Miksi naiset eivät pukeudu persoonallisemmin
Kaupungilla kaikilla naisilla on vain muutama perustyyli jolla pukeutuvat. Hyvin harvoin näkee naisia joilla pukeutuminen on mietitty niin että se sopii omaan olemukseen. Enkä tarkoita nyt vain parikymppisiä timmejä likkoja vaan naisia kaikissa ikäluokissa.
Miksi meikkaukseen ja rakennekynsiin panostetan mutta vaatteet on kaikki jostain henkkamaukasta?
Kommentit (170)
"Pukeutuminen on mietitty niin, että se sopii omaan olemukseen"
Entäs jos se oma olemus ja persoonallinen tyyli on just se, ettei halua erottua tai haluaa pukeutua "perusrytkyihin".
Oma persoonallinen tyylini on ennen kaikkea käytännöllinen. Joo, varmasti ihan kauheaa jonkun mielestä, mutta olen siinä mielessä toiminnan nainen, että kauppareissulta on heivattava kyytiin viiden ison multasäkin tarjoussatsi. Tai roskapussia viedessä päätänkin heittää reippaan kävelylenkin. Vaatteiden on oltava sellaiset että niissä on hyvä liikkua, kenkien korot matalat tai mallia "tossut". Tummat väritkin on näppäriä, ei tarvitse alvariinsa pestä.
Eli koen, että oma pukeutumiseni sopii just mun persoonalliseen tyyliin. Se on vaan hiukan toinen kuin se mitä aloittaja ehkä ajatteli.
Koska ainakaan mulla ei ole tyylitajua. Kävin kerran Italiassa, missä kuulemma kaikki paikalliset pukeutuvat tyylikkäästi. Minä en huomannut heidän tyylistään ja pukeutumisessa mitään erityistä. Joten ilmeisesti mulla ei todellakaan ole tyylitajua.
Ehkä monet panostavat ja ovat kiinnostuneita muista asioista, kuin pukeutuminen esim. kirjallisuus, taide- ja kulttuuri, liikunta, käsityöt jne. jotka vievät heidän energiansa ja rahat.
Näin on ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissäni. Äitinikin ostaa viikottain leikkokukkia, eikä joku 100€ kimppu välttämättä tunnu missään, mutta auta armias, jos joku vaate maksaa satasen, sen hintaa kauhistellaan. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Vihaan netistä tilaamista ja kaupungista löytyy markettien lisäksi sellaisia mihin mulla on varaa Cubus, Bik Bok, H&M, Seppälä, Carlings. Kummassakin kauppakeskuksessa samat liikeet. Koitan löytää ne vähiten rumat ja horomaiset. Jos mulla ois varaa pukeutuisin itse ommeltuihin goottiunelmiin.
-N22
Tiede-lehden palstalla joku sanoi arkkitehtuurista puhuttaessa, että ei Suomessa arvosteta mitään muita arvoja, kuin sellaisia, jotka ovat suoraan mitattavissa esim. rahalla. Kauneutta ja muiden asioiden ulkonäköä ei voi mitata suoraan rahassa, joten sitä ei silloin arvosteta. Olen samaa mieltä pitkälti. Suomi on arvoköyhä maa ja ilmankos moni täällä masentuukin, kun puhe on aina rahasta. Säälittävä takapajula, jossa ihmisten hyvinvoinnin ei tajuta tulevan jostain muustakin, kuin rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilla kaikilla naisilla on vain muutama perustyyli jolla pukeutuvat. Hyvin harvoin näkee naisia joilla pukeutuminen on mietitty niin että se sopii omaan olemukseen. Enkä tarkoita nyt vain parikymppisiä timmejä likkoja vaan naisia kaikissa ikäluokissa.
Miksi meikkaukseen ja rakennekynsiin panostetan mutta vaatteet on kaikki jostain henkkamaukasta?Miksi kenenkään pukeutuminen kiinnostaa ventovieraita ihmisiä. Eikö elämässä ole sisältöä. Miten olis jos jokainen hoitelisi omat asiansa.
Jos olis niin, että talon saisi rakentaa aivan miten tahtoo ja 50% ihmisistä rakentaisi täysin harmaan betonikuution, eikä maalaisi sitä, ja toiset valittaisivat niiden ulkonäöstä, niin voitaisiinko asia silloinkin vain kuitata siten, että pidetään huoli vain omista asioista?
Ei tietenkään voitaisi, vaan ulkonäöllä on merkitystä -myös sen suhteen, mille ihmiset näyttävät, kuin myös talojen suhteen. Suomessa vain ei tajuta sitä, koska täällä pätee kaikkeen, että muiden asioihin ei saa puuttua. Tämä koetaan riitana suomessa, joten asiat ovat kuten ovat. Jos sitä ei koettaisi riitana, niin Suomessa pukeutuminen olisi erilaista, sillä huonosti pukeutuvat eivät olisi puolustuskannalla, jolloin asian myöntäminen olisi helpompaa.
Jos pukeutuu vähänkin eri tavalla, ihmiset kiinnittävät huomiota enemmän, saattavat jopa katsoa perään, miehet varsinkin. Kaikki eivät nautisellaisesta ylenpalttisesta huomiosta. Joo, voisihan sitä heittäytyä Johanna Tukiaiseksi ja painella menemään täti moonikan näköisenä ympäriinsä, mutta kun ei kiinnosta huomion herättäminen. Haluan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen menettänyt vuoden sisään kolme sukulaista/perheenjäsentä, olen vakavasti sairas ja talodellisesti sellaisessa ahdingossa, etten enää osta edes vessapaperia. Elämä on niellyt jokaisen unelmani, eikä tulevaisuus näytä millään lailla valoisalta. Ulkonäköni on suurinpiirtein viimeinen asia, johon viitsin panostaa. Tärkeämpää on olla muille kohtelias ja koittaa olla lisäämättä kanssaeläjien taakkaa kohtuuttomasti. Hymy ja kohteliaisuus sopivat yhteen vanhojen verkkarienkin kanssa.
Vaatteita tärkeämpää on se, mitä ihmisen päässä liikkuu. Se on kiva, jos joku saa hyvän olon siitä, että näyttää hyvältä tai pukeutuu tietyllä tavalla, mutta kaikille se ei ole niin tärkeää.
Selviydytään vaan kaikki huomiseen.
Voimia sinulle!
Käyttäjä2676 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meikkaukseen ja rakennekynsiin panostetan mutta vaatteet on kaikki jostain henkkamaukasta?Miksi kenenkään pukeutuminen kiinnostaa ventovieraita ihmisiä. Eikö elämässä ole sisältöä. Miten olis jos jokainen hoitelisi omat asiansa.
Jos olis niin, että talon saisi rakentaa aivan miten tahtoo ja 50% ihmisistä rakentaisi täysin harmaan betonikuution, eikä maalaisi sitä, ja toiset valittaisivat niiden ulkonäöstä, niin voitaisiinko asia silloinkin vain kuitata siten, että pidetään huoli vain omista asioista?
Ei tietenkään voitaisi, vaan ulkonäöllä on merkitystä -myös sen suhteen, mille ihmiset näyttävät, kuin myös talojen suhteen. Suomessa vain ei tajuta sitä, koska täällä pätee kaikkeen, että muiden asioihin ei saa puuttua. Tämä koetaan riitana suomessa, joten asiat ovat kuten ovat. Jos sitä ei koettaisi riitana, niin Suomessa pukeutuminen olisi erilaista, sillä huonosti pukeutuvat eivät olisi puolustuskannalla, jolloin asian myöntäminen olisi helpompaa.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, sillä Suomi on tunnettu jopa kansainvälisesti taiteesta ja muotoilusta ja sitä arvostetaan maailmalla.
Ja mitä tulee betonitaloihin, juuri suomalaiset panostavat koteihinsa ja sisustukseen ja perheen tuloista ne lohkaisevat ison osan, jopa ystävät tavataan kotona, kuin julkisilla paikoilla.
Missä ihmeessä betonilähiössä asut, kun et näe suomalaista kauneutta.
Ja kyllä, suomalaiset osaavat myös pukeutua, mutta haasteena on neljä vuodenaikaa ja kyllä se myös käy kukkarolle kalliiksi, kun ilmalämpötilat vaihtelevat jopa 80 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Laita ap vaikka kuvallisia esimerkkejä kivoista ja persoonallisista tyyleistä, niin osataan ottaa mallia. Ja etenkin siitä omasta tyylistäsi.
varmaan joku madonna/sjp?...
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä itsekkin ihmettelen, miksi suomalaisilla ei ole värejä tai hyvin istuvia vaatteita. Jotkut perus farkut ja perus t-paita. Ymmärrän käytännöllisyyden kyllä, mutta miksi ei hanki mukavia, kivoja persoonaanasa sopivia kenkiä, ja hieman vaikka jännempää paitaa? Tai edes niitä istuvia farkkuja?
Sekä myös; miksi et osta kaupasta hyviä vaatteita?
Johan vastaus näihin on kerrottu ties kuinka monta kertaa - kaupoissa ei ole hyviä vaatteita, saatika värikkäitä. Asun yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista, ja täällä on vain näitä perus-HM-Lindex-ketjun liikkeitä, ja pari tanttakauppaa ja pari skeittikauppaa. Eli vaihtoehdot on joko tanttakaavut, revityt-farkut-skeitti-tyyli tai ne HM:n kaikilla-samanlaiset-rytkyt. Menepä etsimään vaikka jotain värikästä, normaalipainoiselle istuvaa paitaa, niin saat käydä kaikki liikkeet läpi ilman tulosta. Samoja murretun harmaita/valkeita/mustia laatikonmallisia rytkyjä paikat täynnä, ja tanttaliikkeissä samat laatikonmalliset rytkyt kirkkailla kukkakuvioilla. Eli, kaupoista ei löydy värikkäitä ja hyvin istuvia vaatteita, piste.
Ostan valtaosan vaatteistani siis netistä, MUTTA: sieltäkin on istuvia vaatteita hyvin hankala löytää, koska globaali muoti on juuri sitä rytkyrätkyä. Viime talvena vietin tuntikausia etsien istuvaa, värikästä neulepaitaa, ja ei löytynyt mistään nettikaupastakaan (niistä, joissa ilmainen palautus). Suurin osa tilatuista vaatteista menee palautukseen, koska olen a) tiimalasimallinen ja b) norminaista lihaksikkaampi, eli iso osa vaatteista pussittaa vyötäröstä ja/tai ei mahdu hihoista. Eli, nettikaupatkaan eivät ole mikään autuaaksi tekevä ratkaisu.
Ommella en osaa ja ompelijaan ei ole varaa.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaksatko sinä miettiä joka päivä tosi tarkkaan mitä päällesi laitat?
Niinpä. Elämässä on niin paljon tärkeämpiäkin asioita kuin miltä näyttää, uskokaa tai älkää.
Kyllähän kaupoista löytyy vaikka minkä mallisia ja värisiä vaatteita, ainakin isommissa kaupungeissa.
Siis naiset pukeutuvat persoonattomasti? Varmaan sitten näin on, mutta väitän, että miehet ne vasta persoonattmasti pukeutuvatkin. Turha tässä naisia tikun nokkaan ollaan nostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä sanoisin että naisilla ei ole mitään tyylitajua kuten ei miehilläkään. Näin siis suomessa. Ulkomailla tilanne on usein toinen molempien sukupuolten osalta.
Olen matkaillut lähinnä eteläisessä Euroopassa, mutta tehnyt havainnon ettei pukeutuminen ole sielläkään sen ihmeellisempää.
Musta on ihana silloin tällöin pukeutua nätisti, mutta käytäntö ja Suomen ilmasto antaa kyllä viimeisen sanan. Arjessa joudun kävelemään paljon ja odottelemaan bussia kylmässä, joten yleensä valitsen sen ihanan mekon, nahkanilkkureiden ja villakangastakin tilalle tylsästi farkut, villapaidan, vedenpitävän takin ja goretex-tennarit.
Toisaalta olen kyllä myös sitä mieltä, ettei aina arjessa voi jaksaa panostaa omaan ulkonäköön ja sekin on ok. Niin kuin moni tässäkin keskustelussa on sanonut, joskus ne muut asiat vain menee ulkonäön mietinnän edelle. Musta se on todella ok niin kauan kuin ihminen on puhdas, ei haise ja vaatteet on ehjät.
En minä ainakaan osaa ilmaista persoonllisuuttani pukeutumisella kuin ostamalla mieleisiäni vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Menis aika paljon aikaa ja energiaa pukeutua persoonallisesti ja kauniisti. Eilen retkeilin ja pyöräilin ja tein uimareissun siskoni vanhassa trikoopaidassa ja H&M kangashousuissa ja tennareissa. Sori... Ois kai sen ajan voinut kuluttaa myös ostoskeskuksessa ja huuto.netissä niin toisten olisi mukavampi katsoa menoani.
Et nyt taida ymmärtää. Ei se ole toisia varten, vaan ihmistä itseään varten. Ne jotka oikeasti arvostavat ja rakastavat esteettisyyttä, käyttävät siihen kyllä oikein mielellään aikaa ja energiaa, koska he elävät siitä. Kyse on arvosta. Sinä et vain luultavasti ole kovin esteettinen ihminen, koska arvota käytännöllisyyden korkeammalle.
Koska leggingssit ja paituli on niin ihanan rentoja päällä. Onneksi miehet korjaavat tämän epäkohdan ja pukeutuvat personaallisesti ympäri Suomen.