Ketju päivän lukiokeskustelulle. Pääsikö lapsesi huippulukioon (tai ylipäätään lukioon) ja mikä oli keskiarvoraja?
Tähän mennessä korkein näkemäni ka-raja on 9,39 TSYK:n luonnontiedelinjalle.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä ketju. Ei pelkkä eliittikoulu riitä vaan sun pitää luoda ura.
Kirjaviisas voi jäädä hyvinkin telineisiin kun taas seiskan toiarilla ja DI tutkinnolla on päästy pörssiyhtiön johtoon.
Tässä joudun välillä kuuntelemaan näiden entisten nerojen pätemisjuttuja..kuinka huippu on ja älykäs yms yms ja näitä on monia. Kumminkin ihan rivityöläisinä DI:n tutkinnon omaavia alisuorittajia ovat.
Itse keskittyisin niihin sosiaalisiin taitoihin myös.
Ja siellä taas joku jankkaamassa. Millä tavalla hyvässä lukiossa opiskeleminen vaikuttaa sosiaalisiin taitoihin? Entä onko sinulla tilastotietoa siitä, että huippulukion käyneet olisivat muita useammin "alisuorittajia"?
Katkeruus on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä taas pihlajanmarjat happamia. Itse yhdestä näistä huippulukioista kirjoittaneena voin kyllä todeta että aikamoista huttua täällä asiasta tietämättömät ihmiset kertovat. Meillä oli hyvät opettajat, hyvä luokkahenki ja lopulta sitten erittäin hyvät tulokset kirjoituksissa. Toki tiettyjä odotuksia koulutyön osalta oli ja pientä kilpailua tuloksista, mutta mielestäni se oli vain hyvä. Oppilasmateriaali oli alusta pitäen työteliästä ja osaavaa, joten häirikköjä ei ollut ja koulutyöhön sai keskittyä kaikessa rauhassa. Tietysti itselläni tilannetta paransi se, että olin oman koulun kasvatteja ja siis sekä tottunut työilmapiiriin ja odotuksiin että realistinen oman osaamiseni tasosta. Kyllä meidänkin luokkatasollemme tuli sellainen perinteinen kympin oppilas soitellen sotaan jostain pikkupaikkakunnalta, joka ei sitten kestänyt sitä että meidän koulussamme kukaan ei pystynyt olemaan se paras kaikessa ja että pelkkä aktiivisuus ja hyvä käytös eivät riittäneetkään hyviin tuloksiin vaan olivat se perustaso jota kaikilta vaadittiin. Hän jätti ensimmäisen vuoden kesken ja siirtyi ilmeisesti kotikaupunkinsa omaan lukioon mutta en hänen myöhemmistä vaiheistaan tiedä. Muistan vain muutamilta tunneilta ylimielisen oloisen oppilaan jolla oli kovin suuret luulot itsestään. Itselleni kyseinen koulu oli erittäin positiivinen kokemus josta on ollut hyötyä myös elämässä muutenkin kuin vain kapeasti koulutuksen saralla.
Oletko mahdollisesti käynyt SYK:n? Itse olen käynyt kyseisessä koulussa peruskoulun ja pääsin juuri lukioon A-ranskankielen linjalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä taas pihlajanmarjat happamia. Itse yhdestä näistä huippulukioista kirjoittaneena voin kyllä todeta että aikamoista huttua täällä asiasta tietämättömät ihmiset kertovat. Meillä oli hyvät opettajat, hyvä luokkahenki ja lopulta sitten erittäin hyvät tulokset kirjoituksissa. Toki tiettyjä odotuksia koulutyön osalta oli ja pientä kilpailua tuloksista, mutta mielestäni se oli vain hyvä. Oppilasmateriaali oli alusta pitäen työteliästä ja osaavaa, joten häirikköjä ei ollut ja koulutyöhön sai keskittyä kaikessa rauhassa. Tietysti itselläni tilannetta paransi se, että olin oman koulun kasvatteja ja siis sekä tottunut työilmapiiriin ja odotuksiin että realistinen oman osaamiseni tasosta. Kyllä meidänkin luokkatasollemme tuli sellainen perinteinen kympin oppilas soitellen sotaan jostain pikkupaikkakunnalta, joka ei sitten kestänyt sitä että meidän koulussamme kukaan ei pystynyt olemaan se paras kaikessa ja että pelkkä aktiivisuus ja hyvä käytös eivät riittäneetkään hyviin tuloksiin vaan olivat se perustaso jota kaikilta vaadittiin. Hän jätti ensimmäisen vuoden kesken ja siirtyi ilmeisesti kotikaupunkinsa omaan lukioon mutta en hänen myöhemmistä vaiheistaan tiedä. Muistan vain muutamilta tunneilta ylimielisen oloisen oppilaan jolla oli kovin suuret luulot itsestään. Itselleni kyseinen koulu oli erittäin positiivinen kokemus josta on ollut hyötyä myös elämässä muutenkin kuin vain kapeasti koulutuksen saralla.
Oletko mahdollisesti käynyt SYK:n? Itse olen käynyt kyseisessä koulussa peruskoulun ja pääsin juuri lukioon A-ranskankielen linjalle. :)
Sielläpä juuri, itsekin A-ranskalla. Onnittelut lukioon pääsystä!
Pääsi just sinne minne halusi eli TSYKiin. Keskiarvoraja oli 8,25 ja reippaasti pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten ajatus siitä,että huippulukiossa on hyvät opettajat.
Kuka tahansa saa lähes kympin keskiarvolla sisään tulleista irti hyvät kirjoitustulokset. Paljon eneän vaaditaan opetukselta noissa "huonoissa" lukioissa, joissa kuitenkin tehdään ylioppilaita seiskan (osalla voi olla arvosanojen joukossa jopa kutosia) oppilaista.
Hyvät tulokset huippulukioissa ovat usein seurausta kuvatusta kovasta kilpailusta. Harvoin on suurtakaan eroa opetuksessa (,en ainakaan itse pidä itseäni mitenkään huippuopena, vaikka komeita kirjoitussuorituksia sainkin lähettää sensoreille). Olen ollut töissä myös "huonossa" lukiossa, johon pääsi käytännössä kaikki hakijat. Sieltäkin lähetin huippusuorituksia ja sitten myös niitä heikompia. En usko, että kyse olisi siitä, että opetuksen taso olisi osallani repsahtanut....
Onnea kaikille tuleville lukiolaisille ja vanhemmille toiveena:.älkää ihmeessä enää lisätkö muutenkin stressaavan lukion stressaavuutta omilla älyttömillä toiveillanne ja vaatimuksillanne. Kannustakaa ja tukekaa koulun lisäksi myös nauttimaan elämästä!
Jännä ajatus, mutta kyllä se näin on. Huippuopettajilla on varaa valita se työpaikkansa eikä he ole niitä jotka joutuu tahkoamaan Ville-Irmelin kanssa käytöstapoja. Helsingin parhaissa kouluissa opettajilla on suurimmalla osalla jopa tohtorin tutkinnot.
T. Ope
Lapseni on yhdessä pk-seudun huippulukioista, ja siellä on tullut vastaan pari niin surkeaa opettajaa, ettei ole mennyt heidän kursseilleen toiste.
Yhden kurssilta pyysi ja sai luvan poistua kesken niin, että opiskeli ko. ainetta itsekseen oppitunnin ajan ja suoritti kurssin kiitettävällä arvosanalla.
Samoja opettajia karttavat viimeiseen asti monet muutkin.
Suurin osa opettajista on hyviä.Perustele, että mitenkä olet päätynyt tähän "hyviä" määritelmään? Mutu-tuntumallako?
Mikähän vastauksessani on ärsyttänyt?
Ei ole minun mielipiteistäni kyse, vaan ihan lapseni kertomaa. Huono opettaja ei haasta, ei keskustele, vaatii vähän, mumisee asioita suoraan monisteista. Tällaisia opettajia ei pitäisi olla sen enempää huippu- kuin muissakaan lukioissa.
Oma lapseni kävi huippulukion, ja hänen kokemuksensa olivat ihan erilaiset kuin jotkut täällä kuvittelevat. Huippulukiossa kympin oppilas sai nimenomaan olla oma itsensä ilman paineita tai sitä, että piti näytellä olevansa jotain muuta kuin on. Siellä sai myös tuntea olevansa tavallinen nuori muiden joukossa eikä se, joka oli aina muitten mielestä erikoinen.
Huippulukiossa sai vapaasti näyttää olevansa kiinnostunut opiskelusta joutumatta dissatuksi. Paljon puhuttua kauheaa kilpailua lapseni ei havainnut. Lapselleni huippulukio oli paratiisi peruskoulun jälkeen.
Mun 9,8 lapseni on erilainen lahjakas. Alakoulussa häntä pidettiin tyhmänä. Vaihroi huippukoulun yläkouluun. Siellä opet tunnistavat muutkin lahjakkaat kuin uskovaiset ulkoa tankkaavat lettipäät.
Vierailija kirjoitti:
Pääsi, keskiarvoraja 9,15.
Onko SYK ranskanlinja?😉
No sinne SYK enkkulinjalle haki ja pääsi, siellä on sisaruskin. Hyvä koulu👍
Vierailija kirjoitti:
Miksi elätte lastenne kautta? Saavutukset ovat heidän omiaan, ei teidän. Millaisen huippulukion itse kävitte? Mun poika pärjäsi paljon paremmin kuin minä itse aikoinaan (mihin ei paljon vaadittu, mutta se oli huomattavan paljon), mutta ansio on hänen, ei minun.
Näin on mutta sen kunnian otan että oon eka luokasta asti kannustanut,innostanut,motivointi, arvostanut ja piti jopa palkita yläasteella. En oo vahtinut läksyjä enkä oo ollut apuope.
Ei ne huippulukiossakaan kaikki oo huippuja. Suomessa eniten rohmusi teknogiasäätiön 1000 eu stipendejä 18 kpl Etelä-Tapiolan lukio ja toisena Ressun lukio 10 kpl. Ympäri suomenmaata tuli niitä stipendejä.
Lapsi pääsi Helsingin huippulukioon KSYKkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten ajatus siitä,että huippulukiossa on hyvät opettajat.
Kuka tahansa saa lähes kympin keskiarvolla sisään tulleista irti hyvät kirjoitustulokset. Paljon eneän vaaditaan opetukselta noissa "huonoissa" lukioissa, joissa kuitenkin tehdään ylioppilaita seiskan (osalla voi olla arvosanojen joukossa jopa kutosia) oppilaista.
Hyvät tulokset huippulukioissa ovat usein seurausta kuvatusta kovasta kilpailusta. Harvoin on suurtakaan eroa opetuksessa (,en ainakaan itse pidä itseäni mitenkään huippuopena, vaikka komeita kirjoitussuorituksia sainkin lähettää sensoreille). Olen ollut töissä myös "huonossa" lukiossa, johon pääsi käytännössä kaikki hakijat. Sieltäkin lähetin huippusuorituksia ja sitten myös niitä heikompia. En usko, että kyse olisi siitä, että opetuksen taso olisi osallani repsahtanut....
Onnea kaikille tuleville lukiolaisille ja vanhemmille toiveena:.älkää ihmeessä enää lisätkö muutenkin stressaavan lukion stressaavuutta omilla älyttömillä toiveillanne ja vaatimuksillanne. Kannustakaa ja tukekaa koulun lisäksi myös nauttimaan elämästä!
Jännä ajatus, mutta kyllä se näin on. Huippuopettajilla on varaa valita se työpaikkansa eikä he ole niitä jotka joutuu tahkoamaan Ville-Irmelin kanssa käytöstapoja. Helsingin parhaissa kouluissa opettajilla on suurimmalla osalla jopa tohtorin tutkinnot.
T. Ope
Lapseni on yhdessä pk-seudun huippulukioista, ja siellä on tullut vastaan pari niin surkeaa opettajaa, ettei ole mennyt heidän kursseilleen toiste.
Yhden kurssilta pyysi ja sai luvan poistua kesken niin, että opiskeli ko. ainetta itsekseen oppitunnin ajan ja suoritti kurssin kiitettävällä arvosanalla.
Samoja opettajia karttavat viimeiseen asti monet muutkin.
Suurin osa opettajista on hyviä.
kerran taisi olla lehdessä juttua että eräässä stadin nk huippulukiossa oppilaat ei tykänneet jostain opettajasta, ilmeisesti ei niin hyvä opettaja ja hän joutui lähtemään pois. Ei varmaan heti mutta ajan saatossa.
Pääsi, keskiarvoraja 9,15.