Puettiinko 90-luvulla lapset pidempään "lapsiksi"?
En ainakaan muista, että meillä olisi ollut erilaista kuin muilla, mutta kyllä nyt katsottuna valokuva-albumissa on aika liikuttavia kuvia. Esim. 11-vuotiaana talvella punaiset toppahaalarit ja sellaiset pitkävartiset heijastinrukkaset (toppa- ja kurarukkasen sen aikainen välimuoto ehkä?) ja kypäräpipoa muistuttava hattu. Tuskin nykyään yhdelläkään 11-vuotiaalla olisi mitään näistä! :)
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ap hei, silloin myös aikuiset käytti toppahaalareita! Oli muotia.
Voisivat tulla kyllä takaisin muotiin ainakin ala-asteikäisten osalta. Varmasti lapsetkin pukisivat haalareita ihan mielellään, jos vaan niillä ei olisi "vauvaleimaa". Erityisesti koulussa olisivat hyvät, kun mennään edestakaisin sisään ja ulos monta kertaa päivän aikana. Kun niissä olisi vielä kunnollinen kosteussuoja, niin mikäs sen parempi ulkoiluvaate.
90-luvulla lasten vaatteet olivat irvokkaan seksikkäitä. Mutta hei, niin ne oli meillä 60-luvun lapsillakin, jos vanhemmiltamme tai isovanhemmiltamme kysyi. Ysärin lopulla tuli Spice Girls ja sen myötä vaikka mitä glitteriä ja muuta höhellystä. Tietenkin nyt vuonna 2017 nuo vaatteet näyttävät lapsellisen hellyttäviltä, mutta yhtä lailla ne oli silloin aikuisten mielestä kamalia eikä lapsille sopivia. Niitä vaan lapsille ostettiin, koska muillakin oli eikä paljon muuta ollut kaupoista saatavilla.
Mun muistojen mukaan ysärillä riitti yläasteellakin että oli levikset ja löysä ruutupaita, niin oli tosi cool. Siis vaikka oli tyttö. Nykyään pukeudutaan paljon paljastavammin, vartaloa nuoleviin vaatteisiin. Enkä muista että ysärillä kellään tytöllä olisi ollut meikkiä arkena koulussa. Nykyään niillä on irtoripset ja pakkelia niin paljon että ihan muoviselta näyttää. Paljon on maailma muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Menee nämä joskus toiseenkin suuntaan. Omaan kouluaikaan kumisaappaat oli ehdoton no no missään julkisella paikalla. Mutta jokin aika sittenhän kaikilla nuorilla oli haisaappaat jalassa.
80-luvulla mustista pitkävartisista nokian kumisaappaista käännettiin varsi ulospäin puolesta välistä ja kangasosaan kirjoitettiin tusseilla lemibändien tai hoitohevosten nimiä. Äiti suuttui koska varret pidemmän päälle murtuivat taitekohdasta ja eivät pitäneet siitä kohdasta vettä mutta harvemmin sitä niin syvään veteen meni. Olipahan jalat kuivat.
Minä muistan ala-asteelta college-puvut. Oli samanväriset paita ja housut ja paidassa joku kammotus printtikuva, esim. Dalmatialaiset tai Minni-Hiiri..Nykyään kukaan ala-aste ikäinen ei suostuisi laittamaan sellaista päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee nämä joskus toiseenkin suuntaan. Omaan kouluaikaan kumisaappaat oli ehdoton no no missään julkisella paikalla. Mutta jokin aika sittenhän kaikilla nuorilla oli haisaappaat jalassa.
80-luvulla mustista pitkävartisista nokian kumisaappaista käännettiin varsi ulospäin puolesta välistä ja kangasosaan kirjoitettiin tusseilla lemibändien tai hoitohevosten nimiä. Äiti suuttui koska varret pidemmän päälle murtuivat taitekohdasta ja eivät pitäneet siitä kohdasta vettä mutta harvemmin sitä niin syvään veteen meni. Olipahan jalat kuivat.
Taitaa mennä syklisesti nämä muodit. Mutta olisi ihan mielenkiintoista tietää, mikä on se mekanismi, miten tämä toimii, eli jos vaikka lyhyessä ajassa kumisaappaiden käyttö muuttuu nuorten mielestä inhokista must-jutuksi, niin miten se oikeastaan käytännössä tapahtuu. Päättääkö joku muotiguru jossain luolassa, että nyt asia on näin, vai miten...
Minulla oli vielä ainakin kolmosluokalla toppahaalari ja sen älkeen toppahousuja piti käyttää viitosluokalle asti. Tuntuu kyllä oudolta näin jälkikäteen.
Äiti pakotti laittamaan joka päivä letit johonkin kuutosluokalle asti kunnes en enää kestänyt ja leikkautin pitkän tukan lyhyeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan ala-asteelta college-puvut. Oli samanväriset paita ja housut ja paidassa joku kammotus printtikuva, esim. Dalmatialaiset tai Minni-Hiiri..Nykyään kukaan ala-aste ikäinen ei suostuisi laittamaan sellaista päälle!
Jälleen tähänkin ilmiöön: olivat muotia. Ja muotia, koska olivat uusi juttu. Collegepuvut ja trendikkäät, hienon väriset toppahaalarit oli 80-luvun lopun uutuuksia ja niitä käytti kaikki vauvasta vaariin tai mummoon varmaan seuraavat 10 vuotta.
Heh, täällä Helsingissä monet 2- ja 3- luokkalaiset käyttävät talvihaalaria. Koot alkavat sitten loppua. Omallani oli nyt viime talvena 2-luokalla haalari eikä ollut läheskään ainoa. Kuomat on muuten myös ihan suosittu kenkä...
Riippuu varmaan vähän paikkakunnasta, koulusta, luokkahengestä...meillä ysärillä jo vitosluokalla katsottiin kieroon jos oli lasten toppavaatteita, kutosella jollain oli jo paita jossa luki "Sexy". Muistan, että rinnakkaisluokkalaisesta tytöstä olimme huolissamme kun hän piti vielä haalareita talvella, ajateltiin että ensi vuonna seiskalla varmaan tulee turpaan. Muistan olleeni tosi ahdistunut vaatteiden hankinnasta siihen aikaan kun toisaalta tunsin oloni niin lapseksi enkä halunnut pukeutua niin kuin teinit, mutta pelkäsin, että joutuisin kiusauksi.
Mutta lapsellisuushan on vain aikuisten antama määritelmä tietynlaisille vaatteille. Eihän mikään vaate ole jotenkin absoluuttisesti lapsellinen, vaan riippuu aivan siitä mitä kansakunta tapaa naperoilleen pukea. Eli eivät nykylasten vaatteet ole yhtään sen väärempiä kuin kasarin ja ysärin "oikeat ja lapselliset" lastenvaatteet.
Meillä ei kyllä pienellä maaseutukylällä etelä-suomessa käytetty toppahaalareita eka-tokaluokan jälkeen, eikä se muistaakseni ollut edes mikään nolouskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mun muistojen mukaan ysärillä riitti yläasteellakin että oli levikset ja löysä ruutupaita, niin oli tosi cool. Siis vaikka oli tyttö. Nykyään pukeudutaan paljon paljastavammin, vartaloa nuoleviin vaatteisiin. Enkä muista että ysärillä kellään tytöllä olisi ollut meikkiä arkena koulussa. Nykyään niillä on irtoripset ja pakkelia niin paljon että ihan muoviselta näyttää. Paljon on maailma muuttunut.
Mä olen mennyt yläasteelle 1986 pienellä maalaispaikkakunnalla. Silloin kaikilla oli sellaiset pulleat untuvatakit tai esim Torstain takit. Niissä oli kaulukset aina meikkivoiteessa, koska 80-luvulla meikattiin niin paljon.
Mä en muista, että mulla olis ollut talvihaalaria. Meillä oli toppatakkeja ja housuja. Talvella pidettiin tumppuja päällekkäin ja kuivattiin niitä patterilla. Ihan pikkuisille oli enstexistä housuja, mutta ei niitä koulussa käytetty.
Itse aloin meikata jossain määrin vitosella ja jo nuorempana laitettiin meikkiä bileisiin ja diskoon. Tämä 80-luvun lopulla eikä missään pääkaupunkiseudulla. Tarkkoja oli trendit ja pukeutumisessa olit joko collegevaatteinesi ja myöhemmin leviksinesi hyväksytty ja muodikas tai vähän kummallinen, epämuodikas ja nolo (tai köyhä).
Väitän että nykylapsilla on paljon laveammat raamit.
Ap hei, silloin myös aikuiset käytti toppahaalareita! Oli muotia.
Itse muistan revityt "pyllyfarkkushortsit" ajalta jolloin olin n. 11-v. Matkittiin vähäpukeisia sen ajan laulajia. Joten enpä sanoisi että ajat on nyt yhtään sen huonommat tuossa asiassa. Päin vastoin.