Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antti Lindtman, 34, ja Kaija Stormbom, 54, odottavat lasta

Kommentit (665)

Vierailija
281/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitan. En hyväksy. Olen itse tuonikäinen ja minun lapseni on teinejä. Tätäkin olen jo miettinyt, että jaksanko tarpeeksi hyvin. Tuo äiti on 70 kun lapsi on teini. Ei. Ei.

Kyse heistä eikä sinun elämästäsi, se pitää muistaa. Kummallista, että tuntemattomat ovat tuomitsemassa heti ja unohtavat, ettei toisten valintojen pidä kuulua heille.

Olen kohdannut ammattilaisena, että juuri saman ikäinen nainen oli aikoinaan synnyttänyt "yllätyslapsen" - nuorimmaisensa. Kyseinen nainen eli elämänsä viimeisiä päiviä yhden hengen huoneessa liki 90-kymppisenä ja sairaana. Hänen ympärillään oli miltei kaiken aikaa useita lapsiaan. Kaikki sulassa sovussa ja toisensa hyväksyen ja ikähaitari oli suuri, kun nuorimman ja vanhimman ikäero oli kymmeniä vuosia.

Lapset myös kertoivat avoimesti, että heillä on ollut hyvät välit kaikkiin sisaruksiin vaikka ikäero oli todella suuri. Antaa ihmisten elää kuin ovat valinneet.

Yhden tapauksen tiedät. Muistat heidät. Friikit.

Minä olen myös tuollaisesta perheestä. Inhoan sitä että minutkin aina "muistetaan" erilaisena. Silmätikkuna.

Ja myös meillä ulkopuolisille piti esittää tuollaista. Meidän lasten piti aina todistaa että ratkaisu oli normaali ja että se sopi meille. Ei haitannut.

Kyllä se haittasi. Ja paljon. Ja haittaa.

Sitäpaitsi tässä on kyse päätöksestä tehdä lapsi, ei yllätysraskaudesta.

Vierailija
282/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo ikä ihan oikeasti oikein? Sijaissynnyttjä?!

Kaija oli myös viime vuonna raskaana ja lapsi kuoli kohtuun.

Edellinen raskaus on tuskin ollut kovin pitkällä, jos kukaan muu ei tiennyt raskaudesta kuin he itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka kritisoi äidin ikää, niin miten tämä eroaa siitä, että vanha mies hankkii lapsen nuoren naisen kanssa? Tässä tapauksessa mies on kuitenkin vielä nuori ja todennäköisesti hoitaa lapsen aikuiseksi, jos äidille tapahtuu jotain, aivan kuten nuori äitikin hoitaisi lapsen jos vanhalle puolisolle tapahtuisi jotain.... Ei tässä mitään ongelmaa minusta ole. Pääasia, että lapsi syntyy terveenä.

Tuossa iässä ei pidä tulla sen enempää äidiksi kuin isäksikään.

Vierailija
284/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomi 24 on pyllystä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen vanhempien lapsilta ne vanhemmat vie lapselta mahdollisuuden valita "omannäköisensä elämä". He ovat friikkejä aina. Ja se vanhempien iäkkyys näkyy vielä seuraavissakin sukupolvissa, koska sen iäkkään sukukin kuolee pois. Ja sen vanhempien vanhempien lapsen lapset jää ilman isovanhempia.

Eli omanapainen mulkero ei mieti yhtään, kuka ja miten ne sen ratkaisun seuraukset kantaa. Kun minä haluan ja muista viis.

Että mitenkä tämä nyt meni? Jos saat lapsen vanhana, niin viet lapselta mahdollisuuden saada omannäköinen elämä. Jos saat lapsen nuorena, niin lapsi saa omannäköisen elämän. Ja mikähän tämä omannäköinen elämä on? Voitko selittää. Ja miten tämä suku liittyy asiaan. Entäs jos nuori ihminen, jolla esim. omat vanhemmat jo kuolleet, hankkii lapsen ? Huono ideako, kun ei herranjestas lapsella ole isovanhempia ja sukua

Lapsi ei voi omaan syntymäänsä vaikuttaa koskaan millään tavalla. Mistä suurin osa kommentoijista kumpuaa? Perussuomalaisten puoluekokouksesta oletan. Suuri osa kommentoijista on täällä friikkejä.

Jos saat lapsen vanhana, sinä päätät lapsen puolesta. Sinä päätät, jääkö se lapsi orvoksi, oletko läsnä vielä kun lapsi on keski-ikäinen, päätät onko hänen lapsillaan mummolaa.

Sinä sysäät terveysriskit hänelle ja päätät että lähtökohtaisesti hän elää koko ikänsä erilaisena.

Ja ei, ei sillä 54-vuotiaan lapsella varmaan pahasti mummolamuistoja jää. Etkö osaa laskea? Ja kai tajuat että se sukukin etääntyy kun se lapsi on eri sukupolvea kuin esim serkkunsa.

Entä isänpuolen isovanhemmat ja serkut? Ei kaikilla muutenkaan ole serkkuja ja isovanhempia. Tai ehkä on mutta heihin ei ole syystä tai toisesta yhteyttä. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja rikkaampaa kuin kaavamainen ajattelusi edellyttää. Monille ystävät ovat läheisempiä kuin oma suku. Toisille löytyy varamummoja ja -vaareja. Tule ulos siitä pienestä boxistasi ja näe maailma!

Vierailija
285/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka kritisoi äidin ikää, niin miten tämä eroaa siitä, että vanha mies hankkii lapsen nuoren naisen kanssa? Tässä tapauksessa mies on kuitenkin vielä nuori ja todennäköisesti hoitaa lapsen aikuiseksi, jos äidille tapahtuu jotain, aivan kuten nuori äitikin hoitaisi lapsen jos vanhalle puolisolle tapahtuisi jotain.... Ei tässä mitään ongelmaa minusta ole. Pääasia, että lapsi syntyy terveenä.

Tuossa iässä ei pidä tulla sen enempää äidiksi kuin isäksikään.

Sanoo mielensäpahoittaja.

Vierailija
286/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhojen vanhempien lapsilta ne vanhemmat vie lapselta mahdollisuuden valita "omannäköisensä elämä". He ovat friikkejä aina. Ja se vanhempien iäkkyys näkyy vielä seuraavissakin sukupolvissa, koska sen iäkkään sukukin kuolee pois. Ja sen vanhempien vanhempien lapsen lapset jää ilman isovanhempia.

Eli omanapainen mulkero ei mieti yhtään, kuka ja miten ne sen ratkaisun seuraukset kantaa. Kun minä haluan ja muista viis.

Että mitenkä tämä nyt meni? Jos saat lapsen vanhana, niin viet lapselta mahdollisuuden saada omannäköinen elämä. Jos saat lapsen nuorena, niin lapsi saa omannäköisen elämän. Ja mikähän tämä omannäköinen elämä on? Voitko selittää. Ja miten tämä suku liittyy asiaan. Entäs jos nuori ihminen, jolla esim. omat vanhemmat jo kuolleet, hankkii lapsen ? Huono ideako, kun ei herranjestas lapsella ole isovanhempia ja sukua

Lapsi ei voi omaan syntymäänsä vaikuttaa koskaan millään tavalla. Mistä suurin osa kommentoijista kumpuaa? Perussuomalaisten puoluekokouksesta oletan. Suuri osa kommentoijista on täällä friikkejä.

Jos saat lapsen vanhana, sinä päätät lapsen puolesta. Sinä päätät, jääkö se lapsi orvoksi, oletko läsnä vielä kun lapsi on keski-ikäinen, päätät onko hänen lapsillaan mummolaa.

Sinä sysäät terveysriskit hänelle ja päätät että lähtökohtaisesti hän elää koko ikänsä erilaisena.

Ja ei, ei sillä 54-vuotiaan lapsella varmaan pahasti mummolamuistoja jää. Etkö osaa laskea? Ja kai tajuat että se sukukin etääntyy kun se lapsi on eri sukupolvea kuin esim serkkunsa.

Entä isänpuolen isovanhemmat ja serkut? Ei kaikilla muutenkaan ole serkkuja ja isovanhempia. Tai ehkä on mutta heihin ei ole syystä tai toisesta yhteyttä. Elämä on paljon monimuotoisempaa ja rikkaampaa kuin kaavamainen ajattelusi edellyttää. Monille ystävät ovat läheisempiä kuin oma suku. Toisille löytyy varamummoja ja -vaareja. Tule ulos siitä pienestä boxistasi ja näe maailma!

Jos tekee vanhana lapsen, päättää tietoisesti, että sitä toista sukua ei ole. Päättää että lapsi elää ilman vanhempansa tukea keski-ikäisenä ja jo lapsuutensa ilman toisia isovanhempia ja sukua.

Minä en ole tätä boksia valinnut. En pääse täältä pois. Minä elän boksissani juurikin vanhempien päätösten takia. Sieltä normaalien ihmisten puolelta on helppo huudella.

Vierailija
287/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitan. En hyväksy. Olen itse tuonikäinen ja minun lapseni on teinejä. Tätäkin olen jo miettinyt, että jaksanko tarpeeksi hyvin. Tuo äiti on 70 kun lapsi on teini. Ei. Ei.

Kyse heistä eikä sinun elämästäsi, se pitää muistaa. Kummallista, että tuntemattomat ovat tuomitsemassa heti ja unohtavat, ettei toisten valintojen pidä kuulua heille.

Olen kohdannut ammattilaisena, että juuri saman ikäinen nainen oli aikoinaan synnyttänyt "yllätyslapsen" - nuorimmaisensa. Kyseinen nainen eli elämänsä viimeisiä päiviä yhden hengen huoneessa liki 90-kymppisenä ja sairaana. Hänen ympärillään oli miltei kaiken aikaa useita lapsiaan. Kaikki sulassa sovussa ja toisensa hyväksyen ja ikähaitari oli suuri, kun nuorimman ja vanhimman ikäero oli kymmeniä vuosia.

Lapset myös kertoivat avoimesti, että heillä on ollut hyvät välit kaikkiin sisaruksiin vaikka ikäero oli todella suuri. Antaa ihmisten elää kuin ovat valinneet.

Minä olen myös tuollaisesta perheestä. Inhoan sitä että minutkin aina "muistetaan" erilaisena. Silmätikkuna.

Käsittele jo taustasi ja vapaudu, olet rasittava. Lakkaa yleistämästä omaa kokemustasi.

Vierailija
288/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehditte vaan kun toiset on onnellisia.

Täällä on monta nuorena äidiksi tullutta ja katkeruus kukoistaa.

Vierailija
289/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitenkä tämä nyt meni? Jos saat lapsen vanhana, niin viet lapselta mahdollisuuden saada omannäköinen elämä. Jos saat lapsen nuorena, niin lapsi saa omannäköisen elämän. Ja mikähän tämä omannäköinen elämä on? Voitko selittää. Ja miten tämä suku liittyy asiaan. Entäs jos nuori ihminen, jolla esim. omat vanhemmat jo kuolleet, hankkii lapsen ? Huono ideako, kun ei herranjestas lapsella ole isovanhempia ja sukua?

Missä maailmassa oikein elät? Ei niitä sukulaisia ja mummoloita ole syystä tai toisesta nuoremmillakaan. Käsittämätöntä, siis elääkö joku oikeasti kuvailemassasi kuplassa, tajuamatta, miten erilaisia perheitä ja sukulaisuussuhteita on olemassa?

"Mummolamuistot","sukukin etääntyy" :) No, ehkä ajatusmaailmamme erilaisuuteen vaikuttaa se että olen itse asustetellut 10 vuotta ulkomailla ja työskennellyt 15 v lastensuojelussa. Taidamme elää kanssasi aivan eri kulttuureissa ja maassa. Minun kulttuurissani ja maassani on tärkeintä se että lapsella on rakastavat vanhemmat, joilla henkisiä, taloudellisia ja sosiaalisia resursseja kasvattaa ja huolehtia lapsestaan. Tunnen useita ihmisiä, jotka eivät ole olleet vanhempiensa kanssa tekemisissä sen jälkeen kun ovat omilleen muuttanneet, ja sukulaiset ovat esim alkoholisteja. Aika kovat arvot on sinulla jos tälläisten ihmisten tulisi jättää lapset tekemättä mummolamuistojen ja sukulaisten puuttumisen takia.

Mitens muuten pakolaiset ja maahanmuuttajat, sallitko lapsenteon heille?

Vierailija
290/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittele jo taustasi ja vapaudu, olet rasittava. Lakkaa yleistämästä omaa kokemustasi.

Aikuistu. Käsitä että ihmisillä on vastuu lapsistaan. Sivisty. Kehity. Kasva. Lakkaa olemasta rasittava idiootti!

Vierailija
291/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsettomuushoitoja ei tehdä yli 45 vuotta täyttäneille, sen pitäisi jo kertoa minkä ikäisen on hyvä lapset tehdä tai missä vaiheessa ne lapset pitäisi olla jo tehtynä.

Vierailija
292/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mitenkä tämä nyt meni? Jos saat lapsen vanhana, niin viet lapselta mahdollisuuden saada omannäköinen elämä. Jos saat lapsen nuorena, niin lapsi saa omannäköisen elämän. Ja mikähän tämä omannäköinen elämä on? Voitko selittää. Ja miten tämä suku liittyy asiaan. Entäs jos nuori ihminen, jolla esim. omat vanhemmat jo kuolleet, hankkii lapsen ? Huono ideako, kun ei herranjestas lapsella ole isovanhempia ja sukua?

Missä maailmassa oikein elät? Ei niitä sukulaisia ja mummoloita ole syystä tai toisesta nuoremmillakaan. Käsittämätöntä, siis elääkö joku oikeasti kuvailemassasi kuplassa, tajuamatta, miten erilaisia perheitä ja sukulaisuussuhteita on olemassa?

"Mummolamuistot","sukukin etääntyy" :) No, ehkä ajatusmaailmamme erilaisuuteen vaikuttaa se että olen itse asustetellut 10 vuotta ulkomailla ja työskennellyt 15 v lastensuojelussa. Taidamme elää kanssasi aivan eri kulttuureissa ja maassa. Minun kulttuurissani ja maassani on tärkeintä se että lapsella on rakastavat vanhemmat, joilla henkisiä, taloudellisia ja sosiaalisia resursseja kasvattaa ja huolehtia lapsestaan. Tunnen useita ihmisiä, jotka eivät ole olleet vanhempiensa kanssa tekemisissä sen jälkeen kun ovat omilleen muuttanneet, ja sukulaiset ovat esim alkoholisteja. Aika kovat arvot on sinulla jos tälläisten ihmisten tulisi jättää lapset tekemättä mummolamuistojen ja sukulaisten puuttumisen takia.

Mitens muuten pakolaiset ja maahanmuuttajat, sallitko lapsenteon heille?

Minä olen vanhan isän lapsi, puoliorpo reppana friikki. Itsekäs itsekeskeinen vanhempi ei koskaan ole "rakastava".

Mikä sinä olet pilkkaamaan kaltaisteni menetyksiä? Aika kovat arvot ollaksesi sosiaalityöntekijä.

Vierailija
293/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee vanhana lapsen, päättää tietoisesti, että sitä toista sukua ei ole. Päättää että lapsi elää ilman vanhempansa tukea keski-ikäisenä ja jo lapsuutensa ilman toisia isovanhempia ja sukua.

Minä en ole tätä boksia valinnut. En pääse täältä pois. Minä elän boksissani juurikin vanhempien päätösten takia. Sieltä normaalien ihmisten puolelta on helppo huudella.

Olet juuttunut traumaasi ja jaottelet maailman normaaleihin ja friikkeihin. Mitä on tämä normaalius? Kuuntele ihmisiä ja heidän elämäntarinoitaan niin ymmärrät kuinka monimuotoista elämä on. Itse menetin toisen vanhemmistani tapaturmaisesti teini-iässä. En ole kuitenkaan juuttunut katkeruuteen vaan elänyt eteenpäin. Normaalius on myytti, ajatusmaailmassasi oleva harha.

Vierailija
294/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea teinimammojen itsetyytyväisiä kommentteja "Minä olen mummo jo 40-vuotiaana, joten näin ollen muut eivät voi elää toisin".

t. 38-vuotias ja tahattomasti lapseton.

Vierailija
295/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juuttunut traumaasi ja jaottelet maailman normaaleihin ja friikkeihin. Mitä on tämä normaalius? Kuuntele ihmisiä ja heidän elämäntarinoitaan niin ymmärrät kuinka monimuotoista elämä on. Itse menetin toisen vanhemmistani tapaturmaisesti teini-iässä. En ole kuitenkaan juuttunut katkeruuteen vaan elänyt eteenpäin. Normaalius on myytti, ajatusmaailmassasi oleva harha.

Minä olen kokemusasiantuntija tässä asiassa. Sinä et ole.

Vierailija
296/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestäkään ei kyllä tule "friikkiä" siksi, että on normaalia iäkkäämmät vanhemmat. Tämän ketjun "friikki"-kommentoija kuulostaa siltä, että hänellä on vakavia psyykkisiä ongelmia.

Vierailija
297/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pakko kysyä, että miksi mä olisin kateellinen tai katkera hedelmöityshoidoin raskaaksi tulleelle, vaihdevuodet ohittaneelle naiselle, joka on kokenut melko vasta kohtukuoleman? En vaan tajua.

Vierailija
298/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Itse sain ainoan lapseni 37 vuotiaana, sitä ennen elin oikeasti vapaata elämää. Vaikka lapseni on vasta pieni, tiedän etten tunne vapautta enää koskaan samalla tavalla, vaikka lapseni muuttaisi toiselle puolelle maapalloa äidin huoli jne ovat aina osa elämääni. Tuohan on se argumentti mitä nuorena lapset tehneet kertovat, eli että elämä alkaa taas kun lapset ovat 18 v ja he itse 40 v. Se elämä ei vaan ole enää koskaan samanlaista kun se lapsi on olemassa vaikka olisi täysi- ikäinenkin. Ehkä syynä on etteivät ymmärrä, millaista aikuisen ihmisen, jolla vakkaritulot ja parisuhde, vapaa elämä voi oikeasti olla, kun ovat itse saaneet ne lapsensa silloin aikuiselämän kynnyksellä? On rahaa, terveyttä, töitä, voi oikeasti tehdä juuri sitä mitä haluaa.

En usko että nämä nuorina äideiksi tulleet yhtäkkiä 40 vuotiaina lähtevät vaikkapa etelä-Amerikkaan reppureissajiksi, elämään vuodeksi Balille tms, vaikka lapsensa ovatkin 18 v. Elämä on tuttua ja turvallista vuosikymmeniä, ei se yhtäkkiä muutu, ja se äidin huoli lapsistaan ei katoa koskaan, vaikka ikää olisi 80 v ja 60 v (äidillä ja lapsella). Samaa huolettomuutta kuin ennen lasta ei enää koskaan saa takaisin.

Vierailija
299/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliitikon etuoikeus. En usko että hedelmöityshoitoihin olisi edes ryhdytty kaiken tuon jälkeen(kohtukuilema/t) muutoin paitsi, rahaa kun on ja vaikutusvaltaa niin kaikki on näemmä mahdollista. Raimo rappausmies 34-v ja Kirsti-kampaaja 54v- tuskin olisivat saaneet tahtoaan läpi.

Minusta tuntuu että näitä hedelmöityshoitoja ei ole Suomessa tehty. Esimerkiksi Virossa ja Venäjällä lähes kuka tahansa pääsee hoitoihin kun vain maksaa. Itse tiedän ihan tavallisia suomalaisia pienituloisiakin, jotka on käyneet Virossa hoidoissa. Halvemmaksi tulee kuin Suomessa yksityiset hoidot, julkiselle puolelle on rajoituksia niin siksi osa valitsee ulkomaat.

Vierailija
300/665 |
15.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestäkään ei kyllä tule "friikkiä" siksi, että on normaalia iäkkäämmät vanhemmat. Tämän ketjun "friikki"-kommentoija kuulostaa siltä, että hänellä on vakavia psyykkisiä ongelmia.

Jaaha.

Minä tiedän mitä on elää sen iäkkään vanhemman lapsena. Sinä et tiedä. Et selvästikään hahmota, mitä se käytännössä joka päivä tarkoittaa. Ei ole hajuakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän