Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulainen työntää lapsensa kesälomaksi meille! Muita?

Vierailija
12.06.2017 |

Onko teillä muilla lähipiirissänne tai suvussanne sellaista vanhempaa tai vanhempia, jotka jollakin verukkeella työntävät lapsensa teille viettämään kesälomaa? Viikkoja, jopa kokonaisen kuukauden?

Se veruke voi olla tyyliin: onpahan lapsilla sitten seuraa toisistaan, meidän lapset on niin pitkään jo puhuneet asiasta, kun meidän on oltava töissä eikä ketään lasta hoitamassa tms.
Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?

Meillä lähipiirissämme on tällainen läheinen joka pitää itsestäänselvyytenä, että lähettää lapsensa joka kesä meille pariksi viikoksi lomailemaan. Nykyään hän ei edes kysy sopiiko meille ylipäätään, että lapset tulevat meille - hän lähinnä vain varmistaa ja ilmoittaa, että onhan meillä sillä ja sillä viikolla kesäloma kun lapset ovat juuri silloin tulossa meille.
Että kiitos vaan ilmoituksesta. :(

Lapsissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, tykkäävät olla kanssamme. Se vika on vanhemmissa. Tiedän jo kuvion aiemmista kesistä: lapset tulevat pienien, määrällisesti alakanttiin mitoitettujen vaatenyssyköidensä kanssa ja viettävät meillä lomaansa. Syövät, juovat, osallistuvat kaikkeen meidän kustannuksellamme. Me maksamme kaiken. Välillä pitää tietysti pestä likaisia vaatteita ja käydä ostamassa uusia. Ja me maksamme kaiken.

Olisi ihan kiva rentoutua omalla kesälomalla oman perheen kanssa. Ei sinänsä että lapset meille vierailta tuntuisivat. Mutta ei ne omia kuitenkaan ole. Ja tuo ettei vanhemmat korvaa edes kuluja, ainakin osaa niistä. Ihan käsittämätön kuvio mielestäni! :(

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku roti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapseton, mutta keväällä sukulaiseni keksi, että ottaisin hänen 2-vuotiaansa hoitoon heinäkuussa 3 viikoksi.

Työttömänä ajattelin, että "ok, kunhan korvauksesta sovitaan ja tehdään oikea työsopimus". No ei käynyt hänelle, vaan hän oli ilmeisesti ajatellut, että 10-15 euroa on minulle, aikuiselle ihmiselle, sopiva korvaus 10 tunnin työpäivästä :D

Ei tullut kauppoja ei. En ole niin lapsirakas.

Jos perhe olisi läheinen muutenkin, olisin voinut suostua, mutta tilanne tuntui lähinnä hyväksikäytöltä. Hänen tarkoituksenaan oli ilmeisesti säästää päivähoitomaksuissa.

Perhe on muuten hyvin varakas, tietysti.

a)  Oikea työsopimus, eli olisit reilusti kieltäytynyt työttömyyskorvauksesta tuolta ajalta ja täyspäiväisesti huolehtinut 2-vuotiaasta. Ihan selvä vaihtoehto, ei käynyt heille.   b) olisivat maksaneet kulukorvausta 15 euroa x 15 päivää = 225, ei käynyt sinulle. ---> Game Over

b) 225 euroa on aika pieni korvaus 150 tunnin työstä

Jos saat ansiosidonnaista vaikkapa 1200 euroa ja siihen pari sataa päälle, niin eikö se ole jo kohtuullinen korvaus?

Häpeä. Senkin lusmu. Tyypillinen työtön.

-Yrittäjä

Miksi valtion pitäisi maksaa lastesi hoito, jos haluat hoitajan kotiin tai lastesi hoidon tapahtuvan oman hoitajan kotona?

Vie lapset päiväkotiin, maksa oikeaa palkkaa tai hoida itse.

Niin ja jos siis tienaa palkkatyöllä muutaman satasen kuussa, se tarkoittaa noin 15-20 h / kk työsopimusta. Silloin on velvollinen ottamaan vastaan kokopäivätyötä, jos työkkäri sellaista vaatii. Ei voi siis minkään "kulukorvauksen" varjolla vaatia toista ihmistä omaan käyttöönsä. Jos haluaa 24/7 palvelua, silloin on tehtävä sellainen tarjous ja työsopimus, joka ei aiheuta tälle palvelijalle ongelmia varsinkaan työkkärin kanssa.

Vierailija
102/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ailas vässykkä olet, kun et saa sanottua suoraan vaan kitiset selän takana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvailema tilanne on kohtuuton. Sanoisin kuitenkin, että monet perheet on ihan mahdottomassa tilanteessa kesäisin, kun koulujen kesäloma kestää sen 10 viikkoa. Vanhemmilla saattaa hyvässä lykyssä olla 8 viikkoa lomaa yhteensä, mutta monella paljon vähemmän. Siinä joutuu kyllä keksimään yhtä sun toista, että hoidon saa jotenkin järjestettyä. Ei lapsia voi pitää viikkotolkulla leireilläkään. Ja jossain vaiheessa tulee niissäkin monella maksukyky vastaan. Ennenhän oli ihan tavallista, että lapset lähetettiin koko kesäksi maalle sukulaisiin. Nykyään tämä ei oikein enää istu, kun jo yksi viikkokin koetaan liian raskaaksi eikä samanlaista yhteisöllisyyttä enää ole (ja vastuukysymykset menevät ihan eri lailla). Lyhentäisin niitä koulujen lomia, oikeasti. Lapsen edun mukaista ei voi olla heittopussina toimiminen, kun kukaan ei pysty tai jaksaisi oikeasti hoitaa.

Vierailija
104/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kuvailema tilanne on kohtuuton. Sanoisin kuitenkin, että monet perheet on ihan mahdottomassa tilanteessa kesäisin, kun koulujen kesäloma kestää sen 10 viikkoa. Vanhemmilla saattaa hyvässä lykyssä olla 8 viikkoa lomaa yhteensä, mutta monella paljon vähemmän. Siinä joutuu kyllä keksimään yhtä sun toista, että hoidon saa jotenkin järjestettyä. Ei lapsia voi pitää viikkotolkulla leireilläkään. Ja jossain vaiheessa tulee niissäkin monella maksukyky vastaan. Ennenhän oli ihan tavallista, että lapset lähetettiin koko kesäksi maalle sukulaisiin. Nykyään tämä ei oikein enää istu, kun jo yksi viikkokin koetaan liian raskaaksi eikä samanlaista yhteisöllisyyttä enää ole (ja vastuukysymykset menevät ihan eri lailla). Lyhentäisin niitä koulujen lomia, oikeasti. Lapsen edun mukaista ei voi olla heittopussina toimiminen, kun kukaan ei pysty tai jaksaisi oikeasti hoitaa.

Tätä mullekin sanotaan. Ja lapsia tungetaan minulle. Ihan kiva mutta toisinpäin ei tehdä.

Meillä osataan budjetoida. On vuoden budjetti, johon merkataan tiedetyt kulut.

Tänä vuonna lapset ovat leirillä 2 viikkoa, minä vaihdoin lomarahat ja tein viikon ylitöitä, mulla on 7 vkoa lomaa, miehellä 4.

On tää palapeliä joka vuosi.

Ja kun työpaikka joustaa, joutuu joustamaan tosi monta krt loppuvuonna ja ensikin vuonna

Vierailija
105/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette isovanhempia, eikö niin?

Tuttu ilmiö, keskusteltiin asiasta viimeksi lukupiirissä. Jotkut vanhemmat olettavat, etteivät isovanhemmat kaipaa lainkaan lomaa kiireisestä ja stressaavasta työstä, vaan mieluimmin nauttivat lastenlapsien hoidosta, joilla jokaisella on äidin antama ohjevihkonen mukana, mitä lapsen kanssa voi tehdä ja mitä lapsi voi syödä.

Vaatemyssykkä on taas vihje vaateostoksille ja ostoslista lapsen päässä, joka on valmiiksi mietitty vanhempien kanssa, mitä merkkiä pitää olla, ettei hutia tuli.

Nuorena sitä kuvitteli, kun lapset kasvavat ja aikuistuvat, niin sitten on aikaa harrastuksille, lukemisille jne. ja rahaa enemmän matkusteluun, remppoihin jne. mutta toisin kävi, nyt on vielä kiireisempää, kun on iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat hoidettavana, jotka tarvitsevat apua, selviintyäkseen arjesta ja sitten on vielä lastenlapset ja alati uusiutuva ja stressaava päivätyö.

Otan osaa ap.

Lapsettomille aina sanotaan: "ei se pikkulapsiaika kauaa kestä. Sen jälkeen saa nauttia aikuisten lasten seurasta. Ja ajattele, jos ei tee lapsia, ei saa lapsenlapsiakaan!"

Ei tuo nyt ihan siltä kuulosta :D

Näinpä! Kuulostaa ihan hirveältä, että omien lasten kasvattamisen jälkeen pitää vielä alkaa huolehtimaan lapsenlapsista oman päivätyön ja muun ohella ja mihinkään muuhun ei ole aikaa ja aina pitää olla käytettävissä. Missä oma elämä? Ei sovi minulle alkuunkaan! Lapsia en tule hankkimaan enkä luultavasti avioitumaankaan, sillä en todellakaan ole aikeissa huolehtia kenenkään miehen vanhemmista, omissani tulee varmaan olemaan tarpeeksi hoidettavaa kun sen aika on (ehkä n. 10 vuoden päästä). Miksi meidän naisten oletetaan huolehtivan jatk7uvasti toisista ihmisistä melkeinpä kehdosta hautaan, missä meidän oma elämämme, omat kiinnostuksenkohteemme, omat menomme? Niillä ei tunnu olevan mitään arvoa. Minä en ryhdy tuohon, en todellakaan.

Vierailija
106/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mullekin sanotaan. Ja lapsia tungetaan minulle. Ihan kiva mutta toisinpäin ei tehdä.

Meillä osataan budjetoida. On vuoden budjetti, johon merkataan tiedetyt kulut.

Tänä vuonna lapset ovat leirillä 2 viikkoa, minä vaihdoin lomarahat ja tein viikon ylitöitä, mulla on 7 vkoa lomaa, miehellä 4.

On tää palapeliä joka vuosi.

Ja kun työpaikka joustaa, joutuu joustamaan tosi monta krt loppuvuonna ja ensikin vuonna[/

En ole kanssasi varsinaisesti eri mieltä, mutta kaikista työpaikoista ei olla 7 viikkoa pois ns. omalla ilmoituksella. Lomien ajankohta saatetaan määrätä ylhäältä, lomia on saattanut kertyä vain muutama päivä tai yksittäinen viikko (määräaikaiset, työnvaihtajat), yksinhuoltajat jne. Budjetointikaan ei välttämättä kaikilla riitä, jos leirilomaviikoja pitäisi olla kahden viikon sisään viisi tai kuusi viikkoa.

Itse olen siis toiminut samoin kuin sinä, mutta ymmärrän, että yhä harvempi pystyy työpaikallaan sanella omat lomansa.

107/134 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme kerran menossa kaveripariskunnan kanssa viikonlopuksi mökille viettämään aikuisten viikonloppua (saunomista ja ryyppäämistä). Miehen veli sai kuulla tästä ja päätti myös lähteä tälle yhteiselle mökille. Vaimon ja kahden alle kouluikäisen kanssa.

No viikonloppu meni vielä huonommin kuin arvaatte. Miehen veli ja vaimo saivat viettää laatuaikaa veneretkillään, saunomassa ja millon missäkin, kun vaan häipyivät sanomatta mitään kellekään ja jättivät lapset meidän hoteisiimme. Kruununa se, että kun olimme valmistaneet päivällisen meille neljälle, ei tätä pariskuntaa näkynyt missään eikä myöskään heidän ruokiaan. Lapet juoksivat pöytään kun muut olivat makkaransa ja perunansa saaneet. Mainitsin muille, että voisivat antaa omistaan vähän lapsille kuten itsekin, niin "ei ole mun ongelma". No päädyin osittamaan oman annokseni kolmeen osaan ja jakamaan sen lasten kanssa. Nälkä jäi.

Koska miehen veli ja vaimo ovat minulle lähes tuntemattomia, pyysin miestäni avautumaan heille. Ei voinut, kun ei hänellä ollut ollut mitään ongelmaa. No niiinpä! Ei ne (tuntemattomat) kakarat hänen jaloissaan pyörineetkään koko viikonlopun! No mies on kuullut palautetta tästä kyllä ja jos näin vielä käy, niin tasan tarkkaan se en ole minä, jota käytetään hyväksi.

108/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittaisin nyt, että lapset ovat olleet meillä niin ja niin monta kesää, seuraavat kesät lapset ovat heillä. Lisäksi ilmoitatte, että lapset tulevat esim. 21.6.

109/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kesäni menee rattoisasti miehen lapsia hoitaessa. Mies lupaa aina iloisena exälleen että kyllähän ne lapset voi tulla vaikka koko kesäksi. Harmi vaan kun ei itse hoida...

Näillä lapsilla myös hiertävän pienet vaatteet ja liian vähän mukana. Eivät osaa siivoilla jälkiään, ei peruskäytöstapoja yms. Missään ei oikein voida käydä tästä syystä. Huoh. Surullista hoitaa lapsia joita kukaan ei halua.

Jospa ilmoittaisit tänä kesänä miehellesi, että olet lähdössä reissuun, etkä voi huolehtia hänen lapsistaan. Ja oikeasti lähdet, sukulaisillesi, kesätapahtumiin, mihin vaan. Mies huolehtikoon lapsensa, kuten on luvannut.

110/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) sanot, että voit ottaa viikoksi, mutta rahatilanteenne vuoksi joudut pyytämään ylläpitokorvausta vaikka 20 e/ Pv.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

MLL tuntipalkkakin on reilut 8 e / tunti. Miksi toisten lapsia pitäisi hoitaa 20 e / PÄIVÄ?

Vierailija
111/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tälle yrittäjätätille kannata vastailla. On selvästi loukkaantunut, kun tullut itse tarjonneeksi tällaista säälikorvausta jollekin tutulleen ja tullut sitten torjutuksi. Se on kuule yrittäjäporsas sellainen juttu, että ei kukaan järkevä ihminen lähde kaitsemaan typeriä kersojasi ilman kunnon korvausta. Jos sinulla ei ole älykkyys riittänyt saamaan aikaan kannattavaa liiketoimintaa, niin on väärin olettaa, että muiden olisi tultava toimeen samoilla tuloilla. Lopeta kannattamaton yritystoiminta ja ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, tai hanki kunnon ammatti! Mistä näitä tätispedejä oikein tulee?

Neuvoja voi antaa myös ystävälliseen sävyyn, mollaamatta.

Vierailija
112/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on kiertävä loma. Toukokuun puolivälistä lähtee rullaamaan, touko, kesä, kesä, heinä, heinä, elo

Jos tänä vuonna on toukokuussa, tietää nyt jo, ensi vuonna on kesä jne.

Vielä muutama vuosi sitten oli myös syyskuu ja koulut olivat jo alkaneet.

Neuvotteluissa päästiin tälläiseen ratkaisuun.

Ennen lapsia, vietimme aina loman Espanjassa, asunnon sai vuokrattua halvalla sesongin ulkopuolella.

Mies aina vaihtoi sen kanssa, jolle oli syyskuu merkattu, muilla kun oli silloin koululaisia.

Mutta nyt kun meillä lapset ovat koulussa, ei kukaan koskaan vaihda mitään. Meidän onneksi syyskuu jäi pois, kun vanhin meni kouluun.

Ensi vuonna jää 1 eläkkeelle ja seuraavana toinen. Yhdellä on määräaikaisuus, joka loppuu. Tämän jälkeen pyörii lomat kesä-heinä-elo.

Sikäli yritys on silloin vielä pystyssä. Täällä maalla kun asuu, ei ole helppoa 50 vuotisen saada uutta työpaikkaa.

Vierailija
113/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2677 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3) sanot, että voit ottaa viikoksi, mutta rahatilanteenne vuoksi joudut pyytämään ylläpitokorvausta vaikka 20 e/ Pv.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

MLL tuntipalkkakin on reilut 8 e / tunti. Miksi toisten lapsia pitäisi hoitaa 20 e / PÄIVÄ?

Niinpä!

Vierailija
114/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla kuitenki Porvoosta AP kun ei enää aloituksen jälkeen ole kommentoinut. 

Vierailija
115/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tais olla kuitenki Porvoosta AP kun ei enää aloituksen jälkeen ole kommentoinut. 

Mutta onpa ihan jokunen muu. Koko ilmiö tapahtuu vain Porvoossa?

Vierailija
116/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sehän se tietysti paljastaa kirjoituksen keksityksi jos aloittaja ei ole joka toisessa viestissä kommentoimassa... Nyt hei Hermanni pikkuisen niitä valoja päälle!

Ehkä kaikille tää av:lla pyöriminen ei ole se elämän ainoa sisältö? Erityisesti näin kesäaikaan. Ehkä AP:n täytyy tälläkin hetkellä pitää huolta niistä sukulaisten hänelle lemppaamista lapsista?

