bruttopalkkani on 3050e eikä se riitä mihinkään
minun pitäisi kuulua keskiluokkaan mutta paskat. Ajan viisitoista vuotta vanhalla toyotalla ja rahat on aina loppu
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää reilu 2000. Ei se paljon ole
Oma palkkani on 3700 ja käteen jää 2400.
Aiemmin palkkani oli 4500 ja käteen jäi 2700Kaikki tienaa lähes saman kuitenkin. Verotus korjaa
Jep. Oma palkka 4200 euroa, käteen jää n. 2700. Tuosta pois PK-seudun asumiskustannukset, nettiyhteydet ja muut kulut n. 900 kuussa. Elelen mukavasti koska asun yksin, mutta jos olisi lapsia ja auto niin en kyllä tiedä millä rahat riittäisi näinkään korkealla palkalla. Köyhät luulevat että 4000 palkka on jotenkin huikea ja sillä mennään vaikka kuuhun asti vaikka todellisuudessa verot on suunniteltu niin että kukaan ei pääse ansiotyötä tekemällä rikastumaan. Veroprosentti alkaa 3000n bruttorajapyykin jälkeen nousemaan todella jyrkästi, 6000 palkallakin verojen jälkeen jää noin 3500. Eli melkein puolet menee veroihin ja 4000 euron palkan korotessa 6000 euroon käteen jää vain 800 euroa enemmän. Ihan turha lähteä tavoittelemaan huikeaa uraputkea ja rikkauksia ilman omaa firmaa jonka kautta kierrättää varoja. Ja kaiken lisäksi duunarit marisevat että "rikkaiden" (eli yli 3000 tienaavien) verotusta pitäisi korottaa.
Ja ihan turha valittaa että "kyllä minäkin pärjään tällä 2000e palkallani". No kyllä minäkin pärjään liksallani mutta jos käyn vuosia kouluja, koulutan koko ajan itseäni lisää, teen ahkerasti jatkuvaa aivokapasiteettia tarvitsevaa työtä ja jään ylitöihin niin en halua vain "pärjäillä" rahamäärälläni vaan mukavan ja lavean elämäntyylin! Kyllä ihmisellä tulee olla oikeus vapaatahtoisesti tehdä vaativampaa työtä sen vuoksi että saa siitä parempaa korvausta!
Ei hirveästi naurata kun lehdissä uutisoidaan taas "köyhistä" jotka saavat saman 2700 euroa puhtaana käteen joka kuu mitään tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Miten me muut selvitään 2000e tai 1600e bruttopalkoilla. :D
Nykyään tienaan yli 3000e bruttona ja veroprosentti 26%. Ennen kun sain keskimäärin about 1700e bruttona, veroprosentti oli jotain 13%. Eli ero verojen jälkeen muutama sata euroa, ihan oikeesti!
Mä en taas ymmärrä, että nämä liki 3000 euroa kuussa käteen saavat pitävät palkkaansa huonona, mutta n. puolet vähemmän käteen saavat tienaavat muka hyvin matalamman verotuksen takia. Itse saan käteen n. 1450 euroa kuussa. Kyllä veroprosentti on pieni, mutta kun pienestä palkasta menee n. 22 % veroihin ja veroluontoisiin maksuihin, niin ei paljon naurata täälläkään. Ja ihan tässä töitä tehdään ja hyvä vuosia kestänyt koulutuskin löytyy. Mitään yhteiskunnan tukia ei lapsilisän lisäksi tule.
En pidä yli 3000e palkkaani huonona mutta pidän sitä epäoikeudenmukaisena että kun olin töissä tuntipalkalla ja tein max. 30h/vk töitä, sain vain parisataa vähemmän mitä tienaan nyt. Eli summa summarum jos tienaatte 1700e/kk, meikäläisen palkka verojen jälkeen on käytännössä sama kun teillä että älkää luulko että näillä palkoilla elellään herroiksi.
3500€/kk bruttona ja rasitteena huomattavasti vähemmän tienaava ex, minkä takia iso osa NETTOrahoista lähtee joka kuukausi toisen pankkitilille.
Ja kyllä. Lapset on tasan puolet mulla, mutta sossun päätöksen mukaan mun pitää silti korvata toisen omistusasumista tuloerojen vuoksi.
Sandra1986 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten me muut selvitään 2000e tai 1600e bruttopalkoilla. :D
Nykyään tienaan yli 3000e bruttona ja veroprosentti 26%. Ennen kun sain keskimäärin about 1700e bruttona, veroprosentti oli jotain 13%. Eli ero verojen jälkeen muutama sata euroa, ihan oikeesti!
Aika kova prosentti kun vajaalla neljällä tonnilla ja 23% tulee vielä palautuksia.
Itsellä jää se 1800-2000e käteen kuukaudessa, eikä mitään ongelmia ole.
Vuokra 600e/kk josta maksan 400 ja puoliso loput.
Autolainaa lyhennän 200e joka kuukausi.
Muita kuukautisia kuluja kun netti ja puhelinliittymää ei ole.
Koira löytyy taloudesta, lapsia ei ole.
Rahaa jää hienosti monta 100euroa säästölle tilille, ja silti elän juuri niin hienosti kuin haluan. Baareissa en tosin viihdy.
Bruttopalkkani on 2500e, asun pk-seudulla ja tunnen olevani rikas. Palkka riittää loistavasti. Lisäksi matkustelen ja elän oikein mukavaa elämää.
Nyt mun on ensimmäistä kertaa pakko osallistua keskusteluun.
Itsellä palkka n.3400eur/kk bruttona ja en tosissaan pidä palkkaani juuri minään.
Mitään ei ole koskaan jäänyt säästöön ja kituuttelu palkkapäivästä toiseen on arkipäivästä.
Asun Pk-seudulla ja ei ole mitään muuta kuin oma kämppä mistä siitäkin velkaa jäljellä 130k.
Tykkään kyllä käydä kavereitten kanssa ulkona tuon tuosta, mutta vaikka en kävisi niin tuntuu,
että ei sillä mitään tee. Se ero siinä, että tienaako 2,6k vai 4,6k on yllättävän pieni, kiitos verotuksen.
Älkääkä ymmärtäkö väärin.. Maksan mielelläni verot, että saadaan tämä yhteiskunta pyörimään.
Itse pidän hyvätuloisina ihmisiä jotka tienaavat bruttona yli 5k ja minua todella ihmetyttää nämä puheet, että 3k on hyvä palkka. Eihän se ole, jos katsotaan keskipalkkaa tai pärjäämistä tässä perkeleen kalliissa maassa.
Eipä tässä tullut mitään järkevää, mutta mun pari senttiä tähän keskusteluun.
Hyvää juhannusta kaikille!
Siis tosi kurjaa varmasti, jos suhtautuu rahaan tuolla tavalla, että se ei riitä. Raha täytyy pistää riittämään, ja muuttaa suhtautumistapaa kulutukseen. Jos rahaa menee liikaa, pitää karsia menoja, muttaa pienempään asuntoon, syödä halvempaa ruokaa ja luopua autosta. Meillä ei esim. ajatella rahaa tuolla tavalla, että se ei riitä. Laitamme miehen kanssa molemmat ainakin 2/3 tuloistamme säästöön. Ei siksi, että veisimme ne hautaan, vaan jotta voisimme vaikka 10 vuoden päästä elää kivaa velatonta elämää. Jos oikeasti lähtee tuolle linjalle, että ajaa vanhalla autolla, niin siinä on loputon paska kahlattavana lävitse. Auto on lähtökohtaisesti hyvä, kun se toimii. Vielä parempi, jos sitä ei ole ollenkaan.
Niin no se on sama että maksanko vuokraa 1800 vai lyhennänkö kiinteistölainoja 1200 ja maksan korkoja ja vastikkeita 600 €/kk. kassavirtamielessä menoja jotka palkasta pitää kattaa.