Yh haluaa neljännen lapsen
No niin, provosoiva otsikko kirjoitettu.
Olen yh kolmelle lapselle. Viimeisen puoli vuotta olen miettinyt neljättä lasta. Nuorin on vasta vuoden, vanhin yläasteelle menossa. Minulla ei ole kumppania, eikä näillä näkymin tule olemaan, ehkä koskaan. (Ei vaan ole löytynyt sellaista sopivaa, samat arvot jakavaa kunnollista miestä, eikä oikeastaan ole edes haaveissa parisuhde.) Luovuttaja on/olisi tiedossa. Mietin vain onko tämä ihan hullua... Jaksan hyvin kolmen lapsen kanssa ja arki on toimivaa. Elätän itse perheeni ja hoidan kaikki muutkin työt. Iän puolesta voisin vielä tulla raskaaksi ehkä kymmenenkin vuotta. En kuitenkaan haluaisi odottaa enää kauaa jos neljännen lapsen saisin, vaan se olisi järkevin saada nuorimman kanssa tähän samaan syssyyn. Ehkä jo tulevan vuoden sisällä olisi toiveissa raskautua.
Onko linjoilla neljän lapsen (yh) äitejä? Miten paljon se arki muuttuu kun lapsimäärä kasvaa kolmesta neljään? Tietenkin taloudellinen puoli muuttuu ja neljäs lapsi on taas oma persoonansa. Mutta miten paljon koette nelilapsisen perheen arjen olevan rankempaa? Onko se? Mitä olisi hyvä miettiä ja ottaa huomioon?
Mun mielestä tämän nuorimman kanssa vauvavuosi on ollut ihanaa aikaa, en ole kokenut uupumusta tai mitenkään ikävänä mitään. Minusta elän elämäni parasta aikaa.
Jään odottamaan alapeukkuja ja tuomitsemista. :) Mutta järkevät ajatukset muilta isojen perheiden äideiltä tervetulleita.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla luki että isä on jollain tavalla kuvioissa.
Kuka isä? Se "luovuttajako"? Lapset eivät silti kasva perheessä.
Ja minusta jos on lapsia jo kahdesta liitosta/mieheltä niin sitten sterilisaatio. Ei sitten tarvitse keksiä näitä noloja "hups, ehkäisy petti" -juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä myös sitä, että vaikka sinulle epätavallinen elämäntapasi ei ole ongelma, se ei välttämättä ole lapsistasi mukavaa. Varsinkaan teininä. Olla sen yksinhuoltajan lapsi, jolla lapsia neljälle isälle... Minä häpeän vielä aikuisenakin poikkeavaa perhettäni, enkä pidä aiitä, että vanhempani päättivät puolestani, että minun on elettävä näin.
TÄMÄ! Mutta ap on jo päättänyt ettei anna minkään estää suurperhehaaveita, edes omien lasten hyvinvoinnin.
No oho!:D Miten yksihuoltajien lapset nyt sitten kärsii tai ei voi hyvin? Muistaakseni n.30% lapsiperheistä on yksinhuoltajaperheitä. Eli kai voisi aika tavalliseksi kuitenkin sanoa. Ihan kummallisia asennevammoja tai mielikuvia
porukalla! Varmaan on erikoisempiakin perheitä esim. kahden naisen tai miehen muodostamia perheitä. Jos on ollut hyvä ja
onnellinen lapsuus niin miten sitä omaa rakasta perhettä voi hävetä???Ei varmasti kaikki lapset kärsi. Kyllä minäkin häpeäisin omaa äitiäni, jos ei osaisi edes ehkäisyä käyttää ja jokaisen vastaantulijan kanssa pitäisi lisääntyä. Tuossa tilanteessa jossa on yksi äiti ja neljä huollettavaa, ei taatusti äidillä ole aikaa kaikille tarpeeksi. Lapsien huoltaminen on muutakin kuin pukemista ja ruokkimista. Väitän että jos on neljä lasta ja käy täysipäiväisesti töissä, ei todellakaan ole tarpeeksi aikaa kaikille.
Väitän että on aika tapauskohtaista. Riippuu paljon lapsen luonteesta iästä paljon tarvitsee vanhemman aikaa. Monet ylä-asteikäiset eivät kyllä hirveästi halua enää äiskän kanssa yhdessä aikaa viettää. Alkaa olla jossain vaiheessa se ikä että tärkein seura on kaveriseura. Tietenkin aina jonkin verran juteltavaa on mutta kyllä se aika on minimaalista minkä joutuu käyttämään teiniin verrattuna pieniin lapsiin. Neljälle lapselle voi hyvinkin olla tarpeeksi aikaa myös työssäkäyvällä yksinhuoltajalla. Ainoastaan siinä tapauksessa epäilisin jos kaikki 4 olisivat esim. alle 10 riittääkö aika kaikille. Itseasiassa teini-ikään tultua saat monesti tuntea että seurasi ei ole kovin kaivattua vaikka tarjoutuisi.
Juuri näin, meillä totutellaan siihen että äiti ei saa olla pojan kanssa ja jos joskus tulee hetki sille että seurani kelpaa niin olen hänen kanssaan.
Ruoka ja raha kyllä kelpaa ja puhtaat vaatteet.
Oletko kysynyt toivovatko lapset vielä sisarusta?
Perhe se on yhdenkin vanhemman perhe! Että ihan perheessä ne "isättömätkin" lapset kasvaa. Varmasti myös ihan omastakin näkökulmastaan. Eivät ole orpoja eivätkä lastenkodissa.
En nyt tiedä mikä epäonni tai ikävä asia uusi elämä olisi..jos on hyvät kasvuolosuhteet ja perusasiat kunnossa noin muuten.
Vähän ohis mutta muistan kun menin teinipoikani kanssa kauppakeskukseen ja tuli pyyntö kävellä 10 metriä jäljessä. Liian paljon kavereita kuulemma näkemässä ja noloa kun näkevät äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta jos on lapsia jo kahdesta liitosta/mieheltä niin sitten sterilisaatio. Ei sitten tarvitse keksiä näitä noloja "hups, ehkäisy petti" -juttuja.
Jaa kyllä me ainakin olemme perhe. Mikä helvetti sinä olet sanomaan mikä on perhe ja mikä ei.
Terv. Äiti ja kolme lasta
Asunnon pitää neljän ison lapsen kanssa olla aika iso, vähintään kolme makkaria vaikka laittaisi samaan huoneeseen kaksi lasta. Vähänkö on kallista, paitsi jos on siis rikas että ei ole väliä.
Ilmeisesti tuo ex-aviomieskin sitten osallistuu lapsen/lasten elatukseen eli ei ap ihan itse perhettä kuitenkaan elätä.
Suhtaudun varauksella tuollaiseen "luovuttaja"-kuvioon. Ilmeisesti henkilö ei tunnusta isyyttään mutta voi senkin vaatia aikanaan ja sitä kautta huoltajuuden. Miksi kukaan lähtisi luovuttamaan sukusoluja ja katsoisi päältä kun se oma lapsi kasvaa mutta ei kuitenkaan ole virallisesti hänen lapsensa ja mitään oikeuksia hänellä ei lapseen ole. Jos ap vaikka tapaa sen elämänsä miehen, menee naimisiin ja siitä isäpuolesta tulee sen luovuttajan lapselle virallinen ja läheisempi isähahmo tai jopa isä joka adoptoi tämän luovutetun lapsen tai montako niitä sitten on. Siinä vaiheessa voikin ilmestyä kapuloita rattaisiin.
Niitä luovuttajan motiiveja tässä vaan ihmettelen.
Vähän tässä nyt tulee sellainen fiilis kuin lasta tilattaisiin jostain postimyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa kyllä me ainakin olemme perhe. Mikä helvetti sinä olet sanomaan mikä on perhe ja mikä ei.
Oletko sinäkin siis tehtaillut lapsia "luovuttajille"? Minusta sellainen on lastenkeräilijä, eikä tuo ole perhe.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon pitää neljän ison lapsen kanssa olla aika iso, vähintään kolme makkaria vaikka laittaisi samaan huoneeseen kaksi lasta. Vähänkö on kallista, paitsi jos on siis rikas että ei ole väliä.
No ei se ainakaan kalliimmaksi tule kun esim. Nelilapsisen kuusihenkisen kahden työttömän vanhemman asunnon kustantaminen verovaroista täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen elänyt äidin ja kahden sisaruksen kanssa. Ei se ollut perhe. Me säilyttiin hengissä, mutta ei se ollut mikään perheen malli.
Vierailija kirjoitti:
No onhan niitä kolmen ja neljänkin makkarin vuokrakoteja edullisella vuokralla kaupungilla. Ne pitäisikin ensisijaisesti antaa työssäkäyville monilapsisille perheille, olkoon sitten yksinhuoltajia tai ydinperheitä.
Paitsi, tuosta ap:n tapauksesta vaan sellainen huomio että jos on työssä niin suurimman osan vuokrasta maksaa kuitenkin itse. Ei kai nyt ole tarkoitus tuomita asumistukea saavia ihmisiä? Ja, jos hänelläkin oli ekat lapset jo isompia niin ei siellä tule samaan aikaan olemaan neljää isoa lasta. Hyvässä lykyssä kun isoimmat lentää pesästä vapautuu pienemmille huoneita. Ei pienet lapset omia huoneita tarvitse.
Itse kasvoin kolmelapsisen yh perheen esikoisena. En kyllä koskaan kokenut etten olisi saanut tarpeeksi huomiota äidiltäni. Meillä vielä oli ongelmana se että minulla oli nuorena ja lapsena psyykkisiä ongelmia, keskimmäisellä oikomishoidot ja nuorimmalla neurologisia ongelmia, joten kaiken maailman terapiat sun muut tulivat tutuiksi. Kaikki saivat harrastaa ja harrastivat säännöllisesti monta kertaa viikossa. Meillä siis kaikki lapset oli samalle isälle, joka alkoholisoitui, jolloin lopulta ero tuli. Eli ei mitään apua etäisästä ollut äidilleni.
Nämä meidän kaikkien ongelmat ja erityistarpeet tulivat ilmi vasta vanhempina ja sitä ennen ei ollut mitään viitteitä. Veljeni neurologiset ongelmatkin tulivat ilmi vasta todella myöhään kouluiässä. Samoin kaikki ongelmat kasaantuivat samalle ajanjaksolle ja päällekkäin. Aina voi selvitä ja lapsille saada hyvän lapsuuden, mutta älä nyt siihen luota että nyt on kaikki hyvin - sillä aina voi tulla jotain.
Niin että luovuttajalta ei oo soveliasta käyttää sukusoluja, mutta hanttapuliukko on hyväksyttävä isänä? Eli siten perhe on oikea perhe?? Voi jesus näitä! Entä jos isä kuolee tai hylkää perheen? Perhe ei ole enää oikea vai!! :D :D
Vierailija kirjoitti:
Niin että luovuttajalta ei oo soveliasta käyttää sukusoluja, mutta hanttapuliukko on hyväksyttävä isänä? Eli siten perhe on oikea perhe?? Voi jesus näitä! Entä jos isä kuolee tai hylkää perheen? Perhe ei ole enää oikea vai!! :D :D
Eli mitään muita vaihtoehtpja ei ole kuin luovutttaja, juoppo, hylkääjä tai sairas?
Oletko sekaisin?! Miten elätät tuollaisen lapsilauman ja vai oletko työssä ollenkaan? Pitäisi ajatella asiaa pidemmälle, sinun täytyy pystyä kouluttamaan lapsesi ammatteihin, eivät he ikuisesti ole paijattavia vauvoja. Onko kotinne tarpeeksi tilava suurperheelle? Mitä ajattelet lastesi tykkäävän siitä, että jokaisella on eri isä?
Nyt puhuttiin perheen oikeellisuudesta, siitä että mikä määrittele oikean perheen! Miksi se perhe määritellään perheeksi kahdella vanhemmalla mutta ei yhdellä? Että mitä idoootteja täällä!