Miksi suomalaiset korjauttaa ihan pikkuruisetkin lommot autostaan (kovalla hinnalla)? Muualla maailmassa ei olla ollenkaan noin pikkutarkkoja
Mistä suomalaisten pedanttius autojensa kanssa johtuu?
Kommentit (69)
Täähän on ihan tunnettu tosiasia että suomalaismiehet pitävät parempaa huolta autoistaa kuin vaimoistaan, muualla on toisin päin ;)
Jos korjaus menee vastapuolen vakuutuksista niin toki korjautan. Jos lommo tulee omista perseilyistä olkoon siinä missä on.
Se sama välinpitämättömyys ja hälläväliä-meininki on tosiaan rantautunut Suomeenkin. Kymmenkunta vuotta sitten autoon ei tullut parkkipaikoilla noita ovenhakkaamis-klommoja eikä kylkiin naarmuja. Nyt tosiaan näkee näitä autoja (jostain syystä usein Opel Zafira tmv tila-auto) joissa on kaikki kulmat kolhuilla eli ilmeisesti nämä eivät saa autoaan pysäköityä ilman ettei se ota osumaa viereen pysäköityihin autoihin mennen tullen.
Jostuiskohan suomalaisista vakuutuksista? Ehkä muualla vakuutukset ei korvaa miten pikkiriikkisiä kauneusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Se sama välinpitämättömyys ja hälläväliä-meininki on tosiaan rantautunut Suomeenkin. Kymmenkunta vuotta sitten autoon ei tullut parkkipaikoilla noita ovenhakkaamis-klommoja eikä kylkiin naarmuja. Nyt tosiaan näkee näitä autoja (jostain syystä usein Opel Zafira tmv tila-auto) joissa on kaikki kulmat kolhuilla eli ilmeisesti nämä eivät saa autoaan pysäköityä ilman ettei se ota osumaa viereen pysäköityihin autoihin mennen tullen.
Vaikuttaisko siis ihan autojen koon suureneminen? Parkkiruudut on kuitenkin pysyneet samankokoisina.
Vierailija kirjoitti:
No just ne pienet ovenkolhaisut, mitä ne haittaa? Kannattaisi ottaa vähän rennommin, eikä stressata jonnin joutavasta.
Ovenkolhaisut ja muut naarmut ja lommot ovat rumia, ja kun niitä on paljon, auto näyttää rumalta ja epäsiistiltä. Ja minä en halua ajaa millään ympäriinsä kolhitulla paskaläjällä, vaan huolehdin autostani koska pidän siitä ja haluan ajaa sillä jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
No tuohan se just on, muualla auto on käyttöesine, täällä se on monelle näyttelyesine. Mulla on autossa ollut lommoja jo 10 v, ei ole niistä kohdin ruostunut yhtään.
Varmaan kauhistut kun kerron, että hankin uuden rekisterikilven kun naapuri peruutti päin. Puskuriin ei onneksi tullut vaurioita. Naapuri tietysti maksoi uuden kilven, vaikka yrittikin ensin väittää vastaan.
Autot ovat täällä niin pirun kalliita.
Niihin sitoutuu valtava omaisuuserä.
Harva miettii, että paikallinen VW-kuski saattaisi muualla maailmassa ajaa Porschella.
Vierailija kirjoitti:
No tuohan se just on, muualla auto on käyttöesine, täällä se on monelle näyttelyesine. Mulla on autossa ollut lommoja jo 10 v, ei ole niistä kohdin ruostunut yhtään.
Sulla mitään autoa ole :D
Vierailija kirjoitti:
Jostuiskohan suomalaisista vakuutuksista? Ehkä muualla vakuutukset ei korvaa miten pikkiriikkisiä kauneusvirheitä.
Sama tuli mullekin mieleen. Ja toinen on suomalainen parkkikulttuuri: joka paikassa on reilun kokoiset ruudut ja pirkot niitä vahtimassa, paitsi siellä missä on pelkkää pöpelikköä. Toista se on pysäköidä keskiaikaisessa ja -eurooppalaisessa kaupungissa, missä katu on kolme metriä leveä ja autoja pitkin ja poikin.
Ap, miksi kaikilla muillakin pitäisi olla kolhiintunut auto, kun sinullakin on? Jotta kadehtisit vähemmän? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mielelläni pedantti, jos se tarkoittaa, että haluaa pitää tavaransa, kuten autonsa kunnossa. Mitä paheksuttavaa siinä on? - Suomen kelit jo edellyttävät, että auton oltava usein verraten hyvässä kunnossa. Suomessa on Europpan yksi vanhoimmista autokannoista. Ja pikaista muutosta tähän ei taida olla tulossa. Autoveroakin on maksettu kymmeniä vuosia vaikka sen alkujaan piti olla vain väliaikainen. Näi ollen onkin toivottavaa, että suomalaiset pitävät autonsa kunnossa.
Miten joku sormenpään kokoinen painauma vaikuttaa siihen miten auto toimii haastavissa keleissä :D
Huollot ymmärrän mutta auton ulkonäön palvominen on naurettavaa.
Oletko kuullut sanonnan pennissä on miljoonan alku? - Olet varmasti oikeassa, ettei sormenpäänkokoinen painauma vaikuta auto toimii tai on toimimatta äärikelissä. Mutta, mutta oma ajatukseni kulkee jotenkin niin, että on helpompaa korjata viat kuin odottaa niiden kasvamista suuremmiksi. Mutta toki tolkku kaikessa on syytä pitää.
Mutta varmasti jonkun toisen mielestä olen joissain asioissa turhankin tarkka. Toisaalta minua saattaa riipaista kun näen esim auton, joka on päästetty ruostumaan oikein kunnolla. Vai pitäisikö oikeasti osata nauraa kun näkee esim vanhan ja aiemmin arvosteun ison ja uutena kalliin auton, jossa ruoste on päässyt leviämään hyvinkin näkyvästi ja kuski uskoo olevansa iso tähti itse kun ajaa ruosteisella koslalla, joka sentään on valmistettu Saksassa tai Amerikassa, eikä ainakaan missään Japanissa.
Toki totta on että aikanaan Japanilaisilla oli yhtä ja toista vikaa, mutta tänäpäivänä en menisi itse moista yleistystä tekemään väittämällä, että mikä tahansa saksalainen tai amerikkalien auto(mekki) olisi lyömätön suhteessa mihin tahansa japanilaiseen verrattuna.
Niin, varmasti suomalainen vakuutukäytäntö vaikuttaa. Minä olen kerran kolaroinut parkkiksella jo vuosia sitten, omasta autosta meni takavalo säröille, ja toiselle osapuolelle tuli naarmuja maaliin vastaavalla volyymilla.
Ilmoittauduin kolaroidun auton omistajalle, ja hän alkoi heti elämöidä miten tulee monen tonnin lasku, kun pitää maalata sekä ovi että kylki erikoisvärillä. Ei ollut muuten mikään kedon kukkanen muutenkaan se auto.
En tiedä, mitä tuolle lopulta maksettiin, koska homma meni vakuutusyhtiön kautta. Mutta omat vauriot maksoin itse seuraavan huollon yhteydessä, eikä mennyt monta kymppiä töineen.
Kultaisella 80-luvulla ja sitä aiemminkin autovalmistajat ymmärsi laittaa autoihin kylkilistat. Sai pysäköidä Sunnynsa minne vaan eikä viereiset aukojat aiheuttanu mitään, kiitos sivulistan.
Koska vakuutus maksaa ja usein vielä jonkun toisen vakuutus, niin ei kannata jättää naarmua korjauttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisko siis ihan autojen koon suureneminen? Parkkiruudut on kuitenkin pysyneet samankokoisina.
Ei nuo kymmenen vuotta vanhat zafirat ole nykyisin yhtään sen suurempia kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhepaikat on keksitty.
Väitän että vaikka sinulla olisi 50.000€ mersu ja korjauttaisit pienen lommon kyljessä tuhannella eurolla niin et siltikään tule saamaan autostasi 51.000€:a. Joten ottakaa rennosti senkin niuhottajat, auto on kulutustavaraa. Miksi ottaa stressiä moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Maalipinnan rikkoutuminen paljastaa pellin kosteudelle ja suolalle, teiden suolaukselle talvisin siis, ja se ruostuttaa auton korin kohtalaisen nopeasti. Kun vielä muistetaan Suomen korkea autovero, löydämme syyn, miksi autostaan kannattaa pitää huolta.
Tai kai sitä voi heittää rahojaan kankkulan kaivoon ihan muutenkin.
Meidän Toyotassa on naarmuja jo vuodelta 2006, eikä kyllä vielä ole pienintäkään ruostetta havaittavissa yhtään missään. Että ei tuo kori kovin nopeasti ruostu.
Miksi Saksassa on sitten vanhatkin autot parempi kuntoisia, mitä Suomessa?