Onko kaksosten kanssa nyt oikeasti näin vaikeeta, vai onko tässä uusavuttomuuden huippu?
Äiti siis perustelee esikoisen pitkää hoitopäivää sillä, ettei saa yksin kaksosten kanssa haettua lasta päiväkodista. Vai onko äidin uupumus vain verhoiltu pärjäämättömyydeksi?
1) Minä en ymmärrä miksi se olisi eri asia jättää yksi vauva huutamaan vaunuihin kuin jättää kaksi lasta huutamaan vaunuihin.
2) Kyllä ne pk-tätsyt olis voinu sen esikoisen pukea valmiiksi (usein toimitaan näin), jolloin lähtötilanne olis kestänyt 5min, jos itse ei saa yhtä lasta puettua riittävän nopeasti.
Tämä juttu oikein alleviivaa sen miksi päivähoito-oikeuden rajaaminen on todella tärkeetä, vaikka tähtää ihan muuhun. https://yle.fi/uutiset/3-9678520
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ongelma tehty jostain vauvojen turvakaukaloista. Ne vauvat saa irti niistä kaukaloista, jos ei jaksa kantaa kahta kaukaloa. Ja jos autoilu on ylivoimaisen vaikeaa, niin sitten voi mennä kävellen lapset vaunuissa. Kommentoin jo aiemmin tähän ketjuun omasta kokemuksestani, kun itsellä on ollut kaksoset ja esikoinen pienellä ikäerolla. Pieniä arjen hankaluuksia kaksosista tulee, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Eri asia, jos äiti tai lapset ovat vammaisia tai muutoin sairaita.
Oman kokemukseni mukaan monikkoperheistä monet kerjää huomiota ja etuisuuksia tämän tyyppisellä turhalla uhriutumisella. Kaksosista tulee muka hirveästi lisäkuluja ja käytännön ongelmia. Itse olen toista mieltä, mutta pysyn näistä asioista yleensä hiljaa, etten tule lynkatuksi.
Irti kaukaloista? Eli kerro miten käytännössä se hoituu vaikka loskaisella parkkipaikalla - irrotan yhden ja laitan maahaan makaamaan? Irrotan toisen ja sitä sitten kainalossa pitäen otan yhdellä kädellä sen toisen kiemurtelevan siitä maasta? Penkille ei voi laittaa kun siitä pyörähtää heti alas. Kotona saan vielä jotenkin kaksi kainaloon kun ollaan kaikki lattialla... eli mun pitää siis polvistua / istua siihen loskaan + laittaa toinen kaksosen siihen... hmm. Ja meiltä ei pääse yleisillä mihinkään, eikä kävellen voi oikein kaksosten vaunuilla mennä maantietä pitkin 5 km neuvolaan...
No mä tein näin: nostin toisen vauvoista rintareppuun ja sitten toisen kainaloon.
Olen myös kaksosten äiti, ja ymmärrän myös hyvin näitä eriäviä mielipiteitä.
Kaksoset olivat ensimmäiset lapseni ja syntyivät sektiolla. Olin nuori äiti, vasta 21 ja mieheni teki reissuhommaa. Haavani ei ollut parantuakseen ja liikkuminen oli vaikeaa kahden vauvan nostelusta puhumattakaan. Kädet ja rinnat eivät tuntuneet riittävän, monta muistoa siitä kun samaan aikaan imetän toista ja vaihdan toiselle vaippaa. Helvetillistä tästä teki kuitenkin kummankin koliikki. Melkein 3 kuukautta itku oli jatkuvaa, jos toinen oli hiljaa toinen itki. Vaikka minulla oli hyvä tukiverkosto, niin muistan monta yötä kun itse itkin vauvojen mukana väsymystäni.
Toisaalta juuri näiden kokemusten takia pyörittelen silmiäni vähän tuolle kaukalojutulle. Kyllä tuollaiset asiat sain itse aina järjestymään, kaupassa kävin yksin tyttöjen kanssa eikä koskaan tarvinnut miettiä logistiikkoja noin hirveästi. (Oma tapa oli pysäköidä ulkona olevian kärryjen lähelle, hakea kärryt auton viereen ja nostaa kauhalot siihen.) Asioilla joskus ärsytti virastoihin jne. kaukaloiden kantaminen jos vaunuilla ei päässyt, mutta kun pakko on niin kyllä se onnistuu.
En tietenkään osaa sanoa millaista olisi jos olisi vielä ollut yksi taapero joukossa, mutta kyllä minäkin asioista pihalla olevana väsyneenä käytännössä yh-mammana sain asiat hoitumaan.
Tarkoituksella myös odotimme että kaksoset olivat 5 ennen kuin hankimme viimeisen lapsemme ja mies vaihtoi reissuhommista muuhun työhön, jottei tälläistä tilannetta tulisi.
Minä minä minäpä pärjään / pärjäsin ja hoidan kaiken yksin ja kärsin enkä pyydä apua ja siksi olen niin paljon parempi kuin muut. Jep.
Minua taas kiinnosti tuossa jutussa, mitä sanottiin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoituksen vaikutuksesta kuntien talouteen. Aika mitätöntä. Luvattiin, että kyllä ne lapset saavat kokopäiväpaikan, jotka sitä tarvitsevat ja siihen riittää jo vanhempien oma pyyntö ja keskustelu siitä, että miksi sitä tarvitaan. On todella hyvä, että vanhempi osaa ja kehtaa pyytää apua silloin kun sitä tarvitsee, olkoon se apu sitten vaikka se kokopäiväinen paikka puolipäiväisen sijaan. Yleensä muut tukimuodot ovat kunnalta paljon hankalampia ja kalliimpia sitten järjestää.
Fakta, jotkut tarvitsevat ulkopuolista apua enemmän kun muut ja jotkut eivät ollenkaan. Sitä ei nyt voi muuttaa oikein sillä, että jankutetaan näillä keskustelupalstoilla "kyllä sitä nyt vaan on pakko jaksaa ja pystyä kun minäkin" Tavallaan tuossakin on toimittu ihan oikein, kun se paikka on tarjottu hakemuksen jälkeen, mutta vähän oudoksuttaa, että annetaan määräaikaisena kun tuossakin on kohta äidillä jo työhön meno tulossa ja kokopäiväpaikat tarpeen. Hirvä hössötys, palaveeraus ja papereiden pyörittely asiassa, joka olisi voinut sujua vähemmälläkin byrokratialla.
En oikein ymmärtänyt kommentointia isän uusavuttomuudesta. Minusta näyttä taas että isä auttaa sen mitä voi oman työnsä ja työvuorojensa ohessa. Ei niitä työkuvioitakaan pistetä ihan uusiksi lasten tarpeiden tai päiväkodin tarpeiden mukaan. Se ei nyt vain ole mahdollista kaikissa työpaikoissa ja työtehtävissä.
Tässä maassa on paljon kaksivuotiaita päivähoidossa, kun vanhemmat ovat töissä. Yhtälailla työtä on hoitaa kaksosvauvoja. Päiväkodissa kaksivuotias voi saada hyvää hoitoa ja perhe saa samalla joustoa jaksamiseen. Sehän on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on paljon kaksivuotiaita päivähoidossa, kun vanhemmat ovat töissä. Yhtälailla työtä on hoitaa kaksosvauvoja. Päiväkodissa kaksivuotias voi saada hyvää hoitoa ja perhe saa samalla joustoa jaksamiseen. Sehän on hyvä asia.
No jutussa ei ollutkaan kyse siitä päivähoidosta, vaan sieltä hakemisen vaikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on se ero että äiti ei ole töissä ja sitä omaa arkea siellä kotona olisi helppo helpottaa palkkaamalla sinne apua. Ainoa keino ei ole tuupata se kaksivuotias päiväkotiin. Se on vain mielikuvituksen puutetta, ettei hahmota mitään muuta keinoa.
Jo se että joku kuskaisi sen päiväkotilpasen sinne puolipäivähoitoon auttaisi vaikka miten paljon, jos ne kaukalot oikeesti on noin iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnosti tuossa jutussa, mitä sanottiin subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoituksen vaikutuksesta kuntien talouteen. Aika mitätöntä. Luvattiin, että kyllä ne lapset saavat kokopäiväpaikan, jotka sitä tarvitsevat ja siihen riittää jo vanhempien oma pyyntö ja keskustelu siitä, että miksi sitä tarvitaan. On todella hyvä, että vanhempi osaa ja kehtaa pyytää apua silloin kun sitä tarvitsee, olkoon se apu sitten vaikka se kokopäiväinen paikka puolipäiväisen sijaan. Yleensä muut tukimuodot ovat kunnalta paljon hankalampia ja kalliimpia sitten järjestää.
Fakta, jotkut tarvitsevat ulkopuolista apua enemmän kun muut ja jotkut eivät ollenkaan. Sitä ei nyt voi muuttaa oikein sillä, että jankutetaan näillä keskustelupalstoilla "kyllä sitä nyt vaan on pakko jaksaa ja pystyä kun minäkin" Tavallaan tuossakin on toimittu ihan oikein, kun se paikka on tarjottu hakemuksen jälkeen, mutta vähän oudoksuttaa, että annetaan määräaikaisena kun tuossakin on kohta äidillä jo työhön meno tulossa ja kokopäiväpaikat tarpeen. Hirvä hössötys, palaveeraus ja papereiden pyörittely asiassa, joka olisi voinut sujua vähemmälläkin byrokratialla.
En oikein ymmärtänyt kommentointia isän uusavuttomuudesta. Minusta näyttä taas että isä auttaa sen mitä voi oman työnsä ja työvuorojensa ohessa. Ei niitä työkuvioitakaan pistetä ihan uusiksi lasten tarpeiden tai päiväkodin tarpeiden mukaan. Se ei nyt vain ole mahdollista kaikissa työpaikoissa ja työtehtävissä.
Jutun mukaan isä ei pärjää yksin kaksosten kanssa äidin asioinnin ajan. Ei se nyt vaadi vielä mitään työajan muuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jutussa ei ollutkaan kyse siitä päivähoidosta, vaan sieltä hakemisen vaikeudesta.
Se mikä on totuus / mistä on puhuttu / mistä ja miten toimittaja loppujen lopuksi kirjoittaa, voi erota aika lailla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ongelma tehty jostain vauvojen turvakaukaloista. Ne vauvat saa irti niistä kaukaloista, jos ei jaksa kantaa kahta kaukaloa. Ja jos autoilu on ylivoimaisen vaikeaa, niin sitten voi mennä kävellen lapset vaunuissa. Kommentoin jo aiemmin tähän ketjuun omasta kokemuksestani, kun itsellä on ollut kaksoset ja esikoinen pienellä ikäerolla. Pieniä arjen hankaluuksia kaksosista tulee, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. Eri asia, jos äiti tai lapset ovat vammaisia tai muutoin sairaita.
Oman kokemukseni mukaan monikkoperheistä monet kerjää huomiota ja etuisuuksia tämän tyyppisellä turhalla uhriutumisella. Kaksosista tulee muka hirveästi lisäkuluja ja käytännön ongelmia. Itse olen toista mieltä, mutta pysyn näistä asioista yleensä hiljaa, etten tule lynkatuksi.
Irti kaukaloista? Eli kerro miten käytännössä se hoituu vaikka loskaisella parkkipaikalla - irrotan yhden ja laitan maahaan makaamaan? Irrotan toisen ja sitä sitten kainalossa pitäen otan yhdellä kädellä sen toisen kiemurtelevan siitä maasta? Penkille ei voi laittaa kun siitä pyörähtää heti alas. Kotona saan vielä jotenkin kaksi kainaloon kun ollaan kaikki lattialla... eli mun pitää siis polvistua / istua siihen loskaan + laittaa toinen kaksosen siihen... hmm. Ja meiltä ei pääse yleisillä mihinkään, eikä kävellen voi oikein kaksosten vaunuilla mennä maantietä pitkin 5 km neuvolaan...
Itse tein usein näin: avasin vauvojen turvavyöt, sitten nappasin vauva A:n oikeaan kainaloon ja vauva B:n vasempaan kainaloon. Vaikea selittää sitä tekniikkaa, mutta itseltäni onnistui vaivattomasti pienen harjoittelun jälkeen. Lyhyen matkan lapset kulkivat kainalossa tosi kätevästi. Jos oli tiedossa pidempi siirtymä, otin auton takakontista matkarattaat ja laitoin vauvat niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän lapsirakkaudesta ja hoitovastuusta kertoo paljon, että ei edes erota kaksosia toisistaan. Joutuu tarkistamaan jostain syntymämerkistä kumpi on ja varmaan kännykässä muistio, että kummalla se oli?
Osa identtisistä on ihan oikeasti niin samannäköisiä ettei vanhemmatkaan helposti erota varsinkaan nopealla vilkaisulla.
Ihmiset, jotka eivät tunne identtisiä kaksosia hyvin, eivät tunnista: tämä on ihan totta ja tällä viittasin isään. Läheiset erottavat.
Anteeksi ohikseni ja tyhmyyteni, mutta pakko kysyä.
Jos on identtiset kaksoset ja synnärillähän ne on A ja B vauva, eikö niin? Mistä vanhemmat erottavat nämä toisistaan? Siis miten voivat olla varmoja kumpi on A ja kumpi B? Joo olen ehkä todella tyhmä ja tietämätön kun kysyn. Olen vain miettinyt joskus, että voiko ne vauvat todella mennä sekaisin vai tunnistaako vanhemmat heti syntymästä saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän lapsirakkaudesta ja hoitovastuusta kertoo paljon, että ei edes erota kaksosia toisistaan. Joutuu tarkistamaan jostain syntymämerkistä kumpi on ja varmaan kännykässä muistio, että kummalla se oli?
Osa identtisistä on ihan oikeasti niin samannäköisiä ettei vanhemmatkaan helposti erota varsinkaan nopealla vilkaisulla.
Ihmiset, jotka eivät tunne identtisiä kaksosia hyvin, eivät tunnista: tämä on ihan totta ja tällä viittasin isään. Läheiset erottavat.
Jos on identtiset kaksoset ja synnärillähän ne on A ja B vauva, eikö niin? Mistä vanhemmat erottavat nämä toisistaan? Siis miten voivat olla varmoja kumpi on A ja kumpi B? Joo olen ehkä todella tyhmä ja tietämätön kun kysyn. Olen vain miettinyt joskus, että voiko ne vauvat todella mennä sekaisin vai tunnistaako vanhemmat heti syntymästä saakka?
Synnärillä laittavat ainakin rannekkeet vauvoille missä lukee tiedot :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos taas äiti hakee Ollin autolla, on molempien vauvojen turvakaukalot kannettava pysäköintipaikalta yksitellen sisälle päiväkotiin, jotta pääsee pukemaan ja hakemaan Ollin."
Siis eikö tolla äidillä ole kahta kättä?
Kertoo ehkä enemmän nykyajan ihmisten fyysisestä kunnosta.
Ei välttämättä. Riippuu taakan mallista. Esim kahta littanaa kahvakuulaa, mitkä painaa yhtä paljon kuin leveät kaukalot on paljon helpompi kantaa.
Myös pitkän ihmiaen on helpompi kantaa koska voi pitää käsiä suorana, lyhyt taas raahaa kädet koukussa.
Nyky kaukalot eivät ole mitään pueniä ja siroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tai läheisilläni ei ole kaksosia, mutta pieniä lapsia pienellä ikäerolla kuitenkin. Ja en vaan voi ymmärtää oikeesti miten lähes jokainen ystävistäni (jotka eivät käy töissä) joka viikko pitää saada lapsi päiväkotiin, mummulaan ym. hoitoon. Eräskin ystäväni ihmetteli kun lapseni on nyt 7kk eikä ole koskaan ollut hoidossa mummolassa tai muualla..Ja kyllä minäkin olen joskus väsynyt, lapsi kiukkuilee tai tulen sairaaksi. Mutta olen vahvasti sitä mieltä jos oikeasti pystyy on terve ym lapsi tulisi hoitaa itse..ainakin sen suurimman osan. ( ja olen yksinhuoltaja)
En minäkään joka viikkoista hotoon laittamista ymmärrä, mutta en myöskään sitä että yritetään nostaa itseä jalustalle kun oma lapsi on xx kuukautta/vuotta vanha eikä koskaan ole ollut hoidossa. (Siksi alapeukutin)
Tulee vaan sellanen fiilis, että jos pitää arvostella muita, ei voi itselläkään olla tasapaino kunnossa kaikilla elämän osa-alueilla.Nyt meni vähän aiheen vierestä jo tämä kommentti, anteeksi siitä!
Samaa mieltä! Mitä ylevää siinä on ettei lapsi ole koskaan hoidossa? Joskus se on sinne kuitenkin laitettava ja saattaa olla aikamoiset sopeutumisvaikeudet jos ei ole ikinä ollut äidistä erossa.
Hoitoon sopeutuminen ei ole niitä asioita jotka suoraan korreloivat harjoituskertojen määrällä. Ellei nyt ihan yhdellä ja samalla ole tosivtiuhaan hoidossa.
Joskus joku isompi lapsi solahtaa hoitokuvioihin ihan ekalla kerralla kun ymmärtää erossaoloa paremmin
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä. Mitenköhän ennen on selvitty kun ei ole ollut koneita ja laitteita eikä autoja ja jaloissa kuusi, seitsemän lasta, pyykit pesty käsin jne.a.
Kauheasti ei kannata verrata "entisiin aikoihin". Ei silloinkaan ihmiset aina selvinneet tai pärjänneet. Lapsia oli liikaa, jotkut jouduttiin myymään, antamaan kasvattikotiin jne.
Jo pienet, jopa alle 5v joutuivat vahtimaan ja kantamaan vastuuta pienemmistä. Ja kyllä varmasti lapsiraukat nahoissaan tunti jos väärin tekivät.
Lapset saattoi jättää myös kotiin jos piti lypsylle mennä, tai kylillä käymään. Siellä ne artikkelin kaksosetkin odottelisivat kun äiti menee jonnekin. Ihmiset myös elivät kotioloissaan enemmän. Oli niitä muita kotiäitejä joille saattoi lapset hetkeksi lykätä. Tai joku mummo mökissään.
Pyykkiä ei pesty siihen malliin kuin nykyisin. Lakanat pestiin vain kesäisin (siis ihan nyt aikoja sitten). Lastenkaan ei tarvinnut olla kokoaikaa puhtaita.
Ja kyllä. Äidit ovat olleet kautta aikojen väsyneitä. Ei siis ihan kaikki. Lapset sen sitten kuulivat. Jos ei omaa pahaoloaan lyömällä purettu niin ainakin huutamalla, haukkumalla ja sättimällä.
Miksi 2-vuotias on päiväkodissa vaikka äiti kotona? Miksi tehdään lapsia pienellä ikäerolla? Voisiko perhetyöntekijä tulla auttamaan mielummin, ei päiväkodista ole paljoa apua, jos muuten elämänhallinnassa on puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnärillä laittavat ainakin rannekkeet vauvoille missä lukee tiedot :)
No joo, totta! Mutta entä miten kotona erottaa? :D Tai siinä vaiheessa varmaan onkin jo oppinut ne erot kun kotiutuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä tein näin: nostin toisen vauvoista rintareppuun ja sitten toisen kainaloon.
Minä tein pelkästään yhdenkin mukulan kanssa niin, että nostin sen kaukalosta suoraan rattaisiin (jotka olivat takakontissa, parhaimmassa tapauksessa mies nakkasi aamulla valmiiksi vaunut mulle konttiin). Miksi kahden kanssa ei voisi noin toimia? Siis ottaa kaukaloista tuplarattaisiin, jotka olisivat valmiina kontissa.
Voihan toki kaksosten kanssa olla vaikeaa, mutta jotenkin ihmeellistä sekin on, että 2-vuotiaan pitäisi olla aivan liian pitkiä päiviä hoidossa, vain koska vanhemmat eivät saa hommaa toimimaan.
Itse laitan alle 2v kaksoseni oikein viitenä päivänä viikossa hoitoon! Siitäs saitte te kaksos äitien jaksamiseen kyseenalaistajat!
Ei se silti ole oikein että vastuu kaksosten syntymisestä sälytetään sen kaksivuotiaan harteille.
Kotiin voi palkata apua, jos se puolipäivähoito ei riitä.