Pikkulasten kanssa mökillä, miten hanskaatte aikatauluerot?
Meillä lapset herää klo 7 oli arki tai pyhä. Siksi heidät laitettava nukkumaan ajoissa, koska muuten koko seuraava päivä kiukuttelua. Joudun käskeään muuta porukkaa olemaan hiljempaa nukuttamisen ajan, koska mökki on hatara ja äänekäs keskustelu kuluu ulkoa sisälle täysin. Aamulla vastaavasti muu porukka nukkuu 10-12 asti, jolloin minä lämmitän jo lapsille lounasta. Aamulla katsotaan lastenohjelmia hiljaa, vaikka olkkarissakin on nukkujia. Syön itsekin eri aikaan kuin muut, koska aikatauluni on eri. Saunakin yleensä lämmitetään vasta niin myöhään, etten enää jaksa mennä. Kotona hoidetaan aamuheräämiset puoliksi, mutta mökillä annan miehen seurustella sukulaistensa kanssa.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että ap:nkin on mentävä nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan? Miksi? Laita lapset unille ja mene viettämään aikaa muiden kanssa. Normaali aikuinen kestää välillä lyhyemmätkin yöunet ja vajaaksi jäänyttä unta voi kompensoida seuraavana päivänä ottamalla päiväunet riippumatossa.
Onko lapsille laitettava lounasta jo klo 10? Eikö lapset voisi syödä sen puuron aamulla ja sitten jotain välipalan/kylmän lounaan tyyppistä samalla kun muut syövät aamiaista? Olettaisin, että isommalla porukalla aamiaispöydässä on monenlaista tarjottavaa. Yhteinen lounas sitten myöhemmin.
Eikä ehkä kannata opettaa lapsia (ja itseään) nukahtamaan ja nukkumaan vain täydellisessä hiljaisuudessa. Kyllä meillä eletään arkenakin ihan normaalia elämää vielä sen jälkeen kun ensimmäiset nukahtavat.
PEUKUTA YLÖS jos olet pienten lasten äiti jolla on realistinen mahdollisuus mennä riippumattoon päikkäreille juhannuksena mökillä jonne on kokoonnuttu isommalla suku- tai kaveriporukalla. Katsotaan paljonko näitä onnekkaita on!
Muuten olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että ap:nkin on mentävä nukkumaan lasten kanssa samaan aikaan? Miksi? Laita lapset unille ja mene viettämään aikaa muiden kanssa. Normaali aikuinen kestää välillä lyhyemmätkin yöunet ja vajaaksi jäänyttä unta voi kompensoida seuraavana päivänä ottamalla päiväunet riippumatossa.
Onko lapsille laitettava lounasta jo klo 10? Eikö lapset voisi syödä sen puuron aamulla ja sitten jotain välipalan/kylmän lounaan tyyppistä samalla kun muut syövät aamiaista? Olettaisin, että isommalla porukalla aamiaispöydässä on monenlaista tarjottavaa. Yhteinen lounas sitten myöhemmin.
Eikä ehkä kannata opettaa lapsia (ja itseään) nukahtamaan ja nukkumaan vain täydellisessä hiljaisuudessa. Kyllä meillä eletään arkenakin ihan normaalia elämää vielä sen jälkeen kun ensimmäiset nukahtavat.
PEUKUTA YLÖS jos olet pienten lasten äiti jolla on realistinen mahdollisuus mennä riippumattoon päikkäreille juhannuksena mökillä jonne on kokoonnuttu isommalla suku- tai kaveriporukalla. Katsotaan paljonko näitä onnekkaita on!
Mitä tää tarkoittaa? Eikö "pienet lapset" (siis nämä joilla on ehdoton rytmi) nuku päikkäreitä, jolloin automaattisesti vanhemmillakin on mahdollisuus päiväuniin?
Ja toi melussa nukkumisen taito kannattaa oikeasti hankkia. Helpottaa niiiiiin paljon elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapsilla ole mitään ongelmia välillä valvoa pidempään ja nukkua pidempään.
Olipas taas idioottimainen kommentti. Onko tullut koskaan mieleen, että lapset ovat erilaisia. Toiset heräävät aikaisin riippumatta siitä milloin ovat menneet nukkumaan.
Ei sitten tullut mieleen, että johtuu vanhemmista. Ainakin ap on ihan itse kehittänyt ja kutonut itselleen megaongelman olemattomasta. Miksei vie lapsia nukkumaan ja mene jatkamaan itse iltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää tarkoittaa? Eikö "pienet lapset" (siis nämä joilla on ehdoton rytmi) nuku päikkäreitä, jolloin automaattisesti vanhemmillakin on mahdollisuus päiväuniin?
Ja toi melussa nukkumisen taito kannattaa oikeasti hankkia. Helpottaa niiiiiin paljon elämää.
Meillä ainakin on mökkipihassa (ja mökillä sisällä) sen verran hulinaa ja huisketta että ei siinä nuku vaikka pientä taustaääntä sietäisikin - ja niin kuuluu ollakin! Lisäksi vaikka pienimmät nukkuu, niin isommat leikki-ikäiset ei, ja heitäkin pitää rantamökillä valvoa. Itsellä on usein se pienen päikkäriaika se paras tilaisuus osallistua "hommiin" eli tiskata, hakea perunoita tai vettä jne. Ja tosi usein löydän itseni tilanteesta jossa muut ovat kadonneet hommiinsa (kalastamaan, hakemaan bensaa, ruokakaupalle, johonkin remppa-rakennus-hommaan) ja useamman perheen liki 10 lasta ovat jääneen minun ja puolisoni valvontaan.
Tämä ei ole marttyyriruikutus, en kaipaa mökkipäikkäreitä (siitä kärsii vain seuraavan yön unet) ja olen ihan mielelläni saatavilla lapsille kun rakentaa en osaa ja kalastaa en halua, mutta huvitti vain tuota viestiä lukiessa kun ajattelin miltä muista näyttäisi jos heittäisin ketarat ojolleen tunniksi, pariksi keskellä päivää.
Se on ihan totta että toisilla on joustava unirytmi, toiset taas ovat vankasti aamu- tai iltavirkkuja. Varsinkin lapset ovat usein aamuvirkkuja. Luojan kiitos oma tyttö on joustavia, sillä itse olen luontaisesti illanvirkku ja näin lomalla sielu ja keho lepää kun saa kerrankin valvoa ja nukkua pitkään niinkuin oikealta tuntuu!
Mutta itse asiaan, hankalalta kuulostaa tuo tilanne. Parasta varmaan olla vaan se pari päivää kerrallaan mökillä, ellei se ihan toisella puolella maata ole. Eihän siinä pääse juurikaan rentoutumaan tai sukulaisten kanssa seurustelemaan, kun aikataulut on noin erilaiset ja ympäristökin kaukana lapsiystävällisestä.
Kyllä lapsi nukahtaa kun on väsynyt. Ei niistä aikatauluista niin tarvi välittää mökkioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan nukuttu aitassa/teltassa juuri tästä syystä, lapset on saanut itkarin päähän illalla ajoissa nukkumaan, ja aamuksi olen varannut sinne jotain banaani-rypäle-pähkinä-juustosarvi-tuoremehu-eväitä ja katsotaan lastenohjelmia ja/tai ulkoillaan muiden nukkuessa. Jos olisi pakko majoittua samassa rakennuksessa muiden ihmisten kanssa niin en menisi. Viimeksi mökkeilin lasten kanssa ilman puolisoa, enkä ollut ottanut sitä itkaria mukaan kun nyt oli muutenkin vähemmän porukkaa paikalla niin ajattelin että voidaan hyvin nukkua mökissä - ihan oma moka - mutta kun itse kuunteli sitä muiden hirnuntaa aamuyöhön, niin vaikka lapset nukkuivat sikeästi illasta/yöstä niin itse oli aamulla ihan puhki kun piti kuitenkin kiltisti herätä seitsemältä.
Ruokaa on laitettu oman rytmin mukaan (isäntäväen eli vanhempieni) siunauksella, koska alle kouluikäiset ei selviä aamiaisella, iltapäiväkahveilla ja illan grilliorgioilla jolloin saattavat olla jo nukkumassa. Enkä selviä minäkään :D
Muiden hirnuntaa :) :) Hirnahtelin tässä kun luin tuon :)
Voin kuvitella tilanteen. Muut tosiaan hirnuvat kaljapäissään ja sä yrität valvoa/nukkua/herätä..
Sympatiat ap- lle, meidän lapset menee helposti ylikierroksilla jos nukkumisaika huomattavasti myöhästyy, tarkoittaa sitä että nukahtaminen kestää jopa puolitoista tuntia eikä todellakaan nukahda keskenään kyläily olosuhteissa. Yö voi olla tosi rikkonainen eli heräilevät itkemään tämän tästä ja heräävät kuitenkin uuteen päivään samaan kellonaikaan kuin kotonakin joten onnea voittajalle( = äiti) kun saa hoitaa väsyneenä väsyneitä lapsia ja kestää toisten aikuisten arvostelua kun muut tuntuvat tietävän niin paljon paremmin miten juuri sinun lapsia tulisi hoitaa... ja ai kamala jos joku joutuu kestämään krapulassa lapsia taso kuuluvaa väsy itkua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä aamupalaa voi varata etukäteen jääkaappiin pussiin? Ja tuoda kotoa astiat sinne omaan makuutilaan? Sitten olla "piknikillä" tms ja syödä aamupala siellä?
Tai yhtenä iltana pikkuisen joustaa ja antaa lasten valvoa, jolloin ne nukkuisi esim kymmeneen?
Noinko helppoa se rytmin muutos on. Miksikähän ei meidän taaperoon toimi? Jos lapsi joutuu valvomaan pidempään kun yleensä, on uni katkonaista ja lapsi herää helposti jo aamuyöstä itkeskelemään. Jos menee normisti nukkumaan ysiltä voi nukkua vaikka aamu kymmeneen, yleensä kuitenkin vain kahdeksaan tai yhdeksään.
Ei oo mitään aittoja vaan joku alkukantainen mökki. ???? Itse en edes lähtisi jos vielä paljon porukkaa.
Eniten ihmetyttää, että miksi on pakko mennä niille mökeille vaikka monet tuntuvat tietävän jo etukäteen, että reissusta tulee ihan kamala? Mikä siinä on vaikeaa sanoa "Ei tulla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapsilla ole mitään ongelmia välillä valvoa pidempään ja nukkua pidempään.
Olipas taas idioottimainen kommentti. Onko tullut koskaan mieleen, että lapset ovat erilaisia. Toiset heräävät aikaisin riippumatta siitä milloin ovat menneet nukkumaan.
Ei sitten tullut mieleen, että johtuu vanhemmista. Ainakin ap on ihan itse kehittänyt ja kutonut itselleen megaongelman olemattomasta. Miksei vie lapsia nukkumaan ja mene jatkamaan itse iltaa?
En sama
Meinaatko, että joku toinen hoitaa niitä lapsia sitten seuraavana päivänä, että äiti saa nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä aamupalaa voi varata etukäteen jääkaappiin pussiin? Ja tuoda kotoa astiat sinne omaan makuutilaan? Sitten olla "piknikillä" tms ja syödä aamupala siellä?
Tai yhtenä iltana pikkuisen joustaa ja antaa lasten valvoa, jolloin ne nukkuisi esim kymmeneen?
Noinko helppoa se rytmin muutos on. Miksikähän ei meidän taaperoon toimi? Jos lapsi joutuu valvomaan pidempään kun yleensä, on uni katkonaista ja lapsi herää helposti jo aamuyöstä itkeskelemään. Jos menee normisti nukkumaan ysiltä voi nukkua vaikka aamu kymmeneen, yleensä kuitenkin vain kahdeksaan tai yhdeksään.
Kyllä. Just noin helppoa.
Ja se syöminen ja nukkuminen myös. Varaa etukäteen ja käyttää päätään. Sen sijaan että vuodesta toiseen tiskaa itku kurkussa keittokomerossa ja raahustaa itku kurkussa kaivolle ja pilaa itku kurkussa kaikkien juhannuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kenen mökki?
Aikataulut omistajan mukaan, jos lasten rytmiä ei onnistu siirtämään, niin lapset voivat palata kaupunkiin huoltajan kera. Jos vieraat ovat myöhään nukkujia, niin isäntäväki voi ihan rauhassa ilmoittaa noudatettavat aikataulun.
Lasten rytmiä siirtämään? Ihme utopioita. Koko elämänsä heränneet tiettyyn aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se syöminen ja nukkuminen myös. Varaa etukäteen ja käyttää päätään. Sen sijaan että vuodesta toiseen tiskaa itku kurkussa keittokomerossa ja raahustaa itku kurkussa kaivolle ja pilaa itku kurkussa kaikkien juhannuksen.
Unohdit vastata siihen miksei valvottaminen toimi kaikkiin lapsiin, vaikka valvottaminen itsessään on helppoa, sen kun pitää vaan meteliä, se ei lisää lapsen unta vaan vähentää sitä.
Minullahan ei ongelmaa mökkeilystä ole kun meillä miehen kanssa on oma mökki jossa siis mennään ja kokataan meidän oman aikataulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää, että miksi on pakko mennä niille mökeille vaikka monet tuntuvat tietävän jo etukäteen, että reissusta tulee ihan kamala? Mikä siinä on vaikeaa sanoa "Ei tulla"?
Mä en kans ymmärrä ihmisiä, jotka a) perustaa perheen ihmisen kanssa, jonka kanssa on ihan erilaiset tavat ja käytössäännöt ja b) menevät vapaaehtoisesti viettämään aikaansa olosuhteisiin, missä ei voi olla.
Olen itse ilmeisesti poikkeustapaus, mutta olen irtisanoutunut vanhempieni kanssa lomailusta ja mökkeilystä jo 14-vuotiaana kun en vaan mahtunut siihen yhden huoneen mökkiin vanhempieni, isoveljeni ja paljon nuoremman pikkusiskoni kanssa. Mitään muita sisätiloja ei siellä ole (paitsi samassa rakennuksessa oleva sauna, ilman erillistä pukeutumistilaa). Pidin 15 vuoden tauon koko mökillä käymisestä ja nykyään yli 40-vuotiaana vietän siellä aikaa ainoastaan mieheni kanssa kahdestaan.
Olen silti vanhempieni ja sisarusteni kanssa ihan hyvissä väleissä ja voin juhlapyhinä kuten jouluna majoittua 1 tai max 2 yötä samassa asunnossa, kunhan eri huoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Mua kyllä vähän suivaannuttaa ap:n puolesta, että miksi se olet sinä, joka näistä asioista joutuu yksin stressaamaan? Mitä mies tekee siellä mökillä oman perheensä hyväksi? Tunnut olevan ihan liian kiltti ja toisaalta aika tiukasti kiinni niissä luomissasi rutiineissa, joskin voivathan ne olla paikallaan jos on haasteellisia lapsia. Mutta ei tämän pitäisi olla yksin sinun murhe! ....
Olen huomannut saman. Puhutaan että nykyisät huolehtivat perheistä ja osallistuvat ym. Joo, ehkä joku 10 % näin tekeekin. Toista oleva todellisuus kuitenkin näyttää asiain tolan esim. juuri tällaisissa juhannusmökkitsembaloissa koko suvullekin. Tosi yleistä nimittäin on todennäköisesti että se isä tässäkin juhannusmökkitapauksessa sihauttaa ensimmäisen ölpän heti kun saa auton parkkiin mökkipihaan. Lasten hoidot, taloudenpidot ynnä muut ovat akkojen hommaa, mies keskittyy saunomiseen, ölpän ja kossun tuhoamiseen, hilpeään ilonpitoon, pitkään nukkumiseen ja syömiseen. Ehkä isä saattaa grillata jotain Pirkka Grillitassuja näin juhannuksen kunniaksi mutta vaimo tekee kaiken muun: laittaa salaatit, jälkkärit, perunat, kattaukset, tiskaa, ruokkii lapset jne. Isä voi sitten paukuttaa henkseliä että tulipa tehtyä jussina perheelle ruuat. Just...
Viimeiset ölpät isä ottaa sunnuntaina kun lähdetään kotiin päin. Isä ei ole toki ajokunnossa vaan vaimon tehtävä on ajaa umpiväsyneenä se 150 kilsan mökkimatka kun isä juo matkan aikana mäyriksellisen kaljaa. Lisää haetaan ensimmäiseltä kaupalta mikä vastaan tulee. Samalla isäntä käy kusella kaupan takana lorottamassa. Kotona isä sammuu sohvalle ja vaimo jää purkamaan rentouttavan mökkijuhannuksen pyykkejä, ajaa nurmikon, tekee kotityöt ulkona ja sisällä ynnä muuta "pientä". Jos isän loma alkaa juhannuksesta, ölppää kuluu vielä X määrä. Jos taas työhönpaluu on heti maanantaina, isä raahautuu kyllä maanantaina töihin erittäin väsyneenä krapulaisena. Ja ensii juhannuksena taas anoppilan mökille rentoutumaan!
Sitten ihmetellään kun perheissä on pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit vastata siihen miksei valvottaminen toimi kaikkiin lapsiin, vaikka valvottaminen itsessään on helppoa, sen kun pitää vaan meteliä, se ei lisää lapsen unta vaan vähentää sitä.
Minullahan ei ongelmaa mökkeilystä ole kun meillä miehen kanssa on oma mökki jossa siis mennään ja kokataan meidän oman aikataulun mukaan.
Öh. Kyse on joustavuuden opettamisesta - on lapsellakin helpompaa elämässä, kun ennen pitkää huomaa, että koko maailma ei pyöri sen äitylin rytmissä.
Sinä kiukuttelet nyt tasan kuin taapero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sama
Meinaatko, että joku toinen hoitaa niitä lapsia sitten seuraavana päivänä, että äiti saa nukkua?
En meinaa. Ja miksi sen ap:n pitäisi saada nukkua vielä seuraavanakin päivänä, kun sehän nukkuu jo nyt kellon ympäri?