Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhannus masentaa lapsiperheen äitinä

Vierailija
22.06.2017 |

En jaksa tehdä mitään sen eteen. En juhannusruokia. Ei ole rahaa mennä minnekään. En ole YHTÄÄN juhlatuulella, en melkein halua puhua. On tääkin taas lapsille juhla!

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan sulla sitten rahaa, kun on kakkosasunto ja kaikki.

No en ole väittänytkään, että tämä tunnelma johtuisi jostain tuollaisen puutteesta, daa.

ap

Aloitusviestissäsi valitat rahanpuutetta.

Vierailija
82/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap:lle (olen tuo edellinen kommentoija) kirjoitti:

Itse olin aikanaan ja olen kai edelleen vähän kateellinen ruotsalaisille joilla on kyky juhlia (ainakin jossain) isolla porukalla kylällä niin että aikuiset ei ole umpihumalassa ja lapsilla oikeasti on hauskaa ja seuraa toisistaan. Asuin nuorena lapissa rajan tuntumassa ja joitain kertoja juhlinut kesää ruotsin puolella. Kukkia salkoihin ja yhteisössä yhteistä puuhaa koko perheelle, yhteisesti osallistuen. Jotenkin se koko tunnelma oli aina lapsimyönteinen ja iloinen. Stressitön jopa ehkä rentouttava. Omia lapsia mulla ei tuohon aikaan ollut. Täällä etelämmässä suomea kyseinen juhla on ihan luotaantyöntävä ja kamalan väkinäinen. Ihmiset stressaa aivan hulluna viikon etukäteen ja kuitenki olennaisin osa on se että juomaa riittää. Muulla ei niin väliä.

En aio stressata, koitan olla itse hyvällä tuulella ja touhuta lasten kanssa vaan. Enkä miettiä mitä mies touhuaa sukunsa kanssa örveltäen tai mitä omat sukulaiset nurkissaan touhuavat. Mulla on oikeus ohittaa tämäkin juhannus ilakoimatta kun en pidä tätä 13 asteen pilvistä keksikesän juhlaa mitenkään juhlimisen arvoisena.

No siis just tää. Äitini kai aina ihaili ja haikaili juuri tuota ja se onkin kivaa. Mutta meneessään suomenruotsalaisten seuraan äiti jotenkin päätyi esittämään ja lapsihan sellaisen vaistoaa heti. Ja äidin ohje aina mullekin oli, ettei saa olla oma itsensä, siitä suomenruotsalaiset ei tykkää. Isäni äiti taas, jolla oli kotikieli ollut ruotsi, vaikkei hurrri olekaan, toimi suomenruotsalaisten kanssa täysin luontevasti, eikä mitenkään ulkokultaisen hienostelevasti. Mutta en ole saanut viettää tarpeeksi aikaa hänen kanssaan sen tietyn itsevrmuuden olla se kuka oot tarttumiseksi itseeni. Ja pitää hauskaa :) Mutta en myöskään tajua suomalaista jurotusmeininkiä sinänsä. Että siihen ollaan tyytyväisiä ja jees.

ap

Tämä on yksi vastenmielinen piirteesi

Olet kuin lapsi, jolla on kuvitelma "paremmasta" isän puolen suvusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne asunnolle. Muut saa hengähtää

Muutama asia mietityttää. Miten teillä on varaa? 2500 koko perheen tulot.

Kuka siellä siivoaa ja tekee ruokaa. Kun itse et tee koskaan mitään.

Milloin aiot siellä ola. Miksi ei nyt!

Katsotaan nyt miten tienestit riittää, mutta jonkun aikaa on mahdollista käyttää vararahastoa, joka on oikeasti tarkoitettu omistamani vuokralla olevan asunnon remontteihin. Tai ottaa lisää lainaa. Ahdistaahaan se hiukan, mutta mulla on myös optio lisätä työntekoa, jos huvittaa.

ap

Vierailija
84/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap:lle (olen tuo edellinen kommentoija) kirjoitti:

Itse olin aikanaan ja olen kai edelleen vähän kateellinen ruotsalaisille joilla on kyky juhlia (ainakin jossain) isolla porukalla kylällä niin että aikuiset ei ole umpihumalassa ja lapsilla oikeasti on hauskaa ja seuraa toisistaan. Asuin nuorena lapissa rajan tuntumassa ja joitain kertoja juhlinut kesää ruotsin puolella. Kukkia salkoihin ja yhteisössä yhteistä puuhaa koko perheelle, yhteisesti osallistuen. Jotenkin se koko tunnelma oli aina lapsimyönteinen ja iloinen. Stressitön jopa ehkä rentouttava. Omia lapsia mulla ei tuohon aikaan ollut. Täällä etelämmässä suomea kyseinen juhla on ihan luotaantyöntävä ja kamalan väkinäinen. Ihmiset stressaa aivan hulluna viikon etukäteen ja kuitenki olennaisin osa on se että juomaa riittää. Muulla ei niin väliä.

En aio stressata, koitan olla itse hyvällä tuulella ja touhuta lasten kanssa vaan. Enkä miettiä mitä mies touhuaa sukunsa kanssa örveltäen tai mitä omat sukulaiset nurkissaan touhuavat. Mulla on oikeus ohittaa tämäkin juhannus ilakoimatta kun en pidä tätä 13 asteen pilvistä keksikesän juhlaa mitenkään juhlimisen arvoisena.

No siis just tää. Äitini kai aina ihaili ja haikaili juuri tuota ja se onkin kivaa. Mutta meneessään suomenruotsalaisten seuraan äiti jotenkin päätyi esittämään ja lapsihan sellaisen vaistoaa heti. Ja äidin ohje aina mullekin oli, ettei saa olla oma itsensä, siitä suomenruotsalaiset ei tykkää. Isäni äiti taas, jolla oli kotikieli ollut ruotsi, vaikkei hurrri olekaan, toimi suomenruotsalaisten kanssa täysin luontevasti, eikä mitenkään ulkokultaisen hienostelevasti. Mutta en ole saanut viettää tarpeeksi aikaa hänen kanssaan sen tietyn itsevrmuuden olla se kuka oot tarttumiseksi itseeni. Ja pitää hauskaa :) Mutta en myöskään tajua suomalaista jurotusmeininkiä sinänsä. Että siihen ollaan tyytyväisiä ja jees.

ap

Tämä on yksi vastenmielinen piirteesi

Olet kuin lapsi, jolla on kuvitelma "paremmasta" isän puolen suvusta.

Miten niin kuvitelma? Mitä sinä siitä tiedät?

ap

Vierailija
85/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole väittänytkään, että tämä tunnelma johtuisi jostain tuollaisen puutteesta, daa.

ap

Aloitusviestissäsi valitat rahanpuutetta.

Niin no siis se fakta, että tartten hengähtämispaikan, vie rahat tällä hetkellä. Vaikkei niin hirveästi, ennemmin satoja, kuin tuhansia, niin kalustaminen maksaa aina, vaikka käytettyä haaliikin. Siksi ei voida lisäksi mennä jonnekin nyt.

ap

Vierailija
86/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi olen lapseton.

Vierailija
87/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa, kun minulla on lapset. Olen 3 lapsen yh ja on kivaa, kun voimme yhdessä käydä kaupassa ja suunnitella syömiset ja tekemiset. Ehkä olisin ystävien kanssa, jos ei olisi lapsia, mutta nyt en ainakaan ole koskaan yksinäinen, kun on joulu tai juhannus! Luuseri-isät on siitä hyviä, että he viettävät aikaansa mieluummin uuden naisen kanssa, joten en joudu hänen kanssa säätämään, vaan lapset saavat olla minun luona. Ensin tämä tietenkin kirpaisi eron jälkeen, mutta nyt olen huomannut, että loistava juttu!

Me ei tehdä kyllä mitään ihmeellistä, käydään katsomassa kokkoa ja laitetaan takkaan tuli, kun on niin viileä ilma ja paistetaan makkarat ja vaahtokarkit siinä. Uusia pottuja ja vähän kalaa ostetaan. Niin ja saunotaan.

Vierailija
88/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ulkomailla tänä juhannuksella. Kotona ollessa ollaan grillattu pallogrillillä makkaraa ja jälkkäriksi mansikoita ja jätskiä. Ei mitään muuta :)

Vierailija
89/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kyllä sääliksi "en jaksa koskaan mitään eikä kiinnosta"-äitien lapset!

Vierailija
90/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kyllä sääliksi "en jaksa koskaan mitään eikä kiinnosta"-äitien lapset!

Kivikissaäidin lapsilla on onneksi välittävä isä, joka jostain kumman syystä ei heitä vaimoaan pellolle, vaikka tällä oli välillä toinen mieskin.

Olemme nyt seuranneet jokusen vuoden lähes viikoittain tämän "äitihullun" yksinpuhelua. Pitkä terapiakaan ei ole auttanut. Ehkä se oman yksiön hankinta helpottaa tilannetta  - ainakaan lasten ei tarvitse pelätä äidin uhkailua, jos tuovat vaikka kiviä leikkeihinsä.

Vierailija
91/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin masentaa.

Vierailija
92/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aloitusviesti kyllä viittasi myös rahanpuutteeseen, miksi mainitsit ettei ole rahaa, jos se on merkityksetön asia? Tai ei edes totta?

Vierailija
93/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aloitusviesti kyllä viittasi myös rahanpuutteeseen, miksi mainitsit ettei ole rahaa, jos se on merkityksetön asia? Tai ei edes totta?

Rahat menevät ap:n terapiayksiöön, jonne voi sitten kutsua sen unelmamiehen, johon ap on ihastunut.

Vierailija
94/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta missä lasten isä on? Isäkin voi kerätä luonnonkukkia lasten kanssa ja koristella.

Kuinka moni äiti aina jaksaa innostua lasten jutuista, leikkiä leegoilla, väritellä tai leikkiä piilosta tunnista toiseen. Varmaan jokaista äitiä kyllästyttää moinen joskus, mutta lasten takia kuitenkin tulee leikittyä. Ei se sen kummempaa ole, kuin vaikka kukkien keräily juhannuksena vaikkei huvittaisikaan, lasten takia.

Vierailija
95/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee. Mua myös ahdistaa suomenruotsalaisessa juhlaseurassa aivan älyttömästi, juuri niin kuin ap:n äitiä. Johtuu yleensä siitä, että olen ainoa, jolla ei ole vähintään kahden tonnin arvosta Kapteenskasta ostettua vaatetta päällä, suvun timanttikäätyjä kaulassa, en ole hyvä laulamaan karaokea tai snapsilauluja, pelaamaan mölkkyä tms seurapelejä ja puhun todella huonoa ruotsia (ymmärrän kaiken). 

Mä kyl ymmärrän ettei kaikki suomenruotsalaiset ole tällaisia, mutta vain tuollaisessa porukassa olen viettänyt suomenruotsalaiset juhlat. Olen aina ollut se läski urpo suomalainen lindexin vaatteissa, kömpelö, huono pelaamaan, ei osaa laulaa. Ei tule kyllä humalaankaan ja on sympaattinen, jotenkin silleen hassulla nukkavierulla tavalla. Kiltti piika, joka pääsee porstuaan, kun meillä ollaan armollisia.

Vierailija
96/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle riittää näin lapsena ne makkarangrillaukset itikoiden saartamana ja fantaa hörppimällä ulkona, ison nuotion roihutessa:D  Tosi erikoista ja kallista, vau. Riittäs nuotioki vaan. Ei kannata stressata olemattomista asioista, jos ne ei tiedä paremmasta:) Tärkeintä on ettet näytä turhautuneisuutta vaan hyvä tunnelma siitä juhannukssesta tekee hyvän, vaikka saiskin "vaan" yhen jäätelön ja sitä söis järven rannalla!

Vierailija
97/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selvinnyt asutko omakoti vai kerrostalossa vai missä??? Lapsille riittää kun ostaa isot mätöt. Siinä sitä juhannusta on ja rillaa maccaraa. 

Vierailija
98/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ugri kommentoi. Hei ap älä huoli. Meidän lapset on 6 ja 7. Ne katsoo vaan videoita nyt. Ajattelin siivota, laittaa ruokaa ja sit ehkä just ja just väännytään illalla katsomaan kokkoa. Siellä ostetaan grillimakkarat ja syödään ne ketsupilla. Sitten tullaan kotiin. Lapset saa kerätä kukat jos ne haluaa.

Kyllä ne tästäkin repii sen jonkinlaisen kollektiivisen juhannusperinteen. 

Vierailija
99/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ihanasti joku ekan sivun kommentoija sanoi että ehkä ensi juhannuksena olet energisempi ja jaksat laittaa, että älä stressaa! Samat sanat multa!

Meillä on koko aamupäivä siivottu ja jynssätty kylppäriä, itse olen hoitanut pyykkihuoltoa, kämppä aika sekaisin ja lapset on innoissaan vahdanneet kun isä availee hajulukkoja. Halvat huvit siis :) Iltapäivällä mennään katsomaan lähialueen kokkoa, kotona varmaan grillataan ihan makkaraa. Siinä meidän juhannus. Ei vaan jaksa tai pysty nyt parempaan. Ensi vuonna sit ne kukat sisälle ja koti putipuhdas, jos onnistuu!

Vierailija
100/128 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista juhlapyhistä tehdään aina niin iso asia ja ihmiset vouhottaa kun päättömät kanat. Meille juhannus on päivä muiden joukossa. Grillataan yhdessä, käydään katsomassa lähellä olevaa kokkoa ja illalla saunotaan. Lapsien mentyä nukkumaan nautitaan muutamat juomat ja katsotaan joku elokuva. Ei tartte stressata turhista!