Juhannus masentaa lapsiperheen äitinä
En jaksa tehdä mitään sen eteen. En juhannusruokia. Ei ole rahaa mennä minnekään. En ole YHTÄÄN juhlatuulella, en melkein halua puhua. On tääkin taas lapsille juhla!
Kommentit (128)
Oikeasti, ota rennosti! Lapsuuteni juhannukset olivat ihania ja kiireettömiä, ei meillä ollut mitään erityistä juhlan tuntua ja siitä juuri tykkäsin. Oli ihanaa laittaa äitin kanssa tortilloja (valmispohjan väliin kurkkua, tomaattia, sipulia ja kanaa :D), leikkiä siskojen kanssa, tehdä äitin kanssa vähän pihahommia (tyyliin yksi aurinkokennolyhty istuttaa johonkin ja katsoa illalla kun se loisti), käydä saunassa. Siis AIVAN perus arjen juttuja, mutta kiireettömästi, yhdessä perheen kanssa. Olin lapsena koulusta tosi uupunut ja kesäloman alku meni aina kavereiden kanssa jatkuvasti jossain huidellessa, juhannuksena oli ihana vaan rauhoittua.
Eli ota rennosti, tee jotain ihan simppeliä hyvää ruokaa itsesikin iloksi, lämmitä sauna, katso leffa. Hyvää juhannusta!
Äidin hyvä mieli on lapselle paljon tärkeämpää kuin kiillotettu ympäristö. Sauna, makkarat, ulkoilua, joku hyvä peli ja hyvä ilmapiiri on jo täydellinen juhannus lapsille. Jos haluatte perinteitä, niin tehkää vaikka taikoja, poimikaa ne kukat yhdessä tai laittakaa tikkuja ristiin.
No ei mun äitikään ollut iloinen juhannuksena. Sellaista kulissia se kaikki mitä oli, oli vaan.
ap
Minua etoo juhannuksessa se että joka paikka jossa tapahtuu valtaosa porukasta on kovassa humalassa, lapset miten sattuu mukana siellä keskellä pyörimässä. Myös perheemme isä (siis miestäni tarkoitan) on kasvanut lapsesta saakka siihen että juhannus on yhtäkuin rannalla/veneessä/saaressa kolmepäivää ryypäten 24/7. Koko miehen suku noudattaa tätä perinnettä. No lasten synnyttyä olemme viettänwet juhannukset tästä syystä erillään. Oma sukuni ei juuri juo mutten heidänkään kanssaan halu juhannusta viettää sillä koko porukka on täysin yhteistyökyvytöntä tekemään mitään porukalla ja sitä saisi hankkia ruuat ja pystyttää rantajuhlat vallan yksin parille kymmenelle hengelle jos haluisin että tehtäisi jotain yhdessä. Asun itse rantatontilla ja täällä on mahdollisuus oikein kivoihin kesäjuhliin, lasteni takia olen joskus halunnut järjestää juhannukseksi hyvää ruokaa ym rantaan mutta koska vieraat oppivat yhdestä kerrasta sen että tänne voi tulla valmiiseen pöytään auttamatta tai osallistumatta eurollakaan niin enpä jaksa yksin stressata. Eikä kutsu koskaan - siis koskaan! Toimi valmiiseen pöytään toisinpäin.
Lapsille ei tule juhannusperinteitä tai ainakin se rajoittuu sään mukaan lettujen paistoon äidin kanssa rannalla. Tosin, eivät nuo ole osanneet mitään juhlatunnelmaa vielä vaatiakaan kuin jouluiksi ja synttäreiksi. Eikä nuo juhannussäätkään ole vuosiin olleet lämpimät ja ulkoilmoihin houkuttelevat.
Alkoholi ei kuulu minullakaan juhannukseen millään lailla. Ei siihen kuulu mitään muutakaan. Eihän se oikeastaan edes ole mikään lasten juhla, tai perhejuhlakaan. Voisin mennä siivoamaan sitä kämppää. Mutta pahalta tuntuu, että saan siitä paljon enemmän, kuin väkisin puurtaa lasten kanssa jotain ja vapaaehtoinen tekeminen ei kiinnosta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu minullakaan juhannukseen millään lailla. Ei siihen kuulu mitään muutakaan. Eihän se oikeastaan edes ole mikään lasten juhla, tai perhejuhlakaan. Voisin mennä siivoamaan sitä kämppää. Mutta pahalta tuntuu, että saan siitä paljon enemmän, kuin väkisin puurtaa lasten kanssa jotain ja vapaaehtoinen tekeminen ei kiinnosta.
ap
Aiot siis vihdoinkin erota. Onko se unelmamies vielä vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apAiot siis vihdoinkin erota. Onko se unelmamies vielä vapaana?
En aio erota. Vuokrasin kivan pikku yksiön, että saan omaa rauhaa :)
ap
Vuokratessa ei joudu maksamaan yhtiövastikkeita, jotka on usein saatanan kalliita, puhumattakaan että ei mene rahaa lainaan. Ja asunnosta pääsee heti eroon tarvittaessa. En tajua, miksi joskus mietin ostoa. Tosin en arvannut, että kämppiä irtoaisi näin halvalla, kuin tämän sain.
ap
Itse olin aikanaan ja olen kai edelleen vähän kateellinen ruotsalaisille joilla on kyky juhlia (ainakin jossain) isolla porukalla kylällä niin että aikuiset ei ole umpihumalassa ja lapsilla oikeasti on hauskaa ja seuraa toisistaan. Asuin nuorena lapissa rajan tuntumassa ja joitain kertoja juhlinut kesää ruotsin puolella. Kukkia salkoihin ja yhteisössä yhteistä puuhaa koko perheelle, yhteisesti osallistuen. Jotenkin se koko tunnelma oli aina lapsimyönteinen ja iloinen. Stressitön jopa ehkä rentouttava. Omia lapsia mulla ei tuohon aikaan ollut. Täällä etelämmässä suomea kyseinen juhla on ihan luotaantyöntävä ja kamalan väkinäinen. Ihmiset stressaa aivan hulluna viikon etukäteen ja kuitenki olennaisin osa on se että juomaa riittää. Muulla ei niin väliä.
En aio stressata, koitan olla itse hyvällä tuulella ja touhuta lasten kanssa vaan. Enkä miettiä mitä mies touhuaa sukunsa kanssa örveltäen tai mitä omat sukulaiset nurkissaan touhuavat. Mulla on oikeus ohittaa tämäkin juhannus ilakoimatta kun en pidä tätä 13 asteen pilvistä keksikesän juhlaa mitenkään juhlimisen arvoisena.
No onhan sulla sitten rahaa, kun on kakkosasunto ja kaikki.
Juhannus menee taas kerran töissä, seuraan kun muut juhlivat
Vierailija kirjoitti:
Vuokratessa ei joudu maksamaan yhtiövastikkeita, jotka on usein saatanan kalliita, puhumattakaan että ei mene rahaa lainaan. Ja asunnosta pääsee heti eroon tarvittaessa. En tajua, miksi joskus mietin ostoa. Tosin en arvannut, että kämppiä irtoaisi näin halvalla, kuin tämän sain.
ap
Mitenkä miehesi ja lapsesi ovat suhtautuneet tähän yksiöjuttuun?
Vierailija kirjoitti:
No onhan sulla sitten rahaa, kun on kakkosasunto ja kaikki.
No en ole väittänytkään, että tämä tunnelma johtuisi jostain tuollaisen puutteesta, daa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMitenkä miehesi ja lapsesi ovat suhtautuneet tähän yksiöjuttuun?
Mies tosi ihanasti. Hän on onnellinen, kun mä olen iloinen siitä. Ja kun tietää, että mulla on paikka jonne mennä. Ei siis niin päin, että paha, kun "haluan" pois täältä. En ole siellä yöpynyt vielä, lapset käydessään tyhjässä asunnossa leikkivät piilosta :) Kaapit ja vessa piilopaikkoina.
ap
Kuulostaapa ap synkältä, toivottavasti olo vähän parani kun sait purkautua täällä.
Meillä muksut on ihan innoissaan kun sanottiin että mennään illalla kaupungin kokkoa katsomaan. Nyt laitettiin sauna päälle siitä se perhe juhannus lähtee. Muksut valitsi jo lautapelin mitä pelataan saunan jälkeen. Huomenna perinteisesti Katan picnic pöydän parvekkeen pöydälle. Muksut kyseli jo eilen kaupassa että mitä juhannuspäivän picnicille ostetaan😀. Meillä on ainakin muodostunut rutiineja juhannuksena mitä lasten kanssa tehdään ja myös he sitä odottaa innoissaan.
Myös anoppi liittyy juhannuksen viettoon ja tulee meille huomenna.
Hyvää juhannusta kaikille!
Minä kyllä luulen, että näiden irtiottojen jälkeen tulette siihen tulokseen, että lapsillenne onkin parempi, että isä on pysyvästi lähivanhempi. Viimeisten vuosien aikana olet itsekin ollut joskus tätä mieltä.
ap:lle (olen tuo edellinen kommentoija) kirjoitti:
Itse olin aikanaan ja olen kai edelleen vähän kateellinen ruotsalaisille joilla on kyky juhlia (ainakin jossain) isolla porukalla kylällä niin että aikuiset ei ole umpihumalassa ja lapsilla oikeasti on hauskaa ja seuraa toisistaan. Asuin nuorena lapissa rajan tuntumassa ja joitain kertoja juhlinut kesää ruotsin puolella. Kukkia salkoihin ja yhteisössä yhteistä puuhaa koko perheelle, yhteisesti osallistuen. Jotenkin se koko tunnelma oli aina lapsimyönteinen ja iloinen. Stressitön jopa ehkä rentouttava. Omia lapsia mulla ei tuohon aikaan ollut. Täällä etelämmässä suomea kyseinen juhla on ihan luotaantyöntävä ja kamalan väkinäinen. Ihmiset stressaa aivan hulluna viikon etukäteen ja kuitenki olennaisin osa on se että juomaa riittää. Muulla ei niin väliä.
En aio stressata, koitan olla itse hyvällä tuulella ja touhuta lasten kanssa vaan. Enkä miettiä mitä mies touhuaa sukunsa kanssa örveltäen tai mitä omat sukulaiset nurkissaan touhuavat. Mulla on oikeus ohittaa tämäkin juhannus ilakoimatta kun en pidä tätä 13 asteen pilvistä keksikesän juhlaa mitenkään juhlimisen arvoisena.
No siis just tää. Äitini kai aina ihaili ja haikaili juuri tuota ja se onkin kivaa. Mutta meneessään suomenruotsalaisten seuraan äiti jotenkin päätyi esittämään ja lapsihan sellaisen vaistoaa heti. Ja äidin ohje aina mullekin oli, ettei saa olla oma itsensä, siitä suomenruotsalaiset ei tykkää. Isäni äiti taas, jolla oli kotikieli ollut ruotsi, vaikkei hurrri olekaan, toimi suomenruotsalaisten kanssa täysin luontevasti, eikä mitenkään ulkokultaisen hienostelevasti. Mutta en ole saanut viettää tarpeeksi aikaa hänen kanssaan sen tietyn itsevrmuuden olla se kuka oot tarttumiseksi itseeni. Ja pitää hauskaa :) Mutta en myöskään tajua suomalaista jurotusmeininkiä sinänsä. Että siihen ollaan tyytyväisiä ja jees.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä luulen, että näiden irtiottojen jälkeen tulette siihen tulokseen, että lapsillenne onkin parempi, että isä on pysyvästi lähivanhempi. Viimeisten vuosien aikana olet itsekin ollut joskus tätä mieltä.
No ei tästä nyt vielä voi mitään päätellä, mihin suuntaan asia kääntyy. Voi olla, että noin tai sitten ollessani "kotona" tykkään premmin roolistani äitinä, olen enemmän läsnä jne. Mahdotonta sanoa.
ap
Mene sinne asunnolle. Muut saa hengähtää
Muutama asia mietityttää. Miten teillä on varaa? 2500 koko perheen tulot.
Kuka siellä siivoaa ja tekee ruokaa. Kun itse et tee koskaan mitään.
Milloin aiot siellä ola. Miksi ei nyt!
Täällä on hyviä ja rohkaisevia kommentteja. Kiitos!! -En ole ap