Poistatteko faceebookista sellaiset tuttavat, jotka eivät koskaan päivitä mitään. Seuraavat vain uteliaasti muiden tekemisiä.
Olen kahden vaiheilla poistaisinko tällaiset tutut sieltä. Tuntuu jotenkin itsekkäältä, ettei voi antaa mitään ilmi itsestään, mutta seuraa kuitenkin ja tykkäilee muiden tekemisiä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
En. Miksi pitäisi poistaa? Minusta hiukan lapsekasta ajattelua.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi kenelläkään olisi mitään velvollisuutta tehdä itsestään päivityksiä vastalahjaksi siitä, että saa lukea toisten päivityksiä. Eihän niitä aktiivisiakaan käyttäjiä kukaan pakota tekemään päivityksiä, vaan vapaaehtoisesti he itsestään tietoa jakavat. Ja jos joku ei sitä halua tehdä, miksi pitäisi?
Ei oo velvollisuutta tietenkään, mut onhan tollanen passiivisuus hieman verrattavissa siihen, että illanistujaisissa istutaan mykkänä.
Siis mitäääh?? Että kun puoliksi erehdyksessä joskus olen liittynyt Facebookiin, tulin samalla sitoutuneeksi olemaan osa jotain sosiaalisen median 24/7 illanistujaisporukkaa, jossa minun oletetaan jakavan asioita itsestäni kohteliaisuudesta muita kohtaan? Tuohan se vasta itsekäs ajattelutapa on! Vai oletko muistanut niille hiljaisille kavereillesikin kertoa, että kun olet facessa, olet jatkuvasti illanistujaisissa meidän muiden kanssa ja jos haluatkin olla mieluummin kotona rauhassa kuin meidän illanistujaisissa, niin sun pitää poistaa koko tilisi? Normielämässä illanistujaisiin sentään kutsutaan mukaan niin, että osallistujat tietävät olevansa illanistujaisissa, ja normielämän illanistujaiset kestävät vain sen yhden lyhyen illan, jonka jälkeen voi taas olla rauhassa. Mutta Facebook on ilmeisesti jonkinlainen 24/7 illanistujaiset, joihin olet tietämättäsi liittynyt tehdessäsi tilin sinne? Vai mikä idea tässä on taustalla?
Minä kirjaudun Facebookiin sisään ehkä pari kertaa vuodessa, jollei ole jotain erityistä syytä kirjautua. En päivitä sinne koskaan mitään, koska en keksi mitä päivittäisin. En osaa käyttää sen yksityisyysasetuksia niin, että voisin kohdentaa päivitykseni vain joillekin tietyille henkilöille koko kaveriporukan sijaan, ja en näe mitään syytä kertoa tavallisesta arjestani mitäänsanomattomuuksia kaikille kavereissani oleville henkilöille jostain ex-anopista alkaen. Joten en siis päivitä mitään, koska ei ole mitään päivitettävää. Joidenkin kavereiden päivityksiä käyn lähinnä kohteliaisuussyistä tykkäämässä silloin harvoin kun olen sisään kirjautuneena. Pitää vissiin lopettaa sekin ettei kukaan vaan vedä hernettä sieraimeen siitä, että hänen päivityksestään tykätään... En tosin käsitä, miksi päivittää sinne mitään, jos ei halua saada tykkäyksiä, mutta enpä mä ollut tiennyt tästä illanistujaiskäytännöstäkään.
Miksi pyydät tai hyväksyt jonkun fb-kaveriksi, jos et halua jakaa hänen kansaan mitään?
Koita nyt ymmärtää, kaverina oleminen ei velvoita jatkuvasti päivittämään fb:ssä yhtään mitään! Juurihan vastaaja kertoi ettei käy koko sivustollakaan kuin pari kertaa vuodessa eikä mitään kerrottavaa kenellekään ole. ohis
En edes mene FB:iin, siellä näyttävät kokoontuvan lähinnä kyylät tai omasta elämästään leuhottajat... itse en ole kumpaakaan tyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi kenelläkään olisi mitään velvollisuutta tehdä itsestään päivityksiä vastalahjaksi siitä, että saa lukea toisten päivityksiä. Eihän niitä aktiivisiakaan käyttäjiä kukaan pakota tekemään päivityksiä, vaan vapaaehtoisesti he itsestään tietoa jakavat. Ja jos joku ei sitä halua tehdä, miksi pitäisi?
Ei oo velvollisuutta tietenkään, mut onhan tollanen passiivisuus hieman verrattavissa siihen, että illanistujaisissa istutaan mykkänä.
Siis mitäääh?? Että kun puoliksi erehdyksessä joskus olen liittynyt Facebookiin, tulin samalla sitoutuneeksi olemaan osa jotain sosiaalisen median 24/7 illanistujaisporukkaa, jossa minun oletetaan jakavan asioita itsestäni kohteliaisuudesta muita kohtaan? Tuohan se vasta itsekäs ajattelutapa on! Vai oletko muistanut niille hiljaisille kavereillesikin kertoa, että kun olet facessa, olet jatkuvasti illanistujaisissa meidän muiden kanssa ja jos haluatkin olla mieluummin kotona rauhassa kuin meidän illanistujaisissa, niin sun pitää poistaa koko tilisi? Normielämässä illanistujaisiin sentään kutsutaan mukaan niin, että osallistujat tietävät olevansa illanistujaisissa, ja normielämän illanistujaiset kestävät vain sen yhden lyhyen illan, jonka jälkeen voi taas olla rauhassa. Mutta Facebook on ilmeisesti jonkinlainen 24/7 illanistujaiset, joihin olet tietämättäsi liittynyt tehdessäsi tilin sinne? Vai mikä idea tässä on taustalla?
Minä kirjaudun Facebookiin sisään ehkä pari kertaa vuodessa, jollei ole jotain erityistä syytä kirjautua. En päivitä sinne koskaan mitään, koska en keksi mitä päivittäisin. En osaa käyttää sen yksityisyysasetuksia niin, että voisin kohdentaa päivitykseni vain joillekin tietyille henkilöille koko kaveriporukan sijaan, ja en näe mitään syytä kertoa tavallisesta arjestani mitäänsanomattomuuksia kaikille kavereissani oleville henkilöille jostain ex-anopista alkaen. Joten en siis päivitä mitään, koska ei ole mitään päivitettävää. Joidenkin kavereiden päivityksiä käyn lähinnä kohteliaisuussyistä tykkäämässä silloin harvoin kun olen sisään kirjautuneena. Pitää vissiin lopettaa sekin ettei kukaan vaan vedä hernettä sieraimeen siitä, että hänen päivityksestään tykätään... En tosin käsitä, miksi päivittää sinne mitään, jos ei halua saada tykkäyksiä, mutta enpä mä ollut tiennyt tästä illanistujaiskäytännöstäkään.
Miksi pyydät tai hyväksyt jonkun fb-kaveriksi, jos et halua jakaa hänen kansaan mitään?
Koita nyt ymmärtää, kaverina oleminen ei velvoita jatkuvasti päivittämään fb:ssä yhtään mitään! Juurihan vastaaja kertoi ettei käy koko sivustollakaan kuin pari kertaa vuodessa eikä mitään kerrottavaa kenellekään ole. ohis
No ei velvoita ei, ihan turha toistaa tuota olkiukkoargumenttia. Mutta minua kiinnostaa, miksi ihminen vaivautuu, paitsi liittymään facebookiin, myös ottamaan ihmisiä kavereikseen, vaikka tietää, että ei halua mitään siellä jakaa.
Esimerkiksi itse en etsi minkäänlaisia sivusuhteita, joten mulla ei ole tiliä millään deittisivustolla. Jos olisin sellaiseen kuitenkin liittynyt, muut käyttäjät olettettavasti otaksuisivat minun etsivän seuraa. Mut sittenhän voisin korostaa sitä, että deittisivustolla oleminen ei velvoita hakemaan seuraa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei velvoita ei, ihan turha toistaa tuota olkiukkoargumenttia. Mutta minua kiinnostaa, miksi ihminen vaivautuu, paitsi liittymään facebookiin, myös ottamaan ihmisiä kavereikseen, vaikka tietää, että ei halua mitään siellä jakaa.
Esimerkiksi itse en etsi minkäänlaisia sivusuhteita, joten mulla ei ole tiliä millään deittisivustolla. Jos olisin sellaiseen kuitenkin liittynyt, muut käyttäjät olettettavasti otaksuisivat minun etsivän seuraa. Mut sittenhän voisin korostaa sitä, että deittisivustolla oleminen ei velvoita hakemaan seuraa :D
Kuulutko yhteenkään facebookin esim. harrasteryhmään jonka viestit eivät toimi FB:n ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Mut saa ainakin poistaa, jos vainoissaan kokee mun stalkkaavan vain siksi, etten itse päivitä mitään :D Olen fb:ssä parin mulle oleellisen ryhmän takia lähinnä. Toki sitä uutisvirtaakin tulee joskus ajankuluksi selattua, mutta viestiä 2 myötäillen ihmettelen, että miksi julkistaa mitään, jota ei halua muiden näkevän.
Narsistinen ajatus, että jokainen "hiljainen" siellä vain "seuraisi uteliaana" sun tekemisiä. Sori, mutta kun mua just ei kiinnosta. Mua ei kiinnosta olla esillä, eikä siksi julkiset päivittelyt oo mun juttu. Ei mitenkään haittaa, että toisten juttu se voi olla, mutta imartelet itseäsi jos kuvittelet että aivan uteliaana sua seurailisin.
Kuulostat juuri sellaiselta työpaikan naiselta joka jaksaa päivitellä mitä joku on tänään julkaissut, ei julkisesti vaan kavereille. Sitten haukutaan tätä päivitystä tehnyttä ties minkälaiseksi, sinäkin. En minä kuvittele mitään sinusta! Sääli ettet poista kaverilistaltasi jos en kelpaa kuin arvosteluusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi istua "mykkänä"? Miksei hiljaisilla ja epäsosiaalisilla ihmisillä ole yhtä lailla oikeus olla omia itsejään kuin puheliailla ja sosiaalisillakin? Mikseivät nämä "mykkänä" istujat saisi vain yksinkertaisesti nauttia toisten ihmisten seurasta ja kuuntelemisesta ilman, että heiltä vaaditaan vastineeksi sellaista käytöstä, mikä ei ole heille luonteenomaista? Vaivaako se näitä sosiaalisia ihmisiä, ja jos niin miksi? Miksi hiljaisten ja epäsosiaalisten erilaisuus heitä vaivaa, jos ei puheliaidenkaan erilaisuus vaivaa näitä hiljaisia (ja ilmeisesti ei vaivaa, jos he kerran ovat vapaaehtoisesti näiden puheliaiden seurassa)?
En poista hiljaisia, kun ei heistä mitään haittaakaan ole. En tee päivityksiä siksi, että odottaisin vastaavasti päivityksiä muilta, etenkään miltään etäisiltä tuttavuuksilta. Päivitän kuvia esim. matkoistani, kommentoin linkittämiäni uutisia tai kerron muista arkielämän havainnoistani. En jaa mitään hirveän henkilökohtaista. Kaverilistaltani poistan asiattomia kommentteja seinälleni kirjoittelevat ihmiset. Viimeisin, jonka poistin, oli alkoholisoitunut ex-työkaverini, joka ilmeisesti humalapäissään kommentoi jatkuvasti päivityksiäni joko jotenkin negatiivisesti tai alatyylisesti. Jos olen huomannut, etten näe joiltakuilta esim. kaverilistoja, olen estänyt kyseisiltä ihmisiltä sitten vastaavasti samojen tietojen näkemisen omasta profiilistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko yhteenkään facebookin esim. harrasteryhmään jonka viestit eivät toimi FB:n ulkopuolella?
En ainakaan mihinkään sellaiseen, jonka viestien toimiminen edellyttäisi fb-kaveruuksia. Ihmettelenkin nimenomaan näitä, jotka laittavat kaveripyyntöjä mutta eivät sitten ikinä edes kavereilleen postaa mitään eivätkä edes tykkää tai kommentoi. Mut kai se sit on niin, että tollanen "oon liian spessu fabottaakseni" -asenne herättää huomiota paremmin silloin, kun pohjalla on se fb-tili olemassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut saa ainakin poistaa, jos vainoissaan kokee mun stalkkaavan vain siksi, etten itse päivitä mitään :D Olen fb:ssä parin mulle oleellisen ryhmän takia lähinnä. Toki sitä uutisvirtaakin tulee joskus ajankuluksi selattua, mutta viestiä 2 myötäillen ihmettelen, että miksi julkistaa mitään, jota ei halua muiden näkevän.
Narsistinen ajatus, että jokainen "hiljainen" siellä vain "seuraisi uteliaana" sun tekemisiä. Sori, mutta kun mua just ei kiinnosta. Mua ei kiinnosta olla esillä, eikä siksi julkiset päivittelyt oo mun juttu. Ei mitenkään haittaa, että toisten juttu se voi olla, mutta imartelet itseäsi jos kuvittelet että aivan uteliaana sua seurailisin.
Kuulostat juuri sellaiselta työpaikan naiselta joka jaksaa päivitellä mitä joku on tänään julkaissut, ei julkisesti vaan kavereille. Sitten haukutaan tätä päivitystä tehnyttä ties minkälaiseksi, sinäkin. En minä kuvittele mitään sinusta! Sääli ettet poista kaverilistaltasi jos en kelpaa kuin arvosteluusi.
Nimenomaan tuollainen on creepyä. Seurataan päivityksiä kaikessa hiljaisuudessa ja tullaan sitten IRL kommentoimaan niitä. Tai sit puhutaan vaan selän takana.
Vierailija kirjoitti:
En. Olen itse tuollainen. Facebook on kuollut some, se elää lähinnä ryhmissä. Niissä olenkin toisaalta aktiivinen kommentoija. Minä katson vähän oudoksi, jos käyttää Facebookia kuin twitteriä, en jotenkin osaa itse ruveta päivittämään asioita sinne sillä lailla. Varsinkaan kun en koe, että minulla olisi joku kaveripiiri/tms kohdeyleisö, jolle voisin päivityksiäni "kohdentaa". Minulla on vanhoja tuttuja, ja sellaisia joista toivon, että tulee kavereitani/olen tekemisissä jatkossakin, listallani. Ei oikeastaan ketään todella läheistä, paitsi muutama joille kerron asioistani ennemmin yksityisviesteillä.
En toisaalta vedä hernemaissipaprikaa nenääni, vaikka joku minut päättäisi poistaakin listaltaan. Mutta että itsekästä, kun ei päivitä mitään? Eri ihmisillä on eri tapoja käyttää somea.
Se, että sinä et käytä fb.ia muihin kuin ryhmiin, ei tee siitä kuollutta. Monet meistä jo varttuneemmista pitävät siitä kovasti.
Mistä tiedät ovatko he blokanneet sut ulos ettet nää heidän päivityksiä ;)
Ei ole mitään tarvetta raportoida elämästäni naamakirjaan. Miksi pitäisi? Käyttäjätili mulla on vaan sen takia kun liian moni kaveri haluaa jostain syystä lähetellä syntymäpäivä- tupari yms .kutsut naamakirjan kautta.
Mä olen poistanut esim. työkaverin, joka ei ikinä postaa mitään, mutta seuraa muiden juttuja (vähän vanhempi sosiaalisesti oudohko äijä). Nauroi töissä joku kerta, miten hassua on seurata toisten elämää Facessa :o No, ilo loppui mun elämän seuraamisen osalta.
Jos taas on hyvä kaveri, joka ei jaksa postata paljon koskaan, pidän silti FB-kamuina. Koska ollaan oikeastikin ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, päivityksiähän voi kohdentaa miten haluaa. Mut sama kysymys siinäkin tapauksessa: miksi pitää olla fb-kaveri sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei halua olla fb:ssä tekemisissä? Kai se sit vaan on se kavereiden määrä jolla halutaan leijua...
Olin itse sellainen, joka ei päivitä kuin silloin jos jotain erikoista tapahtuu, eli ehkä kerran puolessa vuodessa. Ei silti seuraillut muidenkaan juttuja, ei kiinnostanut kovin usein käydä facessa, ehkä joskus kohteliaisuudesta tykkäsin jotain. Jotkut poistivat kavereista, ihan sama mulle. En ole enää koko sivustolla.
Näköjään moni tänne kirjoittanut on juurikin tällainen hiljainen kyylä -facekäyttäjä, kun niin kovasti hyökkäätte AP:n kimppuun :D
Itse oon merkannut nää hiljaiset kyylät Restricted-ryhmään, eivät nää kuin mun julkiset postaukset eli käytännössä taustakuvan vaihdon. Ovat silti kaverilistalla niin ei tarvi vetää hernettä nenään poistamisesta ;) Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, päivityksiähän voi kohdentaa miten haluaa. Mut sama kysymys siinäkin tapauksessa: miksi pitää olla fb-kaveri sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei halua olla fb:ssä tekemisissä? Kai se sit vaan on se kavereiden määrä jolla halutaan leijua...
Ei ole kavereiden määrästä kiinni. Oma kaverilista näkyy vaan itselle. Poistamisesta vaan moni loukkaantuu...
Itse poistin synttäripäiväni ja ihmettelen, miksi aikuisilla ihmisillä on se näkyvissä.
On tosi rasittavas naputella onnitteluja jatkuvalla syötöllä.
Tuli vaan mueleen.
Minä en päivitä facea, koska ei minulla ole mitään mielenkiintoista sanottavaa. Ketään ei kiinnosta miten teen ruokaa, pelaan tietokoneella, imuroin ja käyn töissä. Käytän fb:tä lähinnä ihmisten kanssa jutteluun chatissä ja joskus saatan tykätä jonkun julkaisusta, harvemmin jaksan edes selata niitä.