Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nautitteko jos ruokapöytä on katettu kauniisti?

Vierailija
19.06.2017 |

Mietin itselleni uutta harrastusta ja koska olen jo aiemmin harrastanut astioiden keräämistä niin mietin jos alkaisin harrastamaan tavallisesta vaativampien kattausten tekoa. Mistä alkuun sellaisessa harrastuksessa koska siitä ei ole kai kirjoitettu yhtään artikkelia?

Minä olen perheen ainoa naisenpuoli ja muut perheenjäsenet eivät välittäisi vaikka ruoka tarjoiltaisiin pakeista joka päivä. Olen toki aina kattanut pöydän tavallisesti ja vieraiden tullessa olen yrittänyt kattaa hienommin. En ole iljennyt kysyä keneltäkään että nauttivatko ihmiset siitä jos ruokapöytä on katettu tavallista kauniimmin tai erikoisemmin? Missä vaiheessa kannattaisi panostaa kangasservetteihin? Nyt vielä ainakin meillä syömiset menevät sotkemiseksi ja välillä pitää nostaa talouspaperirullakin juhlapöytään.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tottakai :) arkiruokailuun emme yleensä kata (usein syödään jossain muualla kuin pöydän ääressä 😞) mutta jos vieraita on niin silloin aina. Meillä on kaksi antiikkiastiastoa sekä runsaasti vanhaa suomalaista lasia ja posliinia yms joita hyödynnetään kattauksessa, ja tietysti valkoiset pellavaiset ruokaliinat. Kaikki tarjottava laitetaan erilaisiin tarjoiluastioihin. Kattauksessa lautaset eri ruokalajeille aterimineen sekä eri juomille omat lasinsa.

Niin ja tietysti kauniit pöytäliinat ovat tärkeitä. Olen perinyt paljon vanhoja käsin tehtyjä kodintekstiileitä, suosikkini on valkoiset paksut pellavaliinat.

Kuulostavat ihanilta. Välillä kirpputoreilla on ihan käsinkudottuja isoisomummun aikaisia pöytäliinoja mutta niissä on usein tahroja tai reikiä. Muuten haluaisin sellaisia.

Vierailija
22/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangasservietit pitää olla silitetty tai tärkätty? Mule jo pöytäliinan silitys on liikaa

Tietysti silitetty, itse en tärkkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole niin väliä. Pöydässä on ihan sekalaiset kupit ja kipot.

Olenkohan mä sittenkään nainen kun en tässäkään asiassa ole kuin muut ilmeisesti...

Vierailija
24/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usvametsä kirjoitti:

Toisihan se arkeen pieniä iloja, kun pöytä olisi nätisti katettu. Kirjoista ja netistä saa varmasti ideoita kattauksiin. Ei hienoon kattaukseen erityistä syytä tai juhlaa tarvita. Minäkin kerään vanhoja astioita ja suomalaista lasia ja tykkäisin arkenakin laittaa pöydän nätiksi, mutta ei oikein jaksa. Yksin kun asuu ja syö, niin ei oikein aina innosta. Vaikka miksei sitä voisi itseäänkin hemmotella. Tykkään kattaa nätisti juhliin ja nautin näteistä kattauksista.

Minä en ole kerännyt mitään merkkituotteita vaan sellaisia astioita, jotka näyttävät mielestäni kivoilta. Mikseipä sitä kattaisi kun kerran tarvikkeet ovat jo valmiiksi kotona olemassa?

Vierailija
25/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Pröystäily on vastenmielistä.

Mikä on mielestäsi pröystäilyä? Minulla ei ole mitään hopea-aterimia tai kalliita astiastoja. Minua kiinnostavat enemmän muodot ja värit kuin kattauksen hinta. Missä menee pröystäilyn raja?

Mulla on vanhoja hopeisia aterimia ihan päivittäisessä käytössä.

Vierailija
26/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta esim. table setting ideas

Vierailija
27/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole niin väliä. Pöydässä on ihan sekalaiset kupit ja kipot.

Olenkohan mä sittenkään nainen kun en tässäkään asiassa ole kuin muut ilmeisesti...

Ei kai se ole kiinni sukupuolesta vaan siitä, mistä kukin saa aisteilleen tai miehelleen iloa. Sen vuoksi perheissä voidaan kokea ristiriitatilanteita jos toinen kattaa huolella ja toinen ei noteeraa toisen tekoa mitenkään.

Vierailija
28/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katetaan sunnuntaina paremmin, ja tietysti vieraille. Ihan päivittäin en jaksa. Järjestän myös päivällisiä miehen työkontakteille, se on kivaa. Saa laittaa oikein kunnolla.

Vierailija
29/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clarissa Dalloway, sinäkö siellä?

Vierailija
30/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Pröystäily on vastenmielistä.

Mikä on mielestäsi pröystäilyä? Minulla ei ole mitään hopea-aterimia tai kalliita astiastoja. Minua kiinnostavat enemmän muodot ja värit kuin kattauksen hinta. Missä menee pröystäilyn raja?

Mulla on vanhoja hopeisia aterimia ihan päivittäisessä käytössä.

Haluaisin kuulla pröystäilystä maininneelta onko se pröystäilyä. Hän feidasi tarkentamatta käsitystään pröystäilystä.

Vierailija
31/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähemmän kiinnostaa kattaus, pääasia on että on hyvää ruokaa ja mukavia tyyppejä pöydän ympärillä. Hienostelukattaus voi päinvastoin aiheuttaa jäykistelyä (ainakin minussa) eikä nostata fiilistä kun kaikki miettii vaan miten käyttäytyä korrektisti.

Vierailija
32/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä suoraan sanottuna viitsisi tuhlata aikaani noin turhanpäiväiseen asiaan kun itse keksisin sillekin ajalle monta muuta hyödyllisempää tekemistä, esim. opiskelu.

Just. Ja täällä palstalla roikkuminen ja osallistuminen keskusteluun, joka koskee sun mielestä turhanpäiväistä asiaa, ei sitten mielestäsi ole ollenkaan ajan tuhlaamista. Mene kuule vaan opiskelemaan, olet selvästi sen tarpeessa.

Vierailija
33/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi vähemmän kiinnostaa kattaus, pääasia on että on hyvää ruokaa ja mukavia tyyppejä pöydän ympärillä. Hienostelukattaus voi päinvastoin aiheuttaa jäykistelyä (ainakin minussa) eikä nostata fiilistä kun kaikki miettii vaan miten käyttäytyä korrektisti.

Käyttäytyä korrektisti? Varmaan pyrit käyttäytymään korrektisti toisten kanssa myös vähemmällä vaivalla katetussa pöydässä eli kiität, ojennat ruokaa kun toinen pyytää jne? Ihan samalla tavallahan pitäisi käyttäytyä kohteliaasti vaikka söisi toisen kanssa kannon nokassa nötköttiä purkista ja kahvia termarista. Tämä on siis minun mielipiteeni.

Vierailija
34/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä suoraan sanottuna viitsisi tuhlata aikaani noin turhanpäiväiseen asiaan kun itse keksisin sillekin ajalle monta muuta hyödyllisempää tekemistä, esim. opiskelu.

Käytät tunnin muutaman kerran vuodessa pöydän kattamiseen astetta hienommin ja sekin on paheksuttavaa turhamaisuutta joidenkin mielestä?

Vierailija
35/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tykkään naida pöydällä jos mies on kattanut sen kauniisti

Vierailija
36/50 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy kiinnostuneille vaikka miten paljon kattausideoita, kun guuglaa: beutiful table settings, niin jossain voi vaikka tilata viikottaisen kattausvinkin postiinsa. Joillekin se on ihan harrastus.

Vierailija
37/50 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nautin kauniista kattauksesta niin paljon, että katan kauniisti myös yksin syödessäni.

Meillä on arkikäytössäkin ruudulliset kankaiset servietit, joita ei vaihdeta joka syönnin yhteydessä. Talvisin sytytän myös aina kynttilät pöytään, näin kesällä en muuten kuin juhlapöytään. Tuoreita kukkia on ruokapöydällä myös aina maljakossa.

Ja mitä juhlapöydän kattaukseen tulee, saa se yleensä aina kehuja vierailta. Käytän vuodenaikaan sopivia koristeita, pöydässä on katelautaset ja valkoiset kangasservietit.

Eikä ikinä, ikinä pöytään nosteta kokkausastioita!

Miten ne arkiservietit säilytetään? Seuraavaksi saat Sirkan tomaattikastikkeet ja huulipunat?

Meillä on vakipaikat ruokapöydässä ja kangasservietit taitetaan siististi jokaisen omalle paikalle. Ja vaihdetaan tarpeen mukaan.

Vierailija
38/50 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nautin kauniista kattauksesta niin paljon, että katan kauniisti myös yksin syödessäni.

Meillä on arkikäytössäkin ruudulliset kankaiset servietit, joita ei vaihdeta joka syönnin yhteydessä. Talvisin sytytän myös aina kynttilät pöytään, näin kesällä en muuten kuin juhlapöytään. Tuoreita kukkia on ruokapöydällä myös aina maljakossa.

Ja mitä juhlapöydän kattaukseen tulee, saa se yleensä aina kehuja vierailta. Käytän vuodenaikaan sopivia koristeita, pöydässä on katelautaset ja valkoiset kangasservietit.

Eikä ikinä, ikinä pöytään nosteta kokkausastioita!

Mitä koristeita käytät? Vinkkejä? Ideoita?

No vaikka syksyn luonnosta pihlajanmarjoja, värikkäitä lehtiä, käpyjä jne. Sopivasti esim. Kivi-tuikkuja väleihin. Jouluna vaikka helminauhoja, kimaltavia joulupalloja, kynttilöitä, organzaa jne. Kesällä kukkia ja heiniä yksittäin kaoeisiin maljakoihin tai runsaita kimppuja. Jne jne, netistä löytää ideoita, jos omat loppuu.

Vierailija
39/50 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos pöydälle on vaan nostettu kattiloita ja huitastu lautaset paikoilleen, oikeuttaa se olemaan käyttäytymättä ruokapöydössä? Voi elämän kevät!

Vierailija
40/50 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kaunis kattaus kuuluu asiaan aina, kun syödään vähän hienommin, oli kysymys sitten vieraiden tulemisesta tai ihan oman perheen juhlista tai vaikka sunnuntaipäivällisestä. Olen myös perheen ainut nainen, mutta olen onnistunut opettamaan juhlavan kattauksen merkityksen myös nyt jo aikuisille pojilleni. Kangasservettejä käytän myös ajoittain, mutta nykyään on onneksi kauniita paperisiakin servettejä.

Näin juuri, esimerkki kasvattaa. Se, minkä on kotona oppinut, on helppo siirtää omaan kotiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan