Tiesittekö että suomessa kun syödään tortilloja niin sillä oikeastaan tarkoitetaan quesadilloja?
Quesadilla: Taitettu maissitortilla, jonka sisällä on perinteisesti juustoa, mutta myös lihaa, kasviksia tai molempia sekä salsoja.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tortilla on se lätty. Taco on täytetty ja vain taitettu pieni, pehmeä lätty. (Kova taco on jonkun jenkin höpökeksintö). Burrito on valmiiksi kääritty paketti lättyyn, riisi, pavut, lihat ja kasvit. Fajita on kuumalla pannulla pöytään tuodut lihat ja kasvit, jotka itse laitetaan lättyyn. Quesadilla on kaksi lättyä, joiden välissä on juustoa ja jotain pannulla paistettu. Enchilladas on monta täytettyä lättyrullaa uunivuoassa, päällä tomaattikastike. Nachot on tortillasipsejä, joiden päällä on lihaa, juustoa, salsaa tms. uunissa lämmitettynä.
Oliko vielä jotain?
Eli suomikansa tekee yleensä siis tacoja eikä tortilloja, eikö niin?
Tai fajitaksia, koska ainakin meillä jokainen täyttää sen oman lättynsä lihalla, kasviksilla ja mahdollisilla kastikkeilla ja taittelee/käärii miten pystyy, koska yleensä täytettä tulee aina liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tortilla on vaan se lätty. Puhun silti tortilloista. Syön tortillani muutenkin hyvin suomalaisittain, eli täytteenä esim. fetaa, kanaa, salaattia, kermaviilikastiketta, paahdettua sipulia jne... Olemme Suomessa ja tänne on melko vakiintunut puhe tortilloista, joten kaikki ymmärtävät, mikä se on. Pikaruokapaikkojen listoillakin on tortillat.
Suomalainen einestortilla, vehnälettu ilman salsaa, guacamolea, tai chilimajoneesia. Niinmpä tietenkin, olemme saaneet suomalaisen uuden einestuotteen.
Impivaaran tortilla, Vehnärönttönen, eli vehnärömpsä. Kyllä kelepoo.
nytvittuilen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tortilla on vaan se lätty. Puhun silti tortilloista. Syön tortillani muutenkin hyvin suomalaisittain, eli täytteenä esim. fetaa, kanaa, salaattia, kermaviilikastiketta, paahdettua sipulia jne... Olemme Suomessa ja tänne on melko vakiintunut puhe tortilloista, joten kaikki ymmärtävät, mikä se on. Pikaruokapaikkojen listoillakin on tortillat.
Suomalainen einestortilla, vehnälettu ilman salsaa, guacamolea, tai chilimajoneesia. Niinmpä tietenkin, olemme saaneet suomalaisen uuden einestuotteen.
Impivaaran tortilla, Vehnärönttönen, eli vehnärömpsä. Kyllä kelepoo.
Kyllä moni syö sen salsan, guagamolen ja muidenkin kanssa tortsunsa. En ole kuullut että joku jättäis ne välistä. Muuten ois ihan mauton paketti.
Nyt on tultu kyllä tosi vähäisillä tiedoilla pätemään. Tortilla on tosiaan vain se lettu, mutta se, mitä Suomessa tarkoitetaan "tortillalla", ei kyllä ole quesadilla. Erilaisia ruokalajeja, joihin käytetään tortillalettuja, ovat esimerkiksi mainittu quesadilla, fajitas, burrito ja taco. Näistä taco tai fajitas on lähimpänä suomalaista ruokalajia "tortilla".
Suomaalainen perinnetortilla. Impivaaran tortilla ilman salsaa tai guacamolea. Tuttavallisemmalta nimeltään vehnärönttönen, eli vehnärömpsä. Kyllä kelepoo.
Tortilla on myös espanjalainen perunamunakas :P
Vehnärönttönen, virallisesti, OFFICIAL!
Vierailija kirjoitti:
Tortilla on se lätty. Taco on täytetty ja vain taitettu pieni, pehmeä lätty. (Kova taco on jonkun jenkin höpökeksintö). Burrito on valmiiksi kääritty paketti lättyyn, riisi, pavut, lihat ja kasvit. Fajita on kuumalla pannulla pöytään tuodut lihat ja kasvit, jotka itse laitetaan lättyyn. Quesadilla on kaksi lättyä, joiden välissä on juustoa ja jotain pannulla paistettu. Enchilladas on monta täytettyä lättyrullaa uunivuoassa, päällä tomaattikastike. Nachot on tortillasipsejä, joiden päällä on lihaa, juustoa, salsaa tms. uunissa lämmitettynä.
Oliko vielä jotain?
Si, senora! 😋 M29 ja latino
Jos käärii jutin rillimaggaran vehnärönttöseen, niin tuleeko siitä sitten hodari?
Täällö meksikolainen kokki selventää asiaa, jos vain jaksaa lukea koko viestin:
https://www.google.fi/amp/s/amp.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments…
Ajatelkaapa että meksikolainen pikaruokaketju ryhtyisi myymään aitoja karjalanpiirakoita ja mämmiä.
Eipä olisi aitoudesta muuta jäljellä kuin korkeintaan nimi ja sekin olisi ymmärretty väärin.
Sama se on tilanne kun tänne tungetaan perinneruokia ihan mistä päin maailmaa tahansa, mutta onhan se valtavan hienoa syödä jotain jonka nimi on hiukan outo.
Jaahas, se on sitten meksikolaista tänään ruuaksi. Kiitos ketjuun osallistuneille avusta!
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, se on sitten meksikolaista tänään ruuaksi. Kiitos ketjuun osallistuneille avusta!
Se mitä aiot syödä, ei ole meksikolaista, vaan jotain minkä itse ajattelet olevan meksikolaista.
Jos tekisit pitsaa, niin sekään ei italialaisen mielestä olisi sitä, vaan jokin ihan muu piirakka.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä aiot syödä, ei ole meksikolaista, vaan jotain minkä itse ajattelet olevan meksikolaista.
Jos tekisit pitsaa, niin sekään ei italialaisen mielestä olisi sitä, vaan jokin ihan muu piirakka.
Niin ja minä muuten olen tehnyt italialaisille täkäläisen tyyppistä pitaa ja heidän mielestään se oli hyvää, muttei lainkaan pitsaa. Väärät aineet ja liikaa täytteitä kuulemma. Pohjakaan ei ollut oikea, mutta kaikki söivät tyytyväisinä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja minä muuten olen tehnyt italialaisille täkäläisen tyyppistä pitaa ja heidän mielestään se oli hyvää, muttei lainkaan pitsaa. Väärät aineet ja liikaa täytteitä kuulemma. Pohjakaan ei ollut oikea, mutta kaikki söivät tyytyväisinä.
Mutta eikös pita ole leipä eikä pitsaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös pita ole leipä eikä pitsaa?
Pidä sinä pitasi minä pidän pitsani.
Huomaa että reseptin mukana on suomalaiskansallistettu myös nimi.
Ja minulla on perustuslailla turvattu ihmisoikeus olla oikolukematta tekstejäni.
Niin lehdetkin nykyään jättävät tekemättä.
Niin ja tiesitkö muuten että meksikossa ei syödä tortilloja. Tortillojen keksijä kertoi minulle reseptin ja olen ainoa ihminen ketä voi jatkaa sitä reseptiä koska tunnen alkuperäisen tortillan ja se on mielenkiintoista. Näin toden ollen me puhumme universaalia lain vetovoimaa ilmiselvästi. En voi todistaa kyllä tätä todeksi koska en sulattele nyt tortillaa ja se on mennyt jo.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi tortilla on koululaisten toiveruoka. Tortilla on supervaikea syödä kun ne täytteet valuu sieltä
ja sormet liastuu ja ne täytteetkin on jotain ihme oudon makuisia sörsseleitä!
Hesesssä tosin fajita, samoin Panchossa.