Nautitteko jos ruokapöytä on katettu kauniisti?
Mietin itselleni uutta harrastusta ja koska olen jo aiemmin harrastanut astioiden keräämistä niin mietin jos alkaisin harrastamaan tavallisesta vaativampien kattausten tekoa. Mistä alkuun sellaisessa harrastuksessa koska siitä ei ole kai kirjoitettu yhtään artikkelia?
Minä olen perheen ainoa naisenpuoli ja muut perheenjäsenet eivät välittäisi vaikka ruoka tarjoiltaisiin pakeista joka päivä. Olen toki aina kattanut pöydän tavallisesti ja vieraiden tullessa olen yrittänyt kattaa hienommin. En ole iljennyt kysyä keneltäkään että nauttivatko ihmiset siitä jos ruokapöytä on katettu tavallista kauniimmin tai erikoisemmin? Missä vaiheessa kannattaisi panostaa kangasservetteihin? Nyt vielä ainakin meillä syömiset menevät sotkemiseksi ja välillä pitää nostaa talouspaperirullakin juhlapöytään.
Kommentit (50)
No, se kattaus on yleensä vähän niin ja näin kun syön yksin, mutta kuitenkin olen panostanut itselleni kauniisiin astioihin ja aterimiin.
Vierailija kirjoitti:
En. Pröystäily on vastenmielistä.
Milloin estetiikka on pröystäilyksi muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suoraan sanottuna viitsisi tuhlata aikaani noin turhanpäiväiseen asiaan kun itse keksisin sillekin ajalle monta muuta hyödyllisempää tekemistä, esim. opiskelu.
Jep-jep. Siinä ruokaa valmistaessasi sen sijaan, että kattaisit pöydän kauniisti, kuljet hellan ja tietokoneen väliä tai luet oppikirjaasi kauhaa heilutellen?
En nauti, nautin siitä että on hyvää ruokaa ja juomaa, sekä mukavaa seuraa. Kukin tavallaan. Kuka oikeasti kattaa arkisin? Syntymäpäivä + juhlakattaus on aivan eri asia, en todellakaan kata arkisin.
Liian fiini kattaus on nipottajan mieleen. Eli en nauti.
terv. 44
Kotona ei ole katettu pöytää mitenkään. Haetaan ruoat kattilasta lautaselle ja syödään telkkarin ääressä.
Kaksin kun eletään, ja kumpikaan ei moisesta välitä, niin turhaahan se olisi.
Molemmilla ruokailu on vähän sellanen toimenpide mikä nyt pitää jossain välissä tehdä, siihen ei panosteta (tai siis puitteisiin, ruoan laatuun ja terveellisyyteen kyllä).
Vieraisilla en juurikaan kiinnitä huomiota kattaukseen; aivan sama onko viimoisen päälle laitettu vai lautAset itse kaapista ja syömään -meininki. En minä sitä kattausta mene katsomaan, vaan niitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En nauti, nautin siitä että on hyvää ruokaa ja juomaa, sekä mukavaa seuraa. Kukin tavallaan. Kuka oikeasti kattaa arkisin? Syntymäpäivä + juhlakattaus on aivan eri asia, en todellakaan kata arkisin.
No miten teillä syödään arkisin? Kaikki eri aikaan ja suoraan kattilasta?
Kyllä minusta pöytä katetaan arkisinkin kauniisti ja kaikki syövät yhtaikaa. Eihän se kaunis arkikattaus muuta vaadi, kuin pöytäliina/tabletit, lautaset siististi, servietit (kangasta tai paperia) niiden viereen ja ruokailuvälineet serviettien päälle. Tai servietit lautasten päälle ja ruokailuvälineet lautasten molemmin puolin. Lasit ojennukseen lautasten yläpuolelle.
Jos ei jaksa ruokia nostella tarjoiluastioihin, jättää hellalle ja jokainen ottaa sieltä, niin pysyy pöytä siistin näköisenä.
Hups, aikaa meni pari-kolme minuuttia ruoanlaiton lomassa!
Minusta se olisi ihanaa. Kunhan joku muu kattaa ja siivoaa , tiskaa ja tärkkää!
Itse käytän pöydässä kerniliinoja, ja jos on lautasliinat ne ovat talouspaperia. Leivät on pöydässä pussissaan ja juusto paketissaan.
Meillä kyllä olisi hienoja pitsireunaisia pellavalautasliinoja, katelautasia, keittokulhoja, upeita ja hankalia vanhoja astioita joita ei voi pestä tiskikoneessa. Ei riitä mielenkiinto ja aika niiden kanssa pelaamiseen. Eikä nyt sattuneesta syystä ole palveluskuntaa hoitamaan hopeoiden kiillotusta ja liinojen tärkkäystä.
Nautin. Kauniit astiat ovat ihania (kauneus ei välttämättä edellytä, että astiat olisivat kalliit).
Jos kattaus on hieno, vieraat yleensä pyrkivät olemaan tavallista siistimpiä, esim. kangasserviettiä ei tee mieli liata niin ronskisti kuin paperia (vaikka tietääkin, että servietit menevät pesuun). Hienompi kattaus siis yleensä vaikuttaa syöjien käytökseen, jolloin kokemus on sitä kauttakin nautinnollisempi.
Mitä pröystäilyä on kauniissa kattauksessa? Ei kauniiseen kattaukseen tarvita pöytähopeita ja kalliita astioita, jos sitä pröystäilynä pidät. Kiva kattaus voi syntyä vaikka eriparisista ja erivärisistä astioista, kun vähän panostaa.