Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö opiskelijan todella kertoa melkein kaikki elämästään?

Vierailija
16.06.2017 |

Sain tänään hyväksymiskirjeen ammatilliseen aikuiskoulutukseen ja mukana oli kyselykaavake, joka on lähetettävä koulun terveydenhoitajalle ennen opiskelun alkua. Terveystietojen lisäksi siinä kysytään yksityiskohtaisesti kaikesta mahdollisesta, kuten ruokavaliosta, liikunnasta, harrastuksista, ystävistä, seksuaalisuudesta, elämäntilanteesta, henkisestä voinnista ym. Olen jotenkin ihan tyrmistynyt. En todellakaan haluaisi kertoa perusterveysjuttujen lisäksi yhtään mitään, haluan pitää asiat omana tietonani. Onko toi jotenkin normaali käytäntö mukamas? Olen yli 4-kymppinen ja ongelmia on elämässä, joista en todellakaan aio koululle avautua.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tarvitse kertoa yhtään mitään sellaista, mitä et halua. Ainakaan perusterveysjuttujen lisäksi, niissäkin voit mainita vain alalle merkitykselliset tiedot.

Jos haluat sivuuttaa asian helposti, voit vastata kaikkiin kysymyksiin, että asia kunnossa (on sopivasti ystäviä, ei ongelmia seksuaalisuuden kanssa jne.) tai sitten vain jätät vastaamatta. Tämmöisiin ei todellakaan tarvitse vastata!

Vierailija
2/8 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse kertoa yhtään mitään sellaista, mitä et halua. Ainakaan perusterveysjuttujen lisäksi, niissäkin voit mainita vain alalle merkitykselliset tiedot.

Jos haluat sivuuttaa asian helposti, voit vastata kaikkiin kysymyksiin, että asia kunnossa (on sopivasti ystäviä, ei ongelmia seksuaalisuuden kanssa jne.) tai sitten vain jätät vastaamatta. Tämmöisiin ei todellakaan tarvitse vastata!

Kiitos vastauksesta, näin aion tehdäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisiin kyselyihin ei todellakaan tarvitse tai kannata vastata yksityiskohtaisesti. Et ole ilmeisesti koskaan tavannut kyseistä terveydenhoitajaa, joten siksikin lienee parempi vetää matalaa profiilia. Terveydenhuoltoalalla on paljon juorukelloja ja ongelmien suurentelijoita, ja jos ko. th kuuluu tähän porukkaan, niin se voi vaikuttaa opintoihisi,.

Ilmeisesti jokin SORA-tutkinto kyseessä, kun noin yksityiskohtaisesti utelevat asioista? Toisaalta itsekin olen suorittanut yhden SORA-tutkinnon aikuiskoulutuksena eikä kukaan meidän vuosikurssiltamme saanut tuollaista lomaketta täytettäväksi. Ironista tosin, että vuosikurssimme ainut keskeyttäjä oli superterveellisesti elävä nainen, joka tosin onnistui ryssimään kaikki top-jaksonsa ja näyttönsä veemäisen ja joustamattoman besserwisseröintinsä takia.

Vierailija
4/8 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa.

Esim. seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan vastaanotolla VAIN, jos asiakas itse ottaa asiat puheeksi ja silloinkin korostetaan sitä, että asiakas päättää, mitä haluaa kertoa.

Ja et ole tavannut ko. terveydenhoitajaa. Et voi tietää, herättäisikö hän sinussa luottamusta. Ei koskaan kannata laittaa kyselylomakkeisiin arkaluontoisia tietoja. Koskaan ei voi tietää, kenen käsiin ne joutuvat. Mahdollisella vastaanotolla harkitset, mitä haluat kertoa. Mutta sielläkin muista, että et ole tilivelvollinen.

Ja todellakin, alalla on juorukelloja. Olen itse alalla ja tämän tiedän. Kouluterveydenhoitajalta voi "lipsahtaa" arkaluontoisia tietoja opettajille ja nämä voivat ehkä tiedostamattaan käyttää tietoja sinun haitaksi. Paljon kuulee tämäntyyppisiä keskusteluja, että "teidän kurssilla on yksi opiskelija, jolla on sitä ja tätä, mutta en tietenkään voi kertoa, kuka se on" ja sitten kuvaillaan opiskelija niin tarkkaan, ettei kuulijoille jää epäselvyyttä, ketä tarkoitetaan. 

Vierailija
5/8 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuollon terkkari yritti kans kysellä samat asiat.

Uskomatonta, että täysin terveet aikuiset pakotetaan lain voimalla sinne puhumaan omista elintavoista ja yritykselle lätkäistään 300 euron lasku!!

Vierailija
6/8 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voisiko sora-alalla olla tuollainen laillista? Kun sitten jos tulee ongelmia niin voidaan perustella erottamista sillä että salasi tietoja? Sora-lainsäädännöstä on muuten käyty yllättävän vähän keskustelua.

Vierailija
7/8 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihin ne kaavakkeet arkistoidaan? Huolehditaanko tietosuojasta? Itse en avautuisi noin yksityisistä asioista.

Vierailija
8/8 |
17.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen kuulustelupaperiin voi laittaa joka kohtaan "En kommentoi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme