bruttopalkkani on 3050e eikä se riitä mihinkään
minun pitäisi kuulua keskiluokkaan mutta paskat. Ajan viisitoista vuotta vanhalla toyotalla ja rahat on aina loppu
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan tässä kuussa reilu tonnin ja mies 1700. Ollaan ihan persaukisia. Asutaan vuokralla, rahat ei riitä mihinkään.
Meillä samat tulot, kaksi teiniä. Vuokraan 850, säästöön 150-300 euroa kuussa. Käydään kerran vuodessa ulkomailla, nyt juhannukseksi varattu mökki jne. Riittää kun laittaa riittämään.
Minun nettotuloni ovat 2200 euroa lapsilisät mukaan luettuna (kaksi lasta). Käyn töissä pääkaupunkiseudulla, asun kauempana, kun ei ole varaa pääkaupunkiseudun hintoihin. Tähän tarvitsen autoa. Auto on nyt 15 vuotta vanha ja kulusyöppö.
En tiedä, miten joku pystyy pitämään asumiskulut alle tuhannessa eurossa. Minä en pysty. Asumme mielestäni melko ahtaasti kolmiossa, kyseessä on omistusasunto korkeiden vuokrien takia ja minimivuokranlyhennys, jonka pankin kanssa olen neuvotellut on 800 euroa. Siihen päälle tulevat yhtiövastike, sähkölasku ja kotivakuutus eli asumiskulut ovat noin 1250 euroa/kk. Samankokoisesta asunnosta maksaisin vuokraa 900-1100 euroa eli aika lailla samoihin nuo asumismenot menisivät.
Autovakuutus, autovero, bensa ja huolto tekevät kuukaudessa noin 200 euroa. Eli elämiseen jää 750 euroa ja siitä siis maksan ruoan, vaatteet, lasten bussimaksut, harrastukset. Säästöön jää joskus 50 euroa ja sen käytämme sitten lomilla huvituksiin.
En koe itseäni keskituloiseksi vaikka sellaiseksi minut kai luokitellaan. Kai tässä vaiheessa elämää (yli 40-vuotias ja työelämää takana 20 vuotta) pitäisi olla jo vähän toisenlainen elintaso.
No hei minä pärjään alle 700 eurolla/kk:D ei tee edes tiukkaa kun menot niin pienet.
Minä saan 3200 nettona ja kesäloman jälkeen on kaikki kortit täynnä eli 5000 + 1000. Niitä joutuu maksamaan sitten jouluun saakka aika kovalla korolla, mutta selvinnen.
Keskituloinen perhe ollaan. Mulla brutto 3300, miehellä muutaman kympin enemmän. Mielestäni elämme ihan hyvin. Ruokakaupassa ei tarvitse katsoa hintaa, lasten lapsilisät menevät heille säästöön.
Asuntona omistuskolmio, lyhennetään lainaa tonnilla kuussa, pari sataa muihin asumismenoihin. Täydet päivähoitomaksut kahdesta lapsesta melkein 600. Autona meilläkin teini-ikäinen Toyota, toimii hyvin, emmekä ole statuksen perään. Baariin ei rahaa mene, eikä juuri maksullisiin harrastuksiinkaan. Välillä hemmottelen itseäni näteillä vaatteilla, mutta kirpputori- ja käsityöharrastajana perusvaatetus onnistuu edullisesti.
Jos rahaa olisi enemmän, matkailisimme. Mutta nyt tosiaan lyhennetään asuntolainaa ja säästetään lapsille. Välillä tehdään pientä remppaa, kun pientalossa asumme.
Erittäin yleinen ongelma. Juuri tämän takia muutimme pois Suomesta.
Haluan matkustella sekä ajaa uudella, vähäpäästöisellä autolla. En halua kävellä tai pyöräillä joka paikkaan, auto on luxusta. Haluan harrastaa ja kuluttaa enregiani siihen, sekin maksaa. Haluan myös säästää itselleni sekä lapselle.
Jotta olisin päässyt riittäviin tuloihin minun olisi pitänyt ottaa toinen työ ja siitäkin menisi korkeammalla prosentilla veroa plus lisätyön takia en olisi ehtinyt harrastaa tai olla perheen kanssa. Muutto oli ajatuksena hankala mutta yllättävän helppo toteuttaa, vaati vain rohkeutta lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vi Ajan viisitoista vuotta vanhalla toyotalla ja rahat on aina loppu[/quote kirjoitti:
Minun bruttopalkka on sentään 3261 €/kk, puoliso työmarkkinatuella. Teinitytön kulutus on xxx €, asumiseen menee puolet nettotuloistani, työmatkoihin 400, ja ajan vuoden 2000 Mesellä, mittarissa yli 520000
Sulla menee kamala määrä työmatkohin. Saat niihin sitten verohelpotusta kuitenkin. Paljonko saat nettona käteen ja onko verotus kohdillaan? Ei kai tuo nyt vielä niin tiukille ota jos teillä on vain 1 teini. Monilapsisessa perheessä kylläkin 3261€ bruttopalkalla ei tee mitään ellei sitten toisella vanhemmalla ole samat mokomat tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Alle 4000€ käteen = pienituloinen.
Mun mielestä alle 3000€ nettona käteen on keskituloinen (4000€ käteen on jo hyvätuloinen) ja perheitä pitäisi katsoa aina kokonaisuutena. Jos perheessä yksi tulonsaaja joka saa 3000€ nettona on tilanne tietenkin täysin eri kun esim. yksi joka saa 3000€ nettona plus toinen joka saa 2000€ nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ite tuossa kans vasta ajattelin samaa. Mulla tosin palkka 3600€ ja siis NETTONA eli jää käteen verojen jälkeen tuon verran. Aina ne rahat menee melkein samantien kun tulee.
Asun jopa yksin eikä lapsia, paitsi koira.
Lainanlyhennykset, auto, ruoka, kaikki mahdolliset laskut (vesi, sähkö, sähkön siirto, jäte, sakokaivo, kotivakuutus, auton vakuutus, auton verot, kiinteistövero jne jne..), toki kaikki laskut ei joka kuukausi tule, mutta kuitenkin.
Nytkin meni vasta 1000€ auton remppaan.
Mitään ylimääräistä en osta, esim en tilaa mitään lehtiä, en käy koskaan baarissa, ostan harvoin edes vaatteita, kampaajalla käyn harvemmin kuin kerran vuodessa ja mitähän vielä :D
Mut joo, tyytyväinen oon kyllä palkkaani siltikin.
No tuo on jo huonoa taloudenpitoa jos ei tuosta summasta jää mitään säästöön.
Mulla vie lainanlyhennys jo ison siivun palkasta. Mutta pian ois talo maksettu joten paremmin jää sitten säästöönkin rahaa. Toki pyrin joka kuukausi laittamaan säästöön rahaa mutta välillä on kuukausia että sitä rahaa palaa ja paljon. Nytkin uusin pian katon taloon ja muutama ikkuna pitää vaihtaa. Vaikka tämä ok talo asuminen ei aina halpaa lystiä olekaan, niin mihinkään muuhun en muuttaisi. Ja kun tietää että kohta on tämäki maksettu niin jaksaa painaa töissäkin eteenpäin.
Niin, suomihan onkin elintasoltaan noin romanian tasoa. Täällä vaan samat tavarat ja palvelut maksaa hitosti enemmän että tuntuu siltä niinkuin elettäis luksuselämää.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä bruttopalkka 2750 eur/kk ja nettona noin 2100 eur/kk tilille. Asun pienessä vuokrakämpässä Itä- Helsingissä. Kuljen matkani omalla autolla enkä pihtaile ruuasta. Käyn todella usein viihteellä baareissa ja ulkona syömässä. Ihan hyvin riittää rahat ja säästöönkin jää pari sataa joka kk. En ymmärrä näitä valittajia, joiden yli 3000 euron palkka ei muka riitä mihinkään. Onko ihan pakko asua isossa hienossa asunnossa ja hankkia lapsia? Ei todellakaan, ne ovat teidän omia valintojanne ja olette tehneet ne valinnat hyvin tietoisina omasta tulotasostanne. Miksi siis valitatte?
Ehkä avautuu hiukan sinulle kun katsot verojen ja julkisten maksujen osuutta. Sinä maksat 650, minä maksan yli 2000. brutossa on reilu ero, netossa ei enää sitten olekaan. Lisäksi tähän tulee päälle esim päivähoitomaksun progressiot jne jne. Aavistuksen yli keskiarvopalkan olevia kyllä rankaistaan yhteiskunnan toimesta todella rankasti. Mitään tukia ei tule ja maksut kaikki tapissa. Sitten isotuloisilla tuo ei enää niin haittaa kun se aidosti käteenjäävä alkaa oikesti kasvamaan.
No tuosta kun raapaisee kaikki verot pois, niin nettosumma rajusti pienempi.
Tietty on se palkka mikä tahansa, saa sen helposti pistettyä sileeks.
jos ei yhtään pidä lukua tulot/menot.
Kyllä tuosta summasta pitäisi säästöön jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan myydä se auto pois ja kulkea joka paikkaan pyörällä tai kävellen. Auton bensa-ja vakuutusmaksuihin menee kyllä aika iso summa kuukaudessa, joten tuosta jäisi rahaa johonkin muuhun.
Tai ostaa työmatkoja varten sähköauto, sähköskootteri tms.
Vierailija kirjoitti:
Niin, suomihan onkin elintasoltaan noin romanian tasoa. Täällä vaan samat tavarat ja palvelut maksaa hitosti enemmän että tuntuu siltä niinkuin elettäis luksuselämää.
Romaniassa on niin hyvä elintaso Suomeen verrattuna, että he tulevat tänne varastelemaan ja kerjäämään..?
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksatte lainaa pois niin hemmetin isot summat sitten jos ei tollaisilla määrillä rahat riitä?? Oikeesti miten vituttaa, itse tienaan nettona kuussa 1200€ ja siitä menee myös laskut ja muut maksut ja nelihenkinen perhekin pitäisi elättää niin ei ihan hirveesti juhlita. Ottakaapa nyt itteänne niskasta kiinni, jos ei yksi ihminen pärjää lähes 4000€ tuloilla kuussa niin jotain on todella pahasti vialla. Tosta kun puoletkin menee laskuihin ja maksuihin, elämiseen jää silti 2000€, mikä on sekin 800€ enemmän kuin minulla on käytettävää koko kuukaudeksi kaikkiin menoihin. Nyt valoja oikeesti...
Sillon kun on isot tulot niin kannattaa maksaa paljon asunnon lyhennystä niin se asunto on joskus oma eikä tarvi ikää ja terveyttä menettää ennen kun saa asunnon maksettua. Mutta sitähän te pienituloset ette ymmärrä.
Ja jos on isot tulot niin miksi pitäisi elää kuten köyhät? Kyllä mä ainakin käytän rahaa ja siitä jää säästöönki. En valita enkä ole koskaan valittanut.
T: 4000€ nettona tienaava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksatte lainaa pois niin hemmetin isot summat sitten jos ei tollaisilla määrillä rahat riitä?? Oikeesti miten vituttaa, itse tienaan nettona kuussa 1200€ ja siitä menee myös laskut ja muut maksut ja nelihenkinen perhekin pitäisi elättää niin ei ihan hirveesti juhlita. Ottakaapa nyt itteänne niskasta kiinni, jos ei yksi ihminen pärjää lähes 4000€ tuloilla kuussa niin jotain on todella pahasti vialla. Tosta kun puoletkin menee laskuihin ja maksuihin, elämiseen jää silti 2000€, mikä on sekin 800€ enemmän kuin minulla on käytettävää koko kuukaudeksi kaikkiin menoihin. Nyt valoja oikeesti...
Sillon kun on isot tulot niin kannattaa maksaa paljon asunnon lyhennystä niin se asunto on joskus oma eikä tarvi ikää ja terveyttä menettää ennen kun saa asunnon maksettua. Mutta sitähän te pienituloset ette ymmärrä.
Ja jos on isot tulot niin miksi pitäisi elää kuten köyhät? Kyllä mä ainakin käytän rahaa ja siitä jää säästöönki. En valita enkä ole koskaan valittanut.
T: 4000€ nettona tienaava
Ei kannata. Kun tienaa paljon kannattaa sijoittaa mahdollisimman tuottavasti ja minimimäärä lyhentää velkaa. Jos työttömyys yllättää niin voi tarvittaessa vaikka bullettina sen asuntolainan maksaa pois.
Tällä hetkellä pääomatuotot ovat jo 10% kuukausittaisesta tulostani, ja kasvaa kuukausittain kun saan lisää sijoitettavaa.
Lainan korot ovat nyt 120 €/kk, Sijoitukseni tuottaa osinkovirtaa keskimäärin 400 €/kk,
Jos oisin käyttänyt nuokin rahat lainan lyhennyksiin olisi korkokuluni 30€ pienemmät, eikä minulla olisi mitään puskuria pahan päivän varalle.
Kun saan puskurin lainan kokoiseksi, alan lyhentämään lainaa hiukan nykyistä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pk-seudulla ei jää käteen mitään, Hyrynsalmella ehkä paljonkin. Asumisen takia.
Hyrynsalmella asuminen on halpaa joo, mutta toisaalta vähän pakko olla se auto, jos meinaa päästä töihin. Helsingissä pärjää autotta. Aika tasan menee.
Moni toimeentulotuella ja muilla etuuksilla elävä ei ymmärrä, miltä tuntuu kun ei saa mitään tukia vaan kaikki vähennetään palkasta.
Kun olin vastoin tahtoani työtön yh sain elatusmaksujen, lapsilisien, asumistukien ja työttömyysedun jne. myötä nettona 2100 euroa. Asuttiin kaupungin laidalla, asumistuki riittii kattamaan lähes koko vuokran.
Kun menin töihin, käteen jäi 1700e kuussa verojen jälkeen ja sitten asumislisää sain 240e. Työn takia piti muuttaa lähemmäs työpaikkaa keskustaan, että ei tarvitse autoa ja bussimaksut olisivat olleet kuussa 90e. Vuokra oli vesimaksuineen 720e.
Lapsen harrastuskulut ovat 1000 euroa vuodessa ja koska lapsi on jo teini-iässä, kaikkia naisten tarvikkeita ja hygieniatuotteita menee tuplat. Itselleni ostan kerran kuussa jotain vaatetta tai sitten käyn kampaajalla, missään nimessä en samassa kuussa molempia.
Joka kuu tulee jotain yllättävää, mihin ei tosiaankaan mistään Kelasta voi hakea apua, kun ei ole oikeutettu. Yksityisen lääkäriaseman käynti, poliklinikkamaksuja jne., aina pitää olla varalla rahaa.
Minua ärsyttää suunnattomasti työttömien ja tuilla elävien vittuilu siitä, että miten "rikkaat" valittaa kun palkka ei riitä. Menkää jumankauta töihin, mihin tahansa, puhelinmyyntiin ja siivoamiseen ja kokeilkaa, kuinka ihkua se on maksella kaikki omasta pussista ja silti tarvitset asumistukea, että on varaa asua/käydä töissä. Siltikin rahat on koko ajan niukilla, ja siihen päälle vanhemmuuden paineet ja työstressi.
Ap, ymmärrän täysin, että rahat on loppu. Töihin siirryttyäni on itsekin pitänyt vähentää ostoksia ja muita, huomattavasti stressittömämpää oli lekotella tukien varassa. Mutta jonkunhan se marmattavien dowshiftaajienkin elämä on maksettava.
Loistava julkinen liikenne? Ei kuule ole pääkaupunkiseudullakaan kuin ainoastaan radanvarrella. Minulla julkisilla työmatka veisi tällä hetkellä optimitapauksessa 1h 30 min suuntaansa, ja kävelyä siihen päälle 2 km. Vastaavasti omalla autolla ruuhkassa 45 minuuttia, ei ruuhkassa 30 minuuttia. Lippukin maksaa näköjään enemmän kuin minulla menee kuussa tankkauksiin. Ja kyllä ihan kehä 3sen sisäpuolella asun.