Mikä "nykynuorissa" niin ärsyttää?
Kommentit (185)
Iänikuinen kännykän räpeltäminen.
Ovat pikkunarsisteja kaikki. Ja jopa laumasieluisempia kuin ennen. 70 euron vesipullo on pakko olla...
Pissispukeutuminen. Olin nuorena Losissa au-pairina. Paikalliset katuhuorat pukeutuivat samoin kun teinitytöt nykyisin, tyrkkytoppeihin ja perseshorseihin.
Jossain kaupan pihassa teinixit kerääntyi peruuttavan mummon ympärille ja huusivat haista v ttu mummo. Jårkytyin ja katsoin pikkupoikia niin vinoon kuin kykenin. Kurinpidon poistamisen jölkeem kunnioitus on kadonnut joka suunnasta. On vain oikeuksia ja papat ja mammat syytää mopoautoja näille kullannupuille. Ällöttää koko sukupolvi ja se kiittämättömyys, mikä näistä heijastuu.
Kaikki jollain ashd masis eläkkeillä, koska hokanneet helppomelämä ja kaikki uskoo kunhan vähän vetää h uumehia.. vauraat vanhemmat sysänneet lapsensa muidta kunnioittamaan elämäntapaan.
Joo laumasieluisuus. Ilkeys. Hakkerikulttuuri. Muiden ikäluokkien avoin halveksunta. Nämä nyt ensiksi.
Ehkä samankaltaiset asiat kuin”nykyvanhuksissa”: itsekkyys, haluttomuus ottaa asioista selvää, ennakkoluuloisuus.
Ei mikään, itse esim kuulun siihen viimeiseen sukupolveen jonka mielestä kännit oli siisti juttu. Nykyään se on kuulemani mukaan nuorten mielestä lähinnä noloa, ja streittariutta harjoitellaan useammin (päihteettömyyttä ja elämää ilman rikoksia) ja sehän on vain hyvä asia.
M25
Puhetyyli siis sanojen painotus ihan vit*ralleen, ei ymmärrä mitään, kun suomen kieli on "heikko". Ehkä tämä on vain Helsingin skidien juttu? On vähän mannemaista puhetta mutta vielä enemmän "väärin"
Vierailija kirjoitti:
Juurikin se jonkun mainitsema sopulimaisuus. Ilman aivoja ja omia mielipiteitä mennään.
Vaikka teinit on aina teinejä, itse teini-iässä ollessani meillä oli vaihtoehtoja, hevari, punkkari, gootti, hippi, jne. Nykyään kaikki kulkee niissä pillifarkuissaan ja pilottitakissaan. Joskus olen nähnyt bussissa teinipunkkarin ja teki mieli mennä halaamaan.
Se että pukeutuvat pilottitakkeihin ja pillifarkkuihin ei meinaa etteivät omaa omia mielipiteitä. Pukeutuminen ei kerro mitään siitä. He vain tykkäävät noista vaatteista. Ja nykynuorista monet ovat mielestäni itseasiassa aika tyylitajuisia. Talvellakin näkee monen nuoren päällä tyylikkään villakangastakin ja maiharit. Ja luulen että kaikki vanhemmat ovat ihan pelkästään tyytyväisiä että nuoriso ei enää hypetä gootti-, hevari ja punktyyliä xd.
Sen sijaan heidän ajatuksiaan pääsee seuraamaan somessa, ja kyllä siellä näkee ainakin monenlaisia mielipiteitä ja hyvin nuoriakin somevaikuttajia.
Mutta taitaa olla asia niin että kaikki nuoret ärsyttää kaikkina aikakausina. Ja se on luonnollista. Nykyisen nuorison elämä on merkittävästi erilaista kuin vaikka nykyisillä 5-6 kymppisillä aikanaan oli. Niin totta kai vanhempien ihmisten saattaa olla vaikea samaistua. Ja ehkä joillakin takana on myös jonkinlaista kateutta siitä että heillä vielä elämä ja kaikki tärkeät päätökset ja mahdollisuudet edessään....
Vierailija kirjoitti:
Se että ne on niin nynnyjä nykyään. Eivät juo eivätkä polta läheskään niin paljon kuin minun ikäpolveni 30 vuotta sitten.
Eivät nynnyjä vaan fiksuja. Ihan hyvä etteivät polta ja juo.
Minua ärsyttää heissä se, että kaikesta pitää loukkaantua, koska ajatellaan, että loukkaantumalla parannetaan maailmaa. Jos ei ole itsellä loukkaantumisen aihetta, loukkaannutaan jonkun muun puolesta. Samalla kytätään tarkasti, mitä muut sanovat ja tekevät tyyliin "Harmaat sukkasi ovat seksuaalivähemmistöjen sorron tunnusväri - miksi vihaat toisia ihmisiä?!"
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää heissä se, että kaikesta pitää loukkaantua, koska ajatellaan, että loukkaantumalla parannetaan maailmaa. Jos ei ole itsellä loukkaantumisen aihetta, loukkaannutaan jonkun muun puolesta. Samalla kytätään tarkasti, mitä muut sanovat ja tekevät tyyliin "Harmaat sukkasi ovat seksuaalivähemmistöjen sorron tunnusväri - miksi vihaat toisia ihmisiä?!"
Myötähäpeä on lähinnä av-mammojen laji. Taidat olla uusi palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä samankaltaiset asiat kuin”nykyvanhuksissa”: itsekkyys, haluttomuus ottaa asioista selvää, ennakkoluuloisuus.
Niin vanhukset kyllä ovat tuollaisia. Eivät ole valmiita joustamaan suuntaan tai toiseen, eivätkä mukautumaan muuttuviin oloihin ja aikoihin. Niistä vain valitetaan.
Mutta nuoret ottavat kyllä hyvin paljon selvää erilaisista asioista, eivätkä omaa todellakaan samalla tavalla ennakkoluuloja esimerkiksi vähemmistöjä kohtaan kuin vanhemmat sukupolvet. Nuoret ovat oman kokemuksen mukaan hyvin avoimia näille asioille. Vastustavat rasismia ja syrjintää aika hanakasti. BLM-mielenosoituksessa täällä suomessa taisi suurin osa osallistujista olla nimenomaan nuoria.
Oman kokemuksen mukaan eivät enää siedä ja salli epäoikeudenmukaisuutta kuten aiemmat sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Joo laumasieluisuus. Ilkeys. Hakkerikulttuuri. Muiden ikäluokkien avoin halveksunta. Nämä nyt ensiksi.
Miten pystyt palstailemaan kun kaikki mainitsemasi negatiiviset piirteet ovat tämän palstan käyttövoima?
Pinnallisuus. Koko nykykulttuuri on kirjaimellisesti ihan perseestä.
Jotkut hyllyttäjät kuvittelevat olevansa julkkiksia, kun treenaavat persettä ja julkaisevat siitä kuvia somessa.
Omassa nuoruudessani oli huomattavasti enemmän syvällisemmin ajattelevia vaihtoehtonuoria kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut hyllyttäjät kuvittelevat olevansa julkkiksia, kun treenaavat persettä ja julkaisevat siitä kuvia somessa.
Omassa nuoruudessani oli huomattavasti enemmän syvällisemmin ajattelevia vaihtoehtonuoria kuin nykyään.
Voisitko suositella heitä nimeltä? Verrataan vaikka Gretsn saavutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista yleistämistä ettet sinä ainakaan ole syvällinen ajattelija.
Se että ne on niin nynnyjä nykyään. Eivät juo eivätkä polta läheskään niin paljon kuin minun ikäpolveni 30 vuotta sitten.