Nainen, oletko hienohelma? Et halua/uskalla grillata, hakata halkoja, sytyttää takkaa, lämmittää puusaunaa yms.
Teettekö te naiset tuollaisia hommia, vai välttelettekö niitä ja mieluummin pesette tomaatteja ja keitätte perunoita keittiössä? :D Tuosta grillausketjusta tuli mieleen. Vaikuttaa olevan kuitenkin jonkun verran sellaisia naisia, jotka eivät halua/osaa tehdä mitään likaisia/fyysisiä/hankalia/epämukavia hommia.
Sanomattakin selvää että itseltäni kyllä hoituu edellä mainitut hommat. Ja olen nainen. Ja sekös varmaan ärsyttää joitakin. Mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin tätä kysyn!
Kommentit (84)
Olen ehkä vähän hienohelma, mutta halkoja tykkäsin hakata tuttavan mökillä! :D
Pelkään kyllä usein kaikkia miehisiä hommia.
Kehittyneessä yhteiskunnassa kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea. En hakkaa halkoja, en käytä grilliä, en huolla autoa ja venettä, koska sitä varten on mies.
Toki jos haluaa varautua 3. maailmansotaan tai zombie-apokalypsiaan ym ääritilanteisiin, niin kannattaisi opetella kaikki nuo taidot. Mutta jotenkin uskon, että tämä yhteiskuntajärjestys säilyy ainakin toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö te naiset tuollaisia hommia, vai välttelettekö niitä ja mieluummin pesette tomaatteja ja keitätte perunoita keittiössä? :D Tuosta grillausketjusta tuli mieleen. Vaikuttaa olevan kuitenkin jonkun verran sellaisia naisia, jotka eivät halua/osaa tehdä mitään likaisia/fyysisiä/hankalia/epämukavia hommia.
Sanomattakin selvää että itseltäni kyllä hoituu edellä mainitut hommat. Ja olen nainen. Ja sekös varmaan ärsyttää joitakin. Mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin tätä kysyn!
Tekeekö se musta hienohelman, jos mulla ei ole grilliä, takkaa tai puusaunaa eli siten myöskään tarvetta hakata halkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kumma miten joku kuvittelee oikeudekseen puhutella toisia hienohelmaksi vain siksi että tämä ei pidä joistakin hommista. Ilmeisesti mieheni on hienohelma, kun ei tykkää tehdä salaattia eikä osaa pujottaa lankaa ompelukoneeseen eikä ommella sillä.
Ja juu, osaan ja olenkin vaihtanut autoon renkaat, pilkkoa puita, grillata, syttää takan. Luulisi, että tärkeintä on, että työt tulee tehtyä tasapuolisesti, ettei toinen kuormitu liikaa. Tässä tarkoitan näitä jotka vertaa joka päiväiseen tiskaamisen ja auton renkaiden vaihdon kaksi kertaa vuodessa...
Ei ap tainnut sitä kysyä, onko joku homma mieluisampaa. Vaan että osaako ylipäätään.
On paljon miehiä ja naisia, jotka kieltätyvät edes opettelmasta vastakkaiselle sukupuolelle perinteisesti kuuluneita hommia. Esimerkkinä miehesi. Se on aika noloa, koska siinä jättäytyy sen armoille, että paikalla on aina joku, joka osaa.
Kyse on kumminkin täysin arkisista käytännön asioista, ei kvanttifysiikasta.
Tuosta työnjaosta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kyllä arkihommat voi jakaa niin, että se tekee, joka on taitavampi ja enemmän ko. työstä tykkää. Eikä siinä jaossa todellakaan haittaa, vaikka nainen tekisikin ns. naisten hommia enemmän. Pääasia tosiaan on, että kokonaisuudessaan työt jakautuvat suhteellisen tasan. Pari kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon menee kaksi tuntia, pyykkihuoltoon menee jo yhdessä viikossa pari tuntia, ioten ei, renkaiden vaihto ei vastaa sitä, jos toinen on yksin pyykkivastaava.
N50
No mitä ne hommat mitä naisena pitäisi opetella edes on jos ei ole taloa, mökkiä, autoa?
Vanhempieni elämästä: mies vaihtaa lamput ja sulakkeet, hoitaa kodin tekniikan (tietokoneet ym.), avaa viemärin. Muuta ei nyt tule mieleen. :)
-ohis
Voi ap rukka, luuletko, että nuo luettelemasi asiat ovat erityisen ihmeellisiä tai miehisiä?
Mites on, saatko itse esimerkiksi paksun puun pokasahalla poikki? Saatko hevosen valjaisiin? Osaatko tehdä kuorman rekeen ja ajaa kotiin? Osaatko niittää viikatteella? Osaatko nostella heinät seipäälle? Osaatko halkoa kiviä kiilan avulla? Voi voi, jos et osaa. Et ole mies etkä mikään.
En jaksa lukea ketjua mutta naisena en grillaa, koska miehet ei ikinä suorituisi siitä kaikesta joka vaaditaan että asiat on kunnossa kun istutaan pöytään. Jos naiset grillaisivat ja miehet hoitaisivat muun, lautasella olisi kasa pihvejä ja makkaraa ja kaljatölkki särpimenä, ja haluan enemmän. Miehille lykätään helpoin rasti eli grillaaminen, että voivat sitten istua grillin äärellä perseellään kaljaa naukkimassa ja vähän kääntelemässä, kun porukan naiset hoitaa kaiken muun ripeästi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti ihmettelen, miten te saatte tästä sen käsityksen että haukun naisia:
"Teettekö te naiset tuollaisia hommia, vai välttelettekö niitä ja mieluummin pesette tomaatteja ja keitätte perunoita keittiössä? :D Tuosta grillausketjusta tuli mieleen. Vaikuttaa olevan kuitenkin jonkun verran sellaisia naisia, jotka eivät halua/osaa tehdä mitään likaisia/fyysisiä/hankalia/epämukavia hommia.
Sanomattakin selvää että itseltäni kyllä hoituu edellä mainitut hommat. Ja olen nainen. Ja sekös varmaan ärsyttää joitakin. Mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin tätä kysyn!"
Tuleeko se tuosta toiseksi viimeisestä lauseesta? Kamalan vaikea kirjoittamalla saada ilmaistua itseään oikein, kun ei pysty välittämään ilmeitä, eleitä ja äänenpainoja :)
t.ap
Kyllä ne ilmeet, eleet ja äänenpainot tulee esiin aivan hyvin tossa sun kirjoituksessa.
Meille tuodaan koivuklapit ihan tuohon pihasn, niitä saa tilaamalla. Samoin siivoojan. mökkiä meillä ei ole, joten puusaunasta en osaa sanoa mitään. Halkojen hakkaaminen nyt ei vaadi minkäänlaista aivotyötä, joten enpä siitä lähtisi mitaleja kalastelemasn. Maratoneja juoksen kyllä, joten siinä mielessä fyysisyys ei ole outoa. Muutoin korkkarit jalassa, ja mielelläni hienohelma. Fiksusti ja selektiivisrsti tosin.
Nuo aloittajan luettelemat hommat eivät ole millään tavalla vaikeita, eivät edes erityisen raskaita (jos ei nyt ihan koko talven puita aio kerralla pilkkoa). Moni ei vain ole koskaan tehnyt niitä, jos on koko ikänsä asunut kerrostalossa. Se taas ei tarkoita, että olisi jollakin lailla tumpelo tai prinsessamainen. Luultavasti sitä on oppinut jotain muuta noiden taitojen sijasta. Itse olen asunut talossa, joka lämmitettiin puulla, jossa oli pihan perällä puusauna ja jossa vedet kannettiin saunalle ämpäreillä. Mitään sädekehää en noiden pakollisten hommien tekemisestä saanut itselleni, kuten en muistakaan töistä, kuten pihalaatoituksen tekemisestä tai puiden kaatamisesta.
Grilliä en osaa käyttää, koska en pidä grillatuista ruoista, eikä meillä ole grilliä, joten ehkäpä minussakin piilottelee pienen pieni prinsessa.
Ap, hienohelma on sellainen joka ei edes lähde mökille koska siellä on hyttysiä. Aloituksesi on aika turha ja käytät väärää termiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti ihmettelen, miten te saatte tästä sen käsityksen että haukun naisia:
"Teettekö te naiset tuollaisia hommia, vai välttelettekö niitä ja mieluummin pesette tomaatteja ja keitätte perunoita keittiössä? :D Tuosta grillausketjusta tuli mieleen. Vaikuttaa olevan kuitenkin jonkun verran sellaisia naisia, jotka eivät halua/osaa tehdä mitään likaisia/fyysisiä/hankalia/epämukavia hommia.
Sanomattakin selvää että itseltäni kyllä hoituu edellä mainitut hommat. Ja olen nainen. Ja sekös varmaan ärsyttää joitakin. Mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin tätä kysyn!"
Tuleeko se tuosta toiseksi viimeisestä lauseesta? Kamalan vaikea kirjoittamalla saada ilmaistua itseään oikein, kun ei pysty välittämään ilmeitä, eleitä ja äänenpainoja :)
t.ap
Kyllä ne ilmeet, eleet ja äänenpainot tulee esiin aivan hyvin tossa sun kirjoituksessa.
Ja otsikossa kysyt, oletko hienohelma? Eikös sun asenne tule siinä aika selvästi esiin? Hienohelmaksi nimittely on ihan selkeästi negatiivinen ilmaisu naista kohtaan. Älä nyt itse ärsyynny vastauksista :).
Mien tästäkin kysymyksestä niin moni loukkaantui? Itse olen noita kysyttyjä asioita tehnyt nuoresta pitäen ja teen muitakin ns "miesten töitä". Mutta tunnen myös ihmisiä, aikuisia, jotka ei noita lueteltuja ja niitten kaltaisia asioita halua tehdä tai ei halua edes opetella.
Hassua kyllä mä en ole ikinä pitänyt grillaamista miesten hommana,enkä tulen sytyttämistä.
Olen hienohelma, isän tyttö ja orpo. Ja kyllä teen noita kaikkia.
Sauna vaan täytyy lämmittää, halot mies hoitaa klapikoneella ja grillin mies haluaa hoitaa.
Tässä kun oktalossa ( puulämmitteinen) asuu, ei oikein osaa suhtautua kuin sä..
Kyllä nuo kaikki onnistuu. Palasin juuri maalauspuuhista.
Ja mitä tulee halonhakkaamiseen, harvat sitä nykyään harrastavat, kun kirveen hinnalla saa klappikoneen, joka vaivatta halkoo halot. Ja maksaa alle 200€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kumma miten joku kuvittelee oikeudekseen puhutella toisia hienohelmaksi vain siksi että tämä ei pidä joistakin hommista. Ilmeisesti mieheni on hienohelma, kun ei tykkää tehdä salaattia eikä osaa pujottaa lankaa ompelukoneeseen eikä ommella sillä.
Ja juu, osaan ja olenkin vaihtanut autoon renkaat, pilkkoa puita, grillata, syttää takan. Luulisi, että tärkeintä on, että työt tulee tehtyä tasapuolisesti, ettei toinen kuormitu liikaa. Tässä tarkoitan näitä jotka vertaa joka päiväiseen tiskaamisen ja auton renkaiden vaihdon kaksi kertaa vuodessa...
Ei ap tainnut sitä kysyä, onko joku homma mieluisampaa. Vaan että osaako ylipäätään.
On paljon miehiä ja naisia, jotka kieltätyvät edes opettelmasta vastakkaiselle sukupuolelle perinteisesti kuuluneita hommia. Esimerkkinä miehesi. Se on aika noloa, koska siinä jättäytyy sen armoille, että paikalla on aina joku, joka osaa.
Kyse on kumminkin täysin arkisista käytännön asioista, ei kvanttifysiikasta.
Tuosta työnjaosta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kyllä arkihommat voi jakaa niin, että se tekee, joka on taitavampi ja enemmän ko. työstä tykkää. Eikä siinä jaossa todellakaan haittaa, vaikka nainen tekisikin ns. naisten hommia enemmän. Pääasia tosiaan on, että kokonaisuudessaan työt jakautuvat suhteellisen tasan. Pari kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon menee kaksi tuntia, pyykkihuoltoon menee jo yhdessä viikossa pari tuntia, ioten ei, renkaiden vaihto ei vastaa sitä, jos toinen on yksin pyykkivastaava.
N50
No mitä ne hommat mitä naisena pitäisi opetella edes on jos ei ole taloa, mökkiä, autoa?
Vanhempieni elämästä: mies vaihtaa lamput ja sulakkeet, hoitaa kodin tekniikan (tietokoneet ym.), avaa viemärin. Muuta ei nyt tule mieleen. :)
-ohis
Mä hoidan noi hommat itse, mutta ehkä se johtuu siitä että asun yksin.
-eri
Kaikki sujuu. Oma moottorisaha pölleille ja fiskarsin kirves. Pakko oli opetella tekemään kaikki itse, kun se hienohelma oli exmies. Mieluummin veti geeliä hiuksiin peilin edessä kuin leikkasi ruohoa. Kaiken kyllä oppii, jos haluaa. Kaikki ei halua.
Se on pakko osata, kun asuu yksin korvessa mökissä. Juuri tulin kokemasta katiskoja järveltä ja laittelen kohta tulet puugrilliin sekä saunanpesään. N 46.
Tuli sellainen vaikutelma, että sinkut tekee itse. Parisuhteelliset ehkä helpommin saa apua hommiin tai siirrettyä niitä toiselle vaikkapa itsetunnon pönkittämiseksi ja tavallaan toisen kehumiseksi ja ihailuksi. 'Tee sä Arska kun sulla on niin ihanan vahvat kädet, sä oot niin taitava, oooh.' Antaa toisen tehdä niin sille tulee hyvä mieli. Tai sitten toinen ei anna koskea työkaluihin. 'Annas olla ettet loukkaa itteäs'. Työnjako voi olla pakkoa tai sitten toisen parhaan ajattelemista. Voihan niitä hienohelmojakin olla, jotka ei vaan halua ettei meikki sotkeennu tai rakennekynnet katkea. Luulisin, että vähemmistössä kuitenkin. Kyllä suomalainen nainen pystyy, jos haluaa.
Mut mikä tekee tuosta ensimmäisestä kommentoijasta "hienohelman", jos valitsee keittiötyöt?!? Luuletko et ne on jotenkin kevyempiä?