Sukulainen työntää lapsensa kesälomaksi meille! Muita?
Onko teillä muilla lähipiirissänne tai suvussanne sellaista vanhempaa tai vanhempia, jotka jollakin verukkeella työntävät lapsensa teille viettämään kesälomaa? Viikkoja, jopa kokonaisen kuukauden?
Se veruke voi olla tyyliin: onpahan lapsilla sitten seuraa toisistaan, meidän lapset on niin pitkään jo puhuneet asiasta, kun meidän on oltava töissä eikä ketään lasta hoitamassa tms.
Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?
Meillä lähipiirissämme on tällainen läheinen joka pitää itsestäänselvyytenä, että lähettää lapsensa joka kesä meille pariksi viikoksi lomailemaan. Nykyään hän ei edes kysy sopiiko meille ylipäätään, että lapset tulevat meille - hän lähinnä vain varmistaa ja ilmoittaa, että onhan meillä sillä ja sillä viikolla kesäloma kun lapset ovat juuri silloin tulossa meille.
Että kiitos vaan ilmoituksesta. :(
Lapsissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, tykkäävät olla kanssamme. Se vika on vanhemmissa. Tiedän jo kuvion aiemmista kesistä: lapset tulevat pienien, määrällisesti alakanttiin mitoitettujen vaatenyssyköidensä kanssa ja viettävät meillä lomaansa. Syövät, juovat, osallistuvat kaikkeen meidän kustannuksellamme. Me maksamme kaiken. Välillä pitää tietysti pestä likaisia vaatteita ja käydä ostamassa uusia. Ja me maksamme kaiken.
Olisi ihan kiva rentoutua omalla kesälomalla oman perheen kanssa. Ei sinänsä että lapset meille vierailta tuntuisivat. Mutta ei ne omia kuitenkaan ole. Ja tuo ettei vanhemmat korvaa edes kuluja, ainakin osaa niistä. Ihan käsittämätön kuvio mielestäni! :(
Kommentit (134)
Sanot että valitettavasti ei sovi, että te haluatte viettää aikaa oman perheen kesken, joten sinun täytyy keksiä jokin toinen hoitopaikka lapsille.
Tai sitten sanot että laittaa etukäteen tilille huolto- ja hoitorahaa 25euroa vuorokaudesta per lapsi.
Itse joudun aina veljen lapsille lapsenvahdiksi, kun menen omia vanhempiani tapaamaan. Asun kauempana ja käyn parin kuukauden välein viikonlopun mittaisella kyläreissulla vanhemmillani. Ei mene kauaakaan, kun olen saapunut, niin johan sieltä veli tai vaimonsa ajaa vanhempieni pihaan ja jättää suunnilleen lapset vain kyydistä ja jatkaa itse matkaa milloin minnekin. Ei siinä, etteikö olisi ihan kiva nähdä lapsia, mutta mieluummin näkisin heitä vanhempiensa kanssa, ettei tarvitsisi ottaa hoitovastuuta. Lapset ovat kuitenkin alle kouluikäisiä ja vanhempani sen verran vanhoja ja huonokuntoisia, etteivät he pysy tottelemattomien ja villien lasten perässä.
Vierailija kirjoitti:
Suostu ja pyydä korvaus menoista. Tietenkin. Mainitse, ettei teillä ole varaa elättää myös heidän lapsiaan.
Mulle sais maksaa 10 000 euroa per päivä, että hoitaisin jonkun muun äpäröitä.
t. pappa ei betaalaa
Kasvatat niistä sukulaisten lapsista ihan mahdottomia. Alatyylin sanastoa ym. tappeluturnajaisia siihen asti kun vielä taju on.
Eipä tule kohta enää kesäksi.
Tai tee ilmoitus heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku roti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lapseton, mutta keväällä sukulaiseni keksi, että ottaisin hänen 2-vuotiaansa hoitoon heinäkuussa 3 viikoksi.
Työttömänä ajattelin, että "ok, kunhan korvauksesta sovitaan ja tehdään oikea työsopimus". No ei käynyt hänelle, vaan hän oli ilmeisesti ajatellut, että 10-15 euroa on minulle, aikuiselle ihmiselle, sopiva korvaus 10 tunnin työpäivästä :D
Ei tullut kauppoja ei. En ole niin lapsirakas.
Jos perhe olisi läheinen muutenkin, olisin voinut suostua, mutta tilanne tuntui lähinnä hyväksikäytöltä. Hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti säästää päivähoitomaksuissa.
Perhe on muuten hyvin varakas, tietysti.
a) Oikea työsopimus, eli olisit reilusti kieltäytynyt työttömyyskorvauksesta tuolta ajalta ja täyspäiväisesti huolehtinut 2-vuotiaasta. Ihan selvä vaihtoehto, ei käynyt heille. b) olisivat maksaneet kulukorvausta 15 euroa x 15 päivää = 225, ei käynyt sinulle. ---> Game Over
b) 225 euroa on aika pieni korvaus 150 tunnin työstä
Jos saat ansiosidonnaista vaikkapa 1200 euroa ja siihen pari sataa päälle, niin eikö se ole jo kohtuullinen korvaus?
Häpeä. Senkin lusmu. Tyypillinen työtön.
-Yrittäjä
Miksi valtion pitäisi maksaa lastesi hoito, jos haluat hoitajan kotiin tai lastesi hoidon tapahtuvan oman hoitajan kotona?
Vie lapset päiväkotiin, maksa oikeaa palkkaa tai hoida itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa sanoa ei niin vaadit kunnon rahat siitä että voit ostaa ruokaa jne. Ja jos et daa rahaa niin ostat omalle perheelle kaikkea ja niille sukulaisen lapsille et mitään. Sitten annat tietenkin omille jätskiä ja muuta herkkua kun on ihana lämmin päivä ja voivottelet sille lapselle että voi voi sulle ei nyt oo ku äitis ei antanu herkkuihin rahaa. Ei varmana tunge niitä enään teille
Voi kamala, miten julma ehdotus. Eivät lapset ole siihen syypäänä, että äiti laittaa heidät kyläilemään paikkaan, jonne luulevat olevansa tervetulleita.
Aloittajan pitää tehdä selväksi tälle äidille, että lasten ei sovi tulla heille ko. aikana, syytä ei tarvitse kertoa edes. Voi sanoa vaikka, että meillä on tänä vuonna muita kesälomasuunnitelmia, jos haluaa kauniisti sanoa. Äidille olisi voinut ehdottaa jo hyvissä ajoin talvella, että laittaisi lapset jollekin leirille, sillä kesällä heidän tulonsa ei sovi. Aika kova vastuukin on ottaa vieraat lapset noin pitkäksi aikaa hoitoon ilman vanhempia. Toivottavasti omat lapset kutenkin nauttivat vieraista lapsista ja kesistä jää mukavia muistoja kummankin perheen lapsille.
Vielä kun asuin kotiseudullani opiskeluaikanani, siskollani oli tapana heivata lapset luokseni kaikiksi lomaviikoiksi ja kesällä muutamaksi viikoksi.
Koskaan ei siis kysynyt, ilmoitti vain että "Lapset tulee sitten sun luoksesi hiihtolomaksi." ja jos/kun kieltäydyin, koko suvulle haukuttiin että kamala laiska mulkku kun ei viitsi omaa siskoaan sen verran auttaa että ottaisi lapset kylään. Kävi melkein helpommaksi ottaa 2 alle kouluikäistä yksiöön kuin viikkokausia saada puheluita äidiltä, mummolta, veljeltä, isältä ja serkuilta että "Voi voi kun sääliksi käy siskoasi kun ei ehdi yhtään hengähtää.". Siis sisko ei tosiaan käynyt töissä, lapset olivat luonani lomat koska minä en ollut koulussa silloin. Jos joskus tuli yllättäen pitkä viikonloppu koulun osalta pidin sen salassa koska muuten oven takana olisi ollut lapsikatras.
Pahin oli kuitenkin kun yhtenä kesänä sain töitä kolmeksi kuukaudeksi, ja siskoni kysyi josko voisin neuvotella että olisinkin vain kaksi kuukautta että "saisin" viettää aikaa hänen lapsiensa kanssa. En yllättäen suostunut.
Nykyään en moiseen hommaan suostuisi, pelkästään opiskelijana kahden ylimääräisen muksun ruokkiminen oli jo niin kova kolaus lompakolle että en ymmärrä miten koskaan suostuin.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun asuin kotiseudullani opiskeluaikanani, siskollani oli tapana heivata lapset luokseni kaikiksi lomaviikoiksi ja kesällä muutamaksi viikoksi.
Koskaan ei siis kysynyt, ilmoitti vain että "Lapset tulee sitten sun luoksesi hiihtolomaksi." ja jos/kun kieltäydyin, koko suvulle haukuttiin että kamala laiska mulkku kun ei viitsi omaa siskoaan sen verran auttaa että ottaisi lapset kylään. Kävi melkein helpommaksi ottaa 2 alle kouluikäistä yksiöön kuin viikkokausia saada puheluita äidiltä, mummolta, veljeltä, isältä ja serkuilta että "Voi voi kun sääliksi käy siskoasi kun ei ehdi yhtään hengähtää.". Siis sisko ei tosiaan käynyt töissä, lapset olivat luonani lomat koska minä en ollut koulussa silloin. Jos joskus tuli yllättäen pitkä viikonloppu koulun osalta pidin sen salassa koska muuten oven takana olisi ollut lapsikatras.
Pahin oli kuitenkin kun yhtenä kesänä sain töitä kolmeksi kuukaudeksi, ja siskoni kysyi josko voisin neuvotella että olisinkin vain kaksi kuukautta että "saisin" viettää aikaa hänen lapsiensa kanssa. En yllättäen suostunut.
Nykyään en moiseen hommaan suostuisi, pelkästään opiskelijana kahden ylimääräisen muksun ruokkiminen oli jo niin kova kolaus lompakolle että en ymmärrä miten koskaan suostuin.
Syyllistäminen on yksi tehokkain tapa manipuloida. Ja se mahdollistuu tasan niin kauan kuin itse ottaa syyllisyyden vastaan.
Minun ystäväni ehdotti kirkkain silmin, että minä voisinkin hoitaa hänen lastaan 12 tuntia kerrallaan muutaman päivän,
kun hänellä on työkeikka.
Lapsi on 7-vuotias autisti,
meillä on kotona teini-ikäinen.
Palkaksi voisin saada "sit jotain",
eli vitosen ja litran mansikoita?
Tämä erityislapsi menisi muka siinä samalla: melkein 10 vuotta nuorempi kuin oma lapseni.
Ettäkö minä hoitaisin vaativaa, sairasta lasta kellon ympäri monta päivää, ilmaiseksi!
Olin niin pöyristynyt, että tuijotin häntä ja ajattelin mielessäni: -Oletko hullu?
Sitten aloin puhua muista asioista.
Hän yritti pohjustaa toisenkin kerran erityislapsensa meilletulemista, mutta vilkaisin vain häntä kyllästyneesti ja aloin hyvillä mielin puhua päälle.
Ei ole pyytänyt enää.
Tapasimme kesäkuun alussa ihan muissa merkeissä, ei kaunaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni ehdotti kirkkain silmin, että minä voisinkin hoitaa hänen lastaan 12 tuntia kerrallaan muutaman päivän,
Tämä erityislapsi menisi muka siinä samalla: melkein 10 vuotta nuorempi kuin oma lapseni.
Ettäkö minä hoitaisin vaativaa, sairasta lasta kellon ympäri monta päivää, ilmaiseksi!
Olin niin pöyristynyt, että tuijotin häntä ja ajattelin mielessäni: -Oletko hullu?
Hän yritti pohjustaa toisenkin kerran erityislapsensa meilletulemista, mutta vilkaisin vain häntä kyllästyneesti ja aloin hyvillä mielin puhua päälle.
Ei ole pyytänyt enää.
Tapasimme kesäkuun alussa ihan muissa merkeissä, ei kaunaa.
Hyvä sinä! 💪
Minua kiukuttaa ystävien ja sukulaisten lapsenvahti-pyynnöt. Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut viettämään aikaa lasten kanssa? Senkö takia, että olen nainen? Pah!
Voin kyllä viettää aikaa kanssanne perheenä, mutta en halua olla vastuussa lapsistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hophop lasuun ilmoitus! Käsittämätöntä toimintaa, lapsiparat.
Eiköhän niillä sossuilla ole kädet täynnä ihan oikeidenkin asioiden kanssa. Tämmöisessä ei ole muuta ratkaisua kuin se, että ap opettelee sanomaan "valitettavasti meille ei tänä kesänä käy" tai "lapsenhoito maksaa 200 euroa viikolta".
Halpa ympärivuorokautinen hoito.
Oikeampi hinta on 800€/ viikko/ lapsi + juoksevat kulut ja ylimääräiset ostokset ja pääsymaksut.
Mitäs maksaisi hotelliloma per nenä viikossa, jos siihen lisää lastenhoidon 24h/vrk? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa sanoa ei niin vaadit kunnon rahat siitä että voit ostaa ruokaa jne. Ja jos et daa rahaa niin ostat omalle perheelle kaikkea ja niille sukulaisen lapsille et mitään. Sitten annat tietenkin omille jätskiä ja muuta herkkua kun on ihana lämmin päivä ja voivottelet sille lapselle että voi voi sulle ei nyt oo ku äitis ei antanu herkkuihin rahaa. Ei varmana tunge niitä enään teille
Tosi kypsää ja rakentavaa touhua kostaa sille tilanteeseen viattomalle lapselle, että hänen vanhempansa on toisia hyväksikäyttävä moukka. Eivät sellaiset ota opikseen, vaikka se oma lapsi myöhemmin itkisi silmät päästään saamaansa huonoa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pyytänyt enää.
Tapasimme kesäkuun alussa ihan muissa merkeissä, ei kaunaa.Hyvä sinä! 💪
Minua kiukuttaa ystävien ja sukulaisten lapsenvahti-pyynnöt. Miksi minun pitäisi olla kiinnostunut viettämään aikaa lasten kanssa? Senkö takia, että olen nainen? Pah!
Voin kyllä viettää aikaa kanssanne perheenä, mutta en halua olla vastuussa lapsistanne.
Tämä. Ajan viettäminen yhdessä on ihan eri asia, kuin että on vastuussa vieraan lapsen hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja kaikista tarpeista ympärivuorokautisesti.
Se lapsen tyrkkääjä on törkeä. Ihmistyyppi, joka ottaa kilteistä kaiken irti.
Tyttären kaverin perhe erosi. Kerran kaverin isä seisoi tyttärensä kanssa ovella ja oli tuohtunut, kun kerroin etten ota tytärtä meille siksi aikaa, kun hän on poikansa kanssa jääkiekko-ottelussa. "Nyt Emilia joutuu sitten olemaan koko illan yksin. Todella ikävää!" Totta. Lasten kuullen tuollainen syyllistäminen on törkeää ja ikävää, kun eimpysty edes kuittaamaan asian edellyttämällä tavalla.
Tavallaan kannatan kylän kasvatusta, mutta se ei ole tätä.
Lähde oman perheen kanssa matkoille?
Vierailija kirjoitti:
Oma kesäni menee rattoisasti miehen lapsia hoitaessa. Mies lupaa aina iloisena exälleen että kyllähän ne lapset voi tulla vaikka koko kesäksi. Harmi vaan kun ei itse hoida...
Näillä lapsilla myös hiertävän pienet vaatteet ja liian vähän mukana. Eivät osaa siivoilla jälkiään, ei peruskäytöstapoja yms. Missään ei oikein voida käydä tästä syystä. Huoh. Surullista hoitaa lapsia joita kukaan ei halua.
Miksi et vaan itse sano heippa ja painele rannalle ottamaan aurinkoa, miksi sinä hoidat miehen lapsia joita mies on luvannut hoitaa?? Jätät miehen ihan keskenään hoitamaan lapsiaan, saa nähdä miten hövelisti lupaa ottaa jatkossa 'lapsia vaikka koko kesäksi'.
Mä laitan ilman mitään tunnontuskaa lapseni viikoksi, ehkä kahdeksi sulle. Sinä oot lasteni isän sisko ja kun isäänsä ei kiinnosta lapsiaan nähdä vaikka nurkan takana asuu, niin nää sit edes sinä. Sun luona se mun entinen anoppinikin kuitenkin on, näkevät samalla isoäitiäänkin.
Aloittajan perhe on ollut sukulaisperheelle suureksi avuksi. Kummankin perheen lapsilla varmaan on ollut kivaa yhdessä. Ei kuitenkaan ole oikein, että kysymättä laitetaan lapset toisten hoitoon, ja vielä korvauksetta. Kaikilla ei taida oikein hoksottimet toimia, niin että ymmärtäisivät mikä on kohtuullista ja sopivaa. Kyllä vähintään vanhempien tulisi maksaa lastensa kulut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kypsää ja rakentavaa touhua kostaa sille tilanteeseen viattomalle lapselle, että hänen vanhempansa on toisia hyväksikäyttävä moukka. Eivät sellaiset ota opikseen, vaikka se oma lapsi myöhemmin itkisi silmät päästään saamaansa huonoa kohtelua.
Niin - ei lapsen mieltä saa pahoittaa haukkumalla tämän vanhempia! Se olisi sydämetöntä.
Miks ne ei voi ottaa vastavuorosesti teijän tenavia hoitoon vaik viikko ja viikko.