Vierailija
117/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen siskoni lapsien kummeista ainoa joka hänen lapsiaan käy hoitamassa kun apua tarvitsevat. Eipä koskaan kysellä muilta kummeilta. Joka kerta se olen minä ollut. Kerran jo tästä mainitsinkin että onhan niitä muitakin kummeja hoitamaan kun minä. Ei sen puoleen, kivat ja helpot pojat ovat. En sitten ole liiemmin lahjoja ostellut kun muutoin olen aikaani heille antanut. Muut kummit kantavat sitten sen läsnäolon sijasta roinaa millä ei mitään tee :/

Vierailija
118/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla lähipiirissänne tai suvussanne sellaista vanhempaa tai vanhempia, jotka jollakin verukkeella työntävät lapsensa teille viettämään kesälomaa? Viikkoja, jopa kokonaisen kuukauden?

Se veruke voi olla tyyliin: onpahan lapsilla sitten seuraa toisistaan, meidän lapset on niin pitkään jo puhuneet asiasta, kun meidän on oltava töissä eikä ketään lasta hoitamassa tms.

Monesti myös laitetaan lapsi asialle kysymään ja miten lapselle voi kauniisti sanoa ettei onnistu?

Meillä lähipiirissämme on tällainen läheinen joka pitää itsestäänselvyytenä, että lähettää lapsensa joka kesä meille pariksi viikoksi lomailemaan. Nykyään hän ei edes kysy sopiiko meille ylipäätään, että lapset tulevat meille - hän lähinnä vain varmistaa ja ilmoittaa, että onhan meillä sillä ja sillä viikolla kesäloma kun lapset ovat juuri silloin tulossa meille.

Että kiitos vaan ilmoituksesta. :(

Lapsissahan ei sinänsä ole mitään vikaa, tykkäävät olla kanssamme. Se vika on vanhemmissa. Tiedän jo kuvion aiemmista kesistä: lapset tulevat pienien, määrällisesti alakanttiin mitoitettujen vaatenyssyköidensä kanssa ja viettävät meillä lomaansa. Syövät, juovat, osallistuvat kaikkeen meidän kustannuksellamme. Me maksamme kaiken. Välillä pitää tietysti pestä likaisia vaatteita ja käydä ostamassa uusia. Ja me maksamme kaiken.

Olisi ihan kiva rentoutua omalla kesälomalla oman perheen kanssa. Ei sinänsä että lapset meille vierailta tuntuisivat. Mutta ei ne omia kuitenkaan ole. Ja tuo ettei vanhemmat korvaa edes kuluja, ainakin osaa niistä. Ihan käsittämätön kuvio mielestäni! :(

Ei sinun kuulu maksaa lapsen vaatteita. Tottakai vanhemmat lähettävät lapsensa jos saavat täyden ylläpidon ja uuden vaatekerran joka kesä.

Vierailija
119/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, sehän se tietysti paljastaa kirjoituksen keksityksi jos aloittaja ei ole joka toisessa viestissä kommentoimassa... Nyt hei Hermanni pikkuisen niitä valoja päälle!

Ehkä kaikille tää av:lla pyöriminen ei ole se elämän ainoa sisältö? Erityisesti näin kesäaikaan. Ehkä AP:n täytyy tälläkin hetkellä pitää huolta niistä sukulaisten hänelle lemppaamista lapsista?

Ei toki tarvitse, lähinnä luulisi että AP:tä kiinnostaa vastaukset, kun kerran on tullut tänne kyselemään. Olen varmaan ainoa jota kiinnostaa myös mitä AP tekee, päätyikö sanomaan ei?

Vierailija
120/134 |
14.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa teidän perheelle vaikkapa laivareissu ja suunnittele retki Linnanmäelle tms. Menkää te käymään tuttavillanne. Sitten ilmoitat niille sukulaisillenne, että näinä päivinä teidän perheenne tekee sitä ja tätä. Jos ei sukulainen tajua silloin pitää lasta kotonaan, niin on kyllä ihme.

Ja jos koittaa vängätä lastaan teidän perheenne lomille, niin perit etukäteen tuntuvat maksut kaikista kuluista (esim. Linnanmäelle meno: liput julkisiin/bensakulut, ranneke, ruoat ja pienet ostokset = 90-100€. Laivalle ei kai kukaan tunge lastaan kuokkimaan ja sanot tietysti, ettei hyttiin edes mahdu.

Saatte itse lomailla ja tehdä kivoja asioita. Sukulainen voi palkata lastenvahdin itselleen, jos ei aio lomailla. Teillä voi vierailla, mutta yöksi mennään omaan kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi