Ihmiset netissä on toisilleen uskomattoman julmia ja empatiakyvyttömiä
Aivan surulliseksi pistää kun lukee mitä ihmiset anonyymeinä toisilleen kirjoittelee. Huomaa että on kovat arvot. Kukaan ei ymmärrä ketään muuta paitsi itseään ja kaikki haukutaan aina lyttyyn, teki mitä hyvänsä. Kuvottavaa pahan olon purkamista.
Tuleeko joku hyväntuuliseksi tällaisesta?
Kommentit (47)
Psykologisena ilmiönä kiinnostaa, mistä tällainen vittuileva ja kiusaava ihmissaasta oikein syntyy? Kunpa näkisin naamanne. En edes usko että siellä istuu jotain työtöntä wt-sakkia vaan jotain mukasivistynyttä työssäkäyvää kokoomuslaista, joilla todennäköisesti onkin kiusaamistaustaa, mutta eivät sitä itse edes muuksi tulkitse kuin menestymiseksi. Muilta pois, itselle kaikki.
Toinen vaihtoehto on Ylilaudalta tänne hyökyvät keskenkasvuiset jonnet, joiden ainoa harrastus puhelimen räpläämisen ja keulimisen lisäksi on suun soittaminen av:lla.
Siis itsehän en jaksa olla mikään täti aurinkoinen eikä kaikkia tarvitsekaan rakastaa, mutta ei hemmetti, kun tätä palstaa lukee niin ihmettelee, miten edes samassa maassa voi kasvaa tuollaisia ihmisiä. Itse sain hyvän kasvatuksen, ihan perusjuttuja: kunnioita muita ihmisiä, jos ei ole tärkeää sanottavaa, älä sano mitään, älä kiusaa ja vittuile jne.
Älä lue kylmyyttä ja epäempaattisuutta jos on kirjoitettu kärjistäen ja sarkasmia.
Kirjoittaja ei voi ottaa vastuuta kaikkien tekemistä tulkinnoista, muutenhan täällä voi kirjoittaa vain jotain titinalletarinoita ja muuta lässynläätä.
Vierailija kirjoitti:
En minä tuhlaa empatiaa ja sympatiaa esim. naiselle joka haukkuu täällä miestään. Jos tilanne on esittettynä vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna silloin on saatavilla varksin yksipuolinenkuva kyseisen parisuhteen ongelmista. Ja jos nainen tuossa tilanteessa kirjoittaa itsestään sen sankarin ja kaikista muista syypään ongelmiin en koe tekeväni mitään väärää, jos tuossa tilanteessa sanon todenmuikaisen mielipiteeni.
Mutta jos se on totuus? Mies alistaa ja on itsekäs sika. Ehkä sille naiselle tulee pikkasen parempi olo, jos pystyy anonyymisti purkamaan tuntojaan? Missä on empatiakykysi? Itse ajattelen, että tämä palsta on tunteiden tuuletuspaikka, Ok niin kauan kuin ei ole ilkeä/vittumainen jne. Minä sinä olet päättämään mikä on totuus/oikein? Kuulostat ylimieliseltä, nöyrä ihminen ei tuomitse.
Vierailija kirjoitti:
Älä lue kylmyyttä ja epäempaattisuutta jos on kirjoitettu kärjistäen ja sarkasmia.
Kirjoittaja ei voi ottaa vastuuta kaikkien tekemistä tulkinnoista, muutenhan täällä voi kirjoittaa vain jotain titinalletarinoita ja muuta lässynläätä.
Kärjistys ja sarkasmi on varmasti ihan tuttua suurelle osalle, jotka vaikka vähääkään kirjallisuutta tuntevat. Myös minulle. Emme nyt puhu niistä, vaan laajamittaisesta pahasta olosta netissä, joka näkyy lähes jokaisessa keskusteluketjussa jankkaamisena, kiusaamisena, vittuiluna, julmuutena ja epäempaattisuutena. Ei ole edes kovin tavatonta nähdä jonkun masentuneen ja itsetuhoisen henkilön kertovan fiiliksistään tai työttömän rahaongelmistaan kun puskista juoksee 100 tyyppiä (tai yksi tyyppi jolla on 100 alter egoa) vittuilemaan, että tapa itsesi, mene töihin verovaroin loisija.
Kuvottavaa.
Bertrand Russell sen hyvin pisti.
"The moral thing I should wish to say to them is very simple; I should say: "Love is wise – Hatred is foolish." In this world, which is getting more and more closely interconnected, we have to learn to tolerate each other. We have to learn to put up with the fact, that some people say things we don't like. We can only live together in that way. But if we are to live together, and not die together, we must learn a kind of charity and a kind of tolerance which is absolutely vital, to the continuation of human life on this planet."
Kylläpä poistuu vastauksia...asiallisiakin.