö sanoi, ettei olisi irtisanoutunut jos olisi arvannut että häntä aletaan kohdella sen jälkeen kun työtöntä. Ja jos olisi arvannut että ei heti halutessaan pääse töihin, hänellä kun on akateeminen koulutus, "hyvät paperit" ja paljon työkokemusta.

Niinpä niin. Hänkin siis kuvitteli että töihin vaan mennään ja onomaa laiskuutta jos ei hae ja saa työtä.

Tarina on ihan tosi. Miettikääpä tätä, te jotka kehotatte lopettamaan laiskottelun ja menemään töihin.

Vierailija
196/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvausta saavat töihin...haloo..työttömyyskorvausta saa työtön ja työssäoleva saa palkkaa.

Jos näihin ilmaistöihin otetaan ihmisiä, alkaa ne palkalliset työt vähentyä ja työttömät/työttömyys lisääntyy.

Jos näitä työttömien "aktivointiin" tarkoitettuja työkokeilpaikkoja ei olisi yhtään, niin palkallisia, avoimia työpaikkoja olisi tarjolla enemmän.

Eli tää on aika nurinkurista. Tuo työttömien aktivointi vaan lisää työttömyyttä.

Aktivoimatta jättäminen lisäisi työpaikkoja ja vähentäisi työttömyyttä.

Vierailija
197/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs kun minä oon välillä ollut töissä ja välillä työttömänä. Olenko mä nyt siis ahkera työssäkäyvä normikansalainen vai laiska työtön? Vai oonko mä ihan ok ollessani töissä, mutta työttömäksi jäätyäni vaan rasite? Joku heittikin hyvän pointin, ei ne työttömät oo samoja ihmisiä vuodesta toiseen, ne vaituu.

Ja se avoton, laiska, mitään osaamaton pitkäaikaistyötön on ollut työttömänä 2 vuotta. Ei kai siinä ajassa niin syrjäydy ja laiskistu. Onhan moni esim hoitovapaalla tms 2 vuotta ja ihan hyvin se voi palata töihin yhtä fiksuna kun ennenkin. Ei kai se työtönkään siinä samassa ajassa tyhmenny. Ja jos pääset töihin ja kerrot olleesi työttömänä, sua kohdellaan alussa kun tyhmää, vaikka olisit ollut työelämässä aiemmin 20 vuotta. Jo on joku selittämässä,että täällä pitää sitten noudattaa sitä ja tätä sääntöä, kahville ei voi mennä kun tauolla, vaatteet vaihdetaan ennen työajan alkamista tms. Siis ihan perusjuttuja, jotka kaikki tietää.

Eri asia on sitten tämä ryhmä joka ei edes halua päästä töihin.

Vierailija
198/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta ketjua täälläkin, kun ihmiset valittaa kun työnantaja on nihilisti, esim vaatii vaihtamaan vaatteet omalla ajalla, kieltää puhelimen käytön työajalla, asiakkaat on hankalia kun kyselee asiakaspalvelijalta kysymyksiä jne

Ette kai te samat kirjoittajat sitten vaadi työttömyyskorvausten lakkauttamista ja ehdota työttömiä ilmaisiin töihin??

Vierailija
199/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos työantaja antaa minulle fudut taloudellisista syistä, voi työkkäri vaatia minua palaamaan samaan työhön "ilmaiseksi"  jos firmani etsisi tilalleni ilmaista työvoimaa.

HERRANEN AIKA SENTÄÄN!!!!

Juuri näin se menee. Samaan tai johonkin toiseen vastaavaan. Etkä menisi sinne tasa-arvoisena työntekijänä, vaan halveksittavana luuserina, joka on armosta otettu sinne jotain näpräämään. Työllistetyt ovat se porukka, jota syytetään kaikesta epämukavuudesta. Työllistetyt sottaavat jääkaapin ja kahvihuoneen, "ai että miten kivaa täällä olisikaan, jos ei olisi tuota jengiä, mitä lappaa ovista sisään ja ulos, tulee ja menee ja aina saat olla uusia opettamassa". Se olisi jonkun päättäjänkin kiva kokea.

Vierailija
200/230 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aktivointi"toimenpiteet ovat täysin turhaa ja hyvin hyvin ahdistavaa hölynpölyä.

Aikaa ja resursseja ja rahaa turhaan vieviä, joiden ainoa tarkoius on osoittaa että hallituksella on tekemisen meininki kun työttömistä otetaan "koppi".

Elleivät tiedä mitä tehdä, olisi parasta olla tekemättä mitään (lakialoitteita tai päätöksiä).

No niin, siinä se tuli nyt sanottua mitä kaikki työtä hakevat sekä työpaikkansa puolesta pelkäävät ajattelevat.

Mitä tapahtui muuten sille nuorisotakuulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme