Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesystävän alko-ongelma, v**uttaa

Vierailija
21.06.2017 |

Olen seurustellut miesystäväni kanssa viitisen vuotta. Välillä olimme avoliitossakin mutta hommasin tänä keväänä oman asunnon erinäisten ongelmien takia.

Yksi suurimmista ongelmista on miehen alkoholi-ongelma. Mies näkee kaiken alkon läpi, ja lähes kaikissa asioissa elämä on mielessä alkoholi. Alkon käyttö myös rajoittaa tekemisiämme. Esim. perjantai-illoille ei voi suunnitella mitään, kun ne on pyhitetty miehen kaatokänni-illoiksi. Juo itsensä humalaan useamman kerran viikossa. Yhteensä alkoa kuluu viikossa 30-40 annosta eli suurkulutuksen rajat ylittyy niin että paukkuu.

Mutta! Miehellä ei omasta mielestään ole ongelmaa. Ei minkäänlaista. Muilla on, jos eivät kestä hänen pientä rentoutumistaan.

Uuden vuoden aikaan hermostui, kun yksi neljästä lapsesta sanoi hänen kysellessään, että kyllä, hänelle on aiheutunut lapsuudessa pahaa mieltä ja turvattomuutta isän juomisesta. Lapsista kolme ovat jo aikuisia, nuorin asuu vielä kotona, osin äidillä, osin isällä.

Nyt olemme miehen kanssa riidoissa juurikin alkon käytön takia ja olen uhannut lopettaa seurustelun. Tänään mieheltä tuli viesti jossa kehuskeli ettei ole tänään ottanut mitään eikä aikaan ottaa. Wau, yksi ilta kesälomalla selvinpäin...

Onko minulla tosiaan muuta mahdollisuutta kuin erota? Voiko mies onnistua vähentämään alkoholin käyttöä kun kerran itsellään se käsitys ja asenne että ei käytä sitä liikaa?

Kellään kokemuksia siitä että mies olisi oikeasti vähentänyt? Tai vaimo?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upposiko viestitulvaan...

Vierailija
2/75 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä vastaisit itsellesi jos lukisit tämän ulkopuolisena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä vastaisit itsellesi jos lukisit tämän ulkopuolisena?

No joutuisin vastaamaan että ei ole kokemusta että vähentää. Koska ei ole sellaista kokemusta. Minulla on ollut kolme vakavaa suhdetta aiemmin, kyseisillä kumppaneilla ei ollut alkoholiongelma.

Huokaus. Niin ei kai tähän vastauksia saa. Miehessä on kyllä erittäin runsaasti myös hyviä puolia. Paljon. Jos tuo alko-ongelma mystisesti pyyhittäisiin pois, mies olisi lähes täydellinen. Välittävä, tunteita aistiva, sitoutumiskykyinen, uskollinen, perhekeskeinen, ei yhtään omistava eikä mustasukkainen. Aloitekykyinen, touhukas, asioistaan huolta pitävä. Antelias, ei rahoistaan nuuka. Miehekäs. Ja ns. aineelliset puitteet on kunnossa - on omakotitaloa, venettä, autoa, moottoripyörää - vaikka niillä seikoilla ei olekaan muuta merkitystä kuin se että kykenee tosiaan huolehtimaan asioistaan.

Vierailija
4/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla loppuelämäsi ikuinen kakkonen päihteille?

Mies ei muutu eikä muuta juomatapojaan, sillä ei nää niissä mitään ongelmaa.

Onnea.

Vierailija
5/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairaus mistä harvemmin kukaan parantuu. Tarpeeksi vahvalla itsekurilla voi pakottaa itsensä olemaan juomatta. Silti se alkoholiriippuvuus kummittelee taustalla vaikkei ulospäin näkyisi. Monet kykenee näyttämään itselleen ja lähimmäisille, ettei mukamas mitään ongelmaa ole olemalla juomatta pari kuukautta. Todellisuudessa sillä kaivaa itsensä vain syvemmälle riippuvuuden kuoppaan. Kun on itselleen todistanut, ettei mitään ongelmaa ole jatkuu läträäminen kahta kauheampana.

Se, että alkoholisti joskus voisi saavuttaa normaalin suhtautumisen alkoholiin on aika utopiaa.

Vierailija
6/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinpä olen minäkin miettinyt. Todella työ ikuinen kakkonen - se on eniten mielessä. Niin monta asiaa menee oluen ehdoilla. T. Ap

Vierailija
7/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun tuo, ei työ... Ap

Vierailija
8/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö kun olin niin jouduin katselemaan kun piilotteli pullojaan ympäriinsä. Oli silloin melkein jo viimeisillään. Saattohoisin häntä kolme juhannusta sitten. Maksakirroosiin menehtyi vajaan kuukauden päästä.

Vierailija
9/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan taatusti pystyy lopettamaan, jos motivaatio on vahva. Näin tein itse, ja päivääkään en ole katunut. Ihan toinen juttu on se, että lopettaminen on tehtävä kokonaan lopettaen. Muuten ei onnistu. Kestätkö siinä tapauksessa kumppania, joka ei enää ole se sama henkilö, joka hän aikanaan oli? Absolutistiksi ryhtyminen on kova paikka läheisille. Ei sitä usko ennen kuin itse on siinä tilanteessa.

Vierailija
10/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin juomiseen ei voi vaikuttaa kukaan eikä mikään. Saattaa olla vähän aikaa juomatta, jotta lepyt ja sitten juo taas. Jos mies haluaa oikeasti raitistua OMASTA HALUSTA, niin se on ainut keino ja silloin alkoholismista voi toipua. Ikävä kyllä mikään muu ei auta, sairauden luonne on sellainen. Olet voimaton miehesi alkoholismin edessä. Alkoholismi on hirveä sairaus ja jos mies ei edes myönnä olevansa alkoholisti, niin tulevaisuus ei näytä hyvältä. Alkoholismi sairastuttaa myös sinut, olet jo sairastunut koska puhut siitä täällä ja kärsit selkeästi asiasta. Koetat kontrolloida ja hallita miestäsi maanittelulla, uhkailulla, kiristämisellä. Se ei vaan toimi. Usko kokeneempaa ;)

T: Alkoholistin omainen minäkin

Vierailija
11/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän. Helposti. Koska olen absolutistiainesta itsekin. Edellinen suhteeni oli mieheen, joka oli käytännössä absolutisti enkä silloin ottanut itsekään koskaan mitään. Pidin itsestäni enemmän silloin. Vesi vanhin voitehista. - Tulen alkoholistiperheestä joten oikeastaan vihaan koko litkua, vaikka tosiaan nykyisin käytän sitä jonkin verran itsekin. Ap

Vierailija
12/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä, en usko, että pystyy vähentämään. Hänen juomisensa on saanut sellaiset mittasuhteet, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaminen. Olen itse käynyt läpi kaikki mahdolliset vähentämisyritykset ja lupaukset, ei väkeviä tiettyyn aikaan jne. Ei onnistu, koska on syntynyt riippuvuus. Mikäli miehesi haluaa lopettaa, kannattaa puhua hänelle asiasta, kun hän on selvinpäin. 

Suosittelen, että puhut miehellesi huolestasi. Itse olen ollut raittiina jo reilut parikymmentä vuotta AA-ryhmien avulla, voin suositella vertaistukiryhmiä lämpimästi.  AA:n auttava puhelin 09-750200, joka päivä klo 9-21, myös läheisille. V678oimia sinulle.

Vierailija
13/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentää ja lopettaa voi jos on tahtoa sellaiseen. On olemassa vertaistukiryhmiä, joissa voi keskustella asiasta. Lisäksi riippuvuutta alkoholiin voi yrittää hoitaa esimerkiksi korva-akupunktiohoidolla jos sellaista on lähiseudulla saatavissa ja ainakin täällä päin tätä maata se ei maksa mitään kuin käyntivaivan. Itse olen päässyt kovista lääkkeistä eroon juuri tuon korva-akupunktiohoidon avulla. Tsemppiä matkaan ja hyvää ja päihteetöntä Jussia

Vierailija
14/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Jätä hänet heti. Älä ole missään tekemisissä tuollaisen kanssa. Miksi olet ollut?

Vierailija
15/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähentää ja lopettaa voi jos on tahtoa sellaiseen. On olemassa vertaistukiryhmiä, joissa voi keskustella asiasta. Lisäksi riippuvuutta alkoholiin voi yrittää hoitaa esimerkiksi korva-akupunktiohoidolla jos sellaista on lähiseudulla saatavissa ja ainakin täällä päin tätä maata se ei maksa mitään kuin käyntivaivan. Itse olen päässyt kovista lääkkeistä eroon juuri tuon korva-akupunktiohoidon avulla. Tsemppiä matkaan ja hyvää ja päihteetöntä Jussia

No niinpä juuri, sitä tahtoaan se vaatii. Kiitos empaattisesta suhtautumisesta. Hyvää Juhannusta!

Vierailija
16/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin miehen touhua rauhassa. Jos kerran mieli tekee, niin omapahan on asiansa.

Vierailija
17/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa. Jätä hänet heti. Älä ole missään tekemisissä tuollaisen kanssa. Miksi olet ollut?

Koska asiat ei ole mustavalkoisia ja koska miehessä on äärettömästi hyviäkin puolia - ja ennen kaikkea koska rakastan. Syvästi. Enemmän kuin ketään muuta koskaan. Ja olen sentään lähes 50 ja useampi hyvä suhde takana :) Hyvä muttei tarpeeksi hyvä koska takana... Nyt tämä nykyinen suhde hyvä ja olisi täydellinen jos ei tuota alkoholiongelmaa olisi. Mutta kun on.

Vierailija
18/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/6 on onnistunut täysin lopettamaan niistä ketä tunnen, 3 kuollut, 1 jatkaa, 1 yrittää kovasti.

Vierailija
19/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/6 on onnistunut täysin lopettamaan niistä ketä tunnen, 3 kuollut, 1 jatkaa, 1 yrittää kovasti.

Siis alko vai huumeet?

Vierailija
20/75 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on alkkis. Juo ajoittain salaa, välillä käy baarissa jne.  Elämä on yhtä helvettiä henkisesti, kun en saa itseäni lähtemään. Pelkään tulla kotiin, koska mies voi olla kännissä. Ei ole väkivaltainen tms. mutta inhoan häntä kännissä. Odotan kai että ratkaisu tulee jostain taivaalta, että mies kuolee tai minä. En tiedä . Mies aina sanoo. että lopettaa mutta paskat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän