Onko kaksosten kanssa nyt oikeasti näin vaikeeta, vai onko tässä uusavuttomuuden huippu?
Äiti siis perustelee esikoisen pitkää hoitopäivää sillä, ettei saa yksin kaksosten kanssa haettua lasta päiväkodista. Vai onko äidin uupumus vain verhoiltu pärjäämättömyydeksi?
1) Minä en ymmärrä miksi se olisi eri asia jättää yksi vauva huutamaan vaunuihin kuin jättää kaksi lasta huutamaan vaunuihin.
2) Kyllä ne pk-tätsyt olis voinu sen esikoisen pukea valmiiksi (usein toimitaan näin), jolloin lähtötilanne olis kestänyt 5min, jos itse ei saa yhtä lasta puettua riittävän nopeasti.
Tämä juttu oikein alleviivaa sen miksi päivähoito-oikeuden rajaaminen on todella tärkeetä, vaikka tähtää ihan muuhun. https://yle.fi/uutiset/3-9678520
Kommentit (87)
En ole loistovanhempi mutta ei silti voi pitää toista 40 tuntia viikossa hoidossa kun hakeminenkin on niin vaikeaa ja mieskin ottaa ne kaksoset mukaan kun hakee esikoisen....
Ei tuossa nyt ole mitään järkeä. Kun perheet selviää kyllä, toisin kuin nämä.
Kyllä minä uskon että kaksosvauvojen hoito voi olla tosi rankkaa. Päälle tommonen 2v tappiainen. Outoa kyllä kun vetosivat ettei äiti pysty liikuttelemaan kahta vauvaa. On rattaita mihin saa molemmat kaukalot kiinni. Ja vauvat voi varmasti jättää oven eteen vaunuissaan kun hakee pienen sisälle. Jos ei voi, ei ole suuri vaiva napata toista kantokoppaa toiseen käteen ja toista toiseen.
Itse olisin vedonnut omaan väsymystilaan, mutta monet pelkää leimaantumista.
Itse en kannata päivähoidon rajaamista. Mutta ehkä tämäkin perhe olisi voinut ottaa esim 3 hoitopäivää viikossa täysillä tunneilla, ja loput 2 äiti hoitaa kotona itse, jos ja kun kyse ei ollut äidin jaksamisesta vaan kuljetusongelmista.
Mulle syntyi kaksoset esikoisen juuri täytettyä kolme. Kukaan ei mennyt hoitoon ennenkuin kyseiset kaksoset puolestaan täyttivät kolme ja pääsin töihin. Ei elämä ole noin rankkaa, jos ei siitä sellaista tee. Ihan jokainen kauppareissu, neuvola ja mikä muu tahansa asianhoito onnistui kolmen lapsen kanssa niinkuin onnistui. Kaukaloita voi kantaa kahta kerralla jos on terveet kädet! :D Välillä tietysti joku itki, joskus minäkin väsymystäni, mutta niin itkin jo pelkästään esikoisen aikana. Huonoja ja raskaita päiviä kun on kaikilla. Ja jos muksuille tuli jokin hätä vaikka nyt kauppareissun aikana, niin hoidettiin homma pois alta ja jatkettiin!
Mulla on kokemusta kaksista kaksosista. Ei tullut koskaan eteen mitään ylivoimaista, raskasta oli välillä mutta hoidin toisten vauva-aikana kaverin kahta lasta lisäksi ja kuljetin koko konkkaronkan kerhoon yksin. Kyllä aikansa jaksaa mitä vaan.
Meillä myös kolme lasta, nyt 4v, 2v ja 1v. Kuopus syntyi ennen kuin keskimmäinen osasi kävellä. Esikoinen aloitti srk:n kerhossa 2-3pv/vko kun kuopus syntyi ja on siellä nykyään päivittäin klo. 9-11.30. Ei se ollut ongelma eikä mikään miehelle viedä hänet sinne työmatkalla ja minun hakea hänet sieltä vauvojen kanssa. Yhdellä autolla ollaan pärjätty mainiosti. Sadepäivinä ollaan koko poppoo kivuttu bussin kyytiin.
Saattaa olla, että ylen artikkelissa on jätetty jokin kertomatta, kuten äidin masennus, vamma tms?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas täällä loistovanhemmat pätee omalla erinomaisuudellaan: miten voi olla niin vaikeaa,ei meilläkään ollut...kuitenkaan suurimmalla osalla teistä ei ole mitään kokemusta kaksosten hoitamisesta. Ja ei,vuoden ikäerolla syntyneet eivät vastaa kaksosia.
Minä kommentoin tuolla yllä ja siis olen kaksosten äiti. Ja kyllä se vaan niin on että tuossa on melkoista avuttomuutta. sori vaan.
Meidän lapsilla on lähes neljä vuotta ikäeroa ja voi sitä taivastelua, kun on "niiiin paljon ikäeroa"!. Halusimme reilumman ikäeron juuri siksi ettei tarvitse itkeä, kun on niin raskasta, koska molemmat lapset ovat niin pieniä. En todellakaan ymmärrä miksi pitää väkisin tehdä pienellä ikäerolla lapsia, koska etukäteen ei voi tietää miten helppoa/vaikeaa se on. Ei voi yhteiskuntaa syyttää ettei itse osaa ajatella nenäänsä pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas täällä loistovanhemmat pätee omalla erinomaisuudellaan: miten voi olla niin vaikeaa,ei meilläkään ollut...kuitenkaan suurimmalla osalla teistä ei ole mitään kokemusta kaksosten hoitamisesta. Ja ei,vuoden ikäerolla syntyneet eivät vastaa kaksosia.
Ei ole, mutta ei olisi maailma kaatunut, vaikka toisesta raskaudesta olisikin tuloksena tullut kaksoset. Esikoinen oli jo sen verran iso, että osasi pukea ja toimia muutenkin ohjeistettuna. Jos esikoinen olisi ollut toinen kaksosista, emme olisi välttämättä myöhemmin edes yrittäneet lisää lapsia.
Itse voin kuvitella että elämä on raskasta jos on yksi 2v ja päälle kaksoset! Mitä sitä kiertelemään ja kauhistelemaan uusavuttomuudesta! Paljon enemmän tässä maailmassa on uusavuttomuutta ihan sinkuilla.
En suosittele itse 2 vuotiaalle täysiä hoitopäiviä, mutta se puolikas vaan loppuu hyvin hankalaan aikaan. Jos aamulla viet niin haku osuu juuri isomman päiväuniaikaan ja on tärkeää että hän saa ne nukkua. Myös kaksosilla voi olla uniaika.
Yöt voi olla aika rikkonaisia ja se että aamulla pitäisi kaikki pukea yhtä aikaa voi olla oikeasti hermoja raastavaa. Älkää vähätelkö sitä että kahden yhtäaikainen itku ei olisi kamalaa. Omani ainakin itki aina niin kovaa että varmasti kuului naapuri pitäjäänkin. Siihen päälle vielä 2v temppuilut.
Mitä tulee kahden kaukalon yhtä aikaiseen kantamiseen....joo, onnistuisi mutta ei mitään kevyttä. Itse olen hyvin hento ja pieni kokoinen niin se ei oikeasti ole kovin helppoa + päälle 2v ohjeistukset.
En tiedä missä ko henkilä asuu, mutta itse asun kolmannessa kerroksessa, ei hissiä. Kierreportaat. Piti kyllä vielä 2 vuotiasta vahtia kun rapuissa kulki. Monesti iski väsykin joten kantaa piti.
En myöskään omista autoa. Joten lapsia pitäisi vastaavassa tilanteessa lykkiä rattailla 2km matka säässä kuin säässä. Jep, jep kevyttä olisi työntää kaksosrattaita sisartelineellä auraamattomilla teillä (talvella siis)
En ymmärrä miksi äideiltä/isiltä vaaditaan hirveitä suorituksia ja hampaat irvessä vaikka kivem läpi meininkiä. Jokainen vanhempi tietää miten hyvältä ymmärrys ja sympatia tuntuu. Ja arkea helpottava konkreettinen apu.
Ehkä itse pitäisin vastaavassa tilanteessa esikoista hoidossa vain parina päivänä. Hrlpottaisi tuota eestaas kuskaamista. Vaarana myös on että esikoinen jää hieman vieraaksi ja mustasukkaisuus lisääntyy kun on päivät poissa.
Ja mitä tulee siihen et asiat helpottuu kun vauvat kasvaa...bhuhahaaa. Vauvat juovat maitoa, kunhan alkaa kahden yhtäaikainen syöttörumba niin sotkut lisääntyy. Vauva on helpompi pukea kuin vaikka liikkuva 1v, saati vastaanpaneja 2vee ja vielä tuplana. Silloin esikoinen on jo 4v ja tarvitsee edelleen apua, etenkin jos sille päälle sattuu. Tai kun lapset haluavat pukea itse; se on _hidasta_.
Jaksamista ko äidille. Ja teille superhyper ainavaan jaksetaan ja pärjätään äideille.
Vierailija kirjoitti:
Isän lapsirakkaudesta ja hoitovastuusta kertoo paljon, että ei edes erota kaksosia toisistaan. Joutuu tarkistamaan jostain syntymämerkistä kumpi on ja varmaan kännykässä muistio, että kummalla se oli?
Osa identtisistä on ihan oikeasti niin samannäköisiä ettei vanhemmatkaan helposti erota varsinkaan nopealla vilkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän lapsirakkaudesta ja hoitovastuusta kertoo paljon, että ei edes erota kaksosia toisistaan. Joutuu tarkistamaan jostain syntymämerkistä kumpi on ja varmaan kännykässä muistio, että kummalla se oli?
Osa identtisistä on ihan oikeasti niin samannäköisiä ettei vanhemmatkaan helposti erota varsinkaan nopealla vilkaisulla.
Ihmiset, jotka eivät tunne identtisiä kaksosia hyvin, eivät tunnista: tämä on ihan totta ja tällä viittasin isään. Läheiset erottavat.
Onpa syyllistävä ketju. Ihminen on laumaeläin, joka elää perhekunnissa. On epänormaalia viettää päivät ainoana aikuisena yksin lasten kanssa.
On normaalia väsyä, on normaalia haluta apua ja jakaa vastuuta.
Vastenmielisen kuvan itsestään antaa monikkoäiti, joka kehuu itseään ja haukkuu toista. Vauvat on erilaisia, myös monikkoperheissä.
Mistä te tiedätte, jos äidillä onkin reuma tai jokin muu kantamista vaikeuttava juttu. Pienikokoinen, selkävaivainen tai vaikka rannekanavan ahtauma.
Mitä jos äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus tai riski siihen? Mitä jos äidin toipuminen synnytyksestä on ollut hankalaa? Jäänyt kipeät pukamat, jotka vaivaa kävellessä. Tai saanut kipeän issiaksen?
Vähän myötätuntoa ja ymmärrystä, niin maailma olisi hieman parempi paikka.
Mä annan myötätuntoa ja ymmärrystä, jos ongelmana on äidin jaksaminen, vammat, sairaudet jne.
Mutta mihin tarvitsee myötätuntoa ihminen, jonka mielestä on liian raskasta hakea oma lapsi päiväkodista rattaiden kanssa kävellen tai autolla? Siis tuo äiti joutuu kokemaan sitä epämukavuutta noin 10min/ päivä (aika joka kuluu kaukaloitten raahaamiseen pk:n eteiseen) tai sen 5min, jonka kaksoset huutavat vaunuissa kun pukee esikoista (eikä ne joka päivä huuda, tottuvat aika nopeasti odottamaan vaunuissa). Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa noin pienen epämukavuuden välttelystä?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä esimerkki siitä että perhesuunnittelu kannattaa. Jos ei ole tukiverkkoja niin miksi niin pienk ikäero? Kun hups! voi tullakin monikkoraskaus.
Ja toiseksi, miksi oletetaan että yhteiskunta hoitaa? Kotiapua voisi palkata ihan itse
Puoliso voi myös kuolla tuosta vaan. Hups! Ei elämässä voi kaikke suunnitella. Vaikka ihanan naiivisti kai ajatteletkin että voisi.
"Jos taas äiti hakee Ollin autolla, on molempien vauvojen turvakaukalot kannettava pysäköintipaikalta yksitellen sisälle päiväkotiin, jotta pääsee pukemaan ja hakemaan Ollin."
Siis eikö tolla äidillä ole kahta kättä?
Tuossa tilanteessa pitäisi palkata kotiin apua. Ei laittaa yhtä lasta pois.
Huomioikaa myös se että silloin kun kaksoset syntyivät ja esikoinen vietiin päiväkotiin oli äiti juuri SYNNYTTÄNYT. Ehkä sektio. Ei siinä paljon kahta kaukaloa kanneta. Parhaillaan sektiosta palaudutaan useiden kuukausien ajan.
Parikuisia kaksosia varmaan imetetään aika tiuhaan. Etenkin kun tehoimut sattuu päälle, äiti voi olla aika naatti.
Mutta tässä maassahan on pärjättävä. Aina. Edes synnytys, uusi elämäntilanne ei saa tehdä äidistä heikkoa ja muiden avun tarpeessa olevaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jos taas äiti hakee Ollin autolla, on molempien vauvojen turvakaukalot kannettava pysäköintipaikalta yksitellen sisälle päiväkotiin, jotta pääsee pukemaan ja hakemaan Ollin."
Siis eikö tolla äidillä ole kahta kättä?
Kertoo ehkä enemmän nykyajan ihmisten fyysisestä kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Helpompi olla niiden lasten kanssa kotona. Mikä ihme juttu tämä on nykyään, että pitää muka viedä esikoinen päiväkotiin, kun vauva syntyy. Hirveä härdelli kuskaamisista ja ihan turhaan.
Samaa mieltä! Miksi ei voi pitää esikoistakin kotona, kun siihen kerran on mahdollisuus.
No voi ristus taas tuota touhua. En vain ymmärrä miksi pitää tehdä lapsia, jos ei kerran pärjää niiden kanssa.