Finnejä suun ympärillä ja leuassa?!
Moi! Oon 12v tyttö ja mulla on tullut hirveesti finnejä suun ja leuan ympärille, en syö mitään rasvasia/sokerisia ruokia, finnit on kipeitä ja rasvasia. Nää ei siis oo mitää mitää mun ensimmäisii finnei, vaa niit ei oo ennen tullu tälle alueelle eikä varsinkaan niin usein et niit tulee suunnillee parin tunnin välein. Mistäköhän vois johtua?
Kommentit (6)
Jos hiplaat jatkuvasti suun ympäristöä, nojaat käteesi yms niin näin voi käydä T: mulla on ollu sama ongelma
Naaman ja käsien pesu usein auttaa, jos finnit ovat tästä syystä puhjenneet
Voi johtua esimerkiksi ruoka-aine allergiasta. Voitko jutella vanhempiesi kanssa asiasta?
Voi olla ruusufinni, perioraalidermatiitti, "itseaiheutettu" ongelma eli esim nojaaminen tai todennäköisimmin murrosikä. Varsinkin jos on muita murrosiän merkkejä. Hormonit tekee tuota...
Hormoneista eli johtuu murrosiästä. Niille ei itse oikein voi mitään, joten kannattaa vanhempien kanssa käydä ihotautilääkärillä.
Todennäköisesti tuon ikäisellä johtuu ihan vain hormonitoiminnasta. Ihoa on hyvä hoitaa sopivilla tuotteilla, ja käsihygieniasta tosiaan myös pitää huolta ettei paikallinen tulehdus pahene, totta on sekin että jotkin ruoka-aineet voivat myös sitä pahentaa. Muuten kannattaa oikeastaan vaan odotella.
Ruusufinni.