Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi polttaa raskaana ollessaan?

Vierailija
16.06.2017 |

Riskit kuitenkin tiedetään niin miten joku voi vaarantaa oman lapsensa kehityksen?
Vai onko riippuvuus niin suuri, että tulee vieroitusoireita? Mutta miten se oma lapsi ei motivoi lopettamaan?

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitään näkyvää vammaa ei tulisikaan, niin raskausaikana tupakoivien äitien lapset ovat todennäköisemmin heikkolahjaisia (kuin tupakoimattomien). Toki voi syntyä heikkolahjainen myös tupakoimattomaan perheeseen, mutta pienemmällä todennäköisyydellä. Heikkolahjaisella tarkoitan siis sitä, että ei olla ns. penaalin terävin kynä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö ihminen muuten voisi elää normaalia elämää. Miksi kuitenkaan ottaa tietoinen riski? Tupakoidessaan äiti estää sikiön hapensaantia, mikä vaikuttaa aivojen kehitykseen. Surullista että moni väheksyy hapenpuutteen vaikutuksia. 

Vierailija
62/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, addiktio on mielensairaus jossa ei pysty lopettaa vaikka haluaa! Oikealla avulla ja kovalla työllä lopettaminen on mahdollista mutta kaikki ei siihen pysty.

Toki tätä on vaikea ymmärtää, miksi anorektikotkin jatkavat laihduttamista jopa kuolemaan asti tai masentunut ei jaksa nousta sängystä..

Miksi monet kuitenkin lopettavat raskaaksi tultuaan? Jos se on kerran mahdotonta?

Kirjoittaja ei sanonut sen olevan mahdotonta. Hän sanoi, etteivät kaikki siihen pysty.

Kaikki haluaisivat lopettaa, suuri osa yrittää lopettaa, osa onnistuu, osa retkahtaa tai lopettaa aina "ensi viikolla" tai "tämä aski on viimeinen". Sellaista se addiktio on. Se on kaikille erilainen. Mitään yleispätevää sääntöä ei ole.

Se on ihan tahdonvoimasta kiinni. Mutta jos ei edes oman lapsensa terveyden takia pysty, niin ei ole sopiva vanhemmaksi.

Niin, se on nimenomaan tahdonvoimasta kiinni. Kaikilla sitä ei ole.

Olen samaa mieltä siitä, että moni asia tekee ihmisen soveltumattomaksi vanhemmuuteen, tämä on vain yksi esimerkki niistä. En millään tavalla väitä, että tupakointi raskaana olisi hyväksyttävää. Yritän vain vastata kun sanotaan, ettei ymmärretä.

Jos haluaa auttaa tai muuttaa asioita niin ensimmäinen askel on olla tuomitsematta ja yrittää ymmärtää. Sitä kautta on helpompi oikeasti auttaa ja etsiä ratkaisuja eikä vain taivastella ja kiillottaa omaa sädekehää "Mutta en määä kyllä ikinä voisi..!!" Ok. Tämä ei ratkaise yhtään ongelmaa maailmassa.

Joo ei kyllä ratkaise sekään että ymmärretään "voivoi no eihän se haittaa.. Stressihän on pahempi.. Ei se ole vaaraksi lapselle.."

Sekoitat nyt ymmärtämisen ja hyväksymisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, jos riippuvuus on ainoa syy ja sen ajatellaan pohjautuvan biologiaan niin eihän kukaan ole syntymästään asti polttanut, joten täytyy olla jokin muu syy, mikä vähintään laukaisee riippuvuuden? Mutta miten kuitenkaan raskaus ei sitten ole niin merkittävä asia, että oma lapsi ei kuitenkaan saa hankkimaan apua, vaikka se lopettaminen olisi vaikeaa. Kun kuitenkin ei sitä tupakkaa kukaan suuhun tunge vaan itse sen sytyttää.

AP

Vierailija
64/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä valittajat on aina niitä 6 kilon kakaroita pyöräyttäneitä jotka on aiheuttaneet muksulle sokeritaudin ja se on jäänyt synnytyskanavaan kiinni. Sitten on pöhöttyneitä aivovauriosta kärsiviä lapsia kun äidit ei ole syöneet kuin yhden suklaalevyn päivässä raskausaikana. Ja mitä haittaa joku olut joskus ja vähä kiellettyjä ruoka- aineita, eihän ne mitään tee, pelkkää hössötystä. Ja eihän nyt pussillinen banaaneja mitään tee. Ja voi värjätä tukan ja käyttää vähän kynsilakkaa ja lapselle voi antaa korviketta ja myöhemmin syöttää paskaa ruokaa kunhan ei ole tupakoinut.

Kunhan ei tupakoi, voi kaiken muun tehdä päin helvettiä. Näin ajattelee ap.

Vierailija
65/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä ap nalkutat?

Miksi?

Vierailija
66/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mitään näkyvää vammaa ei tulisikaan, niin raskausaikana tupakoivien äitien lapset ovat todennäköisemmin heikkolahjaisia (kuin tupakoimattomien). Toki voi syntyä heikkolahjainen myös tupakoimattomaan perheeseen, mutta pienemmällä todennäköisyydellä. Heikkolahjaisella tarkoitan siis sitä, että ei olla ns. penaalin terävin kynä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö ihminen muuten voisi elää normaalia elämää. Miksi kuitenkaan ottaa tietoinen riski? Tupakoidessaan äiti estää sikiön hapensaantia, mikä vaikuttaa aivojen kehitykseen. Surullista että moni väheksyy hapenpuutteen vaikutuksia. 

Niin, mietin itsekin juuri aivojen kehitystä. Ei välttämättä tule näkyvää häiriötä, kuten kehitysvammaa, mutta mistä tietää kehittyivätkö aivot täyteen potentiaaliinsa kuin mitä ilman tupakointia, kun ei ole yksittäisten ihmisten kohdalla vertailukohdetta tupakalle altistuneiden ja altistumattomien aivojen välillä. 

AP

Vierailija
67/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä valittajat on aina niitä 6 kilon kakaroita pyöräyttäneitä jotka on aiheuttaneet muksulle sokeritaudin ja se on jäänyt synnytyskanavaan kiinni. Sitten on pöhöttyneitä aivovauriosta kärsiviä lapsia kun äidit ei ole syöneet kuin yhden suklaalevyn päivässä raskausaikana. Ja mitä haittaa joku olut joskus ja vähä kiellettyjä ruoka- aineita, eihän ne mitään tee, pelkkää hössötystä. Ja eihän nyt pussillinen banaaneja mitään tee. Ja voi värjätä tukan ja käyttää vähän kynsilakkaa ja lapselle voi antaa korviketta ja myöhemmin syöttää paskaa ruokaa kunhan ei ole tupakoinut.

En ole ajatellut näin. Miksi väität jotain mitä en ole sanonut. Miksi ylipäätään kerrot mitä ajattelen? Et pääse pääni sisään. Voit lukea tekstiäni ja kommenttejani ja muodosta omia mielipiteitäsi, mutta et voi kertoa mitä minä ajattelen. Otin kuitenkin nyt esiin vain tupakan polton. En ole missään vaiheessa sanonut, että muut lapsen kehitystä vaarantavat asiat olisivat sen hyväksyttävämpiä. 

AP

Vierailija
68/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi niistä, jolle lopettaminen oli tosi vaikeaa kun tulin raskaaksi. Sitten yksi tuttu sanoi tai antoi vinkin, että älä ajattele sitä lopettamisena, vaan lähinnä taukona ja jos tahdot voit alottaa uudestaan kun imetys on ohi. Ekan lapsen imetyksen jälkeen mieliteko ottikin vallan ja aloitin taas, toisen lapsen jälkeen, en nyt ainakaan vielä ole aloittanut, taukoa takana kolmisen vuotta. Kaipaan kyllä kovasti toisinaan sitä, kuinka hullulta se kuulostaakin.

Mutta en myöskään ymmärrä syyllistämistä ja haukkumista. Minun äidilläni on neljä lasta, hän on polttanut meitä kaikkia odottaessaan, ja kuitenkin hän on aivan mahtava äiti vaikka ei ole tupakointia pystynyt lopettamaan

Olemme jo kaikki aikuisia, ihan normaaleita.

Vierailija
69/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin joskus netissä sellaisen videon missä oli kuvattu miten sikiö alkaa kouristelemaan kohdussa kun se altistetaan nikotiinille. Hyi, puistattaa vieläkin :(

Vierailija
70/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi poltti ollessaan raskaana. Miehelläni on on nyt paniikkihäiriö ja pakko-oireita joihin syö nykyään lääkkeitä. Kuulemma ollut pienestä asti. Sattumaa?

Vierailija
71/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi niistä, jolle lopettaminen oli tosi vaikeaa kun tulin raskaaksi. Sitten yksi tuttu sanoi tai antoi vinkin, että älä ajattele sitä lopettamisena, vaan lähinnä taukona ja jos tahdot voit alottaa uudestaan kun imetys on ohi. Ekan lapsen imetyksen jälkeen mieliteko ottikin vallan ja aloitin taas, toisen lapsen jälkeen, en nyt ainakaan vielä ole aloittanut, taukoa takana kolmisen vuotta. Kaipaan kyllä kovasti toisinaan sitä, kuinka hullulta se kuulostaakin.

Mutta en myöskään ymmärrä syyllistämistä ja haukkumista. Minun äidilläni on neljä lasta, hän on polttanut meitä kaikkia odottaessaan, ja kuitenkin hän on aivan mahtava äiti vaikka ei ole tupakointia pystynyt lopettamaan

Käsittävätkö ihmiset todella sen haukkumisena, jos kysyn miten ihminen voi polttaa raskausaikana? 

AP

Vierailija
72/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaikkien tupakoimattomien äitien lapsien viat johtuvat?

Nyt syyt kehiin niin päästään perkaamaan. Kun on lukihäiriötä, hengitystiesairauksia, adhd.ta! Mitä te teette että aiheutatte näitä? Kertokaa toki.

Vierailija
73/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi poltti ollessaan raskaana. Miehelläni on on nyt paniikkihäiriö ja pakko-oireita joihin syö nykyään lääkkeitä. Kuulemma ollut pienestä asti. Sattumaa?

Meidän äiti ei polttanut raskausaikana ja mulla on paniikkihäiriö ja lääkitys mielenterveyshäiriöön, sattumaako?

Vierailija
74/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittävätkö ihmiset todella sen haukkumisena, jos kysyn miten ihminen voi polttaa raskausaikana? 

AP

Eikun sä jäkätät ja jäkätät samaa asiaa hyvin alentuvaan sävyyn ja käyt päälle kuin yleinen syyttäjä jos joku sanoo polttavansa.

Eli jos vaan sanotaan että ei sellaista tapahdu ja hyi hyi tuhmia, olet tyytyväinen?

Mistäs sä sitten jäkättäisit?

Vierailija
75/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ajatellut näin. Miksi väität jotain mitä en ole sanonut. Miksi ylipäätään kerrot mitä ajattelen? Et pääse pääni sisään. Voit lukea tekstiäni ja kommenttejani ja muodosta omia mielipiteitäsi, mutta et voi kertoa mitä minä ajattelen. Otin kuitenkin nyt esiin vain tupakan polton. En ole missään vaiheessa sanonut, että muut lapsen kehitystä vaarantavat asiat olisivat sen hyväksyttävämpiä. 

AP

No mä poltan koska mä tunnen sen itselle tärkeäksi asiaksi ja minusta se ei aiheuta mitään pahaa. Okei?

Vierailija
76/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti ei polttanut mutta ei silloin vielä ollut näitä ravitsemussuosituksia. Musta tuli tyhmä kuin saapas ja ruma. Sattumaako?

Vierailija
77/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eikun sä jäkätät ja jäkätät samaa asiaa hyvin alentuvaan sävyyn ja käyt päälle kuin yleinen syyttäjä jos joku sanoo polttavansa.

Eli jos vaan sanotaan että ei sellaista tapahdu ja hyi hyi tuhmia, olet tyytyväinen?

Mistäs sä sitten jäkättäisit?

Sen takia loin tämän keskustelun, jotta voin tästä asiasta puhua. Ihmiset nyt tulkitsevat viestini näköjään miten itse tahtovat. Hyökkäykseksi jatko- ja lisäkysymykset ei ole tarkoitettu. Yritän vain ymmärtää sitä sisäistä maailmaa. Ja jos tällaista ei tapahtuisi niin ei kai tästä tarvitsisikaan keskustella. 

Vierailija
78/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pannaan tupakka suuhun, sytytetään ja imetään sauhut.. Ei mulla ainakaan taito hävinnyt raskausaikana. Hyvin saatoin polttaa raskausaikana.

Mutta eikö äidillä ole mitään tunteita lastaan kohtaan ennen kuin se on elävänä sylissä? Mitä jos raskausajan tupakointi sitten vaikuttaa negatiivisesti lapsen kehitykseen? Miten sen voi ikinä antaa itselleen anteeksi? 

Ei ole vaikuttanut.. Et voi voi.

Ne vaikutukset kun voivat tulla sille lapsellesi vasta 30-40-50-60 vuoden päästä. Sairastutaan vaikka munuaisten vajaatoimintaan, syöpään, diabetekseen tms "normaalia" aikaisemmin.

Vierailija
79/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se lopettaminen oli vaikeaa... kun pahoinvointini hellitti, olin aina tupakan haistaessa valmis hyppään jokaisen tupakoitsijan niskaan ja ryöstämään hänet, vain saadakseni sauhut...

Mutta ajatuskin, että kiduttaisin lastani, antaisin huonommat eväät elämään, pahimmillaan veisin hengen... ei kuin hammasta purren vaan eteenpäin ja tietoisesti siirsin ajatukseni muualle kuin niihin pehmeisiin henkosiin, jotka rentouttaisi niin....

T. Taas raskaana ja tupakoimaton kun viivat ilmestyi tikkuun.

Vierailija
80/179 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän äiti ei polttanut mutta ei silloin vielä ollut näitä ravitsemussuosituksia. Musta tuli tyhmä kuin saapas ja ruma. Sattumaako?

Ei se tupakointi edelleenkään ole ainoa syy, mikä ongelmia aiheuttaa. Enkä tarkoita lapsen kehityshäiriöiden olevan muutenkaan äidin syy, kyseessä on aina monien tekijöiden summa. Mutta yleisestihän tiedetään tupakoinnin lisäävän riskiä niin miksi tietoisesti vaarantaa oman lapsen kehitys? 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä