Sukulainen työntää lapsensa kesälomaksi meille! Muita?
Onko teillä muilla lähipiirissänne tai suvussanne sellaista vanhempaa tai vanhempia, jotka jollakin verukkeella työntävät lapsensa teille viettämään kesälomaa? Viikkoja, jopa kokonaisen kuukauden?
Se veruke voi olla tyyliin: onpahan lapsilla sitten seuraa toisistaan, meidän lapset on niin pitkään jo puhuneet asiasta, kun meidän on oltava töissä eikä ketään lasta hoitamassa tms.
Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?
Meillä lähipiirissämme on tällainen läheinen joka pitää itsestäänselvyytenä, että lähettää lapsensa joka kesä meille pariksi viikoksi lomailemaan. Nykyään hän ei edes kysy sopiiko meille ylipäätään, että lapset tulevat meille - hän lähinnä vain varmistaa ja ilmoittaa, että onhan meillä sillä ja sillä viikolla kesäloma kun lapset ovat juuri silloin tulossa meille.
Että kiitos vaan ilmoituksesta. :(
Lapsissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, tykkäävät olla kanssamme. Se vika on vanhemmissa. Tiedän jo kuvion aiemmista kesistä: lapset tulevat pienien, määrällisesti alakanttiin mitoitettujen vaatenyssyköidensä kanssa ja viettävät meillä lomaansa. Syövät, juovat, osallistuvat kaikkeen meidän kustannuksellamme. Me maksamme kaiken. Välillä pitää tietysti pestä likaisia vaatteita ja käydä ostamassa uusia. Ja me maksamme kaiken.
Olisi ihan kiva rentoutua omalla kesälomalla oman perheen kanssa. Ei sinänsä että lapset meille vierailta tuntuisivat. Mutta ei ne omia kuitenkaan ole. Ja tuo ettei vanhemmat korvaa edes kuluja, ainakin osaa niistä. Ihan käsittämätön kuvio mielestäni! :(
Kommentit (134)
Vaikka ap ei olekaan kommentoinut niin on kyllä ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua. Puuttuu vain näiden sukulaisten kommentit, jotka tuuppaavat lapsiaan muille hoitoon miksi tekevät näin.
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kesäni menee rattoisasti miehen lapsia hoitaessa. Mies lupaa aina iloisena exälleen että kyllähän ne lapset voi tulla vaikka koko kesäksi. Harmi vaan kun ei itse hoida...
Näillä lapsilla myös hiertävän pienet vaatteet ja liian vähän mukana. Eivät osaa siivoilla jälkiään, ei peruskäytöstapoja yms. Missään ei oikein voida käydä tästä syystä. Huoh. Surullista hoitaa lapsia joita kukaan ei halua.Jospa ilmoittaisit tänä kesänä miehellesi, että olet lähdössä reissuun, etkä voi huolehtia hänen lapsistaan. Ja oikeasti lähdet, sukulaisillesi, kesätapahtumiin, mihin vaan. Mies huolehtikoon lapsensa, kuten on luvannut.
Näin juuri! Ja samoin täytyy tehdä aloittajankin. Lomalle täytyy tehdä suunnitelmia eikä kykkiä kotona toisten lapsia hoitamassa.
Jos aloittaja ei pystu sanomaan ei, voi hän lähettää omat lapsensa sille sukulaiselle vaikka viikoksi. Ehkä silloin silmät avautuvat siellä, kun huomataan miten paljon rahaa kuluukaan "ylimääräisten" lasten ruokiin.
Omalle perheelle on osattava ottaa aikaa. Lähtekääpä vaikka leirintäalueelle tai telttailemaan. Tai jos rahaa riittää, niin pidemmällekin matkalle.
Ikäväksi voi tietysti myös alkaa ja ostaa vaatteita ja muuta vain omille lapsilleen ja antaa sukulaisen lapsen ihmetellä vieressä. Ja jos lapsi pyytää jotain, voi antaa kännykän ja sanoa että soittaa omille vanhemmilleen, että voivatko ostaa hänelle jotain. Itse asiassa tuossahan ei edes ole mitään ikävää, vaan noinhan se menee normaalisti.
Onko joku ruokalaji, josta tämä vieras ei pidä? Laitat sitä perheellesi ja jos ei vieraalle maistu, voi mennä kotiinsa syömään. Kun sukulainen tuo lastaan teille, kysyt heti ovella että mihin kellonaikaan hän tulee lapsensa hakemaan teiltä. Teillä kun on illalla menoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun aina veljen lapsille lapsenvahdiksi, kun menen omia vanhempiani tapaamaan. Asun kauempana ja käyn parin kuukauden välein viikonlopun mittaisella kyläreissulla vanhemmillani. Ei mene kauaakaan, kun olen saapunut, niin johan sieltä veli tai vaimonsa ajaa vanhempieni pihaan ja jättää suunnilleen lapset vain kyydistä ja jatkaa itse matkaa milloin minnekin. Ei siinä, etteikö olisi ihan kiva nähdä lapsia, mutta mieluummin näkisin heitä vanhempiensa kanssa, ettei tarvitsisi ottaa hoitovastuuta. Lapset ovat kuitenkin alle kouluikäisiä ja vanhempani sen verran vanhoja ja huonokuntoisia, etteivät he pysy tottelemattomien ja villien lasten perässä.
Mä ihmettelen näitä juttuja. Miksi ette ilmota ettette oo lapsenvahteja tai vaan häivy paikalta? En tasan ottaisi vastuuta noin vain kipatuista lapsista.
Soittele sille sukulaiselle lähes päivittäin, että olette menossa leffaan/pizzalle/uimaan jne. Kysyt, että haluaisiko hän oman lapsensa lähtevän mukaan ja miten hän voi toimittaa sinulle rahat näihin menoihin? Laita vaikka tilinumero tekstarina.
Ja jos lapsella ei ole kunnon vaatteita, hänen pitää mennä kotoa niitä hakemaan. Tai sitten voi mennä kauppaan oman äitinsä kanssa. Ostat omille lapsillesi normaalisti vaatteet, lelut, pelit ja muut. Vieras voi pyytää samoja asioita omalta perheeltään.
Mieti, haluatko käyttää rahasi vaikkapa ulkomaanmatkaan omalle perheellesi vai toisten lasten hoitoon usean vuoden ajan. Köthä se sukulainen ei varmaankaa nole, kun kerran tekee töitä. Eri asia olisi tilanne, jossa teillä on varaa ostaa vaatteita, mutta sukulaisella ei. Silloin olisi mielestäni ihan ok ostaa hieman vaivihkaa toisten lapselle hieman vaatteita. Mutta kyllä itseäni hävettäisi, jos joku sukulainen alkaisi ostella lapselleni vaatteita.
Koululaisten vanhemmilla on hankaluuksia kesälomien kanssa. Se on selvää. Täytyy sumplia isovanhempien, tuttavien ja palkattujen lastenhoitajien kanssa aikatauluja ja laittaa aina lapsen taskuun ruokarahaa. Mutta yöksi ei lasta tarvitse laittaa toisten hoteisiin. Kun pääsee töistä, käy hakemassa lapsensa kotiin. Siten saa viettää aikaa oman lapsensa kanssa. Kotiin voi palkata hoitajan ja kunnan kautta voi saada lapsensa perhepäivähoitajalle. Ilmaista lastenhoitoa ei pidä edes kysellä usean viikon ajaksi.
Miten tää tuppaaminen käytännössä tapahtuu? Auto pihaan, lapsi ulos, puhelin kiinni ja ap ei edes ehdi sanoa mitään? Mitä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me taas otettais mielellämme lapsen serkut meille viikoksi hoitoon, mutta mieluummin heidät viedään mummulle ja papalle (jotka väsyy ja kiukuttelee sitten meille, koska eivät uskalla sanoa loukkaantumisen pelossa niille kenen lapset heitä väsyttää). Mummu ja pappa ovat tietysti siitä kivoja, että ostavat uusia vaatteita ja leluja sen parin viikon hoitojakson aikana ja taas on paljon kotiinvietävää. Me ei varmaan ihan samalla tasolla osteltais, joskin voitais viedä erilaisiin paikkoihin jne. Mutta kun ei, niin ei.
No, oletteko ihan konkreettisesti ehdottaneet jotain aikaa, kun serkut voisi tulla? Sisko myös joskus ilmoitti, että heille voisi hyvin mennä hoitoon ja serkkujen kanssa leikkimään, mutta sitten, kun tarvetta tuli, niin olikin muita suunnitelmia tai muuten vaisu vastaanotto. Pari kertaa kysyin, mutta sitten ymmärsin olla jo kysymättä, kun ei käynytkään. Ja ollaan hoidettu joskus heidän lapsia, että ei nyt mikään yksipuolinen uhraus olisi ollut heidän puolelta.
On ehdotettu, että esim. noille mummun ja papan hoitoviikoille (jotka sovitaan aina hyvissä ajoin) me otettaiskin jompi kumpi viikko tai vaikka edes viikonloppu. Mutta ei se käy. Syytä en tiedä. Lapset kyllä viihtyy hyvin keskenään ja tykkää myös meistä. Ollaan ihan hyvissä väleissä ja kyläillään kyllä perheittäin. Mutta mummu ja pappa hoitaa ja paapoo lapsia ilman vanhempia, vaikka ei jaksaisikaan. Asutaan kyllä eri puolella Suomea kaikki, joten se ehkä on syy. Me oltais kuitenkin puolimatkan krouvi.
Ketju on pitkä. Luin aikaisemmin osan, mutta eihän kukaan voi niin toimia. Jättää lapset ja lähtee läiskimään.
Vastikkeettomasti et tuota tee. Pyydät ruokarahat ja ohjeistat, mitä vaatteita ja kuinka paljon.
Oikeesti!!
Sano ei! Meillä tökerö sukulainen irtisanoi hoitopaikan kesäkuun alusta, jotta saa kotihoidontukea kahdelta kuulta ja lapset kuitenkin vaihtaa päiväkotia. Hän on itse kuitenkin juhannukseen töissä, joten laskee sen varaan, että tässä lähipiiri vaihtelevin ratkaisuin hoitaa. Itse on kaksivuorotyössä, joten välillä hoitotarve on vaan pari tuntia (menee itse töihin ja miehensä pääsee) ja välillä pidempi. Nyt tällä viikolla on lapset olleet kaksi päivää jo hoidossa. En käsitä, kuinka se kehtaa. Omat lapseni ovat 9 ja 11, nämä hoidokit 2 ja 4. Että ei mene ihan siinä samassa....
Olen lomalla, koska olen opettaja ja oikeastaan taas työttömänä kesän.
Vierailija kirjoitti:
Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?
Sille lapselle sanotaan ihan neutraalisti, että tällaisista asioista pitää sopia aikuisten kesken. Ja sitten juttelet niille aikuisille ja sanot, ettei käy.
Nämä hyväksikäyttäjäihmiset lopettavat palveluksien pyytämisen kun alat esittämään vastatoiveita.
Nyt ap harjoittelee vastapuheen:"...Totta! Ihanaa kun soitit tästä aiheesta, Kille ja Kalle niin odottavat teidän Pellen ja Pallen näkemistä ja yhteistä kesää, (samaanhengenvetoon) tehtäisiinkö tänä kesänä niin, että Kille ja Kalle tulisivat teidän luoksenne? Kun Kille ja Kalle haluaisivat vaihteeksi tulla teille?....Ai ei, no voi harmi...juujuu tosiaan, ymmärrän. Meillä on tänä kesänä kanssa vähän menoja, että meille ei nyt sovi olleenkaan/vain viikonloppu xx.x/ teidän lasten kyläilylle ja ajattelenkin siksi vaihteeksi toisin, että Kille ja Kalle voisivat olla teillä....eikö, ok, mieti ja soittele jos he voisivat tulla sitten ensi kesänä."
Eivät soita enää.
Ei kai kukaan voi viedä lastaan asumaan kenellekään viikkojen ajaksi. Ennen oli aivan eri asia, kun lapsia vietiin maalle kesäksi. Siellö ne lapset kirmailivat pitkälti ilman vahteja vapaina pitkin pihoja. Nykyään maailma on hyvin erilainen ja lapset tarvitsevat ainakin kaupunkiympäristössä huomattavasti enemmän aikaa aikuisilta.
Jos nämö sukulaiset asuvat kaukana, sopikaa jokin viikonloppu, jolloin teille voi tulla kylään. Jos he asuvat lähellä, voivat hakea lapsensa kotiin nukkumaan. Aika harva tekee töitä 7 päivää viikossa, eli myös omalle lapselle jää jokaisella aikaa.
Rikosilmoituksen paikka? Lastensuojeluilmoituksen? Mistä muusta voi olla kysymys, jos noin lapsia pidetään pelinappuloina?
Vierailija kirjoitti:
Sano ei! Meillä tökerö sukulainen irtisanoi hoitopaikan kesäkuun alusta, jotta saa kotihoidontukea kahdelta kuulta ja lapset kuitenkin vaihtaa päiväkotia. Hän on itse kuitenkin juhannukseen töissä, joten laskee sen varaan, että tässä lähipiiri vaihtelevin ratkaisuin hoitaa. Itse on kaksivuorotyössä, joten välillä hoitotarve on vaan pari tuntia (menee itse töihin ja miehensä pääsee) ja välillä pidempi. Nyt tällä viikolla on lapset olleet kaksi päivää jo hoidossa. En käsitä, kuinka se kehtaa. Omat lapseni ovat 9 ja 11, nämä hoidokit 2 ja 4. Että ei mene ihan siinä samassa....
Olen lomalla, koska olen opettaja ja oikeastaan taas työttömänä kesän.
Sulla on ensi viikolla muuta ohjelmaa 9- ja 11-vuotiaiden kanssa.
Vaikka trollaatkin, niin kiinnostaa tietää miksi lapsenlapsen näkemiseen tarvitaan se että sinun pitää poistua maisemista? Ei tavallinen vierailu riitä näkemiseen?