Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaksosten kanssa nyt oikeasti näin vaikeeta, vai onko tässä uusavuttomuuden huippu?

Vierailija
21.06.2017 |

Äiti siis perustelee esikoisen pitkää hoitopäivää sillä, ettei saa yksin kaksosten kanssa haettua lasta päiväkodista. Vai onko äidin uupumus vain verhoiltu pärjäämättömyydeksi?

1) Minä en ymmärrä miksi se olisi eri asia jättää yksi vauva huutamaan vaunuihin kuin jättää kaksi lasta huutamaan vaunuihin.
2) Kyllä ne pk-tätsyt olis voinu sen esikoisen pukea valmiiksi (usein toimitaan näin), jolloin lähtötilanne olis kestänyt 5min, jos itse ei saa yhtä lasta puettua riittävän nopeasti.

Tämä juttu oikein alleviivaa sen miksi päivähoito-oikeuden rajaaminen on todella tärkeetä, vaikka tähtää ihan muuhun. https://yle.fi/uutiset/3-9678520

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä esimerkki siitä että perhesuunnittelu kannattaa. Jos ei ole tukiverkkoja niin miksi niin pienk ikäero? Kun hups! voi tullakin monikkoraskaus.

Ja toiseksi, miksi oletetaan että yhteiskunta hoitaa? Kotiapua voisi palkata ihan itse

Vierailija
2/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa 2v kaksosilla on viikko/viikko -hoitopaikka, koska äiti ei osaa olla kahden kanssa. Maanantaisin molemmat lapset ovat hoidossa, isoäiti ottaa iltapäiväksi luokseen, että äiti saisi levättyä viikonlopun jälkeen. Perheessä on isä, joka osallistuu lasten hoitamiseen, lapset eivät ole syntyneet keskosina tms. ei ole mitään erityistä syytä olla jaksamatta. Mutta kun paras spinning-aika on maanantaina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka sovittaisiin että päiväkodissa henkilökunta auttaisi pukemisessa, ei se välttämättä toteudu. Meillä syntyi kolme lasta viiden vuoden sisään, olivat onneksi samassa päiväkotiryhmässä. Päiväkodin puolelta tuli ehdotus että joku henkilökunnasta voisi auttaa yhden pukemisessa hakutilanteessa. Taisivat huomata että aika hikistä hommaa kolmen pukeminen ja pukemaan auttaminen yksinään :) 

Mutta eipä sitä apua tainnut paria kertaa enempää tulla. Henkilökunta kun pidetään mahdollisimman pienenä, todellisuudessa ei välttämättä pysty kukaan hoitaja irtautumaan ryhmästä auttamaan yksittäistä lasta.

Mua ihmetytti tuossa jutussa oikeastaan ainoastaan se että pitikö lasten tädin siis tulla auttamaan isää siksi aikaa kun äiti asioilla? Kai nyt pitäisi jonkin aikaa kolmen kanssa kuitenkin pärjätä.

Vierailija
4/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä päiväkodissa on 1 aikuinen ja 4 alle kolmevuotiasta. Ihme juttu, että heiltä onnistuu...

Vierailija
5/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sais varmaan kunnalta kodinhoitajan tai perheohjaajan apua siten, että pääsee hakemaan esikoisen päiväkodista. Samalla voivat opettaa kuinka se homma hoituu.

Vierailija
6/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi olla niiden lasten kanssa kotona. Mikä ihme juttu tämä on nykyään, että pitää muka viedä esikoinen päiväkotiin, kun vauva syntyy. Hirveä härdelli kuskaamisista ja ihan turhaan.

Vierailija
7/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti sais varmaan kunnalta kodinhoitajan tai perheohjaajan apua siten, että pääsee hakemaan esikoisen päiväkodista. Samalla voivat opettaa kuinka se homma hoituu.

No ei takuulla tipu apua kunnalta! Mitä aikaa elät, ihan naurattaa tuo ehdotus?

Vierailija
8/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin itsekin sitä, että eikö tuon 20 tuntia olisi voinut jakaa vaikka kahdelle ja puolelle päivälle ja kaksi päivää viikosta esikoinen olisi kokonaan kotona. Mutta kai siihen joku syy on että halutaan 40 h/vk hoito. Voisiko kaksosilla olla koliikkia tms.?

Ja tuohon kysymykseen, että onko kaksosten kanssa noin hankalaa: minulla on kaksoset ja voin sanoa että noin hankalaa ei ole. Turvakaukalotkin pystyy kantamaan kerralla, jos on kaksi kättä. Niitä ei tarvitse yksitellen raahata paikasta A paikkaan B.

Mutta tässä jutussa jäi kertomatta monta asiaa. Olen tullut miettineeksi että jos olisi joku sairaus, vamma tms. niin kaksosten kanssa vauva-arki olisi ollut hyvin vaikeaa.

Tsemppiä perheelle! Pääasia että saivat apua! Kyllä varmasti kohta alka helpottamaan kun vauvat kasvavat :)

Vierailija
9/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut melkein sama tilanne, tosin esikoinen oli jo 3 v kun kaksoset syntyivät. Ei meidän elämä noin hankalaa ollut vaikka mun mies oli paljon poissa työnsä takia. Helposti sain haettua esikoisen päiväkodista. Tuossa on minusta nyt koitettu suurennella noita arjen pieniä vaikeuksia tai on jätetty jotain taustatietoja kertomatta (onko sairauksia/vammoja tms). Esim. vaunuista tai autosta vauvat saa helposti mukaan molemmat yhdellä kertaa, jos on kaksi tervettä kättä.

Vierailija
10/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta tuntuisi ihan kamalalle pistää noin pieni (alle 2-vuotiaana kai aloitti) päiväkotiin täysille tunneille. Kyllä tosiaan kannattaa miettiä sitä oman perheen tilannetta - omat voimavarat, sairaudet, tukiverkko) jo siinä vaiheessa kun mietitään pikkusisaruksia ja sopivaa ikäeroa.  Esim mulle esikoisen raskaus oli rankkaa aikaa (mm. hypermeesi ja ennenaikaiset supistelut), joten ei tullut mieleenkään, että yritettäisiin toista kovin pienellä (alle 3-vuoden) ikäerolla. Oli helpottavaa tietää että esikoinen viihtyi ja pärjäsi hyvin hoidossa sillä aikaa, kun itse roikuin vessanpöntössä. 

Vierailija
11/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on jonkinlainen muoti tehdä tavallisista asioista huippuvaikeita. Kaksosten hoitaminen ei ole mitenkään älyttömän vaikeata. Jokainen äiti on joskus joutunut kestämään lapsensa itkua, koska joutuu välillä hoitamaan perheen muita lapsia. Itkemiseen ei ole kukaan koskaan kuollut. Siitä vaan tulee ahdistava tunne, ja niin on sattuneesta syystä tarkoituskin.

40 tuntia viikossa tarhaa kolmevuotiaalle on yksiselitteisesti väärin. Pääseehän siinä kotiäiti helpommalla tietty, mutta kun pitäisi miettiä sen lapsen parasta eikä sitä miten itse pääsee helpoimmalla.

Vierailija
12/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin itsekin sitä, että eikö tuon 20 tuntia olisi voinut jakaa vaikka kahdelle ja puolelle päivälle ja kaksi päivää viikosta esikoinen olisi kokonaan kotona. Mutta kai siihen joku syy on että halutaan 40 h/vk hoito. Voisiko kaksosilla olla koliikkia tms.?

Ja tuohon kysymykseen, että onko kaksosten kanssa noin hankalaa: minulla on kaksoset ja voin sanoa että noin hankalaa ei ole. Turvakaukalotkin pystyy kantamaan kerralla, jos on kaksi kättä. Niitä ei tarvitse yksitellen raahata paikasta A paikkaan B.

Mutta tässä jutussa jäi kertomatta monta asiaa. Olen tullut miettineeksi että jos olisi joku sairaus, vamma tms. niin kaksosten kanssa vauva-arki olisi ollut hyvin vaikeaa.

Tsemppiä perheelle! Pääasia että saivat apua! Kyllä varmasti kohta alka helpottamaan kun vauvat kasvavat :)

Perhehän sanoo tossa lopussa, että tilanne tulee vain vaikeutumaan kun lapset kasvaa. Ja siksi heidän ei pitäisi joutua puolen vuoden päästä perustelemaan uudestaan miksi sen esikoisen tulisi olla hoidossa edelleen 40h/viikossa.

Vierailija
13/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on uusavuttomuutta kun ei kolmea omaa lastaan pysty hoitamaan.

Miksi pitää tehdä lapsia, jos ei ole halukas itse niitä hoitamaan?

Uutisen sävy on erittäin kummallinen: yhteiskuntaa syyllistetään, että yhteiskunta ei hoida pariskunnan x lapsia, kun he suvaitsevat  niitä Suomelle siittää ja synnyttää. Hoitaminen (ja varmaan elatuskin) kun on täysin ylisuuri vaatimus siittäjälle ja synnyttäjälle.

En kehtaisi itse omalla nimellä ja naamalla tunnustaa jutun asioita.

En ylipäätään ymmärrä, että kun toinen vanhempi on kotona (kumpi vain), niin lapset viedään päivähoitoon.

.

Pariskunta voisi antaa sen vanhimman vaikka adoptioon.

Vierailija
14/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän lapsirakkaudesta ja hoitovastuusta kertoo paljon, että ei edes erota kaksosia toisistaan. Joutuu tarkistamaan jostain syntymämerkistä kumpi on ja varmaan kännykässä muistio, että kummalla se oli?

Vierailija
15/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaankin annettiin lapsia adoptioon ihan siitä syystä, että ei pystytty hoitamaan tai elättämään niitä. Rousseaukin, suuri kasvatusfilosofi, 1800-l, antoi kaikki lapsensa adoptioon.

Suosittelen sitä tälle pariskunnalle.

Vierailija
16/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä kaksosten äitinä ihmetytti. Kun kaksoset syntyivät esikoinen oli 3v

Jatkoi päiväkodissa monestakin syystä , mutta ei mulle tullut siinä kohtaa edes mieleen että hakeminen tai vieminen olis jotenkin niin vaikea ettei siitä selviäisi. Tai että asiasta pitäisi ihan noin iso show tehdä.

Joo kyllä oli hankalaa raahata kahta kaukaloa tai taiteilla tuplavaunujen kanssa mut ei ylitsepääsemätöntä.

Ainut johon pyysin erikseen luvan oli ajaa suoraan päiväkodin portin eteen kun parkkia oli suht kaukana raahata niitä kaukaloita.

Vierailija
17/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi se lapsi ei voi olla kotona???

Miksi isä raahaisi kaksosia mukanaan hakiessaan lapsia??

Miten helvetissä mä oon pärjännyt neljän kanssa kotona?? Ei nyt heru symppiä, sori.

Vierailija
18/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhehän sanoo tossa lopussa, että tilanne tulee vain vaikeutumaan kun lapset kasvaa. Ja siksi heidän ei pitäisi joutua puolen vuoden päästä perustelemaan uudestaan miksi sen esikoisen tulisi olla hoidossa edelleen 40h/viikossa.

Tuota en ymmärrä, että tilanne jotenkin vaikeutuisi lasten kasvaessa, jos lapset kuitenkin ovat ihan terveitä eikä kyse ole vammaisista tai vakavasti sairaista. Oma kokemukseni mukaan arki helpottuu. Tuossa pikkulapsivaiheessa se myös muuttaa muotoaan, joten on opeteltava uusia rutiineita.

Vierailija
19/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas täällä loistovanhemmat pätee omalla erinomaisuudellaan: miten voi olla niin vaikeaa,ei meilläkään ollut...kuitenkaan suurimmalla osalla teistä ei ole mitään kokemusta kaksosten hoitamisesta. Ja ei,vuoden ikäerolla syntyneet eivät vastaa kaksosia.

Vierailija
20/87 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi noin uusavuttomilla ihmisillä on lapset noin pienellä ikäerolla. Itselle ei tulisi mieleenkään laittaa alle kolmevuotiasta hoitoon uusien vauvojen tieltä. Enkä ihan ymmärtänyt miten niiden vaunukoppien/kaukaloiden kantaminen on vaikeaa? Ellei nyt sitten ole jotain sairautta/vammaa.

Meillä tulee lapsille ikäeroa 5 vuotta. Esikoinen jatkaa päiväkodissa lyhyillä päivillä, koska kaipaa seuraa ja kaverit on tärkeitä. Lisäksi eskari alkaa jo vuoden päästä, joten emme halua erottaa häntä kaveriporukoista.