Vierailija

Tämän ikäluokan vanhemmilla oli hyvinkin tavallista, että mökki löytyi jo tuossa iässä.
Meidän perheellä on ja olen huomannut ettei se olekaan kovin tavallista. Useimmat ystäväperheistäni mökkeilevät tuossa iässä vielä vanhempiensa mökeillä.

Eli totta se taitaa olla ettei yleisesti ottaen 70-80-luvulla syntyneillä ole varaa samanlaiseen elintasoon, mitä vanhemmillamme oli samassa iässä.

• ylös 13
  • alas 6

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Mun tutuilla on monillakin mökki. Ja on varaa tällä sukupolvella, enemmän kuin kellään koskaan, taitaa vaan niitä suvun mökkejä olla enemmän kuin 70-luvulla ja moni käyttää rahansa muuhun mm matkusteluun. Minä en osta mökkiä, en edes vuokraa. Miksi haluaisin lomalleni työleirin? Sisko sensijaan nauttii mökkeilystä ja puuhastelusta, ostivat mökin Päijänteenrannalta vähän päälle 30v ikäisinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miten niin jo tuossa iässä?

Kylähän sen mökin saisi jos haluaisi.

En ole koskaan ymmärtänyt että vapaa-aikaa halutaan mennä viettämään omaa kotia huonompiin oloihin. Käsittämätöntä.

Sitten ymmärrän jos mökki toimii tukikohtana kalastus- tai metsästys, tms. harrastukselle.

Vierailija

No ehkä sitten minun tuttavissani on näitä, jotka ei halua sitä rahaansa ja vapaa-aikaansa siihen omaan mökkiin laittaa. 

Itse olen kyllä siinä mielessä eri kastia, kuin vanhempani että etsin pitkään sellaista mökkiä, joka ei ole keskellä korpea, meri lähellä, samoin palvelut, tontti sellainen ettei siinä ole oikeastaan mitään hommaa. Syksyisin ja keväisin vähän lakaista neulasia pois. Ei nurtsin leikkausta, puusavottaa tai muuta ärsyttävää puuhaa. Tontti kuivaa kangasmaata ja iso terassi jossa oleillaan. Vastustan sitä että vapaa-aika kuluisi mökeillä työleiriososuhteissa keskellä korpea hyttysten syötävänä. Ja on ollut kyllä joka centin arvoinen panostus! 

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ehkä sitten minun tuttavissani on näitä, jotka ei halua sitä rahaansa ja vapaa-aikaansa siihen omaan mökkiin laittaa. 

Itse olen kyllä siinä mielessä eri kastia, kuin vanhempani että etsin pitkään sellaista mökkiä, joka ei ole keskellä korpea, meri lähellä, samoin palvelut, tontti sellainen ettei siinä ole oikeastaan mitään hommaa. Syksyisin ja keväisin vähän lakaista neulasia pois. Ei nurtsin leikkausta, puusavottaa tai muuta ärsyttävää puuhaa. Tontti kuivaa kangasmaata ja iso terassi jossa oleillaan. Vastustan sitä että vapaa-aika kuluisi mökeillä työleiriososuhteissa keskellä korpea hyttysten syötävänä. Ja on ollut kyllä joka centin arvoinen panostus! 

AP

Mitä se mökki tuo elämään? Minulla on koti, jossa on aisiat joita haluan touhuta vapaa-ajalla.

Vierailija

Minä olen alle 40 ja perin mökin/huvilan Saimaalta. Ei ollut ihan halpa edes periä, mutta hyvin täällä viihdytään kaikki lämpimät viikonloput ja loma-ajat. Aika monella kaverillani on yhä vanhemmat elossa, joten käyvät niiden mökillä. Miksi ostaa oma, kun kuitenkin perii joskus?

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

AP

Mitä se mökki tuo elämään? Minulla on koti, jossa on aisiat joita haluan touhuta vapaa-ajalla.

Mulle se tuo elämään sitä että pääsen sinne lomailemaan lähelle synnyinseutua, eikä tarvitse mennä vanhempien nurkkiin oleilemaan. Ja välimatkaa on sen verran ettei sinne joka viikonloppu tule lähdettetyä. Silloin kun olemme mökillä, tapaamme myös sukulaisia ja vanhoja kavereita. 

AP

totuus on järisyttävä, ei heik...

todellisuudessa ostovoima on laskenut euroaikana. Toki harvenevalla joukolla on edelleen varaa. Mokit tuntuu olevan pääosin perittyjä nykyisin, rahat on kupattu rysseliin niin ei jää paljoa harrastuksiin. kokonaisveroaste on huikea, jos rysselin velkoja lyhennettäisiin myymättä kansallisomaisuutta, niin ei monelle jäisi enää puurorahaa. Karua, mutta ikävää varsinkin näin juhlavuonna ottaa pattiin tunnustaa, että ollaan loppujen lopuksi vain saksan teollisuus apuorjia ja vähän laajemmalle joukolle myös vero-orjia. Mutta hymyä huuleen, joskus esi-isät on selvinneet pahemmastakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kolmella alle 21v lapsellani on yhteinen mökki. Perivät sen isovanhemmiltaan. 

Harvallapa niitä taitaa olla ilman perimistä, kuten ilmeisesti ap:llä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun tutuilla on monillakin mökki. Ja on varaa tällä sukupolvella, enemmän kuin kellään koskaan, taitaa vaan niitä suvun mökkejä olla enemmän kuin 70-luvulla ja moni käyttää rahansa muuhun mm matkusteluun. Minä en osta mökkiä, en edes vuokraa. Miksi haluaisin lomalleni työleirin? Sisko sensijaan nauttii mökkeilystä ja puuhastelusta, ostivat mökin Päijänteenrannalta vähän päälle 30v ikäisinä.

Miten voi olla varaa ostaa mökki kolmekymppisenä? Täytyy olla tosi hyvät tulot, joku lentäjä tai lääkäri. Itse kipuilin asuntovelan kanssa tuossa iässä.

Vierailija

Meillä on ollut omalla rahalla rakennettu mökki jo 22-vuotiaista lähtien, nyt ollaan myös pari vuotta asuttu itse rakennetussa omakotitalossa (maalla). Ikää meillä miehen kanssa 28v. ja pari lasta :) Koko pieni ikämme ollaan tehty töitä ihan tajuttomasti, perittyä rahaa ei ole. Molemmat korkeakoulutettuja ja vakitöissä. Kaveriporukassa myös parilla muullakin jo omat mökit ja talot.

Vierailija

Miksi pitäisi olla mökki kun asuu maalla metsän vieressä, järvi ja vene tuossa hollilla.. Mielummin käytetään rahat muuhun.
Valintoja valintoja..

Vierailija

Eipä ole nelikymppisenäkään mökkiä, eikä tule. Kodin hoitamisessa on jo niin paljon vaivaa, ettei toista vastaavaa riesaa tarvita. Lomalla voi sitten vuokrata mökin, jos sellaista kaipaa. 

vuokratakinvoi

Ei ole omaa mökkiä ei, eikä asuntoakaan. Ja ikää juuri 40. Vuokralla asumme ja nyt on myös vuokramökki. Vanhemmilla(kaan) ei kesämökkiä.

Toisille omistaminen tuo turvaa, toisille riesaa ja vapaudenmenetystä.

Köyhä ei voi valita :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla mökki kun asuu maalla metsän vieressä, järvi ja vene tuossa hollilla.. Mielummin käytetään rahat muuhun.
Valintoja valintoja..

Juu valintoja ja valintojahan ne lähes kaikki asiat on. Itse taas en voisi kuvitellakaan asua maalla metsän vieressä, vaan kaipaan kaupungin sykettä. Mutta silti haluan että minulla on jokin pakopaikka, joka on vastakohta kaupunkiasumiselle. Viikon tai viikonlopun jälkeen jo kummasti kaipaa taas kaupungin hulinaan. 

Vierailija

Ei kai kukaan alle seitsenkymppinen enää osta mökkiä. Eihän niitä oteta enää edes kaikkia myyntiin kun ei ole ostajia. Sinne lahoavat hyttyspuskiin.

Vierailija

Sain mökin ennakkoperintönä jo kolmekymppisenä. Mietin sen poismyyntiä, mutta ikävä kyllä mökin hallintaa rasittaa kohta edesmenneen isäni nyksä, jolle isovanhempani meni tyhmyyttään antamaan hallintaoikeuden. Hän se myös varmaan pilaa mökin koska sen kunnollinen ylläpito on aika kallista. Onneksi mökin maa-alue on aika arvokas. Tosin sillä oleva rakennuskin lie suojeltu :(
Aika harva ikäiseni varmaan enää mökkiä ostaa säästämällä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.