Nainen, oletko hienohelma? Et halua/uskalla grillata, hakata halkoja, sytyttää takkaa, lämmittää puusaunaa yms.
Teettekö te naiset tuollaisia hommia, vai välttelettekö niitä ja mieluummin pesette tomaatteja ja keitätte perunoita keittiössä? :D Tuosta grillausketjusta tuli mieleen. Vaikuttaa olevan kuitenkin jonkun verran sellaisia naisia, jotka eivät halua/osaa tehdä mitään likaisia/fyysisiä/hankalia/epämukavia hommia.
Sanomattakin selvää että itseltäni kyllä hoituu edellä mainitut hommat. Ja olen nainen. Ja sekös varmaan ärsyttää joitakin. Mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin tätä kysyn!
Kommentit (84)
Meillä nuo tulien sytyttämiset ja kantamiset tuppaavat jäämään minulle. Olen miestäni vahvempi ja koska pienestä tytöstä asti olen nuotioita, takkoja ja muita tarvittavia tulia tehnyt, jäävät ne luonnollisesti minun (osaavamman) hoidettavaksi.
Halkojakin osaan tehdä. Joskus teininä löin kyllä kirveellä jalkaani ja kerran kirveen teräpää (en muista oikeaa nimitystä) lensi varresta auton kylkeen. Mies hoitaa halkomiset "ettei tule ruumiita". Ruohonleikkuun työnnettävällä leikkurilla hoidan mielelläni, samoin pellon reunalla heiluttelen viikatetta. Nautinnollisempaa kuin joku rikkaruohojen kitkeminen kasvimaalta. Mies taas tykkää enemmän kaikesta, jonka voi tehdä paikallaan istuen. Keittiöaskareet ovat siis hänelle sopivampia kuin ulkotyöt. Ei silti, kyllä minäkin mielelläni kokkaan ja varsinkin leivon mutta ei aikani (eikä tahtoni) riitä tekemään aivan kaikkea yksin.
Meillä homma toimii hyvin näin.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole kuin musta ja valkoinen? Et voi olla sekä hienohelma ja kova jätkä? Joissakin asioissa olen hienohelma ja joissakin asioissa likastan käteni. Ei minun tarvitse tehdä kaikkea yksin todistaakseni muille mitään, eikä se naisena alenna mitenkään arvoni, jos grillaamisen sijaan keitän niitä perunoita.
Ja ap...ikä oli?
Pointti taisi olla, että jos ei halua tai uskalla opetella asioita vedoten siihen, että "ne ovat miesten/naisten hommia", niin on aika avuton ja riippuvainen muista. Mikä on ihan totta. Ap nyt vaan muotoili asian turhan provokatiivisesti. Mutta silti, suosittelisin opettelemaan, jos et osaa jo.
N50
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä naisia, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin erilaisia kuin "muut naiset". Varsinkin, jos se "erilaisuus" näkyy jossakin miehisenä pidetyssä tekemisessä tai kiinnostuksenkohteessa.
Olisiko se sitten tosi kamalaa, jos joku nainen nyt olisikin erilainen?
Vierailija kirjoitti:
On kumma miten joku kuvittelee oikeudekseen puhutella toisia hienohelmaksi vain siksi että tämä ei pidä joistakin hommista. Ilmeisesti mieheni on hienohelma, kun ei tykkää tehdä salaattia eikä osaa pujottaa lankaa ompelukoneeseen eikä ommella sillä.
Ja juu, osaan ja olenkin vaihtanut autoon renkaat, pilkkoa puita, grillata, syttää takan. Luulisi, että tärkeintä on, että työt tulee tehtyä tasapuolisesti, ettei toinen kuormitu liikaa. Tässä tarkoitan näitä jotka vertaa joka päiväiseen tiskaamisen ja auton renkaiden vaihdon kaksi kertaa vuodessa...
Ei ap tainnut sitä kysyä, onko joku homma mieluisampaa. Vaan että osaako ylipäätään.
On paljon miehiä ja naisia, jotka kieltätyvät edes opettelmasta vastakkaiselle sukupuolelle perinteisesti kuuluneita hommia. Esimerkkinä miehesi. Se on aika noloa, koska siinä jättäytyy sen armoille, että paikalla on aina joku, joka osaa.
Kyse on kumminkin täysin arkisista käytännön asioista, ei kvanttifysiikasta.
Tuosta työnjaosta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kyllä arkihommat voi jakaa niin, että se tekee, joka on taitavampi ja enemmän ko. työstä tykkää. Eikä siinä jaossa todellakaan haittaa, vaikka nainen tekisikin ns. naisten hommia enemmän. Pääasia tosiaan on, että kokonaisuudessaan työt jakautuvat suhteellisen tasan. Pari kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon menee kaksi tuntia, pyykkihuoltoon menee jo yhdessä viikossa pari tuntia, ioten ei, renkaiden vaihto ei vastaa sitä, jos toinen on yksin pyykkivastaava.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei ole kuin musta ja valkoinen? Et voi olla sekä hienohelma ja kova jätkä? Joissakin asioissa olen hienohelma ja joissakin asioissa likastan käteni. Ei minun tarvitse tehdä kaikkea yksin todistaakseni muille mitään, eikä se naisena alenna mitenkään arvoni, jos grillaamisen sijaan keitän niitä perunoita.
Ja ap...ikä oli?
Joillain ihmisillä on vain joko- tai.
Jos kävelet korkokengät jalassa et mitenkään voi vaihtaa niitä mökillä kumppareihin ja mennä sytyttämään saunan pesää? Kuka rohkenee kokeilla?
Itse olen hakenut joulukuusenkin korkkaireilla metsästä. :D Ihan itse hakkasin kirvellä. (Saisinko aplodeja?)
Naisen "rooli" on ollut vahvasti modernisoitunut jo vuosia, mutta ap tyyppiset edelleen kuvittelevat olevansa jotekin erilaisia kuin kaikki muut naiset.
Kumpaa ap mahtaa iältää olla, nuori joka ymmärtää sen minkä nenästä suuhun valuu vai kahden eri aikakauden välissä syntynyt?
Mä en osaa pilkkoa halkoja, ts. en usko että hommasta tulee mitään jos yritän, joskus olen yrittänyt. Pitäs olla enemmän voimaa kirveen kanssa. Hätätilanteessa varmaan saisin halon pitkän ajan kuluessa paloiksi.
Saunan ja takan sytyttäminen on mukavaa ja helppoa hommaa. Paitsi takka saattaa joskus aiheuttaa vaikeuksia, jos ei ole sytytetty pitkään aikaan - alkaa silloin helposti savuttaa sisään mökkiin.
Grillin käyttö sujuu, mutta en erityisemmin tykkää siitä. Eli jos olisi mies, niin mielelläni lykkäisin grillihommat ja halonhakkuut hänelle. Tosin halkoja meidän mökillä riittää niin paljon, ettei niitä tarvitse pilkkoa kuin satunnaisesti jonkun puun kaadon yhteydessä.
Halkoja en ole hakannut 30 vuoteen (ja silloinkin vain pienellä "taskukirveellä"), joten siinä toivoisin ensin osaavaa opastusta jotta en löisi kirveellä reiteen. Muut hommat sujuu kuin tanssi. Apuani pyydetään varsinkin tulen sytyttämisessä jos tulitikkuja on vain muutama jäljellä. Kerran partiolainen, aina partiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja näitä naisia, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin erilaisia kuin "muut naiset". Varsinkin, jos se "erilaisuus" näkyy jossakin miehisenä pidetyssä tekemisessä tai kiinnostuksenkohteessa.
Olisiko se sitten tosi kamalaa, jos joku nainen nyt olisikin erilainen?
Eikö kaikki ihmiset ole erilaisia? Ap nyt vaan yrittää niputtaa kaikki muut hienohelmoiksi, kun hän tykkää halkojen hakkaamisesta ja kokee olevansa jotenkin oikeutettu katsomaan lempeästi hymyillen naisia jotka mielummin pilkkoo tomaatteja nenän vartaan pitkin.
Mä olen jo lapsena tehnyt noita juttuja lapsuudenkodissa. Ei ne mitään erikoistaitoja ole, ja silloin lapset kyllä osallistui joka tavalla. No halkoja en sentään tainnut hakata.
Nykyään mun mies tekee mökillä nuo omasta halustaan. Mä hoitelen ruokapuolen ja tiskaukset ihan mielelläni. En näe syytä, miksi mun pitäisi riistää mieheltä se kirves kädestä ja komentaa mies perunoiden pesuun ja salaatinpilkkomiseen kun hän ei niistä hommista tykkää. Molemmat ovat tyytyväisiä näin, ap saa olla ihan kuinka huvittunut tahansa. En ole ärsyyntynyt, ihmettelen vain tätä keskustelua, kun oletetaan että nainen ei osaa/uskalla. Ja nimenomaan naiset naureskelee toisilleen?
Enpä taida olla, jos tuo on hienohelman määritelmä. Teen tarvittaessa noita kaikkia. Minun puolisoni on sairas, eikä aina pysty osallistumaan kovin fyysisiin askareisiin. Tuolloin hän tekee minkä pystyy, ja minä loput. Terveempiä aikoina ei ole väliä kumpi tekee ja mitä, kunhan kumpikin tekee osansa yhteisen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap...ikä oli?
Joillain ihmisillä on vain joko- tai.
Jos kävelet korkokengät jalassa et mitenkään voi vaihtaa niitä mökillä kumppareihin ja mennä sytyttämään saunan pesää? Kuka rohkenee kokeilla?
Itse olen hakenut joulukuusenkin korkkaireilla metsästä. :D Ihan itse hakkasin kirvellä. (Saisinko aplodeja?)
Naisen "rooli" on ollut vahvasti modernisoitunut jo vuosia, mutta ap tyyppiset edelleen kuvittelevat olevansa jotekin erilaisia kuin kaikki muut naiset.
Kumpaa ap mahtaa iältää olla, nuori joka ymmärtää sen minkä nenästä suuhun valuu vai kahden eri aikakauden välissä syntynyt?
Kyllä ap myös käyttää korkkareita, harvoin kylläkin :) Nenästä ei onneksi suuhun mitään valu (vai onko tämä jokin sanonta jota en ikäni puolesta ymmärrä :D?). Olen 30v.
t.ap
Minä olen tehnyt noita mainitsemiasi asioita 5-vuotiaasta lähtien, mutta minä kasvoinkin maaseudulla. Osaan myös eräillä, viikonkin retkiä metsässä! Olen silti kuitenkin aika hienohelma: kynnet on aina kauniit, osaan meikata ja pukeudun naisellisesti. N25
Kyllä olen hienohelma. Käytän klapien pillkomiseen klapikonetta, enkä kirvestä. Puusaunaa en voi lämmittää kun sellaista ei ole. Grilli ruuasta en pidä, joten en grillakaan. Takan meillä sytyttää se kumpi on ennemmin kotona ja 90% se on mies, kun teen pidempää työpäivää kuin hän.
En varmaan osaisi mitään noista, ja moottorisaha vähän pelottaisi. Meillä ei ollut lapsenakaan mökkiä. Vain halkoja olen tainnut kerran pilkkoa lapsena. Hypteettisessa tilanteessa kuitenkin tekisin mieluummin jotain fyysistä kuin pilkkoisin salaattia keittiössä. Paitsi jos kyse olisi jostain sakokaivon tyhjennyksestä.
Noi hommat on paljon mukavampia kuin vaikka perunoiden pesu tai kuoriminen ja salaatin teko tai mansikoiden poiminta, johon joskus jouduin kun miehet hakkasi halkoja. Saunan lämmittäminen on rentoa puuhaa, mutta ei enää ole omaa saunaa jota lämmittää, kuten vielä teininä kymmenen vuotta sitten oli.
Ei siinä mitään erikoista ole että nainen tekee noita hommia. Ennen oli varmaan yleisempää kun ei asuttu niin paljon kerros- tai rivitaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kumma miten joku kuvittelee oikeudekseen puhutella toisia hienohelmaksi vain siksi että tämä ei pidä joistakin hommista. Ilmeisesti mieheni on hienohelma, kun ei tykkää tehdä salaattia eikä osaa pujottaa lankaa ompelukoneeseen eikä ommella sillä.
Ja juu, osaan ja olenkin vaihtanut autoon renkaat, pilkkoa puita, grillata, syttää takan. Luulisi, että tärkeintä on, että työt tulee tehtyä tasapuolisesti, ettei toinen kuormitu liikaa. Tässä tarkoitan näitä jotka vertaa joka päiväiseen tiskaamisen ja auton renkaiden vaihdon kaksi kertaa vuodessa...
Ei ap tainnut sitä kysyä, onko joku homma mieluisampaa. Vaan että osaako ylipäätään.
On paljon miehiä ja naisia, jotka kieltätyvät edes opettelmasta vastakkaiselle sukupuolelle perinteisesti kuuluneita hommia. Esimerkkinä miehesi. Se on aika noloa, koska siinä jättäytyy sen armoille, että paikalla on aina joku, joka osaa.
Kyse on kumminkin täysin arkisista käytännön asioista, ei kvanttifysiikasta.
Tuosta työnjaosta olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä. Kyllä arkihommat voi jakaa niin, että se tekee, joka on taitavampi ja enemmän ko. työstä tykkää. Eikä siinä jaossa todellakaan haittaa, vaikka nainen tekisikin ns. naisten hommia enemmän. Pääasia tosiaan on, että kokonaisuudessaan työt jakautuvat suhteellisen tasan. Pari kertaa vuodessa renkaiden vaihtoon menee kaksi tuntia, pyykkihuoltoon menee jo yhdessä viikossa pari tuntia, ioten ei, renkaiden vaihto ei vastaa sitä, jos toinen on yksin pyykkivastaava.
N50
No mitä ne hommat mitä naisena pitäisi opetella edes on jos ei ole taloa, mökkiä, autoa?
Kenen halkoja pitäisi hakata kun asun kaupungissa kerrostalossa ja meillä on sähkösauna? En omista grilliä, enkä mökkiä, eikä ole takkaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Oho, älkää hyvät ihmiset ottako nokkiinne. Mun mielestä on just hyvä, jos naisetkin tuollaisia hommia tekee! Ei kaikki tee :)
t.ap
Mitä väliä mitä kukakin tekee, jos se on kaikille osapuolille ok?!???!!!????
Meillä (mökillä) mies tekee ruokaa, grillaa, ajaa traktorilla ja juo kaljaa. Minä ajan nurmikon, riehun pusikoissa raivaussahan kanssa, kaadan moottorisahalla puita, teen halkoja, haravoin, kitken kukkapenkkejä ja istuttelen juttuja. Mies sytyttää saunojen uunit ja hakee halot sekä talvisin auraa pihan. Muita juttuja sitten tehdään yhdessä tai se tekee, kuka ehtii, viitsii tai näkee tarpeelliseksi. Ikävää, jos en ole tarpeeksi naisellinen. Aina ei voi voittaa.
Ei, mä ymmärrän ap:n pointin ja olen itsekin joskua vähän ihmetellyt naisia, jotka eivät välitä opetella ns. miesten hommia. Heitä on paljon!
Tosin ihan yhtä lailla ihmettelen miehiä, jotka eivät välitä opetella ruuanlaittoa, lasten pukemista tai vaikkapa napin ompelemista.
Jos ikäänkuin jättäytyy sen armoille, että aina on huushollissa "Joku", joka hoitelee ne epämieluisat hommat, niin aika kädettömäksi sitä jää. Joskus on kumminkin edessä se tilanne, että toinen on matkoilla, sairaalassa, ottanut eron tai kuollut.
Minä olen aina opetellut myös ns. miehisiä hommia ja edellyttänyt myös mieheltä, että hän osaa ns. naisten duunit. Ihan on tosin vapaaehtoisesti ne opetellutkin. Ok, tällaisena viisikymppisenä pyylevänä täti-ihmisenä en ole kovin hyvä hakkaamaan halkoja tai vääntämään renkaan tiukalla olevia pultteja, mutta hätätilassa nekin hommat hoituvat.