Puettiinko 90-luvulla lapset pidempään "lapsiksi"?
En ainakaan muista, että meillä olisi ollut erilaista kuin muilla, mutta kyllä nyt katsottuna valokuva-albumissa on aika liikuttavia kuvia. Esim. 11-vuotiaana talvella punaiset toppahaalarit ja sellaiset pitkävartiset heijastinrukkaset (toppa- ja kurarukkasen sen aikainen välimuoto ehkä?) ja kypäräpipoa muistuttava hattu. Tuskin nykyään yhdelläkään 11-vuotiaalla olisi mitään näistä! :)
Kommentit (55)
Kyllä ysärin lopulla alkoi jo tulla aika ihmeellisiä virityksiä ala-asteelaistenkin vaatekuvastoihin.
Perheesi on ollut vähän erikoinen. Minulla on kolme 90-luvulla syntynyttä lasta ja ei totisesti ollut tuollaista meillä eikä tuttavapiirissä. Kyllä haalarit ja toppahanskat jäivät päiväkotiin.
Helsingistä ollaan, ehkä kulttuurieroja paikkakunnittain on ollut?
Kyllä silloin lapset näyttivät lapsilta
Nykyäänhän aikuisetkin puetaan lapsiksi. Tunikat, hupparit, jumpsuitit...
Haalarithan oli muotia 90-luvun alkupuolella....
Mun 10v suree, kun vk-haalarista ei enää löydy kokoja, toppahaalareita srntään vielä on.
Haalarit oli ainakin meidän lapsilla talvella, mutta niissä lasketeltiin. Toppahanskoja ei ollut, mutta ei sitä paljainkaan käsin oltu. Sen muistan, että kun tytöllä oli joulujuhlassa sininen vekkimekko, valkoinen pusero ja sininen neule, niin joku kysyi, että pitääkö lapset jo noin pienenä pukea aikuisiksi. Muilla oli punaisia samettimekkoja.
Kyllä muistan ainakin sen, että kurahousut oli kuvioissa paljon pidempään kuin nykylapsilla. Mutta tämä johtui varmaan ihan siitä, että ei ollut goretex, reimatec yms. materiaaleja vielä olemassa ja ulkoiltiin kuitenkin omakotitalon pihalla paljon.
Oisinpa taas lapsi 90-luvulla! Se oli ihanaa aikaa :(
Tuolloin taisi ala- ja yläasteen raja jyrkemmin jakaa lapset ja nuoret vaatetuksen osalta. Ala-asteella sai käyttää lastenvaatteita. Yläasteella tuli muotijutut enemmän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi näyttää lapselta ilman joitain hiekkalaatikkoikäisten vauvanvaatteita.
Mutta tuskin ap:lle on tästä ollut sen kummempaa vahinkoa, jos ei ole itse protestoinut noita pukimia vastaan.
Itse olen vaatettanut lapseni ikätasoisesti ja tällöin 11-vuotiaalle ei kuulu toppahaalarit muuten kuin tiettyihin urheilulajeihin, esi. slalomissa toki oli haalareita.
Tulee mielen kun joskus ihan 90-luvun lopulla Anttilan tms vaatekuvastossa syksyllä mainostettiin jollekin tokaluokkalaisille tytöille punaisia pvc-housuja.
Jos netissä arveli että onkohan tuo nyt ihan sopivaa pukeutumista tuon ikäiselle niin vastaus oli että arvelija on pedofiili.
Kai se niin on nykyäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi näyttää lapselta ilman joitain hiekkalaatikkoikäisten vauvanvaatteita.
Mutta tuskin ap:lle on tästä ollut sen kummempaa vahinkoa, jos ei ole itse protestoinut noita pukimia vastaan.
Itse olen vaatettanut lapseni ikätasoisesti ja tällöin 11-vuotiaalle ei kuulu toppahaalarit muuten kuin tiettyihin urheilulajeihin, esi. slalomissa toki oli haalareita.
Talvihaalarit eivät olleet 90-luvulla vain hiekkalaatikkoikäisten vauvanvaatetta. Niitähän oli aikuisilla naisillakin.
Olin ite alakoululainen 90-luvulla, eikä me ainakaan mitään haalareita käytetty ekaluokan jälkeen. 11-vuotiaana oli muotia napapaidat ja minishortsit.
Muistan kuinka joskus -99 näin Anttilassa tyttöjen nätin kirjavan paidan, jota halusin sovittaa. Äiti sitten hoksasi että paidassa luki Sexy. Jäi hyllyyn.
Napapaidat kans muistan jo ysärin lopulta.
- Vm. 1990
Ysärin alussa pikkukaupungissa kuudennella luokalla alettiin kiinnostua enemmän ulkonäöstä. Vitosen loppuun saakka oltiin kyllä aika lailla lapsia sarjakuvapaitoinemme ja neonhenkselihousuinemme. Kuudennella piti olla levikset tai micmacit, jos halusi "olla muodissa". Siihen asti oli saanut mukisematta käyttää toppahousuja ja collegehousuja/verkkareita.
Mulla oli ainakin 4. luokalle saakka koulussakin toppahousut. Oli 2000-luvun alkua. Sillon oli kyllä kunnon talvetkin.
Toppahaalarihan on kätevä, kun monta kertaa päivässä mennään välitunnille ja takaisin sisälle. Sisähousut siinä alla sitten.
Vierailija kirjoitti:
Perheesi on ollut vähän erikoinen. Minulla on kolme 90-luvulla syntynyttä lasta ja ei totisesti ollut tuollaista meillä eikä tuttavapiirissä. Kyllä haalarit ja toppahanskat jäivät päiväkotiin.
Helsingistä ollaan, ehkä kulttuurieroja paikkakunnittain on ollut?
Sun lapset ei olleet 90-luvulla vielä kovin vanhoja. Minä olin ala- ja yläasteella 90-luvulla Helsingissä ja kyllä meistä joillain oli vielä yläasteella toppahaalari. Se alkoi juuri ja juuri olemaan noloa silloin. Pääsin peruskoulusta -99
N33
Vierailija kirjoitti:
Ysärin alussa pikkukaupungissa kuudennella luokalla alettiin kiinnostua enemmän ulkonäöstä. Vitosen loppuun saakka oltiin kyllä aika lailla lapsia sarjakuvapaitoinemme ja neonhenkselihousuinemme. Kuudennella piti olla levikset tai micmacit, jos halusi "olla muodissa". Siihen asti oli saanut mukisematta käyttää toppahousuja ja collegehousuja/verkkareita.
Minäkin muistan tuon levis-jutun. Jossain vaiheessa ihan kaikilla oli levikset, mikään muu ei kertakaikkiaan käynyt! Nykyään ei taida ihan tuollaista yhden merkin palvontaa olla.
kyllä