bruttopalkkani on 3050e eikä se riitä mihinkään
minun pitäisi kuulua keskiluokkaan mutta paskat. Ajan viisitoista vuotta vanhalla toyotalla ja rahat on aina loppu
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan tässä kuussa reilu tonnin ja mies 1700. Ollaan ihan persaukisia. Asutaan vuokralla, rahat ei riitä mihinkään.
Meillä suunnilleen saman verran ja säästöön jää muutama satanen kuussa.
Missä asutte? Me Helsingissä lähellä kantakaupunkia. Vuokra lähemmäs tonnin kuussa. Ja nuo tonni ja 1700 oli siis bruttopalkkoja.
Niinpä. Suomessa ei saa ostaa ruuaksi muuta kuin jauhelihaa ja jotain halpaa, matkustaa ei saa, kulttuurimenot vasta aiva s...nasta ovatkin, ravintolassa syömisestä puhumattakaan. Älkää nyt hyvät ihmiset tuhlatko kaikkeen, kyllä sitä säästöön pitää jäädä vähintään tonni kuussa ja 150 e riittää kuuden hengen ruokalaskuun kuukaudessa. Ja sanomattakin selvää, että ruoka terveellistä ja monipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Moni toimeentulotuella ja muilla etuuksilla elävä ei ymmärrä, miltä tuntuu kun ei saa mitään tukia vaan kaikki vähennetään palkasta.
Kun olin vastoin tahtoani työtön yh sain elatusmaksujen, lapsilisien, asumistukien ja työttömyysedun jne. myötä nettona 2100 euroa. Asuttiin kaupungin laidalla, asumistuki riittii kattamaan lähes koko vuokran.
Kun menin töihin, käteen jäi 1700e kuussa verojen jälkeen ja sitten asumislisää sain 240e. Työn takia piti muuttaa lähemmäs työpaikkaa keskustaan, että ei tarvitse autoa ja bussimaksut olisivat olleet kuussa 90e. Vuokra oli vesimaksuineen 720e.
Lapsen harrastuskulut ovat 1000 euroa vuodessa ja koska lapsi on jo teini-iässä, kaikkia naisten tarvikkeita ja hygieniatuotteita menee tuplat. Itselleni ostan kerran kuussa jotain vaatetta tai sitten käyn kampaajalla, missään nimessä en samassa kuussa molempia.
Joka kuu tulee jotain yllättävää, mihin ei tosiaankaan mistään Kelasta voi hakea apua, kun ei ole oikeutettu. Yksityisen lääkäriaseman käynti, poliklinikkamaksuja jne., aina pitää olla varalla rahaa.
Minua ärsyttää suunnattomasti työttömien ja tuilla elävien vittuilu siitä, että miten "rikkaat" valittaa kun palkka ei riitä. Menkää jumankauta töihin, mihin tahansa, puhelinmyyntiin ja siivoamiseen ja kokeilkaa, kuinka ihkua se on maksella kaikki omasta pussista ja silti tarvitset asumistukea, että on varaa asua/käydä töissä. Siltikin rahat on koko ajan niukilla, ja siihen päälle vanhemmuuden paineet ja työstressi.
Ap, ymmärrän täysin, että rahat on loppu. Töihin siirryttyäni on itsekin pitänyt vähentää ostoksia ja muita, huomattavasti stressittömämpää oli lekotella tukien varassa. Mutta jonkunhan se marmattavien dowshiftaajienkin elämä on maksettava.
Mua taas ärsyttää suunnattomasti, kun palkkaa saavat on katkeria työttömille. Mitäs jos ihan itse irtisanoutuisit työpaikastasi ja ryhtyisit työttömäksi, kerta työttömillä oli niin luksuselämää?
Olen ollut yli vuoden enemmän tai vähemmän työttömänä. Saan kelasta soviteltua työmarkkinatukea ja asumistukea. Jos kuukausi on hyvä, saan työmarkkinatukea noin 570e, palkkaa 300e ja asumistukea jonkun määrän (tämä riippuu miten miehellä on töitä, mutta pariskunta on asumistuessa heikommassa asemassa kuin jos asuisin yksin). Yleensä mun osuus vuokrasta asumistuen vähennyksen jälkeen on 300e. Ruokiin menee myös 200-300e kuukaudessa per naama. Jäljelle jää 270-370e josta pitäisi sitten maksaa laskut, bussikortti, vaatteet, hygienia jne. En tiedä mistä repäisit tuon ajatuksen että työttömät saisi kelasta/sossusta kaiken maksettuna. Ei todellakaan saa.
Ja joo, ei puhettakaan että olisi varaa johonkin harrastuksiin, kampaajaan, vaatteita ostan vain silloin jos jokin menee rikki/on liian nuhjaantunut käytettäväksi, yksityiseen lääkäriaseman käyntiin (!). Mun mielestä nämä esimerkit kertoi vain siitä, miten vieraantunut olet oikeasti köyhien ihmisten elämästä. Mun piti käydä hammaslääkärillä poistamassa hammas julkisella puolella, sitä tuli yli 100 euron lasku. Jouduin pyytämään mun äitiä maksamaan sen, koska mulla ei ollut rahaa. Todella noloa.
Onneksi mulle on syksyksi luvassa töitä. Vaikkei nyt mitään suuripalkkaista tai kokoaikaista olekaan, saan kuitenkin tuplattua mun nettotulot tuohon työmarkkinatukeen verrattuna. :)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Suomessa ei saa ostaa ruuaksi muuta kuin jauhelihaa ja jotain halpaa, matkustaa ei saa, kulttuurimenot vasta aiva s...nasta ovatkin, ravintolassa syömisestä puhumattakaan. Älkää nyt hyvät ihmiset tuhlatko kaikkeen, kyllä sitä säästöön pitää jäädä vähintään tonni kuussa ja 150 e riittää kuuden hengen ruokalaskuun kuukaudessa. Ja sanomattakin selvää, että ruoka terveellistä ja monipuolista.
Matkustaa ei pitäisikään. Se vaan tuhoaa luontoa.
Kulttuuria saa käyttää kunhan se on 100% omakustanteista.
Kyllä rahaa pitää olla sen verran, ettei tarvitse miettiä, käynkö tänään kahvilla, lauantaina brunssilla tai ostanko ahvenfileitä illalliseksi.
Kun perheessä on kaksi palkansaajaa, niin ei ole mitään vaikeuksia maksaa isoakaan asuntolainaa. Meillä asuinkulut ovat noin 2000€/kk sisältäen kaikki vakuutuksista lähtien. Yhteiset nettotulot ovat noin 5.500€, joten muihin menoihin jää 3.500€ ja ne menee kyllä kaikki. Lomarahat ja bonukset ohjataan sijoituksiin.
Kannattais katsoa vähän halvempaa elämää. Kaikkea ei tarvi ostaa. Mutta taidat olla niitä, joille ei jäisi säästöön yhtään vaikka kuinka paljon tienaisi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miten kukaan keskituloinen ostaa asuntoa pääkaupunkiseudun hinnoilla! Täytyy olla selvästi varakkaampi kumppani, perintöä tai luulo elävänsä satavuotiaaksi asti terveenä ja työkykyisenä!
Älä liioittele. (Joskus ehkä) tulevan metron varrelta siisti, tilava kaksio johon suuret remontit tehty maksaa alle 200 000. Omaa puolikastani lyhennän koroista riippuen n. 500 e/kk ja puolikas vastike. Ei tähän mitään miljoonaperintöjä tarvi. Isompaankin olisi varaa mutta mikäs tässä on säästellessä.
kyllä minulla tosiaan kaikki menee palkkapäivänä.
Hitaasti realisoitaviin kohteisiin noin 1200 €/ kk, Nopeasti realisoitaviin kohteisiin keskimäärin ehkä 400 €/kk, Asumiseen 600 €/kk, Autoon noin 500€/kk, Luottokorttiin noin 900, Joten siitä 4000 e/kk jää kaikkiaan korkeintaan 400 €/kk "huvitteluun"
O
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rahaa pitää olla sen verran, ettei tarvitse miettiä, käynkö tänään kahvilla, lauantaina brunssilla tai ostanko ahvenfileitä illalliseksi.
Kun perheessä on kaksi palkansaajaa, niin ei ole mitään vaikeuksia maksaa isoakaan asuntolainaa. Meillä asuinkulut ovat noin 2000€/kk sisältäen kaikki vakuutuksista lähtien. Yhteiset nettotulot ovat noin 5.500€, joten muihin menoihin jää 3.500€ ja ne menee kyllä kaikki. Lomarahat ja bonukset ohjataan sijoituksiin.
Olette aika hyvätuloisia kun yhteensä saatte nettona 5500€. Ongelmia tuleekin siinä kun 2 palkansaajaa saa esim. 4500€ nettona tai alle. Vaikea saada riittämään normaaliin elämään ilman kituuttamista varsinkin kun ja jos on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
O
Vierailija kirjoitti:
Kun perheessä on kaksi palkansaajaa, niin ei ole mitään vaikeuksia maksaa isoakaan asuntolainaa. Meillä asuinkulut ovat noin 2000€/kk sisältäen kaikki vakuutuksista lähtien. Yhteiset nettotulot ovat noin 5.500€, joten muihin menoihin jää 3.500€ ja ne menee kyllä kaikki. Lomarahat ja bonukset ohjataan sijoituksiin.Olette aika hyvätuloisia kun yhteensä saatte nettona 5500€. Ongelmia tuleekin siinä kun 2 palkansaajaa saa esim. 4500€ nettona tai alle. Vaikea saada riittämään normaaliin elämään ilman kituuttamista varsinkin kun ja jos on lapsia.
En kyllä mitenkään pysty näkemään tuollakaan palkalla talousvaikeuksia, ellei nyt lapsia ole kymmeniä. Pakko olla tyhjänpäiväisiä rahareikiä siellä täällä, jolloin omaa kulutustaan järkeistämällä ja priorisoimalla eläisi erittäin mukavasti ja vähän säästöjäkin kartuttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten me muut selvitään 2000e tai 1600e bruttopalkoilla. :D
KOSKA verotus ynnä muut pehmikkeet huonotuloisille. Esim. pienemmät päiväkotimaksut yms.
No ei paljoa nuo päiväkotimaksut auta kun muksut ei ole enää päiväkodissa. Meillä kaksi teiniä, bruttona tienaan 2100€ (lastenhoitaja)
Ihmettelen kyllä silti miten ei tuosta summasta jää mitään, koska meillä on kuitenkin okt josta lainaa maksetaan 900€/kk. Kyllä meillä pärjätään silti eli AP rahat menevät johonkin. Onko kallis asunto? Ruuat? Ei välitetä miten kulutetaan sähköä tai vettä? Tai yksinkertaisesti omiin huveihin?
"Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot" sanoi viisas tätini ja oikeassa oli. Jos ei ole suuria velkoja maksettavana, niin kyllä parilla tonnilla kuussa tulee toimeen mainiosti, jopa pääkaupunkiseudulla, edellyttäen että ymmärtää rahan arvon, eikä vinguta muoviläpysköitä ihan päättömästi. Noita hyväpalkkaisia vinkujia on tälläkin palstalla ollut vähän väliä. Hyviä neuvoja on jaettu ties miten paljon. En jaksa niitä toistaa. Kaiva arkistosta vanhoja juttuja.
En usko että kukaan on "kateellinen" työmarkkinatuilla ym tulonsiirroilla eläville, jotka kituuttavat oman taloutensa kanssa.
Kysymyshän on siitä että jos kerran on työtä ja siitä maksetaan kunnon palkkaa sillä ei pysty kuitenkaan edes sitä Linnanmäki-reissua toteuttamaan ilman erillistä talouden suunnittelua ja säästämistä.
Työnteon pitäisi mahdollistaa asioita, mutta nyt ei olekaan niin.
Vierailija kirjoitti:
kyllä minulla tosiaan kaikki menee palkkapäivänä.
Hitaasti realisoitaviin kohteisiin noin 1200 €/ kk, Nopeasti realisoitaviin kohteisiin keskimäärin ehkä 400 €/kk, Asumiseen 600 €/kk, Autoon noin 500€/kk, Luottokorttiin noin 900, Joten siitä 4000 e/kk jää kaikkiaan korkeintaan 400 €/kk "huvitteluun"
Eli rahasi ei mene, vaan olet päättänyt sijoittaa rahojasi. On nimittäin vähän eri asia maksaa vuokra, vesi, sähkö, puhelin ja nettilasku ja todeta sen jälkeen, että rahaa on jäljellä 200 €, josta voisi halutessaan yrittää säästää, mutta siitä on kustannettava vielä ruoat, vaatteet ym. arjen tarpeet.
Muutama vuosi sitten oli Hesarissa juttu 4 lapsen yh-äidistä, joka oli osaaikatöissä. Lopputulema oli että nettona kuukaudessa tilille rapsahti nettona 3178,40.
Onhan se osaaikatyöläiselle aika hyvä saldo.
Kun valmistuin ja menin töihin niin aloituspalkkani oli 3.500 €/kk brutto. Kyllähän sillä alkuun opiskeluelämän jälkeen eleli mukavasti mutta nyt kun on hankkinut talot, autot ja lapset, niin ei tämä 5.000 €/kk bruttokaan oikein tahdo riittää...
Sitäpaitsi enhän minä saa käteen kuin noin 3.200 €/kk
Meillä 2 lasta ja nettotulot ilman lapsilisää 4100 e/kk. Asuntoon menee 1000 lainaan ja 600 e vastike ja laskut. Päivähoito 500, ruoka 700. Vielä jää 1300 muuhun, kuten matkoihin. Saadaan joka kuu muutama satanen säästöön. Autosta päätimme luopua.
Asutaan Helsingissä, tosin pienessä kolmiossa. Mutta pidän meitä ihan hyvin toimeentulevina.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää reilu 2000. Ei se paljon ole
Oma palkkani on 3700 ja käteen jää 2400.
Aiemmin palkkani oli 4500 ja käteen jäi 2700Kaikki tienaa lähes saman kuitenkin. Verotus korjaa
Onneksi en asu Suomessa.
Kateen jaa 7000.
Vaimo suomessa ja sille jaa kateen 1800, 2400 palkasta
Jos noin käy kateeksi niin hyppää pois sieltä oravanpyörästä ja rupea sinäkin elätettäväksi downshiftaajaksi. Kyllä paikallesi on tulijoita.
Olen ollut sekä töissä että työttömänä, nyt taas jälkimmäistä. Kun ei sinne töihin noin vain mennä! Edes siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi (haluatko oikeasti että sekin ammattikunta on olemassa ja ihmisiä häiritsemässä). Mutta aina kun olen töissä ollut niin enemmän on jäänyt rahaa käteen kuin työttömänä. Eikä kaikki tekemäni hommat ole olleet mitään hyväpalkkaisia todellakaan. Tuossa joku vuosi sitten jäi käteen 1700 kuussa (myönnän ettei se ole vähän), ei mitään tukia päälle, ja loistavasti tulin toimeen, ei mitään ongelmia.