Oudoin/erikoisin asia jolle olet kuullut jonkun olevan allerginen?
Mä oon lukenut, että joku on oikeasti allerginen liikunnalle. Miten se on edes mahdollista. 😂
Kommentit (152)
Todennäköisesti alkoholille allerginen. Kaikki alkoholi juomat aiheuttaa nokkosrokon, huulten turpoaminen, palan tunnetta kurkussa ja sydämen tykytystä. Ensin luulin että kyseessä on sulfiitit... mutta saan samat oireet myös ihan pelkästä kossusta mihin on sekoitettu vain vettä... Mitään muita allergioita mulla ei oo..
Peruna! Niin tavanomainen ja mitättömän neutraalilta vaikuttava vihannes, kuulemma tuttavapiirissä kuitenki yksi perunalle erittäin allerginen henkilö!
Lapsille voi olla allerginen. Kaverini saa niistä ihottumaa, migreenikohtauksia, astmakohtauksia ja hermoromahduksia.
Vierailija kirjoitti:
hei vau, kerro lisää!
Mä oon nimittäin kärsinyt nyt pitkään kaikenmaailman nokkoihottumista/hiivatulehduksista/kutinasta.. Oikeastaan sen ajan kun miehen kanssa ollaan oltu..
Kyse on siis ilmeisesti allergiasta Malassezia furfur -nimiseen hiivasieneen, joka on aika yleinen kasvusto karvaisilla alueilla, eli etenkin hiuksissa jne. Hikoilu ja yleisesti kuumuus pahentaa tilannetta. Meillä oireisiin on tehonnut apteekista ilman reseptia saatava Nizoral-shampoo, jolla mies pesee itsensä kerran viikossa nykyään.
Työkaveri on allerginen kaikille kalliille ulkomailta ostetuille aidoille parfyymeille (tyyliin 300+ euroa 15 ml), koska hänellä ei ole itsellä niihin varaa :D
Saan näppyjä aina jos hikoilen :( En hikoile kovin usein enkä helposti vaikka liikkuisin, ruumiinlämpötilani on 35,1 astetta.
Itse en voi värjäyttää ripsiä sinisenmustalla, mutta mustalla voin. Olen allerginen sille siniselle värille. Värien myrkyllisyyden takia vauvan vaatteet on yleisesti olleet pastelleja tai vaaleita.
Vierailija kirjoitti:
Olen yliherkkä tällaiselle junttien tavalle sekoittaa yliherkkyyksiä ja allergioita. Allergia tarkoittaa melkein aina proteeini allergiaa. Ylipäätään kohteessa tulee olla proteiini joka ei imeydy.
Tavallisessa elämässä tuo yliherkkyys ja allergia on vaikea erottaa. Saman sairasluokituksen alle ne molemmat kuitenkin menee.
Olen kuullut allergiasta auringolle, sähkölle, vedelle ja painomusteelle. Kaikki toki olleet eri ihmiselle. Mm. Helmut Kohlin vaimo taisi olla allerginen valolle.
Ylikerkkä aspartaamille. Ei niihin oireisiin kuole, mutta päänsärkyä, oksentelua, kuumeilua yms 12 tuntia, jos vahingossa tulee maistettua jotain aspartaamilla makeutettua. Ja tätä on meillä suvussa useammalla. Helppo välttää, kun ei koske kevyttuotteisiin eikä mehuihin, ellei saa nähdä tuoteselostetta.
Itse olen allerginen siniselle elintarvikkeissa ja kosmetiikassa olevalle väriaineelle, onneksi ainakaan vielä ei sinisistä vaatteista tullut ongelmia.
Yhtenä päivänä vain sininen silmien rajausväri alkoi polttaa, ja silmien ympäriltä kuoriutui kivasti nahka. Pikkuhiljaa opin, että ongelma on juuri sininen (jota saattaa olla myös esimerkiksi ruskeissa luomiväreissä, pinkkiin vivantavissa huulipunissa jne.).
En voi käyttää hammastahnoja, joissa on sinistä, suupielet alkavat halkeilla. Aina pitää olla lukemassa tuotteiden ainesosia, koska sinistä tungetaan joka paikkaan, shampoista ja hoitoaineista alkaen, vaikka ne eivät välttämättä näytä sinisiltä. Hiusgeelit, pyykinpesuaineet, tiskiaineet, käsidesi.. Ja aina, kun unohdan olla tarkkana, eikös siellä tuotteessa ole jonkun sortin briljanttisinistä.
Esimerkiksi karkeissa tätä en aina jaksa tarkistaa. Dn ole saanut oireita, jos syön ko. väriainetta, mutta yritän kuitenkin välttää, aina kun muistan.
Vodka.
Juon silti aina silloin tällöin, mutta seuraavana aamuna on vatsa kuralla ja saan vatsakouristuksia pitkin päivää. Minkään muun alkoholin kanssa ei ole ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yliherkkä tällaiselle junttien tavalle sekoittaa yliherkkyyksiä ja allergioita. Allergia tarkoittaa melkein aina proteeini allergiaa. Ylipäätään kohteessa tulee olla proteiini joka ei imeydy.
Tavallisessa elämässä tuo yliherkkyys ja allergia on vaikea erottaa. Saman sairasluokituksen alle ne molemmat kuitenkin menee.
Missä elämässä? Tavallisesti ihmiset sekoittavat ihan omaa harhaisuuttaan ihan päivänselviä asioita kuten tässäkin ketjussa. Allergiaan liittyy melkein aina proteiini joka ei imeydy ja aiheuttaa reaktion. Googlaa allergia niin opit jotain. Ole hyvä tästä tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys ja silti röökiä vedetään kaksin käsin. Että mä sanon.
Tai itselle laitetaan parfyymiä niin että lähin neliökilometri löyhkää, mutta aviomies ei saa käyttää edes deodoranttia/partavettä.
Vierailija kirjoitti:
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumi ja sähkö.
Enpä itsekään osannut ajatella, että kumille voi olla allerginen... Ihan muun vaivan yhteydessä ihotautilääkäri huomasi tutkituttaa se. Tutkimuksissa se rinnastettiin pähkinäallergiaan vakavuudeltaan. Minulla testitulos oli lievä positiivinen, ja silti se näkyy aina potilastiedoissani ensimmäisinä toisin kuin tietyt ruoka-aineet.
Lievän reaktion vuoksi en ymmärtänyt edes varoa, pidin jostain syystä normaalina, että kumihanskojen käytön jälkeen kädet vähän punoittaa, kun kutinaa ei tullut, kuten ruoka-aineallergioissa. Vähän kuin juoksulenkillä voi saada hien pintaan. Vaatteita joissa kuminauha on suoraan ihoa vasten en ollut koskaan tykännyt käyttää "puristamisen" ja siitä seuraavan punoituksen takia.
Kun se todettiin, sen varominen on varmaan allergioista helpoimmasta päästä. Siitä ei tarvitse mainita koskaan kylään mennessä. Tyypillisissä päivittäistuotteissa löytyy liki aina marketissa lateksittomiksi erikseen kerrottuja vaihtoehtoja tavallisten rinnalla, mm. kortsut, "kumihanskat" jne. joten kai se melko yleinen on, kun tuskin marketeissa on laajan tuntuista tarjontaa tuotteista jotka jää hyllyille pölyä keräämään.
Mun läheinen sukulainen on allerginen kumille. Hän kertoi, ettei pysty käyttämään ollenkaan kondomeja, heillä kuulemma ainut toimiva ehkäisykeino on yhdynnänkeskeytys.
Joku mainitsi tässä ketjussa, että sellaisia kondomeja löytyy, mitkä eivät sisällä kumia.
Täällä mainittu allergiat auringon valolle ja auringolle ovat kaksi eri asiaa. Itse en pysty olemaan auringossa puolta tuntia pitempään paljastavissa vaatteissa, sitten tulee ihottuma. Mutta auringonvalo-allergia, joita on Suomessa muutama, on todella paha, sillä nämä ihmiset eivät siedä auringon valoa edes ikkunan läpi eikä pienessäkään määrin. Oikeastaan se ei edes ole allergia, vaan sairaus, tässä esimerkki: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000917440.html
Tuttavaperheen pojat ovat kuulemma allergisia kaikille hedelmille, kasviksille ja varsinkin kaikelle lihalle. Ne aiheuttavat ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä. Äiti vaikutti mukavalle ja poikamme kävivät samassa harrastuksessa ja tuntuivat tulevan toimeen keskenään, joten pyysin heidät koko perheellä meille syömään jotta voisimme tutustua paremmin. Olimme tuolloin vasta muuttaneet paikkakunnalle, enkä tiennyt poikien allergioista. Mikään ruoistamme ei sopinut pojille. Meillä oli ruokana lihapullat/kasvispullat (vanhin lapseni on kasvissyöjä), tomaattikastike, perunamuusi, vihreitä vihanneksia ja salaatti. Perhe toi mukanaan kaupan punajuurisalaattia ja nakkeja pojille, koska kaikki muu ruoka aiheuttaa allergisen reaktion. Perunamuusi olisi sopinut muuten, mutta oli liian sileää. Pojat olisivat saaneet heti oireita, jos muusi ei ole paakkuista (eli survottu käsin, ei saa olla sähkövatkaimella muussattua). Oli aika ankea tunnelma pöydässä, kun äiti ja isä kilvan selittävät poikien allergioita. Jäi muuten koko raparperipiirakka koskematta tällä ruokailulla, kun raparperi oli omalta pihalta (kysyttiin kahteen kertaan) ja vaniljakiisseliä eivät pojat ole koskaan maistaneet.
Sitä en tiedä miten nakit ja punajuurisalaatti eivät aiheuta reaktioita, mutta ilmeisesti kokemuksen kautta hyvin, koska pojat käyttäytyivät ihan hyvin koko vierailun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Peruna! Niin tavanomainen ja mitättömän neutraalilta vaikuttava vihannes, kuulemma tuttavapiirissä kuitenki yksi perunalle erittäin allerginen henkilö!
Itselle ihan normiallergia :D Ja aika monelle muullekin, jos on siitepölylle allerginen (siitä nimittäin aiheutuvat ristiallergiat). Tosin oon vaan raa'alle perunalle allerginen (en voi koskea ilman hanskoja), mutta keitettynä/paistettuna voin syödä ihan normaalisti :)
Mulla on kaveri, joka oli nuorempana allerginen lähes kaikille mausteille. Joitain poikkeuksia oli, mutta en muista niitä. Käsittääkseni nyt aikuisiällä kuitenkin pystyy syömään mausteisiakin ruokia.
Itse olen herkistynyt joko vaatteissa käytettäviin väri- tai suoja-aineisiin. Olin vaateliikkeessä töissä, niin meni kädet vesikelloille ja avohaavoille. Työterveydestä sanoivat, ettei varsinaista ainetta pysty luultavasti ikinä selvittämään. Oireet loppuivat, kun lopetin työn ja en enää ollut lähes päivittäin tekemisissä uusien vaatteiden kanssa.
Lisäksi olen saanut EOS-huulirasvasta vesikelloja huuliin. Tästäkään en tiedä, että mikä se allergisoiva asia on, kun pitäisi kuitenkin olla aika luonnonmukainen tuote kyseessä. Muista huulirasvoista tai muutenkaan meikkituotteista ei ole tullut ikinä oireita.