Ketju päivän lukiokeskustelulle. Pääsikö lapsesi huippulukioon (tai ylipäätään lukioon) ja mikä oli keskiarvoraja?
Tähän mennessä korkein näkemäni ka-raja on 9,39 TSYK:n luonnontiedelinjalle.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä pääsikö. Kundi vetää vielä sikeitä ja verkossa ei antanut julkaista nimeään.
Sähköpostilla pitäis tulla tieto ja tietty postin kautta.Tänään selviää kuitenkin heti kun lukee sähköpostinsa!
Jes! Jätkä heräs ja lähi lukio kutsuu!
Heryk!
Ei ollut mitenkään varmaa pääsy, mutta just ja just pääsi. 8.7 oli raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovat rajat pk-seudulla tänä vuonna? Ei käy kateeksi nuoria...
Peruskoulun arvostelukriteerit ovat löystyneet koko ajan. 15 vuotta sitten ysin keskiarvo oli jo kova suoritus.
sen näkee sitten miten menee kirjoitukset, oliko ylä vai alakanttiin.
Espoossa viime vuonna ei joku päässyt lukioon ja äiti kirjoitti mielipidepalstalle siitä. Ei kelvannut sitten Hgin alimman ka:n lukiot.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa viime vuonna ei joku päässyt lukioon ja äiti kirjoitti mielipidepalstalle siitä. Ei kelvannut sitten Hgin alimman ka:n lukiot.
Muistan tämän tapauksen! Uskomaton mamma, ja ihan pihalla. Muistaakseni pojan ka oli alle kasin, ja mamma väitti että sillä olisi muissa suurissa kaupungeissa päässyt mihin lukioon vaan.
Mikäköhän pojan kohtalo sittemmin oli?
Vierailija kirjoitti:
Poika oli hakenut seiskan todistuksilla Espoon parhaisiin lukioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni ka on reilusti yli ysin. En kuitenkaan ikinä toivoisi, että hän hakisi "huippulukioon". Paineet siellä on kovat ja kilpailu raakaa. Olen itse ollut opena yhdessä "huippulukioista" ja omalle lapselleni toivon onnellista ja tyytyväistä elämää, opiskelua ja harrastuksia, sekä aikaa ollakavereiden kanssa. Elää!
No se lapsesi ei pääsisikään enää niihin koska rajat on yli tuon.
poika ei halunnut lähilukioon vaan vertaistensa joukkoon. Ei turhaa pingottanut ja pääsi sinne minne halusi yliopistoon pääsykokeitten kautta.
Jos mammoilla on näin fiksuja lapsia en tunne syyllisyyttä av:llä roikkumisesta. Ei näköjään lasta tyhmennäkään vanhempien henkinen poissaolo.
Pääsi j(lukuaineiden ka oli 10) ja raja oli tänä vuonna 9,42. Ressu siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mammoilla on näin fiksuja lapsia en tunne syyllisyyttä av:llä roikkumisesta. Ei näköjään lasta tyhmennäkään vanhempien henkinen poissaolo.
Kai käsität että ei se normaali ysiluokkalainen mammansa kanssa ole kesäkuisena arkiaamuna muutenkaan. Meidänkin lähti kesätöihin jo 7.40.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Viikin norssin ka raja samaten Norssi Ratakadulla, entä luonnontiedelukio eli hellu.
Hellu luonnontiedelinja 9,24 (painotettu keskiarvo)
Yleislinjalla oli noin 8,5.
Tarkat luvut löytyy Helun sivuilta, kuten sisäänpäässeiden lista.
Lapsi ei päässyt haluamaansa lukioon, joten menee sitten tuonne luonnontiedelinjalle.
Lasta harmittaa, koska sisäänpääsy tyssäsi siihen että yhdestä aineesta tuli 8. Kurssien keskiarvo tuossa aineessa oli 8,5, mutta suunta laskeva, joten opettaja antoi kasin. Kymppejä ei ollut riittävästi, jotta keskiarvo olisi riittänyt haluttuun kouluun.
Kalliossa ei pelkkä ka merkitse. Molemmat lapset siellä opiskelemassa, toisen ka oli 7,9 toisen 8,3 kun sinne pääsivät. Kokonaispisteet, harrastukset ja opettajien kirjalliset lausunnot tuovat merkittävän osan sisäänpääsyyn vaaditusta pistemäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni ka on reilusti yli ysin. En kuitenkaan ikinä toivoisi, että hän hakisi "huippulukioon". Paineet siellä on kovat ja kilpailu raakaa. Olen itse ollut opena yhdessä "huippulukioista" ja omalle lapselleni toivon onnellista ja tyytyväistä elämää, opiskelua ja harrastuksia, sekä aikaa ollakavereiden kanssa. Elää!
Reilusti yli... pääsisi kyllä ja opo ehdottikin hakemista. Onneksi päätyi kavereiden kanssa lähilukioon. Voi jatkaa aktiivista urheiluharrastustaan, kun aikaa ei mene tolkuttomasti kulkemiseen toiseen kaupunkiin. Jos olisi oikestusti halunnut hakea "huippulukioon" en olisi estänyt haavetts, mutta onneksi päätyi itse tähän oman kaupungin hyvään lukioon (kyllä täältäkin huipputuloksia on kirjoitettu joka vuosi).
Ja elämää on ilman huipputuloksiakin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
poika ei halunnut lähilukioon vaan vertaistensa joukkoon. Ei turhaa pingottanut ja pääsi sinne minne halusi yliopistoon pääsykokeitten kautta.
Vastaukseen kommenttiin kirjoitti joku muu kuin alkuperäisen kommentin kirjoittanut,mutta juurikin näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli... pääsisi kyllä ja opo ehdottikin hakemista. Onneksi päätyi kavereiden kanssa lähilukioon. Voi jatkaa aktiivista urheiluharrastustaan, kun aikaa ei mene tolkuttomasti kulkemiseen toiseen kaupunkiin. Jos olisi oikestusti halunnut hakea "huippulukioon" en olisi estänyt haavetts, mutta onneksi päätyi itse tähän oman kaupungin hyvään lukioon (kyllä täältäkin huipputuloksia on kirjoitettu joka vuosi).
Ja elämää on ilman huipputuloksiakin :)
Elämää on myös huipputulosten kanssa. Ikävää ja surullista että opettajalla on tuollaiset ennakkoluulot!
Ja veikkaanpa vaan että tuo on ihan vaan "peitetarina" sille luuserillesi, kun et voi myöntää, että äidiltään älyn perinyt lapsi ei pärjääkään.
Vierailija kirjoitti:
Pääsi j(lukuaineiden ka oli 10) ja raja oli tänä vuonna 9,42. Ressu siis kyseessä.
Täällä kanssa 10 keskiarvo, lukiohaku olisi vasta ensi vuonna edessä. Mutta Ressu, syk ja muut "eliitit" ei kuulemma kiinnosta. Menee hyvä keskari ihan hukkaan :) Onko muita jotka ei hae noihin huippuhin vaikka varmuudella pääsisi?
Vierailija kirjoitti:
Onpas mammoilla paljon fiksuja lapsosia
Osalla varmasti ihan oikeasti fiksuja lapsia mutta kannattaa muistaa että nämä av-mammojen mielikuvituslapset ovat aina tosi uniikkeja lumihiutaleita jotka oppivat lukemaankin jo kohdussa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tein aikoinaan juuri valmistuttuani kevään ajan sijaisuutta oman kaupunkini eliittilukiossa. Oli kamalin työpaikka jossa olen ollut ja ihan vain näiden "huippuoppilaiden" takia. Kaikki olivat tietenkin tottuneet olemaan aina se luokan fiksuin ja sitten huippulukiossa totuus iski vasten kasvoja ja kilpailu oli järjetöntä. Minkäänlaista opetuskeskustelua ei heidän kanssaan saanut aikaiseksi kun olisivat vaan halunneet pakertaa hiljaa itsekseen eivätkä kertoa muille oivalluksiaan ja ideoitaan. Nyt opetan lähikunnassa pienessä maalaislukiossa ja meininki on täysin toinen. Oppilaat tukevat toisiin, iloitsevat toisten saavutuksista, jakavat oivalluksensa muiden kanssa, opetuskeskustelut moninkertaisesti parempia kuin eliittilukiossa. Koululla tunnelma on paljon rennompi ja välittömämpi. Hyvillä arvosanoilla kirjoittavat sitten ylioppilaiksi.
Uutisen tynkää Turun lukioiden ka-rajoista:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3551011/Turun+lukioiden+keskiarvorajat+nousivat
Vierailija kirjoitti:
Onpas mammoilla paljon fiksuja lapsosia
Ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa ;)