Miksi suomalaiset korjauttaa ihan pikkuruisetkin lommot autostaan (kovalla hinnalla)? Muualla maailmassa ei olla ollenkaan noin pikkutarkkoja
Mistä suomalaisten pedanttius autojensa kanssa johtuu?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Se on tämä keski-ikäisten sielunmaailma. Status. Kun on auto, niin on on mies. Kun on naarmuton auto, niin on suurempi mies. Kun on keski-ikäinen mies, jolla naarmuton auto, on kunkku äijä.
Ja kun sitä autoaan yrittää myydä toiselle kunkkuäijälle, katsotaan läpi kaikki olemattomat naarmut ja taputetaan toisia olalle päällikkömeiningillä.
Huvittaa täällä nämä kommentoijat, jotka argumentoi, että on hyvä pitää auto kunnossa. Ai ne lommot nyt aiheuttaa sen että auto ei kohta liiku eteenpäin. Kun auto on jo valmiiksi huono sijoitus ja sen arvo alenee päivä päivältä, olisiko viisaampaa jättää vielä enemmän rahaa tuhlaamatta.
Sen sijaan kyllä kaupassa muistetaan ostaa näkkileipää ja alennusjauhelihaa, jotta tässäkin kuussa saadaan valtavasta asuntolainasta yksi ylimääräinen lyhennes suoritettua. Pitää vain muistaa korjata autosta se yksi peukalon kokoinen lommo parilla tonnilla.
Tämä. Mitä ne muut ajattelee, jos lommoja ei korjata....
Vierailija kirjoitti:
Suomessa välitetään ihan liikaa siitä mitä muut ajattelee. Jos autossa on lommo, niin "mitä naapuritkin ajattelee".
Koskee ihan kaikkea muutakin.
Paitsi ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sama välinpitämättömyys ja hälläväliä-meininki on tosiaan rantautunut Suomeenkin. Kymmenkunta vuotta sitten autoon ei tullut parkkipaikoilla noita ovenhakkaamis-klommoja eikä kylkiin naarmuja. Nyt tosiaan näkee näitä autoja (jostain syystä usein Opel Zafira tmv tila-auto) joissa on kaikki kulmat kolhuilla eli ilmeisesti nämä eivät saa autoaan pysäköityä ilman ettei se ota osumaa viereen pysäköityihin autoihin mennen tullen.
Vaikuttaisko siis ihan autojen koon suureneminen? Parkkiruudut on kuitenkin pysyneet samankokoisina.
Jos parkkiruutu on liian pieni aja muualle. Mulla on iso farkku enkä koskaan sillä ole kolhinut vaikka usein ajan ahtaisiin parkkihalleihin jne.
Ihmisen tavat ja luonne vaikuttaa aika tavalla autonkin kohteluun, kuten muuhunkin elämään yleensä.
Yhtäläisyyttä löytyy sotkuisesta asunnosta ja autosta, eli tunnistaa asukin samaksi.
Todella pikkutarkka ja siisti pitää yleensä autonsakin hyvässä kuosissa kaikin puolin.
Mutta eipä yleistetä, on myös paljon sellaisia, joille se auto on elämän tärkein asia, muusta siis viis, joten kaikki muu saa olla rähjäistä, paitsi se peltinen lehmä, kun taas voipi olla toisinkin päin.
Meillä minä tykkään siivota ja mielestäni autokin voisi olla aina perussiisti ja imuroitu, sekä LOMMOTON ja muutenkin ehjä. Mies eläisi vaikka syöpäläisten keskellä, eikä autollakaan niin väliä, kunhan pesee "sitten joskus", pari naarmuakaan ei haittaisi mitään. Ällöttävän peruslaiskaa meininkiä.
Onneksi taloyhtiössä asuu naapureita, jotka pitää autoaan kuin kukkasta kämmenellä, joten häpeä ajaa miehenkin siistimään autoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen tavat ja luonne vaikuttaa aika tavalla autonkin kohteluun, kuten muuhunkin elämään yleensä.
Yhtäläisyyttä löytyy sotkuisesta asunnosta ja autosta, eli tunnistaa asukin samaksi.
Todella pikkutarkka ja siisti pitää yleensä autonsakin hyvässä kuosissa kaikin puolin.
Mutta eipä yleistetä, on myös paljon sellaisia, joille se auto on elämän tärkein asia, muusta siis viis, joten kaikki muu saa olla rähjäistä, paitsi se peltinen lehmä, kun taas voipi olla toisinkin päin.
Meillä minä tykkään siivota ja mielestäni autokin voisi olla aina perussiisti ja imuroitu, sekä LOMMOTON ja muutenkin ehjä. Mies eläisi vaikka syöpäläisten keskellä, eikä autollakaan niin väliä, kunhan pesee "sitten joskus", pari naarmuakaan ei haittaisi mitään. Ällöttävän peruslaiskaa meininkiä.
Onneksi taloyhtiössä asuu naapureita, jotka pitää autoaan kuin kukkasta kämmenellä, joten häpeä ajaa miehenkin siistimään autoa.
Itse suhtaudun kyllä epäillen näihin päättelyketjuihin että puhdas auto kertoo että kotona on siistiä. Onko sitten niin että huonokuntoinen ihminen ei pidä mistään muustakaan huolta?
Epäilen. Enemmän se on siitä kiinni mikä elämässä kiinnostaa.
Kun käytte autolla Virossa, korjauttakaa siellä ja huollattakaa samalla. Paljon halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suhtaudun kyllä epäillen näihin päättelyketjuihin että puhdas auto kertoo että kotona on siistiä. Onko sitten niin että huonokuntoinen ihminen ei pidä mistään muustakaan huolta?
Epäilen. Enemmän se on siitä kiinni mikä elämässä kiinnostaa.
Kerroin vain ja ainoastaan omista kokemuksistani. Ja lisään vielä edelleenkin, että ei oikein voi yleistää. Jos siltä kuulostaa, niin kirjoitin sitten epäselvästi. Sori.
Meillä mies on kotonakin aika "huolimaton", eli kuitit eivät ole tallessa (itse tykkään laittaa kansioihin tai tallentaa muuten) ja tavarat ei paikoillaan. Itselleni tulee paha olo, jos tarvitessani ei ole saksista, laastareista, särkylääkkeistä, mielivaatteestani tietoakaan, vaan joudun kääntämään koko huushollin nurin.
Mulla on ollut myös jokunen poikaystävä, joista päättelin kaikenlaista, eli vaatepinot kaapissa suorassa/ auto ehjä ja pesty, varastossa renkaat ja työkalutkin paikoillaan.
Ja toisin päin, eli autossa hampparikääreitä ja irtonaisia meisseleitä ja jotain narunpätkää, niin jopas lojui tiskitkin asunnon tiskialtaassa päiväkausia.
Just olen miettinyt korjaanko sivukolhun minkä toisen auton ovi on aiheuttanut, maksaa 1000e ja omavastuun kanssa 200e. Ajattelee vaan kun kait noita lisää tulee kuitenkin..
Oman kokemukseni mukaan (ajan melkein päivittäin suurkaupungissa) kalliit autot hyvässä kunnossa ja halvat romut lommoilla.
Kyllä löytyy todella ruosteisia koslia, ja paljon. Lisäksi kesäaikaan kuivunutta kuraa kolme senttiä pinnoissa, vilkkuja tai rekkaria ei näy, joten ei pahemmin pestä eikä puunata. Talvisin pienoinen sormella sulateltu aukko tuulilasissa, jotta hieman suuntimaa näkyy. Kalliit "mersut" kiiltelee pesun jäljiltä kelillä kuin kelillä.
Rahaa näihin uppoaa, monilla sitä riittää just ja just tankkiin, jotta kulkee.