Oudoin/erikoisin asia jolle olet kuullut jonkun olevan allerginen?
Mä oon lukenut, että joku on oikeasti allerginen liikunnalle. Miten se on edes mahdollista. 😂
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Kumi ja sähkö.
Enpä itsekään osannut ajatella, että kumille voi olla allerginen... Ihan muun vaivan yhteydessä ihotautilääkäri huomasi tutkituttaa se. Tutkimuksissa se rinnastettiin pähkinäallergiaan vakavuudeltaan. Minulla testitulos oli lievä positiivinen, ja silti se näkyy aina potilastiedoissani ensimmäisinä toisin kuin tietyt ruoka-aineet.
Lievän reaktion vuoksi en ymmärtänyt edes varoa, pidin jostain syystä normaalina, että kumihanskojen käytön jälkeen kädet vähän punoittaa, kun kutinaa ei tullut, kuten ruoka-aineallergioissa. Vähän kuin juoksulenkillä voi saada hien pintaan. Vaatteita joissa kuminauha on suoraan ihoa vasten en ollut koskaan tykännyt käyttää "puristamisen" ja siitä seuraavan punoituksen takia.
Kun se todettiin, sen varominen on varmaan allergioista helpoimmasta päästä. Siitä ei tarvitse mainita koskaan kylään mennessä. Tyypillisissä päivittäistuotteissa löytyy liki aina marketissa lateksittomiksi erikseen kerrottuja vaihtoehtoja tavallisten rinnalla, mm. kortsut, "kumihanskat" jne. joten kai se melko yleinen on, kun tuskin marketeissa on laajan tuntuista tarjontaa tuotteista jotka jää hyllyille pölyä keräämään.
Oon allerginen "järvivedelle" eli paremmin allerginen jollekkin tietylle aineelle, mutta sitä ei ole pystytty selvittämään testien avulla. Mistään muusta ei tule vastaavia oireita. Jos käyn uimassa vaikka ihan 10 minuuttia alkaa illalla nousemaan näppylöitä ympäri kehoa. Menee aina pahemaksi jos käy useammin uimassa. Oireet alkoi ala-asteella yhtenä kesänä ja sen jälkeen oon joutunu rasvailemaan kortisonilla jne. Oireet kestää 3-4 päivästä viikkoon yhden uintikerran jälkeen. Nykyään saatan kerran pari kesässä käydä uimassa. Ikävänä puolena se, että nykyään iho on mennyt ohuemmaksi ja palan aurigossa helposti.:/
Meillä töissä on yks valittajaämmä joka väittää olevansa allerginen työhuoneelleen. On nytkin saikulla, varmaan viides kerta tänä vuonna kun ei mukamas pysty työskentelemään siinä huoneessa kun on nenä aivan tukossa eikä saa henkeä... hoh hoijaa. Sitten joskus on kuitenkin monta viikkoa putkeen töissä eikä mitään oireita. Täys pelle koko muija.
Meillä on lapsi, joka on allerginen Jaffa-tuotemerkin sitruksille. Siis oikeasti. Tähän etsittiin syytä ja selvisi, että nuo sitrukset kasvavat tietyllä alueella ja tietyllä konseptilla ja todennäköisesti lapsi on allerginen juurikin siellä käytetylle kasvinsuojeluaineelle, mistä on jäänyt jäämiä tuotteeseen.
Samalla lapsella on myös säilöntäaineille herkistyminen. Lisukkeena itse olen allerginen aspartaamille ja saan siitä suolisto-oireita.
Vierailija kirjoitti:
Sininen väri.Siis tekstiineissä. En tiedä vitsailiko tämä henkilö vai oliki tärähtänyt. Miten se voisi ollamahdollista?!?
Oon myös tavannut yhden, joka sanoi olevansa allerginen siniselle värille. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen väri.Siis tekstiineissä. En tiedä vitsailiko tämä henkilö vai oliki tärähtänyt. Miten se voisi ollamahdollista?!?
Oon myös tavannut yhden, joka sanoi olevansa allerginen siniselle värille. Outoa.
Ei ole outoa. Sininen ja musta tekstiiliväri ovat kovasti allergisoivia. Gynekologilta sain kuulla, että on aika yleistä että nainen luulee kärsivänsä virtsatie- tai hiivatulehduskierteestä, joihin mikään hoito ei auta, mutta lopulta syyksi paljastuukin allergia alushousujen väriaineelle. Allergia ei välttämättä ilmene muualla iholla mitenkään, vaan pelkästään herkillä limakalvoilla, joten sitä ei tule helposti ajatelleeksi.
Mansikalle...=> mutta sama ihminen voi syödä mansikkakermakakkua joten kai se mansikka jotenkin on siinä erilainen vaikka se olisi samasta pellosta?
Mä oon allerginen kylmälle (todella paha nokkosihottuma kovilla pakkasilla) ja ollaan molemmat siskon kanssa allergisia kumille. Naama oli aika kivan näköinen kun puhalsin ilmapalloja joissa oli lateksia :D
Olen myös allerginen ristiinreagoivasti koivun siitepölyaikaan. Silloin en voi syödä omenaa tai suu kutisee ja huulet turpoaa. Muu aika vuodesta ei mitään ongelmaa. Tää menee sitten siihen erikoinen kategoriaan, meillä on töissä kukka, jonka lähellä jos syön omenaa niin tulee sama reaktio kuin koivun siitepölyaikaan. Ei aavistustakaan mikä kukka kyseessä, mutta sen lähelle en omenan kanssa harhaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole outoa. Sininen ja musta tekstiiliväri ovat kovasti allergisoivia. Gynekologilta sain kuulla, että on aika yleistä että nainen luulee kärsivänsä virtsatie- tai hiivatulehduskierteestä, joihin mikään hoito ei auta, mutta lopulta syyksi paljastuukin allergia alushousujen väriaineelle. Allergia ei välttämättä ilmene muualla iholla mitenkään, vaan pelkästään herkillä limakalvoilla, joten sitä ei tule helposti ajatelleeksi.
Juuri näin. Esimerkiksi erittäin allergisoivaa PPD:tä (jota ihmiset tyrkkää päänahkaansa hiusvärien muodossa, tähän on jopa kuoltu) on ainakin ennen käytetty myös tekstiileissä. Tästä allergiasairaalassa varoittivat.
Pidin joskus humpuukina pestä kaikki uudet vaatteet ennen käyttöä, kunnes sain ihottumaa uudesta yöpaidasta. Kiva punainen panssari iholla aamulla... Olen pessyt sen jälkeen sukista lähtien kaikki vaatteet ennen käyttöä, mikä lie säilöntäaineen jäämä siinäkin vaatteessa oli, pesun jälkeen käytössä ei ongelmia.
Olen tavannut miehen, joka oli allerginen omalle parralleen. Parta piti käsitellä jollakin ennen ajamista, tai irtonaiset partakarvat aiheuttivat iho-oireita.
Koivun siitepölyallergian takia en voi syödä perunaa porkkanaa banaania omenaa päärynää herneitä mansikoita kirsikoita... Ei paahdettuja pähkinöitä, raaka kardemumma. Kypsennettynä menee suurin osa. Mulla on myös kylmäallergia ja hyvää vauhtia kehittymässä moniaineyliherkkyys. Home hajut kemikaalit aiheuttavat oireita.
Vierailija kirjoitti:
Koboltti on melko yleinen sininen pigmentti, käytetään paljon tekstiileissä mutta myös esim kosmetiikassa, hiusväreissä jne. Tunnen myös erään siniselle allergisen. Ei voi käyttää farkkuja ja kerran ripsien värjäys kokeilu johti silmäluomien turpoamiseen kananmunan puolikkaan kokoisiksi.
Allerginen suklaapopkornille. Suklaata voi syödä ja popkornia, mutta vain erikseen.
Tuttava ei voi syödä banaania keväisin, kun se ristiinreagoi pähkinäpuun kukinnon kanssa. Sillä tulee rakkuloita kämmeniin ja sormiin. Olen nähnyt ne rakkulat joskus.
Äitilläni on rauta allergia että ei pysty ovia avaamaan mökillä ilman hanskoja. Ne on muuten ihan ruvella ja verillä.
Eräs ystäväni voi syödä ketsuppia, muttei tuoreita tomaatteja. Suu nousee heti rakoille.
Tuosta liikunta-allergiasta. Mulla oli kouluikäisenä kaveri, joka ei saanut hengästyä ollenkaan. Hänellä meni keuhkot jotenkin lukkoon eikä siis saanut happea ollenkaan jos hengästyi.
Olen allerginen Garnierin hiusväreille mutta en L'orealin hiusväreille. Garnierista tulee keltaista nestettä vuotavia haavoja ihoon. Kannattaa tosiaan aina testata ennen kuin alkaa värjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auringon valolle. Tai sille säteilylle. En tunne henk.kohtaisesti ketään tällaista henkilöä, mutta pari dokkaria aiheesta olen nähnyt.
Mun sisko saa auringonvalosta aina jotain ihme aurinkonäppyjä.
Aurinkoihottumaa. Niin tulee mullekin aina kesän alussa.
:D
Minäkin olen tavannut vanhan liiton papparaisia, jotka väittävät olevansa allergisia "rehuille".
Minusta taas on sanottu, että olen "allerginen" aamuille, kun olen aamu-uninen ja hidas pääsemään aamuisin käyntiin. Mutta eihän se mikään allergia ole, vaan ominaisuus.
Oudoin asia, josta aikoinaan kuulin oli, että jotkut olivat allergisia sähkölle. Sittemmin olen saanut tietää siitä vähän enemmän. On kiistatonta, että sähköallergia aiheuttaa joillekin oikeaa kärsimystä, vaikuttaa arkeen, eristää ympäristöstä.