Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketju päivän lukiokeskustelulle. Pääsikö lapsesi huippulukioon (tai ylipäätään lukioon) ja mikä oli keskiarvoraja?

Vierailija
15.06.2017 |

Tähän mennessä korkein näkemäni ka-raja on 9,39 TSYK:n luonnontiedelinjalle.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin pois "huippulukiosta" lähinnä sen vuoksi, että oppilaiden välinen kilpailu oli raastavaa seurattavaa. Mukana oli niitä "oikeasti lahjakkaita" joille oppiminen on helppoa. Suurin osa oli kuitenkin niitä, joilla jo se peruskoulun huipputodistus oli tullut valtavalla työmäärällä. Kun nämä puurtajat sitten yrittivät pitää arvosanat ylhäällä, niin työmäärä on ihan järjetön.

Lopulta seurauksena osalla oli ahdistusta, masennusta, syömishäiriöitä, pari itsemurhaa (koeviikolla meni vaan liian tiukille)... Oli toki niitäkin joille lukioaika oli mukavaa, mutta tuo järjetön kilpailu oli myös monille liikaa.

Nyt olen töissä yläkoulussa ja yritän kovasti tukea oppilaita siihen, että maailma ei kaadu, vaikka kymppiriviin joskus putkahtaisi jopa seiska.

Vierailija
82/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päässyt haluamaansa. Surkea juttu. Liian huono keskiarvo.

Mutta täällä kaikki vaan kertoo yli ysin keskiarvoistaan. Ärsyttää leuhkiminen. Vihaan typeriä leuhkijoita. Jos joku mulle lwuhkii nyt livenä erinomaisesta lapsestaan, haulun sen lyttyyn. Niin suututtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähdin pois "huippulukiosta" lähinnä sen vuoksi, että oppilaiden välinen kilpailu oli raastavaa seurattavaa. Mukana oli niitä "oikeasti lahjakkaita" joille oppiminen on helppoa. Suurin osa oli kuitenkin niitä, joilla jo se peruskoulun huipputodistus oli tullut valtavalla työmäärällä. Kun nämä puurtajat sitten yrittivät pitää arvosanat ylhäällä, niin työmäärä on ihan järjetön.

Lopulta seurauksena osalla oli ahdistusta, masennusta, syömishäiriöitä, pari itsemurhaa (koeviikolla meni vaan liian tiukille)... Oli toki niitäkin joille lukioaika oli mukavaa, mutta tuo järjetön kilpailu oli myös monille liikaa.

Nyt olen töissä yläkoulussa ja yritän kovasti tukea oppilaita siihen, että maailma ei kaadu, vaikka kymppiriviin joskus putkahtaisi jopa seiska.

Mihin siirryit. Johonkin heikompaan lukioon vai?

Olitko itse sellainen puurtaja, jolla oli suuri työ niissä numeroissa. Itse olin ja todella kova työ huippulukiossa. Oma lapseni ei päässyt nyt huippulujioon. Ehkä sittwn hyväkin.

Vierailija
84/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsi haluamaansa ei-ihan-huippulukioon, jonne raja oli 7,9.

Vierailija
85/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin yläasteen hyvässä koulussa, se siis oli minua lähin koulu, yhteiskoulu, jonka lukio on hyvämaineinen ja lukion huonomaineisessa lähiökoulussa, jonne pääsin kun en päässyt tuohon hyvään kouluun lukioon. Tämä koulu oli seuraavaksi lähin koulu eli jos tuosta ensimmäisestä koulusta lähtee eteenpäin niin ensimmäisenä kouluna tuo toinen tulee vastaan. Samojen bussien reittien varrella molemmat koulut. Suurin osa tuon toisen koulun lukion oppilaista oli niitä, jotka eivät olleet päässeet tuohon ensimmäiseen kouluun. Toki mukana oli myös paljon niitä, jotka olivat käyneet koulun yläasteenkin ja joille se oli yksinkertaisesti se lähikoulu. Suosituin puheenaihe tuolla toisessa koulussa oli tuo ensimmäinen koulu eli se, kuinka paljon paremmin kaikki asiat siellä ovat ja sen harmittelu kun sinne ei oltu päästy. Samaan aikaan tuolta koulusta kantautui kuitenkin juttuja jonkun oppilaan loppuunpalamisesta ja koulun kesken jättämisestä eli jostakin ihan ihme jutuista. Tässä minun koulussa oli paljon rennompaan. Enkä minä mikään surkein oppilas edes ollut, sainhan minä parista kurssista jopa 10 vielä koulun parhaiden ja vaativimpien opettajien kursseista. Näkemäni  ja kokemani perusteella kun kummassakin koulussa valtaosa opettajista opetti sekä yläasteella, että lukiossa, että tuohon ensimmäiseen kouluun oli hyväksi kouluksi päätynyt joitakin uskomattoman huonoja opettajia kun taas  tuohon toiseen oli koulun maineeseen nähden päätynyt muutama todella tuollaiseen kouluun jopa liian hyvä opettaja. Vaikka lukioajoista on aikaa niin muistan vieläkin, kuinka hyviä lukion äidinkielen, uskonnon, historian ja uskonnon opettajat olivatkaan. Ensimmäisestä koulusta yläasteelta mieleeni ovat huonoudessaan jääneet ainakin kemian, fysiikan, matematiikan, liikunnan, jonkun valinnaisen, käsityön ja musiikin opettajat. Molemmat koulut ovat Helsingissä.

Vierailija
86/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä muuten ajatus siitä,että huippulukiossa on hyvät opettajat.

Kuka tahansa saa lähes kympin keskiarvolla sisään tulleista irti hyvät kirjoitustulokset. Paljon eneän vaaditaan opetukselta noissa "huonoissa" lukioissa, joissa kuitenkin tehdään ylioppilaita seiskan (osalla voi olla arvosanojen joukossa jopa kutosia) oppilaista.

Hyvät tulokset huippulukioissa ovat usein seurausta kuvatusta kovasta kilpailusta. Harvoin on suurtakaan eroa opetuksessa (,en ainakaan itse pidä itseäni mitenkään huippuopena, vaikka komeita kirjoitussuorituksia sainkin lähettää sensoreille). Olen ollut töissä myös "huonossa" lukiossa, johon pääsi käytännössä kaikki hakijat. Sieltäkin lähetin huippusuorituksia ja sitten myös niitä heikompia. En usko, että kyse olisi siitä, että opetuksen taso olisi osallani repsahtanut....

Onnea kaikille tuleville lukiolaisille ja vanhemmille toiveena:.älkää ihmeessä enää lisätkö muutenkin stressaavan lukion stressaavuutta omilla älyttömillä toiveillanne ja vaatimuksillanne. Kannustakaa ja tukekaa koulun lisäksi myös nauttimaan elämästä!

Vierailija
87/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa saa lähes kympin keskiarvolla sisään tulleista irti hyvät kirjoitustulokset. Paljon eneän vaaditaan opetukselta noissa "huonoissa" lukioissa, joissa kuitenkin tehdään ylioppilaita seiskan (osalla voi olla arvosanojen joukossa jopa kutosia) oppilaista.

Hyvät tulokset huippulukioissa ovat usein seurausta kuvatusta kovasta kilpailusta. Harvoin on suurtakaan eroa opetuksessa (,en ainakaan itse pidä itseäni mitenkään huippuopena, vaikka komeita kirjoitussuorituksia sainkin lähettää sensoreille). Olen ollut töissä myös "huonossa" lukiossa, johon pääsi käytännössä kaikki hakijat. Sieltäkin lähetin huippusuorituksia ja sitten myös niitä heikompia. En usko, että kyse olisi siitä, että opetuksen taso olisi osallani repsahtanut....

Onnea kaikille tuleville lukiolaisille ja vanhemmille toiveena:.älkää ihmeessä enää lisätkö muutenkin stressaavan lukion stressaavuutta omilla älyttömillä toiveillanne ja vaatimuksillanne. Kannustakaa ja tukekaa koulun lisäksi myös nauttimaan elämästä!

Jännä ajatus, mutta kyllä se näin on. Huippuopettajilla on varaa valita se työpaikkansa eikä he ole niitä jotka joutuu tahkoamaan Ville-Irmelin kanssa käytöstapoja. Helsingin parhaissa kouluissa opettajilla on suurimmalla osalla jopa tohtorin tutkinnot.

T. Ope

Vierailija
88/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni lukiossa on myös luonnontiedelinja, jonne pääsee reilusti yli ysin keskiarvolla. Ja kyllähän se porukka eroaa aika paljon noista normitallaajista, osin tietysti positiivisessa mielessä. Mutta paineet (lähinnä itseaiheutetut) heillä tuntuvat olevan paljon kovemmat kuin taviksilla.

Vierailija
89/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä ajatus, mutta kyllä se näin on. Huippuopettajilla on varaa valita se työpaikkansa eikä he ole niitä jotka joutuu tahkoamaan Ville-Irmelin kanssa käytöstapoja. Helsingin parhaissa kouluissa opettajilla on suurimmalla osalla jopa tohtorin tutkinnot.

T. Ope

No, minä valitsin kuitenkin ihan tavallisen lukion. Ja tyytyväinen olen.

P.s. Ei tohtorin tutkinto välttämättä takaa hyvää opettajuutta. Toki omasta alastaan silloin varmasti tietää paljon, mutta lukion opetus on kuitenkin vielä hyvin matalalla tieteellisellä tasolla. Ihan riittävästi koen tietäväni opetettavasta aineestani maisteripohjalta.

Vierailija
90/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löydätte tiedot (meillä teini nukkuu vielä, paikka haluamassaan lukiossa pitäisi kyllä olla varma)?

Turussa nimet on ilmoitettu (jos on annettu lupa) koulujen kotisivuilla, mutta TSYK on ainoa joka on ilmoittanut myös ka-rajat.

Myös Kerttuli on ilmoittanut rajat, nousseet huimasti. Olisi kiva tietää Klassillisen, Luostarivuoren ja Puolalanmäen rajat, samoin Lyseo kiinnostaa. Mistähän nuo saa selville?

TS:n sivuilta

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3551011/Turun+lukioiden+keskiarvor…

Vierailija
91/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanani kävin Etelä-Karjalassa lukion, iso lukio, huonoin ka, jolla sisään pääsi oli 5.9. Yo-kirjoituksissa lukio oli 392. paras. Itse sieltä kirjoitin 6 laudaturia ( se oli silloinen maksimi) ja päästötodistuksen keskiarvo oli 10.0. Nyt olen keski-ikäinen lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri.

Hoidan työkseni nuoria ja nuoria aikuisia. 15% nuorista aikuisista käyttää mt-lääkkeitä. Huippulukioissa o on valikoitunut porukka, kova tahti ja kova kilpailu ja kovat paineet ja hurjat odotukset vanhemmilla - paljon nuoria, joilla masennusta, ahdistusta, itsetuhoisuutena ym. Ja ihana nuoruus menee ohi ilman iloa ja nautintoa. Toki moni nää paineet kestää. Mutta pärjäävänkään etu ei välttämättä ole se, että toveripiiri jo alle täysi-ikäisenä eriytyy. Laaja-alaisuus, suvaitsevaisuus ja ymmärrys ja kyky kohdata erilaisuutta ei kauheasti kehity huippulukioiden friikkisirkuksissa.

Friikkejä nää lukiot tuottaa. Mutta laajasti sivistyneet ja todella hyvin pärjäävät ja terveet menestyjät tulevat kyllä ihan tavallisen kansan parista ja tavallisesta lukiosta.

Vierailija
92/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanani kävin Etelä-Karjalassa lukion, iso lukio, huonoin ka, jolla sisään pääsi oli 5.9. Yo-kirjoituksissa lukio oli 392. paras. Itse sieltä kirjoitin 6 laudaturia ( se oli silloinen maksimi) ja päästötodistuksen keskiarvo oli 10.0. Nyt olen keski-ikäinen lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri.

Hoidan työkseni nuoria ja nuoria aikuisia. 15% nuorista aikuisista käyttää mt-lääkkeitä. Huippulukioissa o on valikoitunut porukka, kova tahti ja kova kilpailu ja kovat paineet ja hurjat odotukset vanhemmilla - paljon nuoria, joilla masennusta, ahdistusta, itsetuhoisuutena ym. Ja ihana nuoruus menee ohi ilman iloa ja nautintoa. Toki moni nää paineet kestää. Mutta pärjäävänkään etu ei välttämättä ole se, että toveripiiri jo alle täysi-ikäisenä eriytyy. Laaja-alaisuus, suvaitsevaisuus ja ymmärrys ja kyky kohdata erilaisuutta ei kauheasti kehity huippulukioiden friikkisirkuksissa.

Friikkejä nää lukiot tuottaa. Mutta laajasti sivistyneet ja todella hyvin pärjäävät ja terveet menestyjät tulevat kyllä ihan tavallisen kansan parista ja tavallisesta lukiosta.

Diipadaapa.

Tää on just se saarna jonka paasaa ihminen joka ei ole pärjännyt ja jonka omat lapset on tyhmiä.

Vierailija
93/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa korkein keskiarvo oli tänä vuonna Kuninkaantien lukiossa 9,08. Etelä-Tapiolan lukioon pääsi "helpolla" 8,92 keskiarvolla. 

Kova on Espoossa yleinen taso. Alimmat lukiokeskiarvot 7,98 ja 8,08. Sen jälkeen pitääkin jo olla vähintään 8,5.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/531229-useisiin-lukioihin-entista-ti…

Vierailija
94/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Lapseni on yhdessä pk-seudun huippulukioista, ja siellä on tullut vastaan pari niin surkeaa opettajaa, ettei ole mennyt heidän kursseilleen toiste.

Yhden kurssilta pyysi ja sai luvan poistua kesken niin, että opiskeli ko. ainetta itsekseen oppitunnin ajan ja suoritti kurssin kiitettävällä arvosanalla.

Samoja opettajia karttavat viimeiseen asti monet muutkin.

Suurin osa opettajista on hyviä.

Vierailija
95/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaa lukion ja meni NHL:ään

Vierailija
96/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Lapseni on yhdessä pk-seudun huippulukioista, ja siellä on tullut vastaan pari niin surkeaa opettajaa, ettei ole mennyt heidän kursseilleen toiste.

Yhden kurssilta pyysi ja sai luvan poistua kesken niin, että opiskeli ko. ainetta itsekseen oppitunnin ajan ja suoritti kurssin kiitettävällä arvosanalla.

Miksi lapsinerosi on ylipäätään lukiossa? Suoraan yliopistoon Harvard tai Oxford.

Vierailija
97/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Mun lapsi on huippukoulussa. Yksi huono sijainen ja yksi laiska vakituinen. Muut aivan huippuja.

Vierailija
98/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Perustele, että mitenkä olet päätynyt tähän "hyviä" määritelmään? Mutu-tuntumallako?

Vierailija
99/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas pihlajanmarjat happamia. Itse yhdestä näistä huippulukioista kirjoittaneena voin kyllä todeta että aikamoista huttua täällä asiasta tietämättömät ihmiset kertovat. Meillä oli hyvät opettajat, hyvä luokkahenki ja lopulta sitten erittäin hyvät tulokset kirjoituksissa. Toki tiettyjä odotuksia koulutyön osalta oli ja pientä kilpailua tuloksista, mutta mielestäni se oli vain hyvä. Oppilasmateriaali oli alusta pitäen työteliästä ja osaavaa, joten häirikköjä ei ollut ja koulutyöhön sai keskittyä kaikessa rauhassa. Tietysti itselläni tilannetta paransi se, että olin oman koulun kasvatteja ja siis sekä tottunut työilmapiiriin ja odotuksiin että realistinen oman osaamiseni tasosta. Kyllä meidänkin luokkatasollemme tuli sellainen perinteinen kympin oppilas soitellen sotaan jostain pikkupaikkakunnalta, joka ei sitten kestänyt sitä että meidän koulussamme kukaan ei pystynyt olemaan se paras kaikessa ja että pelkkä aktiivisuus ja hyvä käytös eivät riittäneetkään hyviin tuloksiin vaan olivat se perustaso jota kaikilta vaadittiin. Hän jätti ensimmäisen vuoden kesken ja siirtyi ilmeisesti kotikaupunkinsa omaan lukioon mutta en hänen myöhemmistä vaiheistaan tiedä. Muistan vain muutamilta tunneilta ylimielisen oloisen oppilaan jolla oli kovin suuret luulot itsestään. Itselleni kyseinen koulu oli erittäin positiivinen kokemus josta on ollut hyötyä myös elämässä muutenkin kuin vain kapeasti koulutuksen saralla.

Vierailija
100/114 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävä ketju. Ei pelkkä eliittikoulu riitä vaan sun pitää luoda ura.

Kirjaviisas voi jäädä hyvinkin telineisiin kun taas seiskan toiarilla ja DI tutkinnolla on päästy pörssiyhtiön johtoon.

Tässä joudun välillä kuuntelemaan näiden entisten nerojen pätemisjuttuja..kuinka huippu on ja älykäs yms yms ja näitä on monia. Kumminkin ihan rivityöläisinä DI:n tutkinnon omaavia alisuorittajia ovat.

Itse keskittyisin niihin sosiaalisiin taitoihin myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi