Voisiko luotettavan 13-vuotiaan jättää kahdeksi yöksi yksin kotiin? Molemmilla vanhemmilla työreissua pukkaa.
Teini on tosi kiltti ja urheilullinen. Ei mitään syytä epäillä mistään rikkeistä tai holtittomuudesta. Itse haluaisi olla yksikseen eikä mennä esim. naapuriin yöksi tuolloin. Miten itse menettelisit?
Kommentit (65)
Jättäisin vain jos lähellä on joku joka voi kumpanakin päivänä käydä nuoren luona tarkistamassa tilanteen ja lähellä pitää olla myös aikuinen jolle voi soittaa ja jonka luokse voi mennä jos tulee hätä ja alkaa pelottaa ja saa mennä ja soittaa vaikka keskellä yötä. Tarkat säännöt milloin on oltava illalla kotona ja skypen välityksellä yhteydessä toiseen vanhempaa niin näette mikä meininki kotona on.
Vierailija kirjoitti:
Olin 13-vuotiaana usein viikonloppuja yksin kotona kun vanhemmat oli mökillä. Ei pidetty bileitä, ei syttynyt tulipaloja eikä rikottu paikkoja. Kyse oli luottamuksesta ja 13-vuotias on sen verran iso että tulipalon syttyessä pitää tietää mitä tehdä.
Ja mihinkäs vuorotyötä tekevät yksinhuoltajat laittavat 13-vuotiaat yövuorojen ajaksi...
Itselläni oli apuna luotettava naapuri. Kuten taitaa tässäkin tapauksessa olla?
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä ja varmaan pärjääkin, mutta te joudutte kovaan syyniin jos siellä tapahtuukin jotain. Oletko valmis kantamaan vastuun jos se satuttaakin itsensä tai jotain muuta tapahtuu, eikä ole auttajia?
Kiitos kaikista tähänastisista kommenteista.
Tässä on lähellä luotettava naapuri (tai useitakin), jonne voi mennä apua hakemaan, jos jotakin odottamatonta sattuisi. Eli auttajia löytyy kyllä läheltä, mutta teini ei haluaisi mennä yöksi pois kotoaan. Ja ymmärrettävästi tuntisi olonsa tosi kiusalliseksi, jos joku ventovieras palkattu hoitaja olisi hänen kanssaan 24/7.
ap
Vastuu alaikäisestä on vanhemmilla. Tuonikäisen jättö yksin on heitteillejättö!
Vierailija kirjoitti:
Urheilu ei suojaa lasta esim. päihteiltä, eikä kavereiden paineilta järjestää esim. kotibileitä.
Olemme sanoneet aiemmin, että hän saa halutessaan järjestää jotakin kekkereitä kotona pihapiirissä olevassa erillisessä pientalossa, mutta ei ole halunnut järjestää, joten tuskin nytkään alkaisi järjestää, eikä hänen ole pakko kertoa kenellekään olevansa itsekseen. Päihteitä ei käytä. Tiedän sen, koska urheilee kaiken aikaa ja loput ajat onkin melkein meidän kanssamme kotona, joten ainakaan tällä hetkellä päihteet eivät ole mikään issue.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin vain jos lähellä on joku joka voi kumpanakin päivänä käydä nuoren luona tarkistamassa tilanteen ja lähellä pitää olla myös aikuinen jolle voi soittaa ja jonka luokse voi mennä jos tulee hätä ja alkaa pelottaa ja saa mennä ja soittaa vaikka keskellä yötä. Tarkat säännöt milloin on oltava illalla kotona ja skypen välityksellä yhteydessä toiseen vanhempaa niin näette mikä meininki kotona on.
Samaa mieltä. Luotettava aikuinen puhelimen päässä ja fyysisesti riittävän lähellä (siis sovitte etukäteen että pitää puhelimen koko ajan äänet päällä) ja skypetreffit teinin kanssa iltaisin. Ja nyt kun on kesäloma, niin miettikää jo etukäteen yhdessä jotain (mielellään sosiaalista) tekemistä noihin päiviin - ettei istu yksinään kotona omien ajatustensa kanssa koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika rajusti sanottua, että olisi heitteillejättö, kun nuori itse on siihen halukas ja itse sitä ehdottaa (sen sijaan, että palkataan hoitaja tai että on yötä naapurissa). Skype on hyvä idea, joka muutamalta on tullutkin. Nuori osaa käydä kaupassa ja syömässä lähiravintolassa. Hänellä on oma pankkikortti, jolla voi hoitaa kuluja. Ainoa, mikä voisi mennä överiksi olisi varmaan chattailu myöhään kavereiden kanssa ja mobiililaitteiden jatkuva käyttö.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Luotettava aikuinen puhelimen päässä ja fyysisesti riittävän lähellä (siis sovitte etukäteen että pitää puhelimen koko ajan äänet päällä) ja skypetreffit teinin kanssa iltaisin. Ja nyt kun on kesäloma, niin miettikää jo etukäteen yhdessä jotain (mielellään sosiaalista) tekemistä noihin päiviin - ettei istu yksinään kotona omien ajatustensa kanssa koko aikaa.
Hyviä ideoita, kiitos. Tosin kyse on elokuusta, jolloin koulutkin ovat jo alkaneet, joten päivisin on koulussa.
ap
Minkälaisia vauvoja näitten eukkojen pennut on? Tynnyrissä näköjään kasvatetaan.
Työkaverin tyttö sai jäädä viikonlopuksi kotiin 15-vuotiaana kiltti ja urheilullinen kun oli ja kaverinsa kaikki myös.
Kuitenkin joku paikkakunnan nuorista sai vihiä, ettei siellä talossa ole aikuisia paikalla...päättivät tunkeutua sisään isolla porukalla takaovesta ja järjestivät bileet kun kerran löytyi bilepaikka. Tytön piti kutsua kaksi kertaa poliisit paikalle, että sai porukan pois. Ensimmäisen kerran jälkeen tulivat uudestaan.
Uskailtaisin, mutta sopisin naapurin kanssa, että käy pari kertaa tarkistamassa tilanteen ja muutenkin pitää tapahtumia silmällä. Lapselle useampikin numero, johon voi tarvittaessa soittaa, ja isolla toimintaohjeet, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Uskailtaisin, mutta sopisin naapurin kanssa, että käy pari kertaa tarkistamassa tilanteen ja muutenkin pitää tapahtumia silmällä. Lapselle useampikin numero, johon voi tarvittaessa soittaa, ja isolla toimintaohjeet, jos jotain sattuu.
Minä olen 14-vuotiaan pari kertaa uskaltanut jättää yöksi kotiin. Eihän tuo edes kehtaisi tuoda meille kavereitaan kun "meillä on niin noloo". Tosin läheisille naapureille olen vinkannut että tyttö on yksin. Mökki oli parinkytä kilsan päässä. Yleensä kyllä mennyt kaverilleen yöksi. Mutta mökille ei ole suostunut vuoteen tulemaan. Tosin ei aiheuta enää ongelmiakaan kun luovuttiin mökistä. Ei riittänyt itsellä motivaatio oman pihan ja mökin pihan hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rajusti sanottua, että olisi heitteillejättö, kun nuori itse on siihen halukas ja itse sitä ehdottaa (sen sijaan, että palkataan hoitaja tai että on yötä naapurissa). Skype on hyvä idea, joka muutamalta on tullutkin. Nuori osaa käydä kaupassa ja syömässä lähiravintolassa. Hänellä on oma pankkikortti, jolla voi hoitaa kuluja. Ainoa, mikä voisi mennä överiksi olisi varmaan chattailu myöhään kavereiden kanssa ja mobiililaitteiden jatkuva käyttö.
ap
Heitteillejättöhän se on. Vaikka osaisi kärrynpyöriä. Miksi tuon ikäisellä oma pankkikortti? Taidatte antaa vähän liikaa vapauksia. Ei 13-vuotias ole vielä aikuinen.
Eikö sillä lapsella ole yhtään kaveria, jolle voisi mennä yöksi siksi aikaa kun vanhemmat ovat poissa?
Lapsen saa jättää vasta yksin kun hän on täyttänyt 18-vuotta! Ei nuoremmilla ole aivoja ja päättelykykyä selviytyä yksin hädän tullesssa.
13-vuotias mummin luokse tai kavereille yökylään! Tai sitten jompikumpi vanhemmista peruu työmatkansa. Liiallisen vapauden antaminen nuorelle tuo turvattoman olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos siellä syttyy vaikka tulipalo tai lapsi satuttaa itsensä? Te joudutte taatusti lastensuojelun tutkintaan heitteillejätöstä.
Lastensuoleluilmoitukseen riittä se yksi huolestunut naapuri.
Laki ei määrittele minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin, vanhempi tekee itse arvion onko lapsi kykenevä huolehtimaan itsestään x - ajan.
Erittäin todennäköisesti 13- vuotias on.
Meillä 13- vuotias saa noin kerran kuukaudessa halutessaan jäädä yksin kotiin jos olemme yön mökillä 50 km:n matkan päässä. Puhelimen päässä, ajokuntoisina toki.
Mielestäni esikoiseni, rauhallinen lukutoukka ansaitsee välillä omaa rauhaa mm huomattavasti riehakkaammista pikkusisaristaan. Tämä on meiltä vanhemmilta ensisijaisesti luottamuksen osoitus. Tyttö saa pyytää kaverin yökylään jos haluaa.
Tämä on sellainen sanaton sopimus, tyttö tietää että oikeus loppuu jos hölmöily alkaa.
70-luvulla ei olisi ollut mikään ongelma. Naapurin tätin kanssa olisi sovittu, että kattelee vähän perään.