Poistatteko faceebookista sellaiset tuttavat, jotka eivät koskaan päivitä mitään. Seuraavat vain uteliaasti muiden tekemisiä.
Olen kahden vaiheilla poistaisinko tällaiset tutut sieltä. Tuntuu jotenkin itsekkäältä, ettei voi antaa mitään ilmi itsestään, mutta seuraa kuitenkin ja tykkäilee muiden tekemisiä.
Kommentit (92)
No en. :D En ole ikinä ajatellut että siellä olo jotenkin velvoittaisi kertomaan itsestään. Enkä myöskään ajattele, että ne hiljaiset tyypit on siellä vaan kyyläämässä. Ihmiset on erilaisia. Toisten vaan ei tule päivitettyä mitään, kun toisille se on ihan luontaista, tai sitten ei muista syistä vaan tahdo kertoa ihan kaikkea. Ei ole tullut mieleenkään, että kaikkien pitäisi toimia siellä jotenkin samalla kaavalla tai että jos luet jonkun päivityksiä, myös sinä olet velvoitettu kertomaan saman tasoisen asian itsestäsi. :D What. Kuulostaakin tosi omituiselta ja lapselliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi kenelläkään olisi mitään velvollisuutta tehdä itsestään päivityksiä vastalahjaksi siitä, että saa lukea toisten päivityksiä. Eihän niitä aktiivisiakaan käyttäjiä kukaan pakota tekemään päivityksiä, vaan vapaaehtoisesti he itsestään tietoa jakavat. Ja jos joku ei sitä halua tehdä, miksi pitäisi?
Ei oo velvollisuutta tietenkään, mut onhan tollanen passiivisuus hieman verrattavissa siihen, että illanistujaisissa istutaan mykkänä.
Siis mitäääh?? Että kun puoliksi erehdyksessä joskus olen liittynyt Facebookiin, tulin samalla sitoutuneeksi olemaan osa jotain sosiaalisen median 24/7 illanistujaisporukkaa, jossa minun oletetaan jakavan asioita itsestäni kohteliaisuudesta muita kohtaan? Tuohan se vasta itsekäs ajattelutapa on! Vai oletko muistanut niille hiljaisille kavereillesikin kertoa, että kun olet facessa, olet jatkuvasti illanistujaisissa meidän muiden kanssa ja jos haluatkin olla mieluummin kotona rauhassa kuin meidän illanistujaisissa, niin sun pitää poistaa koko tilisi? Normielämässä illanistujaisiin sentään kutsutaan mukaan niin, että osallistujat tietävät olevansa illanistujaisissa, ja normielämän illanistujaiset kestävät vain sen yhden lyhyen illan, jonka jälkeen voi taas olla rauhassa. Mutta Facebook on ilmeisesti jonkinlainen 24/7 illanistujaiset, joihin olet tietämättäsi liittynyt tehdessäsi tilin sinne? Vai mikä idea tässä on taustalla?
Minä kirjaudun Facebookiin sisään ehkä pari kertaa vuodessa, jollei ole jotain erityistä syytä kirjautua. En päivitä sinne koskaan mitään, koska en keksi mitä päivittäisin. En osaa käyttää sen yksityisyysasetuksia niin, että voisin kohdentaa päivitykseni vain joillekin tietyille henkilöille koko kaveriporukan sijaan, ja en näe mitään syytä kertoa tavallisesta arjestani mitäänsanomattomuuksia kaikille kavereissani oleville henkilöille jostain ex-anopista alkaen. Joten en siis päivitä mitään, koska ei ole mitään päivitettävää. Joidenkin kavereiden päivityksiä käyn lähinnä kohteliaisuussyistä tykkäämässä silloin harvoin kun olen sisään kirjautuneena. Pitää vissiin lopettaa sekin ettei kukaan vaan vedä hernettä sieraimeen siitä, että hänen päivityksestään tykätään... En tosin käsitä, miksi päivittää sinne mitään, jos ei halua saada tykkäyksiä, mutta enpä mä ollut tiennyt tästä illanistujaiskäytännöstäkään.
Miksi pyydät tai hyväksyt jonkun fb-kaveriksi, jos et halua jakaa hänen kansaan mitään?
Koita nyt ymmärtää, kaverina oleminen ei velvoita jatkuvasti päivittämään fb:ssä yhtään mitään! Juurihan vastaaja kertoi ettei käy koko sivustollakaan kuin pari kertaa vuodessa eikä mitään kerrottavaa kenellekään ole. ohis
No ei velvoita ei, ihan turha toistaa tuota olkiukkoargumenttia. Mutta minua kiinnostaa, miksi ihminen vaivautuu, paitsi liittymään facebookiin, myös ottamaan ihmisiä kavereikseen, vaikka tietää, että ei halua mitään siellä jakaa.
Esimerkiksi itse en etsi minkäänlaisia sivusuhteita, joten mulla ei ole tiliä millään deittisivustolla. Jos olisin sellaiseen kuitenkin liittynyt, muut käyttäjät olettettavasti otaksuisivat minun etsivän seuraa. Mut sittenhän voisin korostaa sitä, että deittisivustolla oleminen ei velvoita hakemaan seuraa :D
Mä voin vastata tohon omalta osaltani: Koska ihmiset jostain syystä nykyään eivät osaa enää kirjoittaa sähköposteja tai vastailla puhelimeen/soittaa kysyäkseen kuulumisia. Naamakirjassa he sentään ovat, ja sitä kautta voi laittaa viestiä johon vastaavatkin. En edes muista koska olisin käynyt katsomassa Facessa omaa etusivuani satika jonkun toisen ihmisen profiilia, menen suoraan messengeriin. Ei voisi vähempää kiinnostaa kenenkään ruokakuvat taikka aforismipäivitykset, voi jeesus sentään. Tuntuu että Facesta on tullut joku tapa esitellä lapsellisesti oman elämänsä pienimmätkin tapahtumat vatsataudeista lähtien ja jakaa "hauskat" kuvat. Ja nyt sitten jotkut ovat saaneet päähänsä peräti loukkaantua kun joukossa on niitä, joita ei vaan lähtökohtaisesti nappaa kertoa kuinka osti juuri uudet lakanat ja kissa oppi käyttämään hiekkalaatikkoa.
Ja ihan btw liittyen tohon illanistujaiskommenttiin: Mun huomioideni mukaan aktiivisesti somettavat ovat juuri niitä, jotka ovat niissä halvatun illanistujaisissa hipihiljaa naama kiinni puhelimessa. SE on epäkohteliasta jos mikä.
Ymmärrän sua Ap. Ärsyttää työkamu, joka ei koskaan tykkää, kommentoi tai postaa itse. Paitsi toisen yhteisen työkamumme postauksista tykkää joka kerta, minun ei koskaan.
Tulee olo, että stalkkaa vaan mua :)
Vierailija kirjoitti:
Näköjään moni tänne kirjoittanut on juurikin tällainen hiljainen kyylä -facekäyttäjä, kun niin kovasti hyökkäätte AP:n kimppuun :D
Itse oon merkannut nää hiljaiset kyylät Restricted-ryhmään, eivät nää kuin mun julkiset postaukset eli käytännössä taustakuvan vaihdon. Ovat silti kaverilistalla niin ei tarvi vetää hernettä nenään poistamisesta ;) Suosittelen!
Jos ainoa tarkoitus olisi kyylätä sinun päivityksiä he poistavat ihan itse sinut kavereista kun huomaavat että et päivitä asioitasi. Jos taas eivät kyylää päivityksiä tuskin edes huomaavat sitä että et sinäkään raportoi heille tekemisistäsi.
Facebookin syvin olemus on stalkkaaminen. Sehän on kehitetty juuri stalkkaamista varten. Ihan höpö höpöä nämä väitökset että te ette muka stalkkaa siellä ihmisiä. Ja nämä jotka eivät päivitä mitään, kuvittelevat jotenkin olevan kaikkia muita ylempänä, kun ovat niin fiksuja etteivät päivitä omasta elämästään mitään, mutta kurkkivat vaan muiden juttuja. Just just.
Aluksi luulin, että tällaiset eivät käytä facebookia juuri lainkaan. Väärin: huomasin, että juuri nämä ovat kaikkein eniten online-tilassa, eli kyttäävät antamatta itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poista vaan, jos siltä tuntuu.
Minä seuraan Facebookin kautta lähinnä uutisia ja välillä klikkaan kohteliaisuudesta muiden päivityksiä. En ole koskaan ajatellut, että jollekin on ongelma, etten päivitä mitään.
Facebook ei ole minulle tärkeä forum, mutta pidän sitä kautta yhteyttä joihinkin ihmisiin.
Onko sinulla kuitenkin kaverilistalla muitakin kuin nuo ihmisen keihin pidät yhteyttä? Miksi?
Minulla on hyvin vähän Facebook-kavereita eli olen kieltäytynyt useammasta kaveriehdotuksesta. Seuraan Facebookissa kirjoittavien tekstejä täysin satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden vaiheilla poistaisinko tällaiset tutut sieltä. Tuntuu jotenkin itsekkäältä, ettei voi antaa mitään ilmi itsestään, mutta seuraa kuitenkin ja tykkäilee muiden tekemisiä.
Sulla on itseäsi fiksumpia tuttavia.
No tuota. Senkun poistat, mutta minä en kyllä seuraile kenenkään tekemisiä, vaikka en ikinä mitään päivitäkään. Joskus kerran parissa kuukaudessa kirjaudun katsomaan kummilapsien uusimpia kuvia.
Kyllä poistan. En kaipaa mitään kulissiystäviä. Minulla laatu korvaa määrän. Kavereita on vain vähän toistakymmentä mutta he ovat aidosti kavereita. Jos henkilö ei pitkään aikaan päivitä mitään, on laittanut kaikki profiilitiedotkin pois näkyvistä eikä myöskään facen ulkopuolella pidä yhteyttä niin eihän minulla ole silloin mitään yhteistä hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi luulin, että tällaiset eivät käytä facebookia juuri lainkaan. Väärin: huomasin, että juuri nämä ovat kaikkein eniten online-tilassa, eli kyttäävät antamatta itse mitään.
Totta!
Taidatte olla vähän yksinkertaisia. Itse harvemmin päivittelen mitään, mutta käytän messengeriä. Joten: näyn jatkuvasti aktiivisena. Voi kauhia.
Facebookissa on myös paljon yksityisiä ryhmiä, joiden käyttö ei näy teille kyylääjille. Siis juuri teille jotka seuraatte toisten muka-kyyläämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sana "kyttääminen" kuulostaa jotenkin ihan väärältä tässä kohtaa. Se on sama, jos ihminen ei saisi istua vaikkapa teranssilla, ja katsella ohikulkevia ihmisiä vaan se olisi kyttäämistä. Jos joku faseen jotakin laittaa, hän laittaa sen nimenomaan muiden katsottavaksi. Joten mitä Kyttäämistä se sitten on, jos fb:ssä käviä sen sieltä sitten näkee??? Itse ainakin jo kohteliaisuus syistä tykkään ystävien postauksista, vaikka en itse koskaan mitään laitakaan. Näin annan ymmärtää, että olen heistä kiinnostunut, niin kuin ystävistä pitääkin olla. Ja , että välitän heidän elämästään.
Ei mulla ole mitään kerrottavaa facebookissa. Tuntuu ettei ketään kiinnosta mikään mikä postaan - joten en postaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen luonut kavereistani sellaisen ryhmän "hiljaiset" missä on ne ystävät, jotka ei koskaan kommentoi. Sitten vain määritellyt, mitä tuo ryhmä saa nähtäväkseen. Ei paljoa mitään. Statuspäivitystä tehdessä valikoin aina ryhmän "kaverit" ja jos haluan, että hiljaisetkin näkee niin kaikki ryhmät.
Miten tämmöinen ryhmä luodaan? Minulle näkyy omaa postausta tehdessä vain "julkinen", "kaverit", "kaikki paitsi..." (jossa siis pitää joka kerta klikkailla nimet erikseen), "tietyt kaverit" ja "vain minä". Todellakin haluan myös asiani näkyviin vain tärkeille. Osa ei ole ansainnut millään tavalla nähdä yhtään mitään elämästäni. Vaikka synnyttäisin kirahvin niin ei tule mitään tykkäystä tai reaktiota. Aivan turhia hiljaa olevia osa. 9 vuotta hiljaa ja ilman päivityksiä. Silti face on koko ajan auki esim jos jossain koulutuksessa nähdään.
En. En itsekään päivitä juuri koskaan mitään. Tosin en kyllä juurikaan seuraile koko facebookia. Oikeastaan voisin itse itseni sieltä poistaa, mutta samapa toi. Ei siitä haittaakaan ole, joten en ole saanut aikaiseksi.
Kuka hullu nyt itsestään feispuukkiin mitään kertoo.
Olen vuosien varrella poistanut henkilöitä kahdesta syystä: joko minua ei enää kiinnosta heidän elämänsä tai sitten en halua että ko henkilö tietää mitään minun elämästäni.
Onhan tuosta loukkaannuttu mutta mitäpä väliä. Vaihtaessani työpaikkaa saatan poistaa ne henkilöt, kenen kanssa en ole jatkossa enää tekemisissä.
Itse käytin Facebookia aivan eri tavalla esim. 2007-9 kuin nykyisin. Ja tuolta ajalta on valtaosa FB-kavereistani. Tuolloin olin aktiivinen ja päivitin sinne kaikenlaista. Nykyään en jaksa, itsekritiikki on liian kova ja lähinnä käytän sitä chattailyyn.