Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etsitkö sinäkin asuntoa aikuiselle lapsellesi?

Vierailija
20.06.2017 |

On hyvä että vanhempiensa luota pois muuttava 20-vuotias nuori saa apua ja tukea vanhemmiltaan muutossa ja siihen liittyvien asioiden hoidossa. Älä kuitenkaan hae vuokra-asuntoa hänen puolestaan! Hakemukset ja puhelut jotka alkavat "meidän Maija-Santeri sai opiskelupaikan ja tarvitsee nyt sieltä asunnon" ovat heti pinon alimmaisia. Aina ei edes hakemuksessa mainita sitä lapsen nimeä! Vuokralle valitaan ne nuoret, jotka soittavat tai lähettävät hakemuksensa itse. Itsenäisesti se asuminenkin täytyy sujua ja äidin tai isin takaus "reippaasta ja rauhallisesta" nuoresta ei ole vakuuttava tai luo millään tavalla hyvää vaikutelmaa. Tulee mieleen että lapsi on syrjäytynyt, kykenemätön tai saamaton ja tarvitsee asioiden hoitamiseen apua ja tukea, mikä ei ole merkki hyvästä vuokralaisesta.

Ja tilanne on hyvä sille nuorelle opetella asioiden hoitamista!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että on reipas ja suulas ja sosiaalinen ei tarkoita, että hoitaisi raha-asioitaan yhtään paremmin kuin ujo ja syrjäytyvä. Ujo ja arka saattaa olla hyvinkin tarkka asioidensa hoitamisessa.

No tottakai mutta kysehän onkin siitä millaisen VAIKUTELMAN antaa. Ei se vuokranantaja voi kovin syvällisesti alkaa tutustua hakijoihin.

Vierailija
22/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuitenkin asuntonäytössä olla vanhemmat mukana? Mulla nimittäin oli, kun ensimmäistä vuokrakämppääni etsin 19-vuotiaana. Itse siis kyllä soitin vuokranantajille ja sovin näytöt, mutta mulla oli muutamassa ekassa näytössä vanhemmat mukana, ihan vaan koska ei ollut mitään kokemusta vuokrauksesta enkä välttämättä olisi osannut ottaa kaikkea huomioon/ kysyä tarvittavia kysymyksiä. Ei näyttänyt haittaavan ainakaan näitä vuokranantajia tuo vanhempien läsnäolo ja yhden näistä asunnoisa sitten otinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan tosisani luulin, että se on vuokraajalle vain hyvä juttu, että vanhemmat takaavat ja avustavat, että vuokra tulee varmasti maksetuksi. 

Suurimmalle osalle onkin.

Puhun vuokranantajien näkökulmasta kun hoidan yli 30 sijoittajan asuntojen markkinointia. :)

Ap

Oletko tosiaan keskustellut asiasta jokaisen yli kolmenkymmenen sijoittajan kanssa? Ja he kaikki ovat sitä mieltä, että heidän asuntonsa on vuokrattava yhteiskunnan tuilla elävälle nuorelle, joka on 40 minuutin ajan (10 min puhelu, 30 min asuntoesittely) reippaalta ja omatoimiselta vaikuttava? Eikä sellaiselle, jonka vuokranmaksusta vastaa nuoren vakituisessa työsuhteessa olevat hyvätuloiset vanhemmat?

Vierailija
24/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on reipas ja suulas ja sosiaalinen ei tarkoita, että hoitaisi raha-asioitaan yhtään paremmin kuin ujo ja syrjäytyvä. Ujo ja arka saattaa olla hyvinkin tarkka asioidensa hoitamisessa.

No tottakai mutta kysehän onkin siitä millaisen VAIKUTELMAN antaa. Ei se vuokranantaja voi kovin syvällisesti alkaa tutustua hakijoihin.

Eli sinä vuokraat sijoittajien asuntoja vaikutelman etkä vakuuksien perusteella? 

Vierailija
25/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan olleeni kerran asuntonäytössä, jossa ehkä 18-v tyttö oli suulaan äitinsä kanssa. Asunto oli jossakin Alppilassa ja äiti touhotti jostain kumman syystä vuokranantajalle kuinka hän itse on Alppilan tyttöjä, täällä kasvanut jne, jonka jälkeen kehui sitten tytärtään kaikin tavoin. Tytär itse ei sanonut mitään. No, minähän sen kämpän sitten sain.

Vierailija
26/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä vuokraat sijoittajien asuntoja vaikutelman etkä vakuuksien perusteella? 

Miten  ihmeessä tulkitset, että yksin näyttöön tulevalla nuorella ei olisi vakuuksia?

Vierailija
27/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihan tosisani luulin, että se on vuokraajalle vain hyvä juttu, että vanhemmat takaavat ja avustavat, että vuokra tulee varmasti maksetuksi. 

Suurimmalle osalle onkin.

Puhun vuokranantajien näkökulmasta kun hoidan yli 30 sijoittajan asuntojen markkinointia. :)

Ap

Oletko tosiaan keskustellut asiasta jokaisen yli kolmenkymmenen sijoittajan kanssa? Ja he kaikki ovat sitä mieltä, että heidän asuntonsa on vuokrattava yhteiskunnan tuilla elävälle nuorelle, joka on 40 minuutin ajan (10 min puhelu, 30 min asuntoesittely) reippaalta ja omatoimiselta vaikuttava? Eikä sellaiselle, jonka vuokranmaksusta vastaa nuoren vakituisessa työsuhteessa olevat hyvätuloiset vanhemmat?

Aina ennen sopimuksen tekoa ja markkinoinnin aloitusta kysyn toiveita vuokralaisista. Selkeästi on etu, että hakija on itse aktiivinen ja toimelias.

Mitä yhteiskunnan tuilla eläviä? Opintotuella? Moni vuokranantaja haluaa vuokrata opiskelijalle, opiskelijat ovat todella suuri ja hyvä kohderyhmä vuokranantajille. Yleensä ne opiskelijat käyvät lisäksi töissä eivätkä loisi vanhempien lompakolla. Vanhempien tulotasosta emme tiedä mitään, emmekä voi edes heidän luottotietoja tarkistaa. Se että on isä tai äiti, ei ole mikään tae että on hyvä takaaja tai varallisuus kunnossa!

Se reipas nuori antaa kuitenkin edes esittämällä paremman vaikutelman puhelun ja näytön aikana, kuin se josta vain kuulee puhuttavan ja joka ei ota mitään kontaktia itse.

Ap

Vierailija
28/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusjakohtuus kirjoitti:

Opettajana näen ihan tarpeeksi avuttomia ja vastuuttomia nuoria, ja sellaisille en halua vuokrata.

Niin, onhan se varmaan parempi, että he eivät edes yritä opiskella tai saada asuntoa vaikkapa vanhempien avulla, eikö niin? Parempi, että syrjäytyvät kokonaan. Siinäpähän oppivat. Onneksi sinä pääset näpäyttämään.

Vierailija
29/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä henkilön itsensä antama vaikutelma on ratkaisevampi.

Mikä ihmeen vakuus se on, että hakijalla on äiti/isä? Varmaan sillä yksin asuntoa hakevalla on myös. Ei vain tarvitse hänen apuaan kun osaa itse hoitaa asiaansa.

Vierailija
30/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten  ihmeessä tulkitset, että yksin näyttöön tulevalla nuorella ei olisi vakuuksia?

Olisit heti sanonut, että vuokraat vain työssäkäyville. Opiskelupaikan saaneellahan ei ole vielä sen paremmin päätöstä opintuesta kuin asumistuestakaan. Mitä muita vakuuksia opiskelijalla voi olla? Paitsi tietenkin työpaikka. Tai ne vanhemmat. 

Vierailija
31/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ollut minun kommenttini mutta ei se ole mikään vakuus, että äiti hoitaa asunnon etsimisen.

Ap

Vierailija
32/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa olen samaa mieltä, mutta n. 8 vuotta sitten sain asunnon juurikin äitini ansiosta. Koulu oli jo alkanut joten minun istuessa tunneilla kerkesi kesälomaileva äitini päivittää asuntoilmoituksia, se asunto oli kiire vuokrata ja sain sen vain koska äitini oli ensimmäinen soittaja, ihan pari minuuttia ilmoituksen julkaisun jälkeen. Onneksi ei tarvinnut enä jatkaa sitä Vuokraturvan näytöissä ravaamista!

Vierailija
33/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa että vanhemmat ihan oikeasti toimivat vakuutena, niin sitä varten pitää tehdä takaussopimus! Eikä se kuulu normaalisti vuokrauskäytäntöön, vaan vakuus maksetaan rahana tai vuokravakuustilillä. Ne vanhempien "takaukset" on ihan höpöhöpöä vuokranantajalle eikä niillä ole mitään juridista velvoitetta.

Vierailija
34/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...minusta on hieman outoa, jos riittää että asuntoa hakeva on rohkea, reipas ja näyttää pärjäävältä mutta hänen ei tarvitse sitä olla.

Vierailija
35/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm...minusta on hieman outoa, jos riittää että asuntoa hakeva on rohkea, reipas ja näyttää pärjäävältä mutta hänen ei tarvitse sitä olla.

Miten vuokranantaja selvittää tämän kenestäkään hakijasta, oli sitten otse tai äiti asialla?

Se joka on itse asialla, voi ainakin vaikuttaa reippaalta. Mutta jos äiti on asialla, ei voi edes vaikuttaa reippaalta vaikka todellisuudessa olisi.

Vierailija
36/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vuokranantaja selvittää tämän kenestäkään hakijasta, oli sitten otse tai äiti asialla?

Se joka on itse asialla, voi ainakin vaikuttaa reippaalta. Mutta jos äiti on asialla, ei voi edes vaikuttaa reippaalta vaikka todellisuudessa olisi.

Tyhjentävä argumentti kun puolustajat eivät osaa kommentoida mitään 😂

37/57 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, vaikka asunnonetsijä on ujo ja arka. Kyllä ujot ja aratkin osaa kirjoittaa asiallisia sähköpostiviestejä.

Vierailija
38/57 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini soitteli kaikki vuokrakämpät läpi - koska käly kävi kesätöissä (teki kahta työtä) eikä olisi mitenkään voinut istua koneella vahtaamassa asuntoja. Anoppi myös kävi hakemassa avaimet satojen kilometrien päästä, kun käly edelleen teki kesätöitään. 

En tiedä millaisen kuvan antoi kun parikymppisen tytön äiti soitteli, mutta saipahan asunnon ja se vissiin on tärkeintä.

Vierailija
39/57 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan ensisijaisesti sille nuorelle, joka tulee katsomaan asuntoa isän/äidin/vanhemman sisaruksen kanssa. Jostain syystä niin saa parhaat vuokralaiset. Varmimmin vuokran jättää maksamatta se kaveriporukassa asuntoa katsomaan tullut, joka ovella toteaa, että otan tämän eikä sitten tiedäkään, että kuka maksaa.

Vierailija
40/57 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En etsi reipasta vuokralaista, etsin maksukykyistä. Uskomatonta mutta totta, että jos äiti soittaa ja äiti maksaa, niin vuokralaisesta on vähemmän huolta kuin reippaasta